Skip to content

פרסום בסין: גו קאילאי הודתה ברצח איש העסקים הבריטי ניק הייווד

טוענת כי ביקשה להגן על בנה מפני השלכות אפשריות של סחיטה שהפעיל הייווד נגד בעלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בו שילאי. נסחט על ידי הייווד? (מקור תמונה: ויקיפדיה)

גו קאילאי, עד לא מכבר אחת הנשים החזקות ביותר בסין ואשתו של הפוליטיקאי הבכיר בן שילאי, הודתה לכאורה ברצח איש עסקים הבריטי ניק הייווד. כך דיווחה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינהואה. גו צפויה להימצא אשמה בדין ולעמוד בפני גזר דין מוות כמעט ודאי.

הייווד נמצא מת בבית מלון צ'ונגקינג, עיר גדולה בדרום מערב סין שם כיהן בו שילאי כמזכיר המפלגה הקומוניסטית מזכירת המדינה, ב -13 בנובמבר אשתקד.

הדיילי מייל דיווח כי גו והייווד שהו בחדר במלון הולידיי לאקי בצונ'גקינג ושתו יחד תה ויין. היווד חש ברע ולאחר מכן הקיא. גו (53) סייעה לו לשתות כוס מים, שבה מוססה כמוסה קטלנית של ציאן קלי – רעל שטיפה קטנה ממנו עלולה לגרום למוות בייסורים נוראים בתוך דקות ספורות. "היא שפכה אותו לתוך פיה של הייווד, והרגה אותו", אמר סגן מנהל בית המשפט, טאנג ייגאן. לאחר מכן הוסיף: "גו קאילאי האמינה שניל הייווד איים על ביטחונו האישי של הבן שלה, בו גואגואה, והחליטה להרוג אותו".

בו שילאי וגו קאילאי נישאו בשנת 1986. בו שימש כמושל עיר הנמל דאליין וגו הבתמקדה בעבודתה כעורכת דין. העיתונאי ג'יאנג וואיפינג, טען לימים כי חברות בבעלותה העבירו כספי שוחד ממשקיעים מטיוואן ומדינות זרות, שכנראה הופנו לבעלה. לימים, נאלצה להפסיק את עבודתה כדי להימנע ממראית עין של ניגודי עניינים עם הקריירה הפוליטית של בו שילאי. באותה תקופה, בערך, הכירה את איש העסקים הבריטי הצעיר ניק היווד. היא ביקשה ממנו שיסייע לבנה להתקבל לבית ספר יוקרתי ועברה עמו ללונדון. הייווד הוסיף לסייע לה גם כששהתה בבריטניה בניהול עסקיה, בעיר בתחום בלוני אוויר לקידם מכירות. כשחזרה לסין, מונה בעלה לתפקיד בכיר בצ'ונקינג והשניים עברו להתגורר שם. בו שילאי הכריז על קמפיין ציבורי נגד ארגוני הפשע המאורגן ונגד התארגנות הכנופיות האלימות בעיר. לימים ייחד חלק משריידתו מפני נקמת המאפיה לשוטר הבכיר וואנג ליג'ון, האיש שסיפר לבו כי אשתו רצחה את היווד, ונאלץ בשל כך להימלט על נפשו ולמצוא מקלט בקונסוליה האמריקנית.

ההגנה טענה בבית המשפט כי הייווד תבע מבו שיעביר לידיו 13 מיליון לירות סטרלינג, ולא – הוא יהרוס אותו.
בנוסף, ארבעה שוטרים הלכו לדין מואשם בחיפוי על רצח של הייווד.

בנוסף, הועמדו לדין ארבעי קציני משטרה בכירים החשודים כי נתנו יד להסתרת הפשע שביצעה גו בין החשודים, מי שהיה גואו ווייגואו, סגן מפקד משטרת צ'ונגקינג, ושני בלשים הכפופים לו. כמו כן, צפוי להתחיל בשבוע הבא בעיר צ'נגדו משפט של וואנג ליג'ון עצמו.

המשפט עצמו מאובטח באופן כמעט חסר תקדים. כלי התקשורת הזרים לא הורשו לסקר את הדיון. עשרות שוטרים במדים הוצבו מחוץ לבניין בית המשפט. מפגינה בודדית שהגיע למקום כדי למחות נעצרה מייד, הושלכה לתוך ניידת משטרה והורחקה משם.

משפטה של גו עורר השוואות חוזרות ונשנות עם זה של ג'יאנג צ'ינג, אלמנתו של מאו, שיחד עם שלושה ממקוריה הורשעה באחריות לביצוע הזוועות שאיפיינו את "מהפכת התרבות" שיזם מאו עצמו. ג'יאנג נידונה למוות, אך מאוחר יותר הומתק עונשה למאסר עולם, והיא ריצתה אותו עד להתבאבדותה ב-1991. כמו ג'יאנג, גם גו הייתה חלק מהחוג העשיר המצומצם הפועל בתוך האליטה השלטונית והעסקית של סין, וכמוה גם חייה אלה באו אל סיומם בפתאומיות כשהואשמה בפשע שדינו מוות. המקרה גם שם קץ לקריירה הפוליטית המשגשגת של בעלה, שנעצר ונחקר בחשד לביצוע מעשי שחיתות.

אף לא אחד מהעיתונים העיקריים בסין כיסה את המשפט. מסרים שהועלו בבלוגים סיניים ושהתייחסו למשפט, נמחקו לאלתר. חיפושים באינטרנט על שמותיהם של גו ובו נחסמו במשך חודשים ארוכים על ידי הצנזורה הקפדנית של סין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן