Skip to content

נגזר דינה של גו קאילאי: עונש מוות על תנאי

מדובר בעונש הניתן להמרה למאסר בפועל, בכפוף להתנהגות טובה. ארבעה קציני משטרה נוספים, שסייעו לגו בניסיון להעלים ראיות, נדונו לעונשי מאסר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בו שילאי. האם נסחט על ידי הייווד, ששים על כך בחייו? (מקור תמונה: ויקיפדיה).

גו קאילאי, אשת הפוליטיקאי הסיני הבכיר בו שילאי, שהודתה והורשעה ברצח איש העסקים הבריטי ניל הייווד, נדונה היום לעונש מוות על תנאי. בסין מקובל להמיר את העונש הזה למאסר עולם, בתנאי שהנדון מתנהג היטב במשך השנתיים הראשונות למאסרו. גו הודתה במהלך משפטה בכך שהרעילה את הייווד למוות, שלטענתה איים על חיי בנה.

גו, בת לאצולת הממון של סין הקומוניסטית ובתו של איש צבא בכיר, למדה באוניברסיטת פקינג היוקרתית. את בעלה, הפוליטיקאי הצעיר בו שילאי, פגשה ב-1984, כששהתה בסיור מחקר בעיר המזרחית דאליאן, שבו היה מזכיר המפלגה בה. גו התרשמה מהאידיאליזם של בו ומצניעותו האישית. שנתיים לאחר מכן נישאו השניין וב-1987 נולד בנם, בו גואגואה. הבן זכה לכל היתרונות הנלוות למעמדו: לימודי תיכון בבית הספר היוקרתי הארו בבריטניה, לימודים לתואר ראשון באוניברסיטת אוכספורד ולאחר מכן לימודים לתואר שני בהארווארד. גו עצמה פתחה בקריירה מצליחה כעורכת דין וזכתה לתשומת לב רבה כשהייתה למשפטנית הסינית הראשונה שהצליחה להשיג בבית משפט אמריקני ביטול של פסיקה קודמת. כשהקריירה הפוליטית של בעלה נסקה, החליטה גו לוותר על משרדה המצליח.

בו נהג לתאר את רעייתו כמי שהקריבה את הקריירה שלה כדי לשמש כאשת משפחה נחבאת אל הכלים. ואולם, בחודשים האחרונים צצו תיאורים שאינם מתיישבים עם מראית העין הזו. היא התגוררה בבריטניה בשנים בהן למד שם בנה, ובמהלך שהותה בילתה בבתי מלון מפוארים ונהנתה ממטוס סילון פרטי שהיה שייך למיליארדר שהכירה.

אבל חייה לא היו תמיד כה נוחים. הוריה נאסרו במהלך מהפכת התרבות וארבע אחיותיה נשלחו למחנות חינוך מחדש. כל אלה אילצו אותה לעזוב את בית הספר ולהתפרנס בדוחק כפועלת בניין וכקצבית.

סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינהואה דיווחה כי גו טענה במשפטה שסבלה מדיכאון לאחר ששמעה כי חיי בנה בסכנה, לאחר שעיסקה שהיה מעורב בה יחד עם הייווד, נכשלה. "זה היה כמו סלע ענק שמשקלו הכביד עלי במשך חצי שנה", תיארה. אחר כך הוסיפה: "המקרה הזה גרם נזקים גדולים למפלגה ולמדינה, שעליהם אני צריכה לשאת באחריות, ולעולם לא יוקל לי עוד".

ארבעה קציני משטרה סיניים נמצאו אשמים בחיפוי ובטיוח הרצח במטרה להגן על גו. כל הארבעה היו קצינים בכירים במשטרת צ'ונגקינג, עיר ענק בדרום מזרח סין שנמשלה על ידי בו שילאי עד להדחתו בחודש מרץ השנה. בצ'ונגקינג גם נתגלתה גופתו המורעלת של הייווד בנובמבר שעבר. הארבעה נדונו לעונשי מאסר שנעו בין חמש ל-11 שנה.

במקביל, הורשעו ארבעה קציני משטרה בכירים במחוז צ'ונגקינג שלקחו חלק בטיוח הפרשה ונשלחו לתקופות מאסר של חמש עד 11 שנה. המודיע המרכזי בתיק היה ואנג ליג'ון, מפקד המשטרה ממוצא מונגולי, שלא נראה מאז התפוצצות הפרשה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן