Skip to content

הארץ: התייעלות או הורדת מסך

עיתון הארץ מנסה להיחלץ מהסבך שנקלע אליו ומתפרק משורת נכסים שהיו לסימן ההיכר שלו. אווירת הנכאים השוררת במסדרונות העיתון העמיקה לאחר פרסום הידיעה על החלטת הנהלת העיתון לסגור את המוסף הפוליטי השבוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עמוס שוקן מו"ל הארץ , מנסה להציל את העיתון,בתמונה: עם חנון מרמרי, עורך הארץ בעבר. (צילום: עידו קינן. ויקימדיה)
עמוס שוקן מו"ל הארץ , מנסה להציל את העיתון,בתמונה: עם חנון מרמרי, עורך הארץ בעבר. (צילום: עידו קינן. ויקימדיה)

סגירת מוסף השבוע שיראה אור בפעם האחרונה בסוף שבוע זה, היא פרק מרכזי במסכת שעוד לא תמה. על הכוונת, על פי שמועות עיקשות במסדרונות הארץ, מהלך דומה עם מוסף הספרים שבימים אלה שוקדים על מציאת פתרון יצירתי לשימור תכניו, וכן מכירת בית הדפוס של הארץ לשלדון אדלסון, בעלי ישראל היום. כן, כפי שפרסמנו, אולי אף מכירת בית הארץ ברחוב שוקן ומעבר לראשון לציון, שם הולך ומוקם גם בית ידיעות אחרונות.

ההתפרקות של העיתון מנכסיו הבולטים ביותר, הפיזיים והתכניים, מעוררת דאגה גדולה בקרב העובדים האומרים לנו היום: "אנחנו רוצים שההנהלה תשכנע אותנו, כי היא מאמינה בעתיד העיתון. המהלך האחרון שלה מערער מאוד את האמון שלנו ביכולתה להעמיד את העיתון על הרגליים".

לדברי ותיקים בעיתון, תקופה זו היא אולי הקשה ביותר שידע הארץ מימיו. המצב הכלכלי קשה מאוד והעובדים, כמו ההנהלה, מודעים למציאות זו . הארץ עומד לפטר בין שליש לרבע מכוח האדם העיתונאי שלו ולספק לקוראים מוצר קטן יותר, משמעותית. שבעים עד תשעים עובדים יפוטרו במהלך החודשים הקרובים. הועד קיבל הודעה על 32 מהם, לא כולל עוד עיתונאים מדה-מרקר וגרפיקאים.

מוסף השבוע של עיתון הארץ (צילום: דן בר דוב)
מסכת שעוד לא תמה.. מוסף השבוע של עיתון הארץ (צילום: דן בר דוב)

על רקע השינויים הדרמטיים, שוררים מתח ומאבק עם הוועד, שנציגיו ציפו כי ההנהלה תנקוט מאמצים וניסיונות רציניים יותר לחלץ את העגלה מהבוץ, לפני ההחלטות על הפיטורים המסיביים ולפני ההחלטה על סגירת מוסף השבוע הפופולרי, שהוא, לדבריהם מוסף הדגל של העיתון שקוראים, מבוגרים וצעירים, ציפו לעיין בו מדי שבוע.

חלק מתהליך הקיצוצים מנומק על ידי ההנהלה במעבר לדיגיטציה על חשבון הדפוס ("אנחנו אתר עם מהדורת פרינט": עורך הארץ אלוף בן לעובדים בכנס חירום). צעד שנוקטים גם עיתוני דפוס אחרים כמו מעריב וידיעות אחרונות, ויש בו כדי לחסוך בעלויות נייר ובהוצאות על שכר כוח אדם מקצועי.

"אני בטוח," אמר לנו אחד העובדים בעיתון, "כי ההנהלה קיבלה את ההחלטה על סגירת 'השבוע' בלב כבד. זו לא הייתה החלטה פשוטה עבורה. מצד שני, חבל שהם לא עשו יותר כדי להגדיל את הכנסות העיתון. אנחנו שואלים את עצמנו עכשיו, אם הפגיעה הזו במוסף לא מסמנת את הסוף. אמנם הכותבים ימשיכו לכתוב, אבל זו טעות לחשוב שמדובר בשינוי קוסמטי".

 לדעת עובדים, החסכון שיצמח משינוי זה אינו מצדיק את הצעד שיפגע גם בהרבה קוראים שאהבו את המוסף. הכותבים, גדעון לוי, יוסי ורטר, צבי בראל, אבי יששכרוף, עופר אדרת ואחרים ימשיכו אמנם לכתוב, אבל המותג של  "השבוע" כבר לא יהיה קיים, מה גם שביטול המוסף הזה יהיה חייב לבוא על חשבון משהו.

בראיון רדיו בנושא עם יובל גנור, הוא חתם "בנימה פסימית זו". ובכל זאת, לא יהיה נכון לומר שלא נעשים ניסיונות כנים להציל את העיתון, וכדאי לקוות שהם יישאו פרי.

הפרסום הראשון על סגירת מוסף השבוע- כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן