Skip to content

קדימה: "הצעת נתניהו לגיוס חרדים היא לא פחות מחרפה"

"מבייש לראות רמטכ"ל לשעבר מוכר את המשרתים למען קומבינה בלתי מוסברת עם המפלגות החרדיות", אומר מטה המאבק לשוויון בנטל. עמותת חדו"ש: "ממשלת נתניהו החליטה להעדיף את שותפותיה החרדיות האנטי-ציוניות על פני רובו הגדול של הציבור". נתניהו: "אנחנו הולכים לחולל שינוי היסטורי. זה יהיה שינוי מציאותי שניתן ליישם אותו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במטה המאבק נגד חוק טל ובארגונים הנאבקים למען שוויון בנטל, דוחים היום מכל וכל את התוכנית שהציג בממשלה, השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון.

משה (בוגי) יעלון: פטור עד גיל 26. (צילום: אתר הכנסת)
משה (בוגי) יעלון: פטור עד גיל 26. (צילום: אתר הכנסת)

"מבייש לראות רמטכ"ל לשעבר מוכר את המשרתים למען קומבינה בלתי מוסברת עם המפלגות החרדיות", אומר מטה המאבק לשוויון בנטל. "הצעת יעלון, שהיא גרועה אף מחוק טל, וגם הוא יודע את זה,  לא תעבור – לא בזירה הציבורית, לא בזירה הפוליטית ולא בזירה המשפטית".

ראשי המטה מציעים לשר הביטחון ברק לתת לצה"ל הנחיות מפורשות, שיעמדו בהחלטת בג"ץ – ולגייס החל מה-1 באוגוסט את כל בני ה-18 לשירות צבאי או אזרחי".

הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, אומר בתגובה: "ממשלת נתניהו החליטה להעדיף את שותפותיה החרדיות האנטי-ציוניות על פני רובו הגדול של הציבור. היא נחושה בדעתה להחמיץ את ההזדמנות ההיסטורית לשוויון בנטל ולהמיט אסון על הכלכלה הלאומית והביטחון הלאומי. מתווה יעלון אינו אלא חוק טל ב', כלומר תכנית להמשך ההשתמטות והאפליה בין דם לדם. מטרתו העיקרית אינה ליישם את העיקרון הבסיסי הפשוט של שוויון בנטל, עליו הורה בג"ץ ובו תומך הציבור – אלא לאפשר לשרי הממשלה להמשיך להתרווח עוד כמה חודשים בכיסאותיהם. ההיסטוריה לא תשכח לחברי הקואליציה את הבגידה בציבור הנושא בנטל. יש לקוות שגם הבוחרים לא ישכחו".

במפלגת "קדימה" הגיבו: "הצעת נתניהו ל'גיוס' חרדים היא לא פחות מחרפה. ראש הממשלה בחר לקדש את ההשתמטות ולאפשר פטור גורף לציבור החרדי. ראש הממשלה בחר מדעת להנציח את אי השוויון בחלוקת הנטל והשתמט בעצמו בקבלת הכרעה היסטורית. מדובר בחוק "בכאילו" ובאחיזת  עיניים. מדובר בהצעה שלא עוברת את הציבור הישראלי ואת מבחן בג״ץ. מדובר בהונאה שאין לה רוב בציבור ואין לה רוב בכנסת. קדימה תעתור נגד אי החוקיות שבהצעה, בהיותה בלתי שוויונית ונוגדת את פסיקת בג"ץ".

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״ יאיר לפיד: ״דווקא ביום בו מיטב הנוער מתגייס לשירות קרבי בגולני, מציג נתניהו תכנית שמעליבה כל חייל בצה"ל וכל אזרח שמשרת את מדינתו. הצעתו של נתניהו היא אחיזת עיניים שאינה אלא חוק טל 2. גם נתניהו יודע שגיוס חרדים בגיל 26 הוא הונאה שפירושה ויתור מוחלט על חובת השירות. זוהי כניעה מוחלטת לעסקנים החרדים על חשבון הציבור המשרת והעובד, ונוסף לכל הצרות גם תעלה לנו מיליארדים שיגזלו ממעמד הביניים שלא גומר את החודש״.

על פי העקרונות שהציג השר יעלון בישיבת הממשלה היום, גיל הפטור למגזר החרדי, שהוא היום 28, יירד בהדרגה. בשלב הראשון יתייצב גיל הפטור על 26  ומאוחר יותר תיעשה הערכת מצב לגבי ההמשך. יעד גיוס החרדים לשירות צבאי ושירות אזרחי-לאומי, עד שנת 2016, יהיה 6,000 ולערבים בשירות אזרחי: 5,000, בתוספת כמה מאות מתנדבים לצבא.

על פי הנתונים שהציג השר יעלון בממשלה, כיום יש כ-2,400 חרדים בשירות הצבאי ובשירות הלאומי-אזרחי, וכמספר הזה ערבים בשירות הלאומי-אזרחי, בנוסף ליותר מ-400 מתנדבים לצה"ל.

"לנוכח העובדה שלא ניתן היה להגיע להצעה משותפת עם קדימה, כעת עמלים על הצעת החלטה", אמר השר יעלון בממשלה. "השלב הבא זו החלטת ממשלה, שתועבר לוועדת השרים לחקיקה, וכשיהיה לה רוב בכנסת, נוכל להביא אותה לאישור, גם אם זה יהיה בפגרה. עבודת המטה תרוכז בידי משרד ראש הממשלה מול המשרדים הרלוונטיים".

על פי המתווה שהציג יעלון, כל אזרח ישראלי, גבר, שמלאו לו שש עשרה וחצי שנים, יתייצב בפני גוף שהוסמך לכך לרישום לקראת שירות; למגזר החרדי והערבי יוגדרו יעדים מספריים לשירות אזרחי מקרב המגזר הערבי ומקרב המגזר החרדי, במתווה הדרגתי עולה; משרד הביטחון יפתח מסלולי שירות המותאמים למאפייניהם ולצרכיהם של משרתים בני המגזר החרדי; לאזרח השייך למגזר הערבי או למגזר החרדי, וכן לאזרח שקיבל פטור משירות צבאי, תינתן האפשרות לשרת בשירות אזרחי משמעותי.

השר יעלון אמר עוד, כי האפשרות לדחיית שירות תותנה בחובת לימודים תורניים בהיקף של 45 שעות שבועיות, וכן בעמידה בפיקוח ובקרה הדוקים על מימוש חובה זו, לרבות באמצעות שימוש באמצעי זיהוי ביומטריים.

דחוי שירות שלא עמד בחובת הלימודים התורניים יהיה חייב בגיוס לצה"ל, או שייענש. אם לא תהיה עמידה ביעדי השירות שיוגדרו למגזר החרדי, יופעלו תמריצים כלכליים שליליים אישיים כנגד הנמצאים במעמד דחויי שירות. השר יעלון לא פירט אילו "תמריצים כלכליים שליליים" יופעלו.

על פי מתווה יעלון, אופן התמיכה בישיבות ישונה באופן שיתמרץ גיוס לשירות משמעותי: יינתן תקצוב גדול יותר בגין תלמיד ישיבה ששירת שירות משמעותי, ותקצוב נמוך יותר לתלמיד ישיבה שנמצא במעמד דחויי שירות. במידה שלא תהיה עמידה ביעדי השירות שיוגדרו למגזר החרדי, יגדל הפער בין תקצוב התלמידים השונים.

גם לערבים ישראליים תינתן אפשרות לדחיית שירות וגם במקרה שלהם יופעל תמריץ שלילי אישי, אם לא תהיה עמידה ביעדי השירות שיוגדרו למגזר הערבי.

עוד נקבע במתווה יעלון כי שיעור המשרתים, מכל מחזור גיל, ישמש אחד הקריטריונים במתן מענקי שר הפנים ובנוסחת מענקי האיזון לרשויות המקומיות. כך שתקצוב רב יותר יינתן לרשויות בהן שיעור המשרתים הוא גבוה יחסית. במידה שלא תהיה עמידה ביעדי השירות שיוגדרו למגזר הערבי, יגדל משקל שיעור המשרתים בקביעת התקצוב כאמור.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבת הממשלה: "נביא חוק חדש שיגדיל בהדרגה את מספר המשרתים, גם בקרב החרדים, גם בקרב הערבים – וזאת מבלי לשסות ציבור בציבור. אני חושב שצריך להבין שאנחנו הולכים לעשות זאת אחרי 64 שנים, כשמציאות אחרת התהוותה כאן במדינה, ולכן אנחנו הולכים לחולל שינוי היסטורי. זה יהיה שינוי מציאותי שניתן ליישם אותו, ולא מהלך סרק שמטרתו לעשות כותרות. אנחנו ניתן יותר למשרתים ופחות למשתמטים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן