Skip to content

פיקוד מרכז: עלייה משמעותית במטעני צד מופעלי סלולר

בצה"ל מבחינים בעלייה ברמת התחכום וגם הסוואת המטענים השתפרה מאוד. בפיקוד מרכז יורחבו אמצעי הזיהוי והמניעה של מטענים מסוג זה מאת אליק מאור  בפיקוד מרכז יורחב השימוש באמצעים לאיתור מטעני צד, המופעלים באמצעות מכשירי סלולר ותדרי אלחוט. כך הותר היום לפרסום. איום המטענים שמופעלים באופן אלחוטי על-ידי טלפונים ניידים ירד משמעותית בשנים האחרונות בגזרת הפיקוד, אך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצה"ל מבחינים בעלייה ברמת התחכום וגם הסוואת המטענים השתפרה מאוד. בפיקוד מרכז יורחבו אמצעי הזיהוי והמניעה של מטענים מסוג זה

מאת אליק מאור 

מטען מופעל סלולר (צילום: השב"כ)
מטען מופעל סלולר (צילום: השב"כ)

בפיקוד מרכז יורחב השימוש באמצעים לאיתור מטעני צד, המופעלים באמצעות מכשירי סלולר ותדרי אלחוט. כך הותר היום לפרסום. איום המטענים שמופעלים באופן אלחוטי על-ידי טלפונים ניידים ירד משמעותית בשנים האחרונות בגזרת הפיקוד, אך במהלך השנה התבצעו מספר פיגועים במתווה כזה, ומספר פיגועים נמנעו. 

בפיקוד המרכז גם מבחינים בשיפור בתחום הסוואת המטענים והתקדמות של המחבלים בתפיסת ההפעלה. עם זאת, בסוגי חומר הנפץ ובמעטפת המטען לא נרשם שינוי או שיפור. בסך-הכל יש שנים האחרונות מגמת ירידה בהיקף המטענים המופעלים לעבר כוחות צה"ל, לעבר הצירים ובמרחבי התפר. בשנת 2011 היו כחמישה גילויים של מטענים, כשהבולט בהם התבטא בפיגוע משמעותי במרץ אשתקד. מטען חבלה, שהונח סמוך לתחנת אוטובוס בבנייני האומה בירושלים, התפוצץ וגרם למותה של אזרחית בריטית ול-35 פצועים.

במקרה האחרון שאירע, באמצע אפריל השנה, בוצע פיגוע מורכב של הפעלת זירת מטענים נגד כלי רכב ישראלי סמוך ליאטה, סמוך לחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גם כאן היה שימוש בהפעלת מטענים שהונחו סמוך לציר הנסיעה בעזרת מכשירים ניידים של המחבלים.

בשבוע שעבר הוגש כתב אישום בבית המשפט הצבאי ביהודה נגד שני מחבלים, תאאר מחמוד עודאללה דאוד ומהנד עיסא מחמד מחמרה, שניהם בני 26 תושבי יאטה, שנעצרו על-ידי צה"ל והשב"כ. בכתב האישום יוחסו להם עברות רבות של הנחת פצצה, ייצור מטענים, החזקת נשק וסחר בנשקאימונים צבאיים ועוד.

ראשית השימוש בהפעלת המטענים באופן אלחוטי, דרך הטלפונים הניידים, הייתה ברצועת עזה, בתחילת שנות ה-2000. במהלך פתיחת ציר זיהה כוח של צה"ל מטען חבלה גדול, קבור תחת דרך עפר, שנוטרל בלי לגרום נזק. המפקדים ברצועת עזה עודכנו אז בשיטת ההפעלה ותודרכו בהתאם, ועם השנים פותחו בצה"ל אמצעים שונים שעוזרים להילחם בתופעהבגבול הצפון בתקופה מסוימת, הופעלו מחוללי תדרים על פני צירי פתיחה של הביטחון השוטף לפיצוץ מבוקר או זיהוי מטעני צד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן