Skip to content

המפקח על הביטוח בוחן חיוב רוטציה בין משרדי רואי החשבון המבקרים את חברות הביטוח

אפשרות נוספת הנבחנת היא הגבלת נתח שוק של משרדי רואי חשבון • רו"ח עזרא גבאי ל"פוליסה": צעד כזה אינו יעיל ואינו נכון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "פוליסה"

המפקח על הביטוח, המפקח על הבנקים ויו"ר הרשות לניירות ערך בוחנים חיוב רוטציה בין משרדי רואי החשבון המבקרים את חברות הביטוח ואת שאר המוסדות הפיננסים, כך עולה ממכתב ששלחו השלושה ליו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת "העבודה" ח"כ שלי יחימוביץ'. עוד ציינו השלושה במכתב, כי יחסים ארוכי טווח בין מבקר למבוקר (כפי שקיימים בענף הביטוח, מ.פ.), עלולים ליצור מערכת יחסים קרובה מדי ביניהם שעלולה לפגוע בביקורתיות של המבקר. המכתב נשלח בעקבות פנייתה של יחימוביץ', בעקבות הדו"ח של קרן המטבע הבינלאומית, שקבעה כי הריכוזיות בתחום הביקורת על הבנקים מסוכנת.

כפי שפורסם ב"פוליסה" (גיליון 1565, מה-15 במרץ 2012), גורמים בקרן העלו חשש שהריכוזיות בביקורת החשבונאית בענף הביטוח, בדומה למערכת הבנקאות, עלולה לגרום לכשל רוחבי בענף בבקרה על גופים פיננסים אלה, כך חוששים גורמים בקרן המטבע העולמית.

בעקבות כך פנתה יחימוביץ' למפקח על הביטוח פרופ' עודד שריג, המפקח על הבנקים דוד זקן ויו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, וביקשה מהם לבחון את האפשרות לחייב רוטציה בביקורת החשבונאית על גופים פיננסיים.

כאמור, במכתבם הסכימו שלושת הרגולטורים כי יחסים ארוכי טווח בין מבקר למבוקר, עלולים ליצור מערכת יחסים קרובה מדי ביניהם שעלולה לפגוע בביקורתיות של המבקר. עם זאת, מדגישים השלושה, כי לקשר ארוך טווח שכזה גם יש השפעה חיובית, כגון פיתוח מומחיות מקצועית.

בנוסף להסדרת הרוטציה, בוחנים הרגולטורים גם הגבלת נתח השוק של משרדי רואי חשבון המבקרים הפועלים בסקטורים מסוימים, והקמת גוף לפיקוח על עבודת רואי החשבון.

ממשרד "סומך חייקין", המבצע את מרבית הביקורות על הבנקים בישראל, לא נמסרה תגובה.

רו"ח עזרא גבאי, מייסד ושותף במשרד "ארנסט אנד יאנג ישראל – קוסט פורר גבאי את קסירר", אמר ל"פוליסה", כי הוא אינו מעריך שצעד מסוג זה הינו יעיל או נכון. גבאי חזר על תגובתו לידיעה שפורסמה ב"פוליסה" על עמדת קרן המטבע, ואמר: "אינני רואה מציאות בה בעלי המניות והמפקח יסכימו להחליף אותנו במשרד רו"ח. זאת בשל המומחיות שרכש משרדנו בביקורת ובחשבונאות חברות ביטוח, פנסיה ושוקי הון. משרדנו השכיל לגדל כוח אדם מקצועי מגובה במומחים המסייעים לרואי החשבון בביקורת לצרכי אישור הדוחות הכספיים, כמו אקטוארים מהשורה הראשונה".

משרד רו"ח "קוסט פורר גבאי את קסירר" מבקר 15 מתוך 18 חברות ביטוח

משרד רו"ח "קוסט פורר גבאי את קסירר" מבקר 15 מתוך 18 חברות ביטוח בישראל, מתוכן 13 באופן בלעדי, כך עולה מבדיקת "פוליסה". החברות המבוקרות על ידו הן: "מגדל", "כלל ביטוח" (שתיהן בשיתוף עם "סומך חייקין"), "מנורה", "הפניקס", "איילון", "הכשרה", "ביטוח ישיר", "בססח", "ענבל", "אשרא", "הפול", "שירביט", "שלמה", "שומרה" ו"ביטוח חקלאי". משרד "סומך חייקין" מבקר את "מגדל" ו"כלל ביטוח" (בשיתוף עם "קוסט פורר גבאי את קסירר"), ואת "הראל" ו"אליהו" באופן בלעדי. AIG מבוקרת על ידי "קסלמן וקסלמן".

* הידיעה פורסמה בעיתון "פוליסה" – עיתון הביטוח, הפנסיה והפיננסים, ב-23 ביולי 2012, [email protected]
.
התמונה באדיבות:  http://www.freedigitalphotos.net

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן