Skip to content

לנדאו יציע ליצור רשת ביטחון כלכלית לפניציה

אם לא התקבלו מחר הסתייגויות צפויה הצעת ההחלטה שהגיש לנדאו לחיבור פיניציה למערכת הולכת הגז הטבעי, לקבל תוקף של החלטת ממשלה ביום שני הקרוב. יישומה יחסוך למפעל כ-20 מיליון שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם לא יתקבלו ביום א' הסתייגויות, צפויה הצעת ההחלטה שהגיש השר עוזי לנדאו לחיבור מפעל פיניציה למערכת הולכת הגז הטבעי, לקבל תוקף של החלטת ממשלה ביום שני הקרוב. יישומה יחסוך למפעל כ-20 מיליון שקל. בכך תימנע סגירתו של המפעל, שהוא מחלוצי התעשיה בישראל ו-80 אחוז מתוצרתו מופנים ליצוא.

במהלך ישיבת הממשלה ביום ראשון, ייפגש שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, עם שר האוצר, יובל שטייניץ. בפגישה, מתכוון להציע לנדאו לשטייניץ, כי משרדי האוצר והתמ"ת יצרו רשת ביטחון כלכלית למפעל פיניציה, אשר תסייע במניעת סגירתו.

במוצאי שבת אמר לנדאו, כי "הממשלה מחויבת לפיתוח כלכלת ישראל, בדגש על הפריפריה. אני קורא להקמת קרן סיוע למפעלים בעלי פוטנציאל כלכלי, הנמצאים במשבר", והוסיף, כי "זהו כמובן תפקידם של משרדי האוצר והתמ"ת".

הפגנת עובדי פניציה
הפגנת עובדי פניציה לפני כשבועיים

השר לנדאו הגיש הצעת החלטה לממשלה לחיבור מפעל פיניציה למערכת הולכת הגז הטבעי, אשר יישומה יחסוך למפעל הוצאות של כ-20 מיליון שקל. אם לא יתקבלו הסתייגויות ממשרדי הממשלה האחרים, צפויה ההצעה לקבל תוקף של החלטת ממשלה ביום שני הקרוב.

מפעל פניציה לייצור זכוכית, באיזור התעשייה ציפורית שבגליל התחתון, מצוי כיום בסכנת סגירה בשל חובות בגובה 323 מיליון שקל לנושים. מנכ"ל המפעל, ערן חיימוביץ', הודיע לפני כשבועיים, כי ללא התערבות הממשלה, צפוי המפעל להיסגר בסוף החודש. לדבריו, "על ראש הממשלה והשרים לפעול באופן מיידי ולסייע במימון פער של חמישה מיליון שקל בין עלות השימוש החודשית של המפעל בגז הטבעי לבין עלות השימוש במזוט".

חיבור המפעל לצינור הגז – במחצית 2014

הצעת החלטה לחיבור "פיניציה" למערכת הולכה תאפשר, בסבירות גבוהה, לחבר את המפעל לגז הטבעי במחצית שנת 2014. בכפוף לאישור ההצעה, ולחתימת הסכם הולכה על-ידי החברה, תתחיל חברת נתיבי גז טבעי (נתג"ז) בתהליך הנחת הצינור, שתכנונו אושר בתחילת החודש במועצה הארצית לתכנון. ביצועה של ההחלטה יפחית באופן ניכר את הוצאות האנרגיה של המפעל, ויאפשר למממנים את הוודאות הדרושה להשקעה, במטרה להמשיך את פעילותו.

שינוע גז טבעי דחוס – בתוך שנה

כמו כן, הנחה השר לנדאו את מנכ"ל משרדו לפעול לקידום מתן אישור מהיר לשינוע גז טבעי דחוס (cng) באמצעות מיכליות, שיוכל להגיע למפעל בתוך שנה. ראוי לציין, כי הוצאת אפשרות זו לפועל תלויה, בין היתר, ביכולתו של המפעל להיערך במהירות לקבלת הגז.

בהצעת ההחלטה של השר לנדאו נאמר:

1. לפעול להקמת מקטע של מערכת הולכת גז טבעי מתחנת גז בית קשת לאיזור התעשיה ציפורית למערכת הולכת הגז הטבעי, באמצעות חברת נתיבי הגז הטבעי בישראל וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים נדרשים על פי כל דין, לרבות אישורים והיתרים הנדרשים לפי חוק התיכנון והבנייה תשכ"ה-1965.

2. כיוון שעדיין אין בעל רישיון חלוקה באזור חדרה והעמקים, לאור אישור תמ"א 37/ב/5 בממשלה מיום 7 ביוני 2012, ולאור הדחיפות בחיבור מקטע ציפורית למערכת הגז הטבעי מחליטים להטיל על שר האנרגיה והמים לעשות את כל הפעולות הנדרשות בהתאם לסמכותו על פי כל דין, על מנת להסדיר את הקמת מקטע באמצעות החברה.

3. עלות הקמת מקטע ציפורית תושת במלואה על משתמשי מערכת הולכת הגז הטבעי ולא תהיה להקמתו השלכה כלשהי על תקציב המדינה.

4. לפעול לחיבור מפעל פניציה אמריקה ישראל (זכוכית שטוחה) באזור התעשיה ציפורית. לקבוע כמקובל לגבי כל צרכן אחר – עלות מתקן הפחתת הלחץ והמניה (PRMS) ועלות החיבור למפעל פיניציה יושתו על מפעל פניציה. האמור בסעיף זה יחול על כל צרכן אחר שיתחבר למקטע ציפורית בעתיד.

5. האמור במסגרת החלטה זו יבוצע בתנאי שמפעל פיניציה יחתום עם החברה על הסכם הולכה הכולל את כל התחייבותיו, לרבות צריכה שעתית של לפחות 2,000 מטר מעוקב גז טבעי ו-12 מיליון מטר מעוקב בשנה.

6. החלטה זו כפופה להחלטה מתאימה של המועצה לענייני הגז הטבעי בהתאם לסמכותה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן