Skip to content

בשורה לתעופה הישראלית – חוזרים לקטגוריה 1

ה-FAA החזיר את רשות התעופה האזרחית (רת"א) הישראלית לרמת הבטיחות הגבוהה – קטגוריה 1. העלאת רמת הבטיחות של רת"א נעשתה למרות שלא בוצע רישוי מחדש לחברת אל על ולא הושלמו כל תקנות הטיס, המבוססות על חוק הטיס החדש, בעיקר בנושאי תפעול, כפי שנדרש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשורה טובה לתעופה האזרחית הישראלית: לאחר כארבע שנים, חוזרת ישראל מהיום לדירוג הבטיחות הגבוה ביותר של התעופה – קטגוריה 1. כך הכריז היום שר התחבורה, ישראל כץ, לאחר שרשות התעופה הפדראלית האמריקנית (FAA) הודיעה למנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, על החלטתה לבטל את הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל לקטגוריה 2.

 נתב"ג. החזרה לרמת בטיחות גבוהה היא בשורה טובה לתעופה הישראלית. (צילום: David Shankbone, ויקימדיה)
נתב"ג. החזרה לרמת בטיחות גבוהה היא בשורה טובה לתעופה הישראלית (צילום: David Shankbone, ויקימדיה)

העלאת רמת הבטיחות של רת"א נעשתה למרות שלא בוצע רישוי מחדש לחברת אל על ולא הושלמו כל תקנות הטיס, המבוססות על חוק הטיס החדש, בעיקר בנושאי תפעול. כפי שמנהל רת"א, גיורא רום, ציין, בעצמו, בפני רת"א עומדות כיום משימות רבות המהוות השלמה לתהליך שבוצע. "בין השאר נדרש המשך ביצוע חקיקה נרחב, רישוי מחדש של חברות התעופה השונות (כמו של אל על) וטיפול דומה במגזרי התעופה האחרים, בתעופה הכללית, הספורטיבית וכלי טייס בלתי מאוישים", אמר רום.

ההנחה של FAA הייתה כנראה, כי במרוצת הזמן יושלמו גם נושאים אלה ולכן ניתן האישור להעלות את רמת דירוג הבטיחות של רת"א לקטגוריה 1.

הסכמי קוד שרינג

בעקבות העלאת דירוג הבטיחות של ישראל, חברות התעופה הישראליות הטסות לארה"ב לא יהיו מוגבלות יותר, כפי שהיו בשלוש וחצי השנים האחרונות בתחום היעדים, הפעלת כלי טיס ובמיוחד כרטוס משותף (הסכמי קודשרינג) עם חברות תעופה אמריקניות. ההסכם החדש מאפשר לחברות תעופה סדירות ישראליות ואמריקניות לחתום ללא כל הגבלה על הסכמי קוד שרינג ביניהן ולהפעיל טיסות מכל יעד במדינה שלישית ליעדים בארה"ב וכן ליעדים בכל מדינה שלישית מעבר לארה"ב. עם זאת,  לא ברור מה מצבה של אל על, שהרישוי שלה לא חודש כנדרש.

הודעת רשות התעופה האזרחית האמריקנית באה בעקבות סיום מבדק שביצע צוות בכיר של FAA שבחן את עמידתה של רשות התעופה האזרחית (רת"א) בדרישות התעופה הבינלאומיות וקבע כי רת"א עומדת בכל הדרישות.

מטוס בואינג של אל על. השקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לסייע למשרד התחבורה בהשלמת המשימות
מטוס בואינג של אל על. השקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לסייע למשרד התחבורה בהשלמת המשימות

החזרתה של ישראל לדירוג הבטיחות הגבוה, יאפשר לחברות התעופה הישראליות לממש לראשונה את הסכם השמים הפתוחים, שנחתם לפני כשנתיים בין ישראל וארה"ב. במסגרת ההסכם, יכולות חברות תעופה ישראליות לטוס ללא הגבלה לכל יעד בארה"ב ולהמשיך משם לכל יעד אחר ברחבי תבל. בנוסף לכך, תותרנה נחיתות ביניים עם נוסעים ללא הגבלה בתוך ארה"ב.

כמו כן תאפשר החזרה לקטגוריה 1 להאיץ את יישום הסכם השמים הפתוחים שנחתם לאחרונה עם האיחוד האירופי.

הליך ההורדה לקטגוריה 2

הביקורת של ה-FAA מתבצעת על פי שמונה נושאים עיקריים, הקרויים בז'רגון התעופתי – Eight Critical Elements. גם ICAO עושה את הביקורות שלו לפי שמונת האלמנטים הקריטיים (ביקורת כזאת בוצעה בישראל בשנת 2007) אולם הארגון אינו מקיים סולם בו המדינה נמדדת לפי קטגוריות, ומסתפק בשליחת דו"ח הביקורת לרשות התעופה המבוקרת.

במקרה של רת"א ישראל, בביקורת שביצע FAA בחודש יולי 2008, לא עמדה רת"א בכל שמונת האלמנטים  בקריטריונים הבינלאומיים הנדרשים ("Does not meet International Standards"). כתוצאה מכך הורדה רת"א בחודש דצמבר 2008 לקטגוריה 2 וכפועל יוצא מכך הוגדרה מדינה ישראל כמי שנמצאת בקטגוריה נמוכה זו, עם כל ההשלכות הקשורות בכך.

מתוך שמונת האלמנטים, שלושת הראשונים בוחנים את התשתית הרגולטורית של התעופה (חוקים ותקנות הטיס) ואת מידת העצמאות של רת"א. יתר החמישה בודקים את כשירותה של רת"א לפקח על מה שנחקק ומה שרושיין על ידה: האם היא מצוידת בכוח האדם ובמערכות עזר הולמים, ועד כמה היא מוציאה כשירות זו (של פיקוח, מעקב ואכיפה) אל הפועל.

על מנת לסגור את הפערים שתוארו לעיל ולעמוד בקריטריונים הבינלאומיים הנדרשים בכל אחד משמונת ה"אלמנטים הקריטיים", הוכנה על ידי ה-FAA (שנבחר להיות המוביל של התהליך) ורת"א תכנית עבודה מפורטת בת כ-90 סעיפים.

סגירת כל הסעיפים היה התנאי של FAA להעלאת דירוג הבטיחות של ישראל בחזרה לקטגוריה 1.

הפעולות לחזרה לקטגוריה 1

עם כניסתו לתפקיד, הודיע השר כץ כי אחד הנושאים העיקריים שיעמדו בראש סדר העדיפויות של משרדו יהיה חזרתה של ישראל לדירוג הגבוה של בטיחות התעופה – קטגוריה 1, כדי שניתן יהיה להמשיך ולפתח את ענף התעופה בארץ ולהעמידו בשורה אחת עם המתקדמות במדינות העולם.

נתב"ג. החזרה לדירוג תיטיב עם התעופה הישראלית. (צילום: עירית רוזנבלום)
הדירוג החדש יזרז את יישום הסכם השמים הפתוחים. נתב"ג (צילום: עירית רוזנבלום)

עם הורדת הדירוג, פעלה רת"א לתיקון כל הליקויים שהתגלו, בסיועו של צוות אמריקני מיוחד של ה-FAA והוקמה מינהלה שריכזה את כל הפעילות להחזרתה של ישראל לקטגוריה 1. מדובר בין השאר בכתיבה מחדש של הנהלים, עדכון מאות תקנות, תיעוד מחדש של רישיונות מובילים אוויריים וכתיבה מחדש של חוק הטיס.

צוותים של ה- FAA הגיעו לארץ אחת לחודשיים, במטרה להדריך מפקחים של רשות התעופה האזרחית ולעמוד מקרוב אחר ביצוע הפעולות הנדרשות לתיקון כל הליקויים שהתגלו.

שינויים ארגוניים ברת"א

בשלוש השנים שחלפו, עברה רת"א שינויים ארגוניים מהותיים בכל תחומי פעילותה וכן בהיקף כוח האדם והתקציב שלה ושינתה את פניה בצורה משמעותית ביותר. זאת, כדי לתת מענה לדרישות הבינלאומיות בתחומים השונים, כפי שנדרשו בתכנית העבודה שסוכמה עם ה-FAA.

חוק טיס חדש

באפריל 2011 נחקק חוק הטיס החדש, שהחליף את חוק הטיס הישן משנת 1927. חוק הטיס החדש היווה את אחד התנאים העיקריים של ה- FAA להחזרתה של ישראל לקטגוריה הגבוהה של בטיחות התעופה. החוק החדש מביא לידי ביטוי את הסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים מכל מדינה המפעילה תעופה.

בנוסף עודכנו מאות תקנות טיס לשם התאמתן לסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים על ידי ה- ICAO, כתיבת מערכי נהלים המנחים את דרך מימוש התקנות, הקמת מערך פיקוח איכותי ויעיל בתחום המבצעי והכושר האווירי, ארגון מחדש של מערך רישוי כלי טיס ורישוי עובדי טיס.

עוד כולל המהלך הכשרת כוח אדם מקצועי מאסיבי, כדי שיוכל לבצע את תפקידי הרישוי, הפיקוח והאכיפה ויסייע להליך החקיקה בתחום המבצעי והכושר האווירי, ביצוע תכנית פיקוח מסודרת לגורמי התעופה השונים, יכולת ריכוז הממצאים ותיעודם ובניית יכולת אכיפה מתאימה וייחודית, כנגזר מהחקיקה החדשנית.

אל על מברכת 

מחברת על על נמסר בתגובה כי "מאז הורדת הדרוג בדצמבר 2008, פעלה אל על בשיתוף פעולה מלא והשקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לסייע למשרד התחבורה בהשלמת המשימות אשר הוטלו עליו לצורך התגברות על הפערים בחקיקה וברגולציה והחזרת הדירוג (זאת על אף שכידוע הורדת הדרוג אינה קשורה כלל לחברות התעופה הישראליות).

 "במשך 4 שנים נאלצו חברות התעופה הישראליות לפעול תחת מגבלות קשות כתוצאה מהורדת דירוג התעופה של ישראל. הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל מנע מאל על הפעלה מלאה של הסכם הקוד שייר עם חברת אמריקן איירליינס, פיתוח התעופה לארצות הברית באמצעות הגדלת תדירות הטיסות, חוסר אפשרות להפעלת מטוסים נוספים, הרחבת מגוון היעדים ואף יצר קשיים בתפעול הטיסות.

"חברות התעופה הישראליות סובלות ממילא מנחיתות קשה ביחס למתחרותיהן והמגבלות הנוספות שהוטלו על אל על בארבע השנים האחרונות בשל הזנחה רבת שנים של מדינת ישראל הגבירו את הקושי המוטל על אל על בתחרות מול חברות תעופה בינלאומיות ומול בריתות התעופה", מסרה הנהלת אל על.

1 Comment

  1. מבין דבר
    1 בנובמבר 2012 @ 18:36

    כתבה מעולה ומקיפה. אהבתי.
    חבל שגיורע לא יודע את מה שהכתב ידע מזמן.
    מי שלא מבין שמח כאילו הגענו להישג מרשים מסוגו.
    לו הייתה לנו ענווה וביקורת עצמית היינו שותקים ולא מתגאים.
    אגב, החרמת כנס התעופה בשבוע הבא היא עדות למעמד רת"א בקרב ציבור התעופה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן