Skip to content

המדינה תשלם פיצוי לכירופקטים מהם מנעה תעודת הכרה במקצוע

כמיליון שקל פיצויים לשני הכירופקטים מהם נמנעה שלא כדין תעודת הכרה במקצוע בין השנים ובכך גרמה נזק לפרנסתם ופגעה בזכויות היסוד שלהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המדינה תשלם כמיליון שקל לשני כירופרקטים מהם מנעה, שלא כדין, תעודת הכרה במקצוע, בין השנים 2001-2005 ובכך גרמה נזק לפרנסתם ופגעה בזכויות היסוד שלהם, גם מעבר לתקופה זו. כך פסק בית המשפט השלום בירושלים, בתביעה נגד משרד הבריאות שהגישו שני הכירופרקטים, ד"ר דייגו מרקיאר וד"ר דוד גרינבלט. בית המשפט קבע את סכום הפיצוי לכל אחד מהתובעים כאומדן של הפסדי שכר, בתוספת  פיצוי של כ-200 אלף שקל, בגין פגיעה בזכויות היסוד של התובעים ועוגמת הנפש שנגרמה להם.

פסק הדין ניתן בתביעה של שני הכירופרקטים, שרכשו את השכלתם המקצועית במכללות בארה"ב ועלו לישראל. המבוגר מבין השניים, ד"ר דוד גרינבלט, שעלה לארץ בשנות ה-80, אף כיהן כנשיא האגודה הישראלית לכירופרקטיה.

התביעה נגעה למדיניות שהנהיג משרד הבריאות בין השנים 2001 עד 2005 ולפיה הוא חדל להנפיק תעודות הכרה במקצוע עבור מי שרכשו השכלה בחו"ל, כפי שעשה עד 2001.

נגד שינוי המדיניות הוגשה עתירה לבג"ץ, והוסכם כי משרד הבריאות יחדל ממדיניות זו. לכאורה, הופסק משטר הרישוי הפסול. אולם, לטענת התובעים, המשיכה המדינה לפגוע בחופש העיסוק שלהם בחוסר תום לב, בכך שלא שינתה את ההנחיות לגופים ציבוריים ממשלתיים, כמו משרד הביטחון. התובעים המשיכו להיות מודרים מרשימת המטפלים ולא היה באפשרותם לקבל מטופלים המופנים ממסגרת ציבורית זו, כשהגוף המרכזי שהמשיך במדיניות דרישת תעודות ההכרה, על אף החלטת בג"ץ, היה משרד הביטחון. בהתאם, המשיכו התובעים לסבול מפגיעה ביכולתם להתקשר עם גופים ציבוריים ואף המשיכו לסבול מפגיעה בהפצת השירותים "מפה לאוזן" הואיל והעדר תעודה התפרש כהעדר הכשרה מקצועית מתאימה.

לטענת התובעים, שיוצגו באמצעות עו"ד אתי ליבמן עפאים ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי, התנהלות המדינה דרך משרד הבריאות, הגיעה לכדי שרירות לב קשה ושימוש לרעה בכוח שלטוני ולכן הגישו את התביעה לפיצוי. התובעים ציינוה כדוגמה לכךה את התנהלותו של מנהל האגף למקצועות רפואיים במשרד הבריאות, ד"ר אמיר שנון,  שהגדיל לעשות ודרש כי גם מועמד העומד בקריטריונים המקצועיים – עליו להוסיף ולהוכיח את היותו "אדם הגון" (?), כשהקריטריונים לעמידה בדרישה זו הסתכמו בחוות דעת של ד"ר שנון עצמו בלבד.

בדיון נפרד, שנערך בשנת 2010, קיבל בית המשפט את ההחלטה בדבר אחריותה של המדינה לנזקים שנגרמו לתובעים ועתה התקבל פסק הדין בדבר גובה הנזק.  בנוסף לתשלום הכולל של כמיליון שקל לשני התובעים, חוייבה המדינה לשלם גם החזר הוצאות משפט ושכ"ט בגובה 50 אלף שקל.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן