Skip to content

מות התקשורת? לי זה דווקא מזכיר מהפכה תעשייתית

אני יושב ברגע זה בלב ים ומשמיע את דעתי לאלפי קוראים. ערוצי תקשורת חדשים צצים בכל יום. לא צריך לשם כך תשתיות ולא השקעות עתק, לא עובדי דפוס והפצה. האנושות צועדת קדימה ומציעה דרכים מופלאות לתקשורת והפצת מידע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נעם לניר
נעם לניר

בעת האחרונה אני קורא כל יום קינות על מותה של התקשורת. על סופו של חופש הדיבור כפי שהיכרנו, על סתימת פיות וכו'. לי הדברים מזכירים יותר את המהפכה התעשייתית: פועלים שהוחלפו על ידי מכונות יצאו והפגינו ברחובות. משפחות שאיבדו את פרנסתן. טרגדיות אנושיות.

במבט לאחור, היה זה חלק מתהליך של קידמה אנושית שפיתחה וייצרה מקומות תעסוקה רבים.

כך גם בעת הזאת.

תקשורת מעולם לא היתה חופשית כמו היום. אני יושב ברגע זה בלב ים ומשמיע את דעתי לאלפי קוראים. ערוצי תקשורת צצים בכל יום, בבלוגים ובאתרי נישה כאלה ואחרים. יש לכך דוגמאות למכביר, בארץ ובעולם. יואב יצחק, למשל, היה עיתונאי כפוף למערכת, ואילו היום  הוא בעל אתר עצמאי.

יש פייסבוק, טוויטר,  האפינגטון פוסט. לא צריך לשם כך תשתיות ולא השקעות עתק, לא עובדי דפוס והפצה. האנושות צועדת קדימה ומציעה דרכים מופלאות לתקשורת והפצת מידע. איש אחד או קבוצת אנשים מצוידים במחשבים אישיים יכולים להשפיע יותר מעיתון יומי או ערוץ טלוויזיה עם מאות או אלפי עובדים.

תהליכים בלתי מנוהלים, של מנהלים שלא קראו את המפה

לצערנו, כלי תקשורת מסוימים לא לוקחים את הסיבוב. לא מתאימים עצמם לעת החדשה. נסמכים על עובדים רבים להפצת תקשורת, במודל עסקי שעובר מהעולם. מתמודדים עם המצב על ידי קיצוצים ומשכורות רעב. כך מקבלים עובדים שפופים, חרדים לפרנסתם, חסרי יוזמה ויזמות. עובדים כאלו, בגלל מצב רגעי ולא גזירת גורל, במקום ובמציאות אחרת היו עולים ופורחים. והנה, הם שוקעים עם האירגון לתהומות השיכחה.

שברון לב גדול לנוכח תהליכים בלתי מנוהלים, של מנהלים שלא קראו את המפה. שלא הבינו את הקידמה, את השינוי היום-יומי, את תאוצת התפתחות הטכנולוגיה בעת הזאת. מנהלים שנשארו תקועים בעבר, והם בלתי ניתנים להשפעה ולשינוי. וביום תשלום, אחרי שזמן רב היבהבו כל נורות האזהרה, הם טוענים בחוצפה כי הופתעו.

בימי ילדותי, מידי יום בשובי הביתה, היה מונח על השולחן עיתון מעריב. הייתי קורא אותו מתחילתו לסופו. שקדנות נדירה זאת בחיי מהווה עד היום נדבך מרכזי בידע ובראיית העולם שלי. היום אני חשוף מעט לפרינט, המון לתקשורת דרך המכשיר המופלא שבידי. אני צורך ומקבל מידע רב ודעות מגוונות מתמיד, מהארץ ומהעולם, ומרוגש לנוכח שטף של מידע.

שנה טובה לכולם!

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא תקשורת"]

5 Comments

  1. דני
    19 בספטמבר 2012 @ 22:14

    העובדים של מעריב הם קודם כל אנשים שמפרנסים את עצמם ומשפחותיהם כמו בכל מקום עבודה אחר ( שגם הוא שייך לאותם טייקונים,מן הסתם). האיכפתיות צריכה להיות למען תעסוקה ונגד אבטלה באופן כללי ובאופן ספציפי נגד מוסר העסקה הירוד בימינו שמאפשר פיטורים המוניים כאלה וחוסר ביטחון במקום העבודה שלך.
    זה שהתקשורת הכתובה מוחלפת באלקטרונית או אינטרנטית פחות מפריע לי , יותר מפריעה לי עובדת שליטתם של בעלי ההון על שופרות התעמולה והמדיה והעובדה שבתהליך הזה המידע שמגיע לידינו הוא רדוד,ללא תחקיר רציני
    ומושפע מאינטרסים מסחרים.

  2. מחנה שבויים זה מה שנהיינו
    18 בספטמבר 2012 @ 16:10

    נכון שאנחנו עוברים מהפיכה תעשייתית כמו שכותב נעם לניר. רק עם זה הסכמתי. המצב גרוע ומשברי, אחרת לא היתה מהפיכה. האפשרויות הרבות מנוצלות קודם כל בידי בעלי השררה. הוואקום שנוצר מהתמוטטות כלי תקשורת גם הוא מנוצל קודם כל ע"י הארגונים המיליטנטיים שמיחלים להסתלקות לא רק של כלב השמירה אלא של כל התכנים החילוניים במדינה.

  3. רוחמה
    18 בספטמבר 2012 @ 7:29

    עודד, אני לא באה מתחום העיתונות, אבל תרשה לי לפוגג אמונה תמימה שלך: רוב רובן של הידיעות שאתה רואה גם בעיתונים הגדולים באים מהודעות לעיתונות, מדוברים, מאנשי יחסי ציבור. מערכת עיתון בוחרת אילו מתוך שלל כל הידיעות שמגיעות אליה להכניס לעיתון, איזו כותרת לתת, באיזה מיקום תהיה הידיעה.
    בעיתונות המודפסת יש את אותם חורים, אותו מעקף של חוקיים אתיים, ואותו חוסר אמינות.
    תקרא כאן, אולי תבין יותר http://megafon-news.co.il/asys/archives/18370

  4. עודד
    17 בספטמבר 2012 @ 22:26

    בעידן האינטרנט באמת יש יותר חופש דעה, ויותר כלים להביע אותה. אבל עדיין – הדעה המובעת מתהוות ונתמכת בעזרת ידיעות שמגיעות במקור ראשון מגופי התקשורת הגדולים. להן יש את הכלים הכלכליים לשלוח עיתונאים לכל מקום, לאסוף את כל המידע ולגלות תגליות חדשות. רוב העיתונות האינטרנטית עדיין נסמכת עליהם. משמעות הנפילה של הגופים הללו היא שאנו כקוראים מקבלים מוצר פחות טוב (הדבר החשוב ביותר בתקשורת הוא אמינותה, ואמינותה בעיני הציבור נפגמת עם התמעטות הגופים), להבדיל מבימי המהפכה התעשייתית בה קיבלו האנשים אותו מוצר או מוצר טוב יותר. העיתונות האינטרנטית מלאה בחורים, עוקפת חוקים אתיים ופחות אמינה במקרים רבים מדי.

  5. איה
    17 בספטמבר 2012 @ 20:40

    לומר ש"תקשורת מעולם לא היתה חופשית כמו היום" זה בערבון מוגבל למדי. היא אולי רבת ערוצים, כל אחד יכול לכתוב בהרבה מאוד מקומות, וכל אחד יכול לכתוב בהרבה מקומות, אבל אם נחבר את האמירה הזאת שלך למה שקורה בעיתונות בישראל, כשבעל אינטרס והון שופך מיליארדים מתוך אינטרס אישי, לא ישראלי, ובכך פוגע ביכולת הקיום של עיתונים מתחרים – זו הרבה דברים, אבל לא עיתונות חופשית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן