Skip to content

ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק הסופרים"

החוק קובע כי במהלך 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר - לא ישתנה המחיר לצרכן, מלבד הנחות מזעריות בגובה של 10% לכל היותר. שרת התרבות: "אנחנו לא יכולים לחיות במצב שבו סופר מקבל בגין ספר שהוא עובד עליו שלוש-ארבע שנים, בין 80 אגורות לשני שקלים על עותק. זה מצב בלתי אפשרי ובלתי נסבל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החוק קובע כי במהלך 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר – לא ישתנה המחיר לצרכן, מלבד הנחות מזעריות בגובה של 10% לכל היותר. שרת התרבות: "אנחנו לא יכולים לחיות במצב שבו סופר מקבל בגין ספר שהוא עובד עליו שלוש-ארבע שנים, בין 80 אגורות לשני שקלים על עותק. זה מצב בלתי אפשרי ובלתי נסבל" 

מאת צבי זינגר

הנחות מפליגות (צילום: שרית פרקול)
מנגנון השוק לא פותר את הבעיה (צילום: שרית פרקול)

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את "חוק הסופרים" שבא להגן על הכנסותיהם של הסופרים באמצעות הגבלת מבצעי ההנחות של שתי רשתות הספרים השולטות בשוק.

החוק קובע, כי במהלך 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר – לא ישתנה המחיר לצרכן, מלבד הנחות מזעריות בגובה של 10% לכל היותר. כמו כן, החוק מעגן את תמלוגי הסופרים וקובע כי במהלך אותה תקופה יקבל הסופר בגין כל כותר תמלוגים בשיעור של 8% מהמחיר הנקוב לצרכן עבור 6,000 העותקים הראשונים ו-10% עבור כל עותק ואילך.

השרה לבנת (צילום: אתר הכנסת)
יוכלו לפחות לקבל תגמול הולם. השרה לבנת (צילום: אתר הכנסת)

החוק הוא יוזמה של שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, והוא גובש בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו גם הקדיש חלק מדברי הפתיחה שלו, בישיבת הממשלה, לשבוע הספר העברי. "אני חושב שחשוב לנו כממשלה, כמדינה, כעם, לעודד את הקריאה והכתיבה. אנחנו עם הספר גם בעידן הטאבלט ואנחנו נמצאים בחודש הקריאה והספרות", אמר נתניהו. "זה דבר שהוא לא מובן מאליו. בעולם המודרני שבו אנחנו נמצאים, יש אפשרות של פרימה ואובדן היכולת של הכתיבה ושל סופרים לכתוב ולהתפרנס בכבוד, וגם אובדן כושר הקריאה. כשאנחנו היינו ילדים, היינו קוראים הרבה. אני חושב שגם רבים מאיתנו הורגלו לכך, שלפני שהולכים לישון ההורים היו קוראים סיפור. אני הייתי רוצה לחזור לזה, אבל לא רק לפני השינה, אלא לגרום לכך שבאמת ילדי ישראל יקראו ספרים".

ראש הממשלה אמר עוד, כי הממשלה רוצה לפעול במישור רחב גם בבתי הספר ובמערכת החינוך, לעידוד הקריאה והכתיבה בעברית. "זו משימה קשה, משום שהבסיס הכלכלי של מדינת לאום, שמספר דוברי השפה הוא קטן, יוצר בעיות כלכליות מובנות", אמר ראש הממשלה. "הדבר הזה נכון בנורבגיה, הדבר הזה נכון בשוודיה, הדבר הזה נכון בדנמרק, והוא נכון אפילו למדינות גדולות כצרפת.

"צרפת, שיש לה כ-60 מיליון איש, עם מאגר פרנקופוני גדול יותר, עדיין לא מספיק גדולה כדי לטפל בבעיה הזאת. המקום היחיד שאולי עונה על הבעיה זה העולם האנגלוסקסי וייתכן מאוד שגם העולם הסיני. דבר אחד בטוח: אם רוצים לקיים תרבות, גם אם מדובר בתרבות תיאטרון או תרבות של כתיבה ואמנויות אחרות, או ביטוי תרבותי אחר, אנחנו צריכים למצוא פתרונות לבעיה, שמנגנון השוק הרגיל לא תמיד פותר אותם".

השרה לימור לבנת אמרה: "אנחנו לא יכולים לחיות במצב שבו סופר מקבל בגין ספר שהוא עובד עליו שלוש-ארבע שנים, בין 80 אגורות לשני שקלים על עותק. זה מצב בלתי אפשרי ובלתי נסבל, ולכן צריך לתקן אותו. זהו כשל שחייבים לתקן. אנחנו עושים את הניסיון הזה ונבחן אותו כל שנה. אני מאמינה שבכך נוכל לתקן את הכשל הזה, וסופרים יוכלו לכתוב. אני לא יודעת אם יוכלו להתפרנס, כי הם מתפרנסים גם מהרצאות, מאקדמיה, מדברים נוספים, אבל יוכלו לפחות לקבל תגמול הולם, הוגן במידת מה בגין הכתיבה שהם עמלים עליה כל כך הרבה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן