Skip to content

מחקר חדש: האם יש סיבה אבולוציונית לזיוף אורגזמה?

גם אם האורגזמה לא עוזרת לכניסה להריון, יש לה חשיבות אחרת, והיא של שימור בן זוג. גבר שהפרטנרית המינית שלו נהנית מהסקס איתו הוא גבר מרוצה ובעל סיכוי גבוה יותר להישאר איתה לאורך זמן. נשים שדיווחו על חששות גדולים יותר מבגידה היו בעלות סיכוי גבוה יותר לזייף אורגזמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האורגזמה הנשית מסעירה את הדימיון של גברים ונשים כאחד, ולפעמים אפילו מסיבות מדעיות טהורות. חוקרי אבולוציה מנסים לענות על השאלה מדוע קיימת בכלל אורגזמה נשית מלכתחילה. בניגוד לאורגזמה הגברית שהסיבות האבולוציונית שלה די ברורות וקשורות ישירות לרבייה, האורגזמה הנשית אינה כזו, ולפחות על פניו, לא נראה שהיא מגדילה את הסיכוי להריון.

תאוריות שונות הוצעו כהסברים לפונקציה האבולוציונית של האורגזמה הנשית, חלקן רואות בה אדפטציה ישירה, ואילו חוקרים אחרים חושבים שהיא תוצר לוואי אבולוציוני. הרבה יותר קשה לנשים להגיע לאורגזמה בזמן קיום יחסי מין, ונשים רבות אינן חוות כלל אורגזמה כזו. מנגנון אבולוציוני שמסביר למה קיימות אורגזמות נשיות צריך להתייחס להבדל בין נשים שחוות אורגזמה נרתיקית לכאלו שלא. העובדה שנשים רבות אינן חוות אורגזמה כזו משמשת כזרז לתופעה אחרת מעניינת, שגם היא ייחודית כמעט לגמרי לנשים, והיא זיוף אורגזמות.

למה להתאמץ לשכנע אותו? (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

נשים רבות שאינן מגיעות לאורגזמה בקיום יחסי מין וגינליים מזייפות אורגזמה. על פי סטטיסטיקות שונות, לפחות 50% מהנשים זייפו אורגזמה אחת במהלך חייהן, והמספר האמיתי כנראה גדול הרבה יותר. השאלה כמובן היא למה? למה נשים מתאמצות לשכנע את הגבר שהן נהנות כשהן לא, והאם יש לזה הסבר אבולוציוני כלשהו? מחקר חדש מנסה לבחון את הנושא.

לתת דחיפה לאגו הגברי

מחקרים שנעשו בעבר העלו מספר סיבות לכך שנשים מזייפות אורגזמות בזמן קיום יחסי מין. נשים דיווחו שהן מזייפות אורגזמות כדי לעמוד בציפיות של הגבר, לתת דחיפה לאגו שלו ולא לפגוע ברגשותיו, להעצים את החוויה המינית של שניהם, או פשוט לסיים את הסקס כמה שיותר מהר. בין הסיבות הנפוצות ביותר אפשר למנות רצון של בת הזוג לשמור על העניין וההתרגשות של בן הזוג, למנוע ממנו לבגוד עם נשים אחרות או לנטוש אותה לטובת אישה אחרת.

הסיבות האחרונות האלה, שלא במפתיע, קשורות קשר הדוק לאותה פונקציה אבולוציונית שגורמות לנשים לחוות אורגזמות מלכתחילה. כפי שכתבתי בפוסט הקודם בנושא, סיבה אפשרית אחת לאורגזמה נשית היא שזהו מנגנון שנועד לשמר בני זוג מוצלחים מבחינה גנטית. נשים חוות יותר אורגזמות בתגובה לגבר מושך וגברי, ואם האורגזמה עצמה מגדילה את הסיכוי להריון, אז ברור מה היתרון האבולוציוני שלה. אבל גם אם האורגזמה לא עוזרת לכניסה להריון, יש לה חשיבות אחרת, והיא של שימור בן זוג. גבר שהפרטנרית המינית שלו נהנית מהסקס איתו הוא גבר מרוצה ובעל סיכוי גבוה יותר להישאר איתה לאורך זמן. אם אורגזמה אכן מעלה את הסבירות להריון, גבר יהיה מאוד מעוניין שהאישה שאיתו תחווה אותה, ואורגזמה תהווה סממן חיובי למערכת היחסים ביניהם.

נשים כמובן מודעות לכך ועשויות לפתח אסטרטגיה מתוחכמת יותר שמשמרת בני זוג מוצלחים דרך זיוף אורגזמות. אם הפרטנר המיני הוא גבר מושך, סימטרי ובעל מאפיינים גבריים, תכונות שאבולוציוניות נחשבות למוצלחות ומעידות על גנים טובים של המחזיק בהן, הגיוני שנשים ירצו לשמור על אותם גברים כבני זוג, גם במחיר של זיוף אורגזמות.

גברים מאוד לא טובים בזיהוי אורגזמות מזויפות

גברים עשויים כמובן לפתח אסטרטגיות נגד, שעוזרות להם להבחין מתי אישה מזייפת אורגזמה ומתי לא, אבל בסך הכל נראה שבמירוץ החימוש האבולוציוני הזה, ידן של הנשים על העליונה. גברים מאוד לא טובים בזיהוי אורגזמות מזויפות, למרות שרובם בטוחים שהם יכולים לזהות זיוף כזה.

המחקר הנוכחי מתמקד בשאלה אם זיוף אורגזמות משמש כאמצעי לשמירה על בן זוג, במיוחד כשהסיכון שהגבר יבגוד גבוה. 453 נשים הטרוסקסואליות, בגיל ממוצע 22, שנמצאו במערכת יחסים זוגית לפחות במשך חצי שנה, השתתפו במחקר (הזמן הממוצע של מערכת היחסים היה שנתיים וחצי). הנשים מילאו שאלונים שונים, שהעריכו בין השאר את המאמץ שהקדישו לשימור מערכת היחסים בסיטואציות שונות ואיך זה התבטא בפועל. למשל, דרך אחת לנסות לשמר מערכת יחסים היא לשמור את בן הזוג כמה שיותר קרוב. דרך אחרת היא למנוע ממנו מגע עם נשים אחרות, ודרך נוספת, בעלת סיכון גבוה יותר, היא לפלרטט עם גברים אחרים ולעורר את קנאת בן הזוג. הנשים התבקשו גם לציין אם בן הזוג בגד בהן בעבר ומה הסיכוי לדעתן שהוא יבגוד בהן בעתיד (מדד הבגידה היה ממוצע של שתי השאלות הללו). כמו כן, הן ציינו אם זייפו אורגזמות עם בן הזוג בעבר.

הממצאים: 53% מהנשים במחקר דיווחו שזייפו אורגזמות עם בן הזוג. השערת המחקר המרכזית אומתה: נשים שדיווחו על חששות גדולים יותר מבגידה היו בעלות סיכוי גבוה יותר לזייף אורגזמות. בנוסף, נשים שחששו יותר מבגידת בן הזוג עסקו יותר בפעילויות שונות לשימור היחסים. לבסוף, נבדק האם הקשר בין זיוף אורגזמות לשימור בן הזוג מתווך על ידי תפיסת הסיכון מבגידה, ונמצא שאכן כך הדבר. החשש מבגידת בן הזוג מקשר בין הרצון לשמור את בן הזוג וזיוף האורגזמות.

לסיכום, נראה שזיוף אורגזמה הוא אסטרטגיה מרכזית של נשים לשימור בן הזוג וניסיון למנוע בגידות שלו עם נשים אחרות. כמובן, זה לא שולל סיבות אחרות לזיוף אורגזמות, כמו הרצון שבן הזוג יהיה מאושר. לרוב הגברים חשוב שבת הזוג שלהם תגיע לאורגזמה, ונשים מודעות היטב לכך. זיוף אורגזמות קשור גם בהיסטוריה המינית של האישה. למשל, מחקרים מראים שנשים שמזייפות אורגזמות מתחילות לקיים יחסי מין בגיל מוקדם יותר ויש להן יותר פרטנרים מיניים. כמו כן, נראה שנשים יפות נוטות יותר לזייף אורגזמות.

2 Comments

  1. ד"ר שחר
    18 ביולי 2012 @ 14:36

    פעם, לפני שהגברים שיעבדו את הנשים ואת מיניותן, האורגזמה הנשית הייתה מבחן לגבר אם הוא ראוי להיות אבי הצאצאים שלהן. והיות ואורגזמה נשית קורית ברוב המקרים במין אוראלי ולא במין וגינאלי, אז האישה לא הייתה צריכה להסתכן בכניסה להיריון מגבר שלא מצליח להביא אותה לאורגזמה. אם הוא ידע כיצד לגרום לה לכך, אז ורק אז היה ראוי להגיע איתה גם ליחסי מין וגינליים שאמורים ליצור צאצאים. כלומר – הייתה לאישה שליטה מוחלטת בבחירתה בגבר מתאים, וגבר מתאים הוא גבר משקיע, לא כזה שדואג רק לעצמו. זה שהיום התשובות של נשים במחקרים מלמדות על חשש מבגידה או ריצוי הגבר מחשש של עזיבה וכו', זו תוצאה של 10000 שנות שיעבוד, זה הכל.

  2. שרית פרקול
    18 ביולי 2012 @ 12:20

    לגבי החלק האחרון של המאמר המעניין, על ההיסטוריה המינית של האשה: הפוך, גוטה, הפוך!

    נראה לי , בלי להיות מדענית, שנשים המתחילות לקיים יחסי מין בגיל צעיר נאלצות במקרים רבים לזייף, כי הן עוד לא מכירות את הגוף שלהן, והגברים שאיתן בדרך כלל צעירים ולא יודעים מה הם עושים.
    בנוסף, מי שמקיימת יחסי מין עם הרבה גברים, לא משקיעה מספיק זמן בגבר אחד שיילמד להכיר את הגוף שלה, ולכן הסיכוי שתגיע לאורגזמה אמיתית הוא נמוך יותר.

    לגבי נשים יפות שיותר נוטות לזייף – זה מעניין. יש לך השערות? יש לי אחת, מאוד פרועה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן