Skip to content

לאור פסיקת בית המשפט – הקופקסון של "טבע" מוגנת בינתיים מגנריזציה

בית משפט בארצות הברית קבע כי הפטנטים של חברת "טבע" על תרופת הקופקסון תקפים, מה שיגן על התרופה מגנריזציה לפחות עד מאי 2014. ריאיון עם אנליסטים בנוגע להשפעת הפסיקה על החברה ותחזיותיהם לנוכח המתחרות בשוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לאחר המתנה ממושכת פסק בית משפט מחוזי בארצות הברית כי הפטנטים של 'טבע' על הקופקסון תקפים. הפסיקה צפויה לשחרר לחץ כבד ביותר מהמניה ומבטיחה ל'טבע' הגנה מפני גנריזציה לכל הפחות עד מאי 2014. להערכתנו התגובה החיובית עשויה להימשך כמה ימים נוספים לאחר שמשקיעים אשר נמנעו מהמניה יבחנו מחדש את יחסם לחברה", מעריכים האנליסט יונתן קידר מ"כלל פיננסים" והיועץ המקצועי ד"ר יואב קידר.

"קופקסון" הוא השם המסחרי של החומר גלטירמר אצטט, המשפיע על מערכת החיסון ומשמש כתרופה לטרשת נפוצה. הוא ידוע גם בשם הגנרי "קופולימר 1". הבסיס לתרופה הוא מחקר שנערך במכון ויצמן למדע. הזכויות לשיווק תרופת הקופקסון נמצאות בידי חברת "טבע".

האם לפסיקה יהיו השלכות נוספות פרט לשווי של הקופקסון על הנייר?

"לדעתנו הלחץ שצפוי להשתחרר מ'טבע' לאור הפסיקה החיובית יביא לתגובה משמעותית יותר מאשר שווי הקופקסון על הנייר בלבד. הסיבה לכך נעוצה בתלות החריגה של 'טבע' ברווחיות מהקופקסון. בעוד שהיחס בין תרומת המכירות לרווח בחברות אחרות דומה ('פייזר' עם תלות של 15% בליפיטור, 'מרק' עם תלות של 7% בסינגולר), להערכתנו, התלות של טבע בקופקסון גבוהה בהרבה מ-18% בערך, מההכנסות המניבות 45% בערך מהרווח".

"טבע" בתקופת מעבר – הפסיקה מגיעה בעיתוי רגיש?

"אנו מתמחרים את 'טבע' לפי שיטת סכום החלקים (Sum of the parts analysis). אנו מעריכים את הפער בשווי של הקופקסון עם או בלי גנריזציה מוקדמת, רק ב-2-1 דולר למניה. עם זאת, להערכתנו, הלחץ שיוסר עקב ביטול תסריט של אובדן מוקדם מהצפוי של הקופקסון משקף את חששות המשקיעים מפגיעה בבטן הרכה של 'טבע' – בעיתוי רגיש של שינוי סדרי העדיפויות".

"נזכיר כי 'טבע' נמצאת בתהליך טרנספורמציה ממודל עסקי בעל תלות גבוהה בקופקסון וגנריקה בארצות הברית, למודל המבוסס יותר על תרופות מקור חדשות (רכישת 'ספלון') והתפתחות הביוגנריקה. להערכתנו, גנריזציה מוקדמת היתה מצריכה מ'טבע' היערכות מחודשת שכן תוכנית העבודה והתחזיות התבססו על הפיכת הקופקסון לגנרי רק מ-2014 ואילך".

מה צפוי עכשיו?

"משיחות שערכנו עם הנהלת 'מומנטה' עולה כי בכוונת החברה לערער על פסק הדין (ההוצאות המשפטיות חלות על השותפה 'סנדוז'). זאת למרות שפסקי הדין של השופטת בתיק, השופטת ג'יונס, נחשבים למפורטים במיוחד ובמקרים רבים מייתרים את הצורך בערעור. בהנחה כי להליך הערעור סיכויים נמוכים, 'טבע' תוכל להתרכז בניסיונות שונים להארכת הפטנטים באמצעות גרסת הקופקסון במינון של 3 ימים בשבוע וניסוי נוסף במינון נמוך יותר 20mg/0.5ml – במקום 220mg/1.0ml כיום. כמו כן, ב'טבע' מאמינים כי הפסיקה החיובית תסייע לדחות את הגנריקה עד ספטמבר 2015 – מועד פקיעת הפטנטים על אופן ייצור התרופה".

לקופקסון כמה מתחרות: תרופת הפיגולימוד, הידועה בשמה המסחרי "גילניה", היא התרופה הראשונה לטרשת נפוצה הניתנת דרך הפה. בתהליך פיתוח נמצאות תרופות נוספות, בעיקר BG-12 של "ביוג'ן" הניתנת דרך הפה, וכן לקוינימוד של "טבע", הניתנת גם היא דרך הפה.

מה התחזיות הכלכליות לנוכח הפסיקה ולנוכח התרופות המתחרות?

"הערכותינו הביאו בחשבון זכייה של 'טבע' במשפט, על כן בשלב זה תחזיותינו נותרות ללא שינוי.
בדומה לתחזיות החברה, אנו צופים הכנסות קופקסון של 3.759 מיליארד דולר ב-2012, שנת השיא לתרופה. באשר לקצב הירידה במכירות, לאחר 2012 אנו צופים מכירות של 3.609 מיליארד דולר ב-2013 ו-3.376 מיליארד דולר ב-2014. הערכה זו מבוססת על הנחת עבודה שלפיה ה-'BG-12' תושק בחצי הראשון של 2013 ותחדור בקצב מהיר מה'גילניה' בשנתה הראשונה (קצב מכירות של 500 מיליון דולר בתוך ארבעה רבעונים)".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן