Skip to content

הסיוע לספרד מרגיע את שוקי העולם

ספרד נכנעת ללחצי האיחוד האירופאי ומקבלת סיוע של כ-100 מיליארד אירו כדי להציל את המערכת הבנקאית. האם זה יציל את הכלכלה הרביעית באירופה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ספרד נכנעת ללחצי האיחוד האירופאי ומקבלת סיוע של כ-100 מיליארד אירו כדי להציל את המערכת הבנקאית. האם זה יציל את הכלכלה הרביעית באירופה?

מאת שי שגב

מניות העולם מתעוררות לבוקר מחויך, לאחר ששר האוצר של האיחוד האירופאי הסכימו להלוות לספרד 100 מיליארד אירו, כדי להציל את מערכת הבנקאית הקורסת של המדינה.

סכום הסיוע הגבוה באופן מפתיע מסיר עננת פחד המרחפת על-פני השווקים הפיננסים בעולם, לאחר שהמשקיעים חששו מפני קריסת הכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופאי.

אמנם הסכום המדויק שתלווה המדינה יוכרע רק במהלך השבוע, אך חתימת ההסכם עתה נותן רוח גבית לאיחוד באירופה, לאור הבחירות ביוון ב-17 ביוני, שאמורות לטלטל את השווקים הפיננסים בבירות האיחוד.

לאחר מסיבת עיתונאים בת שעתיים וחצי של 17 שרי האוצר, כשחלק מן המקורות העיתונאיים תיארו כאירוע מאוד מתוח, קבוצת האיחוד האירופי, ובראשם מדריד, אמרו שסכום החילוץ המדויק יהיה די גדול – "כדי להסיר כל חשש".

בסוף השבוע הודיעה קרן המטבע הבינלאומית כי ספרד תלווה רק 37 מיליארד אירו, אך הסכום המדויק עדיין נשאר מעורפל. ספרד היא הכלכלה הרביעית באירופה, לאחר גרמניה, צרפת ואיטליה. במקביל, ספרד היא הכלכלה ה-12 בעולם במונחי גודל התוצר, המגיע לכ-1.49 טריליון דולר.

עבור שאר בורסות העולם, כל פעולה שתפחית חשש מן הכלכלה האירופאית היא חדשה טובה. מדד 500 של S&P צנח ב-6.3% בחודש מאי, הירידה הגדולה ביותר מאז חודש ספטמבר, לאחר שמשבר החובות באירופה הוחמר עקב בחירות ביוון, שהולידו פרלמנט מאוד לא יציב.

בבחירות הראשונות ביוון, מספר גדול של הבוחרים הצביעו בעד מפלגות שהתנגדו לחילוץ בינלאומי של המדינה. בחירות חוזרות ביוון יתרחשו ב-17 ביוני, ואז תחליט המדינה אם להישאר בגוש האירו.

סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה, כי אם יוון תעזוב את גוש האירו, היא תיאלץ לבחון את דירוגי האשראי של כלל המדינות החברות בגוש האירו.
.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן