Skip to content

על פרשת המים

חם. הקיץ המהביל בפתח, כוננות ספיגה וודאית לגלי חום, שנמצאים ממש מעבר לפינה. כמו בכל שנה, שוב עולה על הפרק הדיון המוכר של "כמה מים לשתות במהלך יום חם"?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חם. הקיץ המהביל בפתח, כוננות ספיגה וודאית לגלי חום, שנמצאים ממש מעבר לפינה. כמו בכל שנה, שוב עולה על הפרק הדיון המוכר של "כמה מים לשתות במהלך יום חם"?

מאת שלמה וולפברג

כמדי שנה, משרד הבריאות נותן את אותן ההמלצות: "שתו 8 כוסות מים ביום" ו-"ליטר מים נוסף על כל שעת פעילות גופנית תחת השמש". אני מאמין שכולם כבר מכירים את ההמלצות בעיניים עצומות, ואם לא, אז תתחדשו.

לא מרגישים שמשהו חסר בהנחיות הללו? איך אפשר לתת המלצה דומה לילד בן 10 שיושב כל היום במיזוג מול המחשב, לאיש בן 40 הפועל כחלקאי תחת השמש הקופחת או לאישה בת 65 עם שלפוחית רגישה? המשוואה האנושית הרבה יותר מסובכת ומתוחכמת בשביל הנחיה כללית-תאורטית של משרד הבריאות.

נכון ש"כמה" היא שאלה חשובה, אבל לאן נעלמו מהמשוואה השאלות: "איך", "מתי" ו-"מה". הן לא פחות חשובות, אולי אפילו יותר. בעיקר בגלל שהן משלימות את התמונה, ומקלות עלינו בסופו של דבר על הביצוע המרווה. כמה מאיתנו מבינים בחשיבות שתיית מים מספקת במהלך הקיץ, אך עדיין לא מצליחים לשתות מספיק?

"מה לשתות"?

נתחיל עם השאלה המעט בנאלית: "מה לשתות"? מים? רק מים? אפשר עם מעט מיץ פטל? אולי תה ירוק או חליטת צמחים? ומה עם הקפה של הבוקר? לא חברים, מים זה מים. כל דבר שנוסיף או נשנה במים, יצריך את גופנו להתאמץ לנקות את המים לפני השימוש בהם. בקיץ, אין לנו את הפריבילגיה הזו.

.
"מתי לשתות"?

כשצמאים, לא?! לא בדיוק. כשאנו צמאים זה כבר מעט מאוחר מדי. עדיף לשתות באופן קבוע לאורך היום, כך שלא נגיע למצב שלא שתינו במשך כמה שעות. מעבר לכך, מומלץ להתחיל את הבוקר עם כוס מים, אולי אפילו שתיים, בכדי לשבור את הצום של הלילה. למי שרגיש וקם להטיל את מימיו באמצע הלילה, מומלץ להפסיק לשתות בערך 3 שעות לפני השינה.
.

"איך לשתות"?

שאלה קצת מוזרה. לא שיש דרך חדשה להחזקת הכוסית בזמן השתייה, או שנמצאה הזווית האידיאלית להטיית הראש בעת הלגימה… מדובר יותר בקצב השתייה שלנו. מחקרים מראים שעדיף לשתות שלוקים קטנים כל 5-10 דקות, מאשר ללגום במכה אחת כמות גדולה של מים (כוסית או שתיים). אפשר להתרגל לכך בקלות על ידי השארת בקבוק מים על שולחן העבודה או ליד המחשב, ומדי פעם פשוט לקחת שלוק אחד לרוויה.


זהו.

קיבלתם הרבה מידע לגבי שתיה נכונה במהלך הקיץ. עכשיו זה תלוי בכם. לדעתי זה עדיף מאשר לסבול מכאבי ראש כל הקיץ. לא?
.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net

2 Comments

  1. ג'סי
    25 ביוני 2012 @ 14:52

    אם יש משהו שאני מקפידה עליו זה שהילדים ישתו הרבה במיוחד בימים הללו של החופש הגדול. אני יכולה לשתף בניסיון שלי שעד כה לא הלך לי כל כך ואם כבר הם שתו זה היה יותר משקאות מוגזים. לפני כחודש וחצי התקנתי בבית בר מים של ווירפול (היה חשוב לנו שקיימת אופצייה של מים פושרים גם…) מאז כולנו שותים יותר, הילדים עוברים ומוזגים להם ואם הם יוצאים מהבית הם אפילו ממלאים להם בקבוק בלי שארדוף אחריהם. אני מוצאת את עצמי שותה וניהנת יותר מהפעולה שאני לא מכריחה את עצמי…

    • שלמה
      26 ביוני 2012 @ 11:21

      שלום ג'סי,
      שמח שהילדים שלך התחילו לשתות מים במקום משקאות מוגזים. המחשת יפה את הנקודה, שברגע שיש מים באזור, אנחנו פשוט שותים אותם. לא צריך כל כך לחשוב על זה. הגוף שלנו פשוט בנוי כך (:

      בטח תתחילי לראות בקרוב את השינוי גם בבריאות ובהתנהגות שלהם, אחת הסיבות העיקריות להיפר-אקטיביות או חוסר ריכוז היא שתיית משקאות ממותקים. שלא נדבר על השמנת יתר ובעיות רבות נוספות שמשקאות אלו גורמים בקרב ילדים.

      כל הכבוד!
      שלמה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן