Skip to content

אין פריצת דרך בנושא גיוס חרדים. המאמץ להגיע להסכמה יימשך

פלסנר: "אם יתמיד רה"מ בתמיכתו במתווה הליכוד וש"ס, שעל פיו חובת השירות בצה"ל אינה חלה על אוכלוסיית הגברים החרדים, קשה יהיה למנוע את המשך מגמת קריסתם של מודל צבא העם ושל ערך השירות"; יעלון: "אי אפשר להכריז מלחמה על החרדים"; שטייניץ: "הגיוס של החרדים לצבא הוא חשוב, אולם גיוס החרדים לעבודה הוא קריטי לכלכלת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חרף השיחות בין עורכי הדין, דוד שמרון ואלון גלרט בנושא גיוס החרדים – לא מסתמנת עדיין כל  פריצת דרך בין עמדות הליכוד וקדימה בנושא זה. עם זאת, אין גם פיצוץ והמאמץ לגשר על הפערים בין שני הצדדים יימשך, לפחות עד יום שלישי.

בהתבטאויות סוף השבוע, מצד אישים פוליטיים משני הצדדים, הודגשו בעיקר הפערים בין הצדדים. ח"כ יוחנן פלסנר, שהופיע באירוע "שבתרבות" בגבעתיים, אמר: "על ראש הממשלה לקבל החלטה שיהיו לה השלכות מרחיקות לכת על החברה הישראלית ועל עתידם של צה"ל וכלכלת המדינה". לדבריו: "בעלי העניין בשימור המצב הקיים גרמו לכך שאירועי השבוע האחרון יצרו בלבול וחוסר בהירות בקרב הציבור ביחס למהות ההכרעה הנדרשת בסוגיית השוויון בנטל".

פלסנר: "קריסת מודל צבא העם". (צילום: אתר הכנסת)
פלסנר: "קריסת מודל צבא העם". (צילום: אתר הכנסת)

פלסנר הזהיר: "אם יתמיד רה"מ בתמיכתו במתווה הליכוד, ש"ס, המשמרת את המצב הקיים ועל פיו חובת השירות בצה"ל אינה חלה על אוכלוסיית הגברים החרדים, קשה יהיה למנוע את המשך מגמת קריסתם של מודל צבא העם ושל ערך השירות. מנגד, עומדת בפניו ההזדמנות לאמץ את המתווה שהצגתי, על פיו כל אזרח במדינה מחויב לממש את חובת השירות. עדיין לא ויתרנו על האפשרות שמר נתניהו יבחר לקבל את ההחלטה הנכונה באחד מן הימים הקרובים".

לעומתו האשים המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, את קדימה בכישלון המגעים ליצור חלופה מוסכמת לחוק טל. בראיון לדנה וייס, בתכנית "פגוש את העיתונות", אמר יעלון: "פלסנר פעל בניגוד לדעת חברי הוועדה שלו והכריז מלחמה על החרדים. אני הרגשתי שיש כאן אירוע פוליטי".

"מי שחושב שאפשר לגייס את החרדים בבת אחד

שטייניץ: "הגיוס לעבודה - קריטי" (צילום: אתר הכנסת)
שטייניץ: "הגיוס לעבודה - קריטי" (צילום: אתר הכנסת)

לא מבין על מה הוא מדבר. ניתן להגיע לשילוב של החרדים בצבא על ידי בהדרגה ולא במלחמה, צריך לעשות את זה. אי אפשר להכריז מלחמה על החרדים. בשנים האחרונות החלה מגמה של גיוס במספר המתגייסים. הצבא צריך לבנות מסלולי שירות ויחידות שמאפשרים שירות של חרדים".

השר יעלון אמר עוד: "מנקודת מבט של אזרח, רמטכ"ל ושר אני מכיר את הסוגיה. יש עלייה במספר המתגייסים החרדים, אך זה לא מספיק. אני בסופו של דבר רוצה שוויון ושהם יתגייסו בגיל 18 ומי שלא יתגייס ילך לכלא, אבל נוצרה מציאות אחרת שאי אפשר לשנות באחת. עצם הגיוס והיציאה מהמעגל משפיעה על הסביבה. אי אפשר להכריז מלחמה על החרדים. רה"מ קיבל את ההחלטה ללכת לממשלת אחדות מתוך תחושה של הזדמנות היסטורית, והחרדים מבינים את זה. אני לא יודע איך זה ייגמר, אבל המשימה הלאומית היא בהישג יד ואסור לנו לפספס את זה".

גם שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, התייחס ב אירוע "שבתרבות" בכפר סבא לנושא חוק טל ואמר: "הגיוס של החרדים לצבא הוא חשוב, אולם הגיוס של החרדים לעבודה הוא קריטי לכלכלת ישראל. אנחנו מחפשים פתרון ריאלי, שיתרום לגידול משמעותי במספר המתגייסים לצבא והמצטרפים לשוק העבודה, בניגוד לאלו המניפים דגלים בשיטת 'ייקוב הדין את ההר' ועלולים לגרום לנסיגה לאחור של שילוב החרדים בנחל החרדי ובמסלולי השחר הצבאיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן