Skip to content

עשר עצות שעל כל אספן יין כדאי להכיר

אספנות יין אינה מסתיימת במקרר או במרתף היין. זו תכונה המצריכה הרבה שקידה, סדר, ארגון וכמובן משיכה לתחביב הלא זול. שי שגב מעניק עצות לחובבים המתחילים אך גם לאספנים הכפיתיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אספנות יין אינה מסתיימת במקרר או במרתף היין. זו תכונה המצריכה הרבה שקידה, סדר, ארגון וכמובן משיכה לתחביב הלא זול. שי שגב מעניק עצות לחובבים המתחילים אך גם לאספנים הכפיתיים

מאת שי שגב

בין אם יש לכם מרתף מאובזר עם כ-10,000 בקבוקי יין או רק כמה בקבוקים בודדים על מעמד מעץ בסלון. בין אם אתם חדשים בתחום, או וותיקים כמו כרמל הוק, בטוח שכל אספן יין, מתחיל או מתקדם – ילמד דבר או שניים על החיים מעבר לבקבוק. כמו גם, על איך לתקצב את אוסף היין שלכם.

להלן מבחר עצות:

  1. ישנם כל כך הרבה יינות טובים בכל בציר, כך שהסיכוי שתמצאו את כולם, או יותר מכך, תוכלו אפילו להרשות לעצמכם אחוז קטן מהם – שואף לאפס. אז תפסיקו לרדוף אחרי בצירים !
  2. הודעות דואר אלקטרוניות בנושא מכירה בלעדית על יין כזה או אחר הן מלכודת. תיפטרו מהם. מכולם. הם ספאם. במילים אחרות, ובהמשך לסעיף מספר אחת – אל תרדפו אחרי יינות "אופנה". הם פשוט לא שווים את זה (וזאת מבלי להזכיר בקבוק או שניים שהקפיצו את מחירם, כי מבקר כזה או אחר נתן עליהם ציון טוב).
  3. בכל יום, בקבוק כלשהו באוסף שלכם הוא בעל פוטנציאל לשתייה (כן, אמנם יזהרו הקוראים, כי יש לשמור ולהחזיק ביינות אשר אינם בוגרים דיים, ואף פזיז יהיה לפתוח את הבקבוק המיוחד ההוא ששמרתם ליום הנישואים, כדי להתאימו עם הפיצה שהרגע הזמנתם). אך בהתאם לפתגם הידוע: 'אל תעריצו את הפרסים שלכם כל כך, כך שלעולם לא תגעו בהם'…
  4. נהלו רישום. תשכחו לרגע סיבות המצדיקות חברת ביטוח. זה פשוט כיף.
  5. הצטרפו לקבוצת יין, או אפילו לכמה קבוצות (הכוונה – לא פורום יין, אלא קבוצת טועמים אשר נפגשת אחת לתקופה). הידע, הניסיון וההנאה שלכם יצמחו, ביחס לגדילתו של המלאי במרתף.
  6. לדעת יותר על היין שאתם שותים, מאשר הסוחר או המוכר בחנות היין, זה יותר חשוב ממה שתעמידו פנים שאתם יודעים.
  7. בהמשך לסעיף 6 לעיל, יהיה הרבה יותר זול, אם תצליחו שעשרה אחוזים מארגז בן 12 בקבוקים יהיה מעט מעורב, מאשר לקנות את הבקבוק או שניים במחיר מלא.
  8. אל תנסו בכוח להפוך את חבריכם או משפחתכם לחובבי יין. זה יעלה לכם הרבה, והם ימשיכו להגיש לכם יין פטישים בכוסות פלסטיק בכל פעם שתבקרו אותם. מצד אחר, זה תמיד נחמד להגיש לחבריכם ואהובכם אשר אינם אוהבים יין, איזשהו משקה טוב – אבל רק פעם בתקופה.
  9. בכל פעם שאתם מטיילים, בייחוד בחופשה או בחגים, תדאגו לקנות יין מאותו אזור ולהביא אותו הביתה. אלו יהיו היינות בעלי המשמעות החשובה ביותר בימי חייכם.
  10. שתפו את הבקבוקים הטובים שלכם עם אנשים שאוהבים יין. שתפו את הבקבוקים המצויינים שלכם עם אנשים שבאמת מבינים יין.

 

כמה עולה להקים אוסף יין? תלוי בתקציב שלכם:

איסוף יין יכול במהרה לצאת מכלל שליטה. במהלך המסע לחיפוש עוד יינות מעולים לאוסף שלכם, ניתן לאבד את הכיוון בסכום ההוצאות; כדי להמנע משבירת תוכניות חיסכון יהיה זה נבון להתחיל לאסוף על-ידי קביעת תקציב.

הבינו בדיוק כמה מכספכם תוכלו להקצות לקניית יין ואז תתמידו בכך. חישבו על כך לרגע: בעלות ממוצעת של 40 שקל לבקבוק, עלות ממוצעת לארגז היא בערך 480 שקל. אם תקנו ארגז יין כל חודש, תוציאו קצת פחות מ-5,800 שקל בשנה, סכום שיכול להיראות כסביר, אבל כמה מאיתנו קונים בקבוקי יין ב-40 שקל לבקבוק?

הסיבה שבגללה בחרתי 40 שקל לבקבוק ועיגלתי כלפי מעלה ל-5,800 שקל היא כדי לעשות את המתמטיקה קלה יותר. ב-80 שקל לבקבוק וארגז כל חודש העלות תהיה 11,520 שקל, ב-120 שקל העלות השנתית תהיה 17,280 שקל. קיבלתם את התמונה? כמו כן, חישבו על זה, ב-12 ארגזים בשנה יש לכם 144 בקבוקים סך הכל. עם 365 ימים בשנה, 144 בקבוקים משמעותם שאתם יכולים לשתות בקבוק כל שלושה ימים, בערך כשני בקבוקים לשבוע. לכמה מכם זה נחשב כמות גדולה, אבל לאחרים זו יכולה להיות פחות מצריכתם. בסופו של יום, בכל זאת, מה שחשוב הוא כמה אתם יכולים להרשות לעצמכם להוציא על התחביב הזה.

אספנות נעימה.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן