Skip to content

מערבון מזרח אירופי

כדורגל בקצב מסחרר, שום תוצאת 0-0 באופק. אך עם זאת גזענות, משברים פוליטיים והאשמות בשחיתות. או בקיצור, הגירסא הפולנית-אוקראינית לטוב הרע והמכוער. נו שויין מאת פליקס טמסוט נפתח במתכון: מה יוצא אם מערבבים מדינות מזרח אירופאיות, אוהדי כדורגל מקומיים גזענים ואלימים ומוסיפים קורטוב של ארגון מנהל בעל אג'נדה בעייתית? התשובה, מסתבר, היא את אחד מטורנירי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כדורגל בקצב מסחרר, שום תוצאת 0-0 באופק. אך עם זאת גזענות, משברים פוליטיים והאשמות בשחיתות. או בקיצור, הגירסא הפולנית-אוקראינית לטוב הרע והמכוער. נו שויין

מאת פליקס טמסוט

נפתח במתכון: מה יוצא אם מערבבים מדינות מזרח אירופאיות, אוהדי כדורגל מקומיים גזענים ואלימים ומוסיפים קורטוב של ארגון מנהל בעל אג'נדה בעייתית? התשובה, מסתבר, היא את אחד מטורנירי הכדורגל המלהיבים שנראו בעשורים האחרונים.

יורו 2012 הוא עד עכשיו כל מה שלא ציפו שהוא יהיה. סגנון המשחק בו אטרקטיבי באופן כמעט גורף לכל הנבחרות, עד כדי מצב שבו אף משחק בשלב הבתים לא הסתיים נטול שערים, נתון חסר תקדים; הנבחרות המקומיות הראו שהן ממש לא כאן כדי לארח בלבד, וסיפקו דרמות ומשחקים מלהיבים. וכאילו היה צורך בעוד, אנגליה סוף סוף נראית טוב, וספרד סוף סוף נראית משעממת.

רגע לפני שלב רבע הגמר, שייפתח הערב (21:45, שידור ישיר בערוץ 9) בוורשה בין פורטוגל לצ'כיה, הרשינו לעצמנו לסכם את שלב הבתים ביריות, לא בדיבורים: הטוב, הרע והמכוער, גירסת פולין ואוקראינה 2012.

הטוב – גרמניה

אין בר דעת שמוכן להמר נגד הנפת גביע של הגרמנים, ויש לכך סיבה די טובה: הנבחרת, שבמהלך הטורנירים האחרונים סיפקה חוליה התקפית מלהיבה אך לקתה בהגנה, מראה נבחרת יציבה (אך לא הרפתקנית, יש לציין) ומאוזנת, שמביאה את כל מה שטוב בכדורגל הגרמני דהיום גם לנבחרת.

בטורניר שבו פיליפ לאהם נראה מצוין, באסטיאן שוויינשטייגר חד מתמיד ומסוט אוזיל לא מפסיק עם הדריבלים, נותר רק לחכות ולראות מה יהיה כשהמאנשאפט יוציאו מהבוידעם גם שחקנים כמאריו גוטצה ומארקו רויס. מה שבטוח: משעמם זה לא יהיה.

הרע – קרבות האוהדים ברחובות וורשה

הפחד הגדול ביותר של הרשויות בפולין ובאוקראינה התממש. במהלך צעדה לציון יום רוסי לאומי, התעמתו כמה עשרות אוהדי פולין עם האוהדים הרוסים, והתוצאה – מהומת אלוהים.

כבר כמה שבועות לפני הטורניר פורסם פרק של אחת מתוכניות התחקירים הנחשבות בעולם, "פאנורמה" של הבי בי סי, שהראה את הצד המכוער של הכדורגל במזרח אירופה: מפגני אלימות כלפי כהי עור, נהמות ואנטישמיות הן רק חלק מהמאפיינים שהוצגו בסרט, ושנראים שהם חלק בלתי נפרד מעולם הכדורגל של פולין ואוקראינה.

הפרק גרר כמה תגובות נזעמות מגורמי שלטון בפולין ובאוקראינה, תגובות שבדיעבד נראות די מביכות ("הבעיה אצלנו מזערית ביחס למדינות אחרות" אמר נשיא אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ'), והיה ידוע מראש שהתקשורת העולמית תקפוץ על כל מקרה אלימות ותעלה אותו לראש סדר היום. ואם נוסיף למשוואה גם את עניינה של יוליה טימושצ'נקו, שהייתה ראש ממשלת אוקראינה וכיום כלואה באשמת שחיתות בעיסקאות נפט עם רוסיה, האשמה שזכתה מהאיחוד האירופי לכינוי "צדק סלקטיבי למטרות פוליטיות", נקבל משבר דיפלומטי בהתהוות.

חלק מהטוב. שווינשטייגר (צילום: Yulia Novikova)
חלק מהטוב. שווינשטייגר (צילום: Yulia Novikova)

המכוער – אופ"א

ארגון הגג של הכדורגל האירופאי אמנם מקיים טורניר למופת עד עכשיו מבחינת רמת הכדורגל שהוא מפיק, אך נדמה שהתשבחות נשארות בתחום המקצועי.

זה מתחיל בהתעלמות מדרישת האופוזיציה באוקראינה, שטוענת שמכרזי הבנייה לקראת אליפות אירופה נתפרו מראש, טענה שקיבלה גיבוי לאחרונה גם מהאיחוד האירופי. ממשיך בטענות החוזרות ונשנות על שילוב טכנולוגיה בכדורגל, וביטולן על ידי מישל פלאטיני, נשיא הארגון, שטוען כי "אם נתחיל עם טכנולוגיית קו השער, נסיים גם עם שופטים רובוטים, וזה מצב שאנו לא רוצים שיקרה". טענה זו אותגרה באחרונה על ידי נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, שבדרך כלל ידוע כמתנגד לשילוב אמצעים טכנולוגיים במשחק, אך לאחר פסילת השער של אוקראינה נגד נבחרת אנגליה, גם הוא נכנע ואמר כי טכנולוגיה המעדכנת את השופט לגבי מעבר של הכדור את הקו היא צו השעה.

ולבסוף, כאילו לא ידענו שזה המצב, קיבלנו מקברניטי הכדורגל ביבשת הישנה את ההוכחה הניצחת ששיקולים כלכליים גוברים על כל שיקול אחר, לרבות זה האנושי. אחרי שכבש שער, חשף חלוץ נבחרת דנמרק, ניקלאס בנדטנר, תחתוני בוקסר ועליהן פרסומת לאתר הימורים אירי שלא היה חלק מהמפרסמים הרשמיים של הטורניר, במהלך שכונה "שיווק גרילה". הוא נקנס במאה אלף יורו.

לשם השוואה, במהלך משחק האירופה ליג בין פורטו למנצ'סטר סיטי, הושמעו הערות גזעניות רבות כנגד חלוצה כהה העור של הקבוצה מצפון-מערב אנגליה, מאריו באלוטלי. פורטו נקנסה בסכום נמוך בכ-30 אלף יורו מבנדטנר. הכל עניין של סדר עדיפויות, מסתבר.

עם כל השערוריות, הפוליטיקה והצדדים האפלים, יורו 2012 עד עכשיו היה טורניר מוצלח. לא נותר אלא לקוות שהמגמה על המגרש תימשך, כשבו בזמן מישהו יחליט לדאוג לצד המנהלי של הדברים. בתקווה לעוד הרבה טוב, וכמה שפחות רע ומכוער. שלב נוקאאוט שמח לכולנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן