Skip to content

מלך ירדן עבדאללה מקדים את הבחירות בארצו

ערב הפגנות האופוזיציה האסלאמית בדרישה לרפורמה פיזר המלך את הפרלמנט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ה-BBC מדווח שההכרזה על הקדמת הבחירות בירדן באה בעקבות התחייבות המלך עבדאללה לערוך רפורמות פוליטיות, כדי למנוע תסיסה נגד השלטון. נתיני הממלכה תובעים שקולם יישמע יותר בניהול ענייניה ודורשים לנהל מאבק בשחיתות.

עבדאללה מלך ירדן. הצרות של השכנים (צילום: ויקימדיה)
עבדאללה מלך ירדן. הצרות של השכנים (צילום: ויקימדיה)

תנועת האחים המוסלמים בירדן הודיעה בחודש יולי, שהמפלגה הפוליטית שלה, חזית הפעולה האסלאמית, תחרים את הבחירות.

התנועה קראה לצמצום סמכויות המלך, ולרפורמה כוללת במערכת הפרלמנטרית, שבה ממונה ראש הממשלה על ידי המלך, במקום שייבחר על ידי נציגי הבוחרים. מבחינת האחים המוסלמים זהו תנאי מקדים להשתתפותם בבחירות.

המלך עבדאללה הודיע לאחרונה, שהפרלמנט החדש יבחר ראש ממשלה בראשית השנה הבאה.

לפני ההכרזה המלכותית הודיעה תנועת האחים המוסלמים, שהפגנת "יום שישי להצלת האומה" בדרישה לרפורמות, תתקיים היום כמתוכנן במרכז עמאן.

"אנחנו מדברים על שלב חדש אחרי 20 חודשי מחאה עממית מתמשכת וסירוב להאזין לדרישותינו לרפורמה," אמר זאקי באני רושייד, ראש האחים המוסלמים. "אנו קוראים לרפורמות אמיתיות, שישיבו את הסמכויות לעם הירדני ויצמצמו את הסמכויות של אלה שאחזו בשלטון ובהשפעה במשך עשורים רבים."

מהומות של האחים המוסלמים בירדן סביב הסרט האנטי איסלמי (צילום: גטיאימג'ס)
מהומות של האחים המוסלמים בירדן סביב הסרט האנטי איסלמי (צילום: גטיאימג'ס)

עד כה היתה המחאה בירדן רגועה יותר מאשר בכל מקום אחר במזרח התיכון. המלך טוען ששיעור המחאה המצומצם במדינה לא תפס תאוצה מאחר שהוא מראה נכונות לנהוג רצינות ברפורמות.

פרשן ה-BBC סבסטיאן אשר, אומר שכדוגמת אביו, המלך חוסיין, המלך עבדאללה מציג את עצמו בהצלחה ניכרת כגורם מלכד, מלך חוקתי המייצג את רצון העם. אך תנועת האחים המוסלמים, מעודדת מהצלחות המפלגות האסלאמיות האחרונות במצרים ובטוניסיה, טוענת שקצב הרפורמות איטי מדי. בעיות כלכליות, שחיתות מתמשכת, הגבלות חדשות על השימוש באינטרנט והעימות בסוריה השכנה, כל אלה תדלקו את הדרישות לשינוי. חמור יותר מבחינת המלך, הטאבו על ביקורת ישירה של בית המלוכה נפרץ ככל הנראה.

המלך פיזר פרלמנטים ופיטר ראשי ממשלה קודם לכן, כדי להראות שהוא קשוב לאי-שביעות רצון הציבור. אלא שדווקא סמכויות ממין זה הן שלטענת האסלאמיים ופעילי הדמוקרטיה מעקבות רפורמה אמיתית, מוסיף פרשן ה-BBC. הפגנת נגד, שתכננו תומכי המלך עבדאללה להיום, בוטלה כנראה כדי שלא לחולל מהומות.

בינתיים לא נקבע תאריך לבחירות, אך המלך עבדאללה אמר בעבר שהוא מעוניין לקיים אותם לפני סוף שנת 2012. על פי חוקת הממלכה, הממשלה חייבת להתפטר בתוך שבוע מפיזור הפרלמנט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן