Skip to content

נתגלה המשדר בו העבירו היפנים את התשדורת האחרונה באיוו ג'ימה

מניתוח העדויות עולה שדבריו האחרונים של מפקד האי, הזכורים עד היום ביפן, שודרו ברדיו שנתגלה עתה בבונקר תת-קרקעי, סמוך לשרידיו של חייל יפני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קוריבאיאשי. האם מכשיר הקשר ששימש אותו ברגעיו האחרונים נמצא? (מקור תמונה: ויקיפדיה).

מכשיר קשר צבאי שנתגלה בבונקר באי איוו ג'ימה היה כנראה זה ששימש את הצבא היפני כדי לשלוח את התשדורת האחרונה שלו טרם היכנעו לצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה. ככל הנראה, היה זה המשדר של מפקד האי היפני, הגנרל טאדאמיצ'י קוריבאיאשי. על כך מוסר היום העיתון היפני "טוקיו שימבון".

קוריבאיאשי היה הדמות הראשית בסרטו של קלינט איסטווד מ-2006, "מכתבים מאיוו ג'ימה". השחקן קן ואטאנאבה גילם אותו כקצין רחום ורגיש, באופן שהיה שונה מאוד מדמויותיהם האכזריות של פקודיו.

שר הבריאות של יפון מסר כי מכשיר הקשר, שרוחבו כשני מטרים, התגלה בבונקר תת-קרקעי, ליד שרידיו של חייל יפני. משרד הבריאות הוא האחראי לפרויקט שנועד לחשוף את שרידי החיילים היפניים שמתו באי. הבונקר, הממוקם בצידו הצפוני של האי הגעשי, שימש ככל הנראה כמרכז התקשורת של הצבא הקיסרי.

בעקבות ניתוח מפורט של עדויות ניצולי הקרב, הודיעה ממשלת יפן כי ככל הנראה שימש המכשיר להעברת התשדורת האחרונה של הגנרל קוראבאיאשי. בתשדורת זו דיווח הגנרל על מצבם הנואש של חייליו הלוחמים נגד כוחות אמריקאיים עדיפים, שציודם משוכלל ותקין יותר מזה שבידי המגינים. התשדורת, הידועה כיום בציבור היפני בזכות הביטויים הפואטיים הכלולים בה והמשבחים את ההקרבה העצמית, נוסחה באופן המזכיר את עידן הסמוראים, ויש בה משפטים כגון "חצים וקליעים מותשים" וכן "הצער מגיע בנופלי". במונחים ישראליים, הדבר מזכיר את "טוב למות בעד ארצנו", המשפט האלמותי המיוחס למפקד תל חי, יוסף טרומפלדור, זמן קצר לפני מותו.

22 אלף יפנים ושבעת אלפים אמריקאים נהרגו במהלך הקרב על האי, שארך כחודש תמים בתחילת שנת 1945. ההכרעה בקרב זה נחשבת כאחת מנקודות התפנית המרכזיות במהלך המערכה באוקיאנוס השקט. הניצחון העניק לארצות הברית אפשרות להקים בסיס אסטרטגי, שממנו שוגרו מאוחר יותר התקפות עזות על יפן עצמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן