Skip to content

המבקר: זהו אחד הדו"חות הקשים ביותר שהוציא מבקר מדינה מתחת ידיו

"כשיפורסם הדו"ח אחר הצהריים, תראו לנגד עיניכם תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון", אמר המבקר, "והתיקון חייב להיות מיידי. השלטונות המוסמכים חייבים לעשות כל דבר אפשרי כדי לבצע את המלצות המבקר בדו"ח הקשה הזה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כשיפורסם הדו"ח אחר הצהריים, תראו לנגד עיניכם תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון", אמר המבקר, "והתיקון חייב להיות מיידי. השלטונות המוסמכים חייבים לעשות כל דבר אפשרי כדי לבצע את המלצות המבקר בדו"ח הקשה הזה"

מאת צבי זינגר

אדמה חרוכה"זה אחד הדוחות הקשים ביותר שהוציא מבקר מדינה מתחת ידו, לפחות בתקופה שלי, בשבע השנים האחרונות. זהו דו"ח קשה, משום שהוא מכיל בתוכו עובדות, שעדיף היה שיימנעו מבעוד מועד ע"י השלטון המרכזי". כך אמר מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בהגישו את דו"ח המבקר על השריפה בכרמל לידיו של יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין. הדו"ח כולו יותר לפירסום בשעה ארבע אחר הצהריים.

"כשיפורסם הדו"ח אחר הצהריים, תראו לנגד עיניכם תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון", אמר המבקר, "והתיקון חייב להיות מיידי. השלטונות המוסמכים חייבים לעשות כל דבר אפשרי, כדי לבצע את המלצות המבקר בדו"ח הקשה הזה".

המבקר חשף, עוד לפני הפרסום הרשמי, כמה מהמחדלים המרכזיים שבהם עוסק הדו"ח. לדבריו, ביום שבו פרצה השריפה היו במלאי 20 טונות בלבד ממלאי החומרים מעכבי הבעירה – בעוד שהמלאי הרגיל היה צריך לכלול 250 טונות ומלאי החירום היה צריך להכיל 200 טונות. "המספר הכולל של הכבאים בארץ הוא כרבע ממספרם של הכבאים המקצועיים בעולם המערבי. מספר רכבי הכיבוי הוא כרבע ממספרם בארצות אחרות ומספר הסולמות והמנופים בישראל הוא כמחצית בלבד ממספרם בחו"ל", גילה עוד המבקר.

"המצב היום הוא מצב של התרסקות. כבאי בשטח נדרש להחליט מי יחיה ומי ימות"

לינדנשטראוס ציטט גם את דברי יו"ר ועד הכבאים בישראל, שהופיע בפני צוות משרד מבקר המדינה: "המצב היום הוא מצב של התרסקות. כבאי בשטח נדרש להחליט מי יחיה ומי ימות", אמר יו"ר ועד הכבאים.

"זו אמירה קשה מאוד", אמר מבקר המדינה. "ותוסיפו אליה את אמירתו של שר הפנים, שאמר במספר הזדמנויות, שהמצב הכולל היה מצב של 'קטסטרופה'. אנחנו מדברים פה על חיי אדם, ולא צריך בנושא הזה להפחית אפילו אגורה. מדובר פה בסכנה ממשית לאזרחי מדינת ישראל, שהיתה כתובה על הקיר. המחדלים שהיו במקרה הזה מחייבים תשומת לב לאומית – ואי אפשר לעבור לסדר היום בנושא הזה".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין: "כפי שהתרשמתי הדו"ח איננו מכוון פוליטית"

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, אמר: "התרשמתי התרשמות עמוקה, שמטרתו של הדו"ח הזה אינה לרדוף או לערוף ראשים, אלא תיקון אמיתי של ליקויים שהצטברו במשך 64 שנים. ייתכן שלדו"ח הזה מייחסים משמעויות או השלכות פוליטיות. כפי שהתרשמתי הדו"ח איננו מכוון פוליטית, פניו לשינוי, לתיקון ולעריכת רפורמה ולהתמודדות הבאה של מדינת ישראל במאבקים נגד פגעי טבע או מלחמות שעלולות לפגוע בעורף".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן