Skip to content

יום האשפוז מתייקר ב-1.4 אחוז, בניגוד להחלטת בג"ץ בשבוע שעבר

הבג"ץ, בביקורת חריגה בחומרתה, קבע בשבוע שעבר שמשרדי האוצר והבריאות פעלו ב"חוסר סבירות" ו"רוקנו מתוכן את הזכות לבריאות" והורה לעדכן את תקציבי קופות החולים. האוצר, מתברר, מסתמך על הארכה שניתנה לו, ובמקום לרסן את מחיר האשפוז, מעלה אותו, בלי לתת מענה בתקציב הקופות. ח"כ אילן גילאון: "ממשלת נתניהו מנסה לגייס בקשיש מחולים ומקשישים באשפוז"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת המחירים הבינמשרדית (משותפת לאוצר ולבריאות) החליטה על עדכון תעריף יום אשפוז ב-1.4%. הוועדה הנחתה את משרדי הבריאות והאוצר לגבש מנגנון אובייקטיבי לעדכון מחיר יום אשפוז, בהתבסס על מדדים בלתי תלויים.

לטענת משרד האוצר, הנחייה זו עולה בקנה אחד עם פסיקת בג"ץ ומדובר בפעימה שנייה של עדכון תעריף יום האשפוז לשנת 2012, לאחר עדכון התעריף ב-4.61% בחודש ינואר השנה.

בהחלטת הבג"ץ, שניתנה ביום חמישי שעבר, לאחר תשע שנים של התדיינות בעתירתן של קופות החולים מכבי וכללית, שביקשו לתקן את מדד יוקר הבריאות מהעיוותים הקיימים בו, קבעו השופטים שמשרדי האוצר והבריאות פעלו ב"חוסר סבירות" ו"רוקנו מתוכן את הזכות לבריאות, שעוצבה ועוגנה בחוק בריאות ממלכתי, נוכח השחיקה השיטתית בתקציבי קופות החולים". בג"ץ הורה לתקן את העיוות ולעדכן את תקציבי הקופות.

מדובר בביקורת חריגה בחומרתה של בג"ץ נגד משרד האוצר ומשרד הבריאות. בג"ץ הוציא צו המורה למשרדי הבריאות ולמשרד האוצר לגבש החלטה כיצד לתקצב כראוי את קופות החולים, תוך חצי שנה. האוצר, מתברר, מסתמך על הארכה שניתנה לו, ובמקום לרסן את מחירי האשפוז, הוא מעלה אותם, בלי לתת לכך מענה בתקציבי הקופות (מדד יוקר  הבריאות). מי שישלם את המחיר יהיו כמובן "מקבלי השירות", אותם אזרחים שאין להם ביטוחים משלימים והם יקבלו פחות ופחות במסגרת סל הבריאות של הקופות, שתקציבן נשחק.

לטענת קופות החולים, לאורך שנים חלה שחיקה שיטתית בתקציביהן, שנבעה מעדכון לא רלוונטי של התקציבים. מצד אחד – אין התייחסות לגידול באוכלוסייה, ומצד אחר, מחירו של  יום אשפוז בבית החולים התייקר ומחירי התרופות עולים והייקור לא נלקח בחשבון בעדכון. עתה הוא מתייקר שוב.

(צילום: רפי מיכאלי)
בריאות לעשירים? ייקור האשפוז, על חשבון אלה שאין להם (צילום: רפי מיכאלי)

ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', כיוונה השבוע אצבע מאשימה אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו והאשימה אותו בשחיקה מכוונת של שירותי הבריאות בפרט והשירותים לאזרח בכלל. לדבריה: "פסיקת בג"ץ לגבי העיוותים במדד יוקר הבריאות – דרמטית, וזהה בתוכנה לדו"ח המבקר על אסון הכרמל. שחיקה ויבוש מכוונים של מערכת הבריאות פגעו בה קשות, ואילצו את הציבור לשלם מכיסו מאות שקלים בחודש לביטוחים משלימים, אף שהוא כבר משלם מס בריאות. מדובר במדיניות שהתווה רה"מ נתניהו בעשור האחרון: הרעבה של מי שהוא מכנה 'האיש השמן', ובפועל פגיעה אנושה באזרחי המדינה. על המדינה לפעול בדחיפות על פי פסיקת בג"ץ, כדי שחוק ביטוח בריאות ממלכתי לא יהפוך לאות מתה וכדי לא לסכן חיי אדם".

לטענת האוצר, מחירי השירותים במערכת הבריאות, לרבות מחירי השירותים הניתנים על ידי בתי החולים הציבוריים, מתעדכנים מדי שנה בהתאם לעדכון מחיר יום אשפוז שנקבע על ידי ועדת המחירים הבינמשרדית. עדכון המחירים כאמור מתבצע לרוב בתחילת חודש ינואר כל שנה. ועדת המחירים נדרשת לגבש המלצה בעניין עדכון מחיר יום אשפוז עד סוף חודש דצמבר בכל שנה.

באוצר מסבירים, כי בשנת 2012 עדכון מחיר יום אשפוז היה מורכב מהרגיל, בשל השפעת הסכמי השכר שנחתמו לאחרונה במערכת הבריאות. בשל מורכבות זו לא היו ידועים לוועדה כל הנתונים הנדרשים לעדכון מחיר יום אשפוז לשנת 2012 בחודש דצמבר 2011. משכך, החליטה הוועדה לעדכן את מחיר יום אשפוז לשנת 2012 בשתי פעימות. ההחלטה בעניין הפעימה הראשונה התקבלה, כאמור, בחודש ינואר 2012 ומשמעותה עדכון מחיר יום אשפוז ב- 4.61%. הפעימה הראשונה התבססה על הנתונים שהיו בידי הוועדה שכללו, בין היתר, השפעת מדד המחירים לצרכן ורכיבי שכר נוספים. ההחלטה בעניין הפעימה השנייה התקבלה בסוף חודש יוני, לאחר השלמת כלל הנתונים הנדרשים בעניין השפעת הסכמי השכר על בתי החולים, ומשמעותה העלאת עדכון מחיר יום אשפוז ב-1.4%.

עוד החליטה ועדת המחירים, טרם פסיקת בג"ץ, לקדם תהליך שמטרתו שינוי שיטת עדכון מחיר יום האשפוז, כך שהשיטה העדכנית תתבסס על מדדים בלתי תלויים. החלטה זו עומדת בקנה אחד עם החלטת בית המשפט שהתקבלה לאחרונה בעניין מחיר יום אשפוז. הוועדה ביקשה משני המשרדים (הבריאות והאוצר) להציג לה המלצות בעניין עדכון השיטה כאמור עד חודש אוגוסט 2012.

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "לנוכח פסיקת בג"ץ מהשבוע האחרון, ניתן היה לצפות כי ועדת המחירים תפנים פסיקה זו, תפעל ליישמה ללא כל דיחוי ורק אחר כך תפעל לעדכון מחירים על פי המנגנון שיקבע בהסכמה".

אין גבול לציניות. גילאון
אין גבול לציניות. גילאון

בקופת חולים מכבי הגיבו: "המדינה מבצעת מחטף ומתעלמת לגמרי מהחלטת בג"ץ. נקבע בבירור שהמדינה מחויבת בחוק לתקצב את שירותי הבריאות. זה אינו נתון לשיקול דעת האוצר, במקום לתקן, האוצר החליט שהוא ממשיך לפגוע בחולים".

על ההחלטה לייקר את עלות יום אשפוז, הגיב ח"כ אילן גילאון (מרצ): "מערכת הבריאות סובלת מגסיסה מתמשכת בשל הזנחה רבת-שנים והיעדר תקציבים מספקים. לא ייתכן שהסכמי השכר החדשים יבואו על חשבון החולים. לצד שחיקה מתמדת בתקציבי קופות החולים וייבוש תקציבי מתמשך של בתי החולים, מנסה ממשלת נתניהו לגייס בקשיש מחולים ומקשישים באשפוז. מי שייסר את הציבור בשוטים עד כה – ייסר אותו בעקרבים. כנראה שאין גבול לציניות, זוהי מכה אנושה נוספת לזכות לבריאות בישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן