Skip to content

בניגוד לפרסומים, אורגני זה כן בריא !

בשבוע שעבר התפרסם מחקר עולמי הטוען, כי אין יתרון למזון אורגני מול מזון רגיל • שלמה וולפברג קורא להמשיך לאכול מזון טבעי ובריא, ומונה את היתרונות שהושמטו מן המחקר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע שעבר היינו עדים שוב, בפעם המי יודע כמה, לדילמת המזון האורגני. אוניברסיטה נחשבת בארצות הברית פירסמה מחקר חדש, שטוען שאין עדיפות תזונתית למזון אורגני, בהשוואה למזון רגיל. כמסקנה מן המחקר, אין צורך להוציא כסף רב יותר לקנייתו.

סלט בריאות אורגני על טהרת הנבטים
סלט בריאות אורגני על טהרת הנבטים

יש פתגם שאני מאוד אוהב, שיכול להתאים: "האמירה המשכנעת ביותר היא זו שמתאימה למה שאתה רוצה לשמוע". כמה כיף זה לומר עכשיו: "אה, איזה פראיירים אלו שקנו אורגני במחיר מופקע. אני תמיד ידעתי שזה חרטה, בגלל זה לא קניתי אף פעם". ממש ה-"אמרתי לך", המושלם.

אני לא מסכים עם האמירה החדשה, ואפרט גם מדוע.

ראשית, צריך לזכור תמיד, שאוניברסיטאות, כמה שלא גדולות ואמידות שיהיו, עדיין הן תמיד מחפשות את המימון הבא, למילוי התקציב השוטף. לכן, אסור לשכוח, שמי שנותן את הכספים, בדרך כלל בעל אינטרסים שונים, ומשפיע באופן ניכר על מבנה ותוצאות המחקר. אני לא טוען שזה המקרה גם כעת, אך כבר ראינו לא מעט מחקרים, ובעיקר בתחום תעשיית המזון, שהוטו בגלל אינטרסים כלכליים גרידא (למשל תעשיית החלב, תעשיית הויטמינים ועוד).

שנית, המחקר השווה בין מזון אורגני למזון רגיל, רק בפרמטרים אחדים: ערך תזונתי ורמת קוטלי מזיקים וכימיקלים. גם אם נצא מנקודת הנחה, שהמחקר היה מהימן ותוצאותיו ללא רבב, עדיין אני חושב שהן מאוד

קומפוסט אורגני, צילום: דני בר
קומפוסט אורגני, צילום: דני בר

חסרות. הנה רשימה של סיבות נוספות, מדוע כדאי לבחור במזון אורגני על מזון רגיל:

שחיקת אדמת הגידול: שלושה מיליון טון של אדמה נשחקת מפני השטח של שדות חקלאיים בארצות הברית בכל שנה, והרבה מזה הודות לחקלאות הרגילה, שברוב המקרים מתעלמת מהצורך לשמור על האדמה ואיכותה. חקלאיים אורגנים מכבדים את האיזון הדרוש בשביל לשמור על המערכת האקולוגית ופועלים לפי דרכי הטבע, על ידי הכללת גידולי מספוא בסבב ושמירה על אזורי ביצה החשובים לבעלי חיים מקומיים.

עזרה לחקלאות מקומית – למרות שמספר הולך וגדל של חוות חקלאיות גדולות עושות את המעבר לאורגני, עדיין רוב המגדלים האורגנים הם בעלי חוות קטנות, עצמאיות ומשפחתיות. חקלאות אורגנית יכולה לשלוח גלגל הצלה לחוות אלו, מאחר שהיא מציעה שוק חלופי בו המגדלים יכולים לדרוש מחיר הוגן ליבולם.

תמיכה בכלכלה אמיתית: מוצרים אורגניים עלולים להיראות יקרים בהתחלה. אולם, כספי המיסים שלנו מתבזבזים על ניקוי הסביבה וטיפול בנזקים הנגרמים לה על ידי החקלאות הרגילה.

שמירה על מגוון ביולוגי: גידול יבול אחד על שטחים עצומים של אדמה, שנה אחר שנה, שילש את תפוקת השטח פי שלושה בין השנים 1950 ו-1970, אך זה בא על חשבונה של האדמה, אשר איכות החומרים המזינים שבה יורדת עם השנים, במידה שלא דואגים לגיוון הגידולים עליה.

טעם: מוצרים אורגנים פשוט טעימים יותר. ערכו מבחן טעימה אישי משלכם !

אם יותר אנשים יחליטו לעבור לאורגני, אז יותר חקלאים יעברו לגידול אורגני. ההיצע יגדל, וכך גם המחיר יירד בסופו של דבר.

רשימת הסיבות מדוע לבחור באורגני, נלקחה מחומרי הלימוד של בית הספר לתזונה אינטגרטיבית – www.integrativenutrition.com
שנה טובה.

3 Comments

  1. רן
    11 בספטמבר 2012 @ 22:26

    הסיבות שמנית חשובות ומעניינות, אבל אין להן שום קשר לבריאות…
    המחקר שפורסם לא עסק באף אחד מהפרמטרים האלה, אלא אך ורק ביתרונות תזונתיים. אוכל אקולוגי ואוכל בריא זה ממש לא אותו דבר, והכותרת של המאמר היא הטעיה גרידא.

    חוצמזה, אני מניח שמזון אורגני דורש שטח רב יותר לגידולו (תרנגולות מתרוצצות במקום כלובים וכו') – מה שפוגע בשימור השטחים הפתוחים. זה כמו להגיד שאתה אקולוגי כי אתה גר בצמוד קרקע עם דשא ולא בבניה רוויה בעיר.

  2. שלמה
    11 בספטמבר 2012 @ 12:43

    שלום מלכה,
    הנה מאמר קצר שיעזור לך להבין מדוע מזון אורגני עדיין יקר יותר: http://megafon-news.co.il/asys/
    archives/80120#comments

    מעבר לכך, ככל הידוע לי, הפיקוח על האורגניות של הגידולים החקלאיים הולך ומשתפר. אם יש לך נתונים אחרים, אשמח שתשתפי.

    בכל מקרה,
    תודה על ההערה,
    ושתהיה שנה טובה
    שלמה

  3. מלכה אפשטיין
    11 בספטמבר 2012 @ 11:38

    אולי זה יותר טעים (ואולי לא), אולי הסביבה נשמרת יותר (ואולי לא). מה שבטוח הוא שהמזון האורגני הרבה יותר יקר והרבה פחות בפיקוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן