Skip to content

שולי הפנינים

באזור ירושלים פועלים שני מוסדות שמעצימים עולים ובני נוער בסיכון באמצעות עיצוב ויצירת תכשיטים ומוצרי נוי. האחד, חברת "איוול", בסיבוב מוצא והאחר, "הבית של סוזן" בתלפיות שבירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

תכשיט של מגמריה, מבית Yvel. קו תכשיטים של חברה שפועלת כעסק חברתי
תכשיט של מגמריה, מבית Yvel. קו תכשיטים של חברה שפועלת כעסק חברתי

בסרט התדמית שמוקרן במרכז המבקרים החדש של חברת התכשיטים Yvel ליד ירושלים, מסופר שבעבר היו אנשים אמיצים צוללים למעמקי הים ושולים פנינה פנינה מקונכייתה, ולכן היו הפנינים כה יקרות ערך.

לסיפור הזה יש הקבלה למיזם החברתי שהקימו בעלי Yvel, אורנה ויצחק לוי, והוא בית הספר שנמצא במתחם המפעל: כיום לומדים בו את מקצוע הצורפות 21 תלמידים עולים מאתיופיה, כאשר כל תלמיד שיוצא מבית הספר עם תעודת צורף של התמ"ת, מקבל את הסיכוי לחיות חיים יצרניים כאזרח גאה ושווה זכויות.

מרכז המבקרים של Yvel. מהעולם לסיבוב מוצא
מרכז המבקרים של Yvel. מהעולם לסיבוב מוצא

חברת Yvel , שכמעט לא ידועה בישראל, היא אחת מהחברות המובילות בענף התכשיטים בעולם ותכשיטיה זוכים בפרסים בתחרויות בינלאומיות יוקרתיות. התכשיטים, שמיוצרים בישראל, משווקים בחמש יבשות ובלמעלה מ-650 נקודות מכירה בעשרות מדינות ברחבי העולם והמותג, כמו גם הפנינים ואבני החן, הפכו לשם נרדף לפאר ויוקרה: מריה שראפובה, ריהאנה, ביונסה, קרולינה הררה וסקרלט ג'והנסון הן רק חלק קטן מרשימה ארוכה של לקוחות אשר עונדות באירועים את הפנינים של Yvel.

 

"רק רציתי להיות מורה"

אורנה לוי מחברת התכשיטים Yvel. (צילום: עירית רוזנבלום)
אורנה לוי מחברת התכשיטים Yvel. (צילום: עירית רוזנבלום)

חברת Yvel הוקמה על ידי אורנה ויצחק לוי לפני כ-28 שנים ומקור השם הוא היפוך האותיות של שם המשפחה לוי. אורנה היא דור רביעי למשפחת התכשיטנים המפורסמת מוסאיוף מירושלים, ולדבריה, "אני בכלל רציתי להיות מורה. אמרתי לבעלי: 'רק לא חנות', שכן גדלתי בחנות של אמא במלון קינג דיוויד בירושלים,היא היתה תמיד עסוקה ולא היה לה זמן אלי".

ובכל זאת, מכיון שידעה לשזור פנינים, החלו בני הזוג לוי לעבוד מבית אמה של אורנה בירושלים, שם שזרו פנינים בעיצובה של אורנה. כשקצב המכירות גדל, העתיקו את מקום הייצור לתלפיות בירושלים. לדברי לוי, הם קונים את הפנינים, אך אינם מלטשים אותן אלא מעצבים את התכשיט סביב הפנינים. "אנחנו אוהבים לעבוד על יצירות מופשטות", היא מסבירה.

בני הזוג לוי זכו בשנים האחרונות במספר מרשים של פרסי עיצוב, כאשר בחודש פברואר השנה זכו בפרס היוקרתי לקטגוריית הפנינים בתערוכת CENTURION המתקיימת מדי שנה באריזונה שבארצות הברית. הפרס ניתן להם על עיצוב תליון של פנינה משובץ יהלומים לבנים ושחורים ומחובר לשרשרת יהלומים שחורים.

בשנת 2011, אחרי למעלה מ-25 שנים בייצור תכשיטים לחו"ל, החליטו אורנה ויצחק לוי לפתוח מתחם חדש – את Yvel Design בסיבוב מוצא, לפני ירושלים, הכולל את מפעל הייצור, מרכז המבקרים וגם בית הספר לתכשיטנות, שהוא תרומה לקהילה האתיופית.

הסיור במרכז המבקרים, שהוא ללא תשלום, מתחיל במבואה עם הסבר, עובר לאודיטוריום, שם רואים סרט על המפעל בטכנולוגיית תלת-מימד, משם עוברים דרך המפעל לאולם התצוגה והמכירה. מחירי התכשיטים אינם נמוכים. הם מתחילים בכמה מאות דולרים ומטפסים עד עשרות אלפי דולרים. בהמשך אולם התצוגה יש חדר יין, זכר ליקבי אפרת (שעברו לשפלת יהודה), ובו מוצגים ונמכרים יינות בוטיק מהרי יהודה.

שעות הביקור הן בין 9.00-16.30, והסיור אינו מתאים לילדים. Yvel רח' יחיאל שטיינברג 1, רמת מוצא, טל' 02-6735811. www.yvel.com.

התרומה החברתית

בני הזוג לוי, שפועלים לקידום מטרות חברתיות, החליטו להקים בית ספר שיכשיר צורפים מבני העדה האתיופית ויקלוט אותם לעבודה במפעל. עבור איציק, שמשפחתו עלתה לישראל מארגנטינה לפני כ-50 שנה, היה זה סגירת מעגל.

 

תלמידה בבית הספר לצורפות של Yvel. סיכוי לחיים
תלמידה בבית הספר לצורפות של Yvel. סיכוי לחיים

כשנה לאחר שיצא הפרויקט לדרך ושבעה מבוגרי בית הספר כבר מועסקים בחברה, החליטו בני הזוג לוי לפתח את המיזם ובעזרת עמותת "ידיד" הקימו חברה חדשה בשם Megemeria (באמהרית: "בראשית, התהוות"), שפועלת כעסק חברתי, אשר כל רווחיו מוחזרים לצורך הרחבת בית הספר ויצירת משרות חדשות לתלמידים יוצאי אתיופיה ולסייע לחברי העדה המתגוררים בירושלים וסביבתה.

בית הספר נמצא במתחם Yvel וקרוי על שמה של אנדריאה ברונפמן (רעייתו המנוחה של צ'ארלס ברונפמן), שהייתה חברה קרובה של הזוג לוי ונהרגה בתאונת דרכים. כיום לומדים בו את מקצוע הצורפות, כאמור 21 תלמידים עולים מאתיופיה. בנוסף ללימודים, מקבל כל תלמיד מילגה חודשית בסך 4,000 שקל. תשומת לב רבה מושקעת בבית הספר והעולים הלומדים בו מקבלים הדרכה אישית ממומחים מובילים בתחום. "מעל לכול", לדברי אורנה, "אנו מלמדים את התלמידים להפוך ולהיות אזרחים גאים ושווי זכויות, במדינה שלא תמיד זוכרת לעשות כך".

בתום הלימודים מקבלים התלמידים תעודה של התמ"ת וחלקם אף משתלבים בעבודה במפעל. לא מכבר נחשפה לראשונה קולקציית Megemeria של בית הספר בתערוכת תכשיטים בינלאומית-יוקרתית: Jovella, וזכתה למחמאות נלהבות רבות.

הבית של סוזן

ואילו במרכז ירושלים פועל מזה 12 שנים "הבית של סוזן", מרכז להעסקת בני נוער בסיכון על ידי יצירת תכשיטים וחפצי אמנות מזכוכית ונייר, הנמצא בסכנת קריסה כלכלית. בבית של סוזן מתקבצים נערים ונערות בגילאי 20-15, הנמצאים במצבי סיכון שונים, רובם ללא מסגרת נורמטיבית אחרת. בני נוער אלו משתלבים בעבודה במפעל המייצר קו של מוצרי אמנות מזכוכית ונייר הקרוי Susanart, על שם סוזן קפלנסקי.

נערות מעצבות חרוזים ב"בית של סוזן". (צילום: עירית רוזנבלום)
נערות מעצבות חרוזים ב"בית של סוזן". (צילום: עירית רוזנבלום)

מאז הקמת "הבית של סוזן" עבדו בו כ-500 צעירים, המייצרים את כל המוצרים, ביניהם מגוון כלי זכוכית עם הדפסים מיוחדים; תכשיטי זכוכית – שרשראות, עגילים, צמידים וסיכות, כשהנערים עצמם מעצבים כל חרוז זכוכית; כרטיסי ברכה מנייר ממוחזר; אלבומי תמונות; מחזיקי מפתחות ועוד. המוצרים נמכרים במחירים נוחים.

במשך שנות קיומו של הבית של סוזן סייעו המדינה (דרך משרד הרווחה) ועיריית ירושלים במימון חלקי של הפעילות. כיום המימון אינו מספיק ויתכן שהבית לא יחגוג בר מצוה.

את המוצרים אפשר לרכוש בחנות הדגל ובמרכז המבקרים של "הבית של סוזן" הנמצא ב"בית היצרנים", רחוב יד חרוצים 19 בתלפיות, ירושלים. זהו חלל מרווח ומואר, אשר בצמוד אליו נמצא בית המלאכה בו עובדים הנערים. במקום מתקיימים גם אירועים מיוחדים וסדנאות לעיצוב תכשיטים לקבוצות קטנות וגדולות – כגון ימי הולדת או מסיבות רווקות, בהן המשתתפות יוצרות מגוון תכשיטים עבור הכלה.

מוצרי susanart נשלחים לכל חלקי הארץ, ואף לחו"ל, באריזות מונעות שבירה מיוחדות שיוצרו במיוחד עבור הבית. אפשר גם להזמין את המוצרים באתר – www.susanart.org.il.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן