Skip to content

הממשלה החליטה לחבר את פניציה לקו אספקת גז טבעי

קיבלה בכך את הצעתו של עוזי לנדאו שר האנרגיה והמים. המפעל יחובר לצינור אספקת הגז במחצית 2014. הנהלת פיניציה קיבלה אתמול את הצעת ועדת הכספים של הכנסת לדחות את סגירת המפעל בחודש. הוועדה התריעה בפני הממשלה, כי תעצור את העברתם של מיליוני שקל לתחומים שונים אם לא ימצא פתרון כולל למשבר פיניציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר שהנהלת פניציה החליטה אתמול לדחות את סגירת המפעל בחודש, החליטה היום הממשלה על הקמת תוואי במערכת הולכת הגז הטבעי מתחנת גז בית קשת לאזור תעשייה ציפורית. בכך היא אישרה את הצעתו של עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים, לחבר את מפעל פניציה למערכת הולכת הגז הטבעי. הצעת החלטה לחיבור פניציה למערכת הולכה תאפשר, בסבירות גבוהה, לחבר את המפעל לגז הטבעי כבר במחצית שנת 2014.

החלטת הממשלה על חיבור המפעל למערכת ההולכה של נתג"ז תוזיל באופן ניכר את הוצאות האנרגיה של המפעל, ותאפשר למממנים את הוודאות הדרושה להשקעה, במטרה להמשיך את פעילותה של פניציה.

בכפוף לאישור ההצעה, ולחתימת הסכם הולכה על ידי החברה, תתחיל חברת נתיבי גז טבעי (נתג"ז) בתהליך הנחת הצינור, שתכנונו אושר בתחילת החודש במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

הפגנת עובדי פניציה בתל אביב
נדרש פתרון כולל. הפגנת עובדי פניציה בתל אביב לפני שבועיים

בנוסף לכך יפעל משרד האנרגיה לקידום תהליך שינוע גז דחוס ( cng), שיוכל להגיע למפעל תוך שנה. פתרון זה, ככל שיהיה ישים, יספק למפעל גז טבעי דחוס, המובל במיכליות. ראוי לציין כי הוצאת אפשרות זו לפועל תלויה, בין היתר, ביכולתו של המפעל להיערך במהירות לקבלת הגז הטבעי.

פניציה – עוגן חשוב לפיתוח הגליל ולחיזוק הפריפריה

"משרדי רואה את פניציה כעוגן חשוב לפיתוח הגליל וחיזוק הפריפריה, ועל כן פועל בכל כוחו במסגרת תחומי אחריותו על מנת לסייע למפעל. אישור ההצעה יקדם מתן אופק לפעילותו". יחד עם זאת, אמר לנדאו: "למפעל בעיות כלכליות בתחומים נוספים, ודרושה כאן מעורבות פעילה ונמרצת של משרדי ממשלה נוספים, ובראשם משרד האוצר".

השר לנדאו, שבירך על אישור הצעתו, שב וקרא להקמת קרן סיוע למפעלים בעלי פוטנציאל כלכלי הנמצאים במשבר, והוסיף כי "מדובר בנושא הנמצא בתחום אחריותם של משרדי האוצר והתמ"ת". אתמול נפגש השר לנדאו עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והציע לו את רעיון הקמת הקרן, כמו גם הענקת רשת ביטחון כלכלית לפניציה.

ח"כ גפני – נעכב כספים עד מציאת פתרון למשבר

החלטת הממשלה התקבלה היום לאחר שאתמול קיבלה הנהלת פניציה את הצעת ועדת הכספים לתת לוועדה ארכה של חודש, כדי למצוא פתרון למשבר בפניציה ולא להתחיל בהליכי כיבוי התנור ולהביא בכך לתחילת סגירתו של המפעל. בדיון המיוחד שקיימה אתמול ועדת הכספים בנושא, התריע יו"ר הוועדה ח"כ גפני, כי הוועדה תעכב את העברתם של מיליוני שקלים בתחומים שונים, אם לא ימצא פתרון כולל למשבר בפניציה.

בדיון אמרה יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', כי מפעל פניציה זקוק להזרמת חירום מיידית של יותר מ-80 מיליון שקל ולא 35 מיליון שקל, כפי שפורסם עד כה. נציגי האוצר אמרו בדיון, כי הממשלה מוכנה להעניק לפניציה הלוואת חירום מקרן הסיוע למפעלים במצוקה, בתנאי שגם בעלי פניציה יצטרכו להשתתף ולהשקיע מכספם בחילוץ המפעל מהמשבר.

מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול צמח, ציין בדיון, כי הנחת צינור הגז מבית קשת למפעל פניציה, מרחק של 26 ק"מ, תושלם רק ביוני 2014 ועד אז יצטרך המפעל להתבסס על הזרמת גז דחוס המובל במיכליות. על כך אמר מנכ"ל סופרגז, אייל חנקין, כי חברתו תוכל לספק גז דחוס במיכליות רק בספטמבר 2013.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן