Skip to content

ויקיליקס חושף: יש בידינו מיליוני מסמכים מסוריה, באנגלית, ערבית ורוסית

בחשיפה ראשונה נודע על חברות בטחוניות בכירות מאיטליה, שמכרו ציוד וטכנולוגיה למשטרה הסורית בניגוד לסנקציות הבינלאומיות. בוויקילקס מבטיחים כי הסיפורים הגדולים עוד לפנינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחשיפה ראשונה נודע על חברות בטחוניות בכירות מאיטליה, שמכרו ציוד וטכנולוגיה למשטרה הסורית בניגוד לסנקציות הבינלאומיות.  בוויקילקס מבטיחים כי הסיפורים הגדולים עוד לפנינו

מאת אליק מאור

חברות איטלקיות מכרו ציוד וטכנולוגיה למשטרת סוריה בניגוד לסנקציות הבינלאומיות. כך עולה מחשיפת אתר ויקיליקס, שכבר חשף שערוריות מתועדות בעבר. אתר ההדלפות הודיע היום (חמישי), כי יפרסם בימים הקרובים יותר מ2.5 מיליון מסמכים שהודלפו לידיו. מפרסומי המסמכים הראשונים עולה, כי חברת התעשייה האווירית והביטחונית הגדולה ביותר באיטליה, חברת פין-מכאניקה (Finmeccanica), והחברה הבת שלה, סלקס אלסאג' (Selex Elsag), מכרו ציוד וטכנולוגיה למשטרה הסורית, בניגוד מוחלט לסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על סוריה.

נמסר מוויקיליקס, כי "בנתונים שפרסמנו יש מיילים שמוכיחים כי 'סלקס אלסאג' מכרה לממשלת סוריה טכנולוגיה הנקראת 'טטרה'. טכנולוגיה זאת מאפשרת לכוחות משטרה לתקשר ביניהם בצורה בטוחה ואמינה. הנתונים מוכיחים שהמכירה, הסיוע וההכשרה של 'סלקס אלסג' נמשכה עד השנה הנוכחית".

על פי הפרסומים פין-מכאניקה סיפקה לדמשק מכשירי רדיו, שפועלים בטכנולוגיית "טטרה", המשמשים בדרך כלל את המשטרה וממשיכה לספק למשטר אסד תמיכה טכנית גם במהלך ההתקוממות נגדו. דוא"ל אחר שנחשף עוסק בנושא הגעתם של עובדי החברה האיטלקית לדמשק, כדי להכשיר את הצוותים המשתמשים במכשיר ובהתקנת המכשירים על מסוקים. אחד המשלוחים, על פי הדוא"ל, נשלח למחסן משטרתי בסוריה.

פין מכאניקה היא קבוצה מובילה באיטליה בתחום הטכנולוגיה העילית ומדורגת בין עשר החברות המובילות בעולם בתחומי מערכות הגנה וביטחון, תעופה וחלל. הקבוצה מתמקדת בעיקר בשלושה נושאים עיקריים והם: מסוקים, טכנולוגיית הגנה וביטחון ובתחום האווירונאוטיקה. החברה מתמחית גם בשווקי תחבורה עולמית ואנרגיה.

על פי פרסום בתקשורת זרה, נחתם חוזה בשווי 40 מיליון אירו בשנת 2008 בין הארגון הסורי לתקשורת אלחוטית, גוף השייך לסוריה, לבין חברה-בת סורית של החברה היוונית אינטרקום-טלקום. זאת, למרות שיצרנית המערכת, סלקס, קיימה למעשה קשרים ישירים עם הסורים. בסוף 2011, כך מתפרסם, ביקשה סוריה להגדיל את החוזה ב-25 אחוז וסלקס הודיעה כי תדון על כך עם הארגון הסורי. ככל שההתקוממות צברה תאוצה, על פי הפרסום, הממשלה הסורית לחצה על סלקס אלסאג, לספק לה גרסאות מוצפנות של רדיו והחברה האיטלקית פנתה עקב כך לממשלת איטליה. לא ברור מה הייתה התגובה לכך.

לדברי האתר, מתוך הכמות האדירה של המסמכים שהודלפו ויפורסמו,  400 אלף מסמכים הם בשפה ערבית, וכ-68 אלף מסמכים הם בשפה הרוסית. עוד  נודע, כי 42 אלף מסמכים היו נגועים בווירוסים. לדברי דוברת האתר, שרה האריסון, העוזרת הראשית של הבעלים,  ייקח עוד זמן עד שכל הסיפורים יצאו החוצה.

הדלפת הענק הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכו בכירי ויקיליקס בצהריים בלונדון, ללא נוכחותו של מייסד הארגון הנמלט, ג'וליאן אסאנג', שכנגדו יש צו הסגרה לשוודיה עקב תלונת שתי נשים שטוענות כי נאנסו על ידיו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן