Skip to content

הפרקליטות: לא היתה החלטה לעצור סודאנים

חרף הודעת שר הפנים כי מ-15 באוקטובר שייכלאו מי שלא יחזרו מרצונם לסודאן, הודיעה היום הפרקליטות בתגובה לעתירת הארגונים, כי לא התקבלה שום החלטה רשמית לעצור נתינים מסודאן. האגודה לזכויות האזרח: "אלי ישי עשה מעשה חמור מאין כמותו ואיש לא טרח לרסנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום התקבלה תגובת פרקליטות המדינה לעתירה של ארגוני סיוע ופליטים מסודאן: "לעת זו לא ניתנה כל הנחייה אופרטיבית לרשות האוכלוסין הנוגעת להשמתם במשמורת של מסתננים מסודאן". לפיכך מבקשת הפרקליטות לבטל את צו הביניים ולדחות את העתירה משום שהיא "מוקדמת".

בתגובה נכתב כי כלל לא ניתנה החלטה כמו זו שמסר שר הפנים אלי ישי, ולא אושרה. לכשתהיה החלטה כזאת, היא תפורסם באופן רשמי ותכלול שהות של שלושים יום לפחות טרם תוצא לפועל.

הפגנת מבקשי מקלט מסודאן בשבוע שעבר (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)
הפגנת מבקשי מקלט מסודאן בשבוע שעבר (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

בעתירה, שנכתבה על ידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, מצוין כי בסוף אוגוסט הודיע שר הפנים אלי ישי לתקשורת, כי בכוונתו להתחיל במעצר וכליאת אזרחי סודן החל מיום 15.10.2012, וכי מטרת הכליאה "להמאיס עליהם את חייהם". לעתירה צורף מכתב חריף שנשלח לארגונים על ידי נציבות האו"ם לפליטים, ובו מביעה הנציבות דאגה מהחלטה בדבר המעצרים.

לצד העתירה הוגשה גם בקשה לצו ביניים, שימנע את כליאת אזרחי סודן עד להכרעה בבית המשפט. שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאוה בן אור, הוציאה ביום 11.10.2011 צו ארעי האוסר על מעצר מבקשי המקלט מסודן עד להחלטה אחרת. דיון בעניין נקבע ליום 30.10.2012. היום, כאמור, הגישה פרקליטות המדינה את תגובתה לעתירה.

הפרקליטות טוענת, כי העתירה הוגשה על סמך כתבה באינטרנט ועל סמך הודעתו של יועץ התקשורת של שר הפנים, ובאלו אין משום החלטה מנהלית. לפיכך היא ביקשה לבטל את העתירה ואת צו הביניים שהוצא.

"שר הפנים לא הנחה את מנכ"ל רשות האוכלוסין או מי ברשות האוכלוסין להתחיל לפעול להרחקתם בכפייה של מסתנים מסודאן השוהים בישראל או להעביר את כל מי שמוצאם מסודאן השוהים בישראל למתקני משמורת החל מיום 15.10.12, וממילא רשות האוכלוסין וההגירה לא פעלה כאמור ואין בכוונתה לעשות כן עד לקבלת הנחייה מפורשת ככל וזו תבוא".

עם זאת מצוין בתגובה, כי שאלת הרחקתם או כליאתם של מי שמוצאם מסודאן נבחנת באופן בשוטף וייתכן כי תתקבל החלטה בנושא בזמן הקרוב.

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח הביע זעזוע מן הדברים: "אלי ישי, סגן ראש הממשלה ושר הפנים של מדינת ישראל, עשה מעשה חמור מאין כמותו, ושום גורם לא פעל לרסנו. השר האחראי על הטיפול במבקשי מקלט לא היסס לפרסם הודעה חסרת בסיס, בדבר החלטה אכזרית – לכלוא אלפי מבקשי מקלט יחד עם ילדיהם בתנאים קיצוניים במדבר. ההודעה זרעה בהלה בקרב אלפי אנשים, ובהם פליטים, קורבנות רצח עם, קורבנות עינויים, נשים, ילדים וטף. ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה, שידעו שאין להודעתו של ישי יסוד, עמדו מנגד והחרישו."

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן