Skip to content

נקודה / סקירה וביקורת

נקודה מעלה אולי לראשונה את מאבק האיתנים בין האני לבין הכללי, בין החזון הקיבוצי, הציוני, כמו המאבק האידיולוגי אז, שהיום נראה הזוי ומיותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יש ספרים היוצאים לאור וקולם רך ועדין, כמעט סמוי. ללא מסע יחסי ציבור, ללא רעש תופים המובילים ישר אל תוך היורה הרותחת – מכבש גדול ולוחץ הקרוי מכירות. הספר נקודה של אדם זרטל כזה הוא. זהו ספר בעל קול שקט וייחודי מאוד. בפתח דבר מאת הסופר מתגלה עיסוקו של אדם גרטל, ארכיאולוג מפורסם, שבכמה ממאמריו ומספריו בתחום הארכיאולוגיה קרא תיגר על העולם האקדמאי, אולם מקצועו כארכיאולוג מקרין על אופן כתיבתו. דרך הסיפור היא הסבלנות הרבה, החשיפה האטית והשקולה של פרשייה נשכחת, או כמעט שאינה ידועה מתקופת המרד הערבי בשנים 1936-1939, פרעות תרצ"ו-תרצ"ט בארץ ישראל היא פלשתינה.

גיבורת הספר לטעמי היא הסבלנות ודרך מסירת הסיפור. העלילה לוקחת אותנו אל ראשית ההתיישבות הקיבוצית בארץ, בזמן שלהיות עובד אדמה היה ערך ולא קלישאה שחוקה מבית מדרשם של המתנחלים, המיישבים החדשים בארץ הגדולה לאחר מלחמת ששת הימים.

הקריאה הסוחפת מעלה הרהורים נוגים, או שאלה נוקבת לאן נעלמה ארץ ישראל הישנה. הסולידריות החילונית, ההכרה שהייתה בתקופה ההיא כשבאנו לארץ בה ישנם ערבים, ועל התנועה היה להביא את השוויון, הקדמה, הסוציאליזם רחמנא-ליצלן.

בסיפור רומנטיקה רבה – ארבע סיפורי אהבה שונים בצורתם אך כולם בדרכם כפופים לאידאל. אידיאל ארץ ישראל,אידיאל התנועה, והתלבטות האם לקבל את תכנית החלוקה מול האידיאל הצרוף לא לוותר על הארץ, על נקודת ההתיישבות.

עבודת הארכיאולוג חושפת שכבה אחר שכבה, באטיות ובזהירות את העמדות השונות, את המתח בין האני לבחירה בכלל ולחברה הקיבוצית בפרט. את כוחו של היחיד, דמותו של יצחק המשורר, את דמותו של איש הביטחון, ההבדלים המעמדיים בין ה"מושבניקים" העשירים הקפיטליסטים לבין הקיבוצניקים התפרנים, הסוציאליסטים. האם יכול אידיאל חברתי או רעיון גדול כמו הרעיון הציוני לכבוש ולדרוס אפילו את מערכת היחסים, את האני הפרטי.

במשך שנים אני עוקב אחר הספרות הנכתבת על "הקיבוץ" ונראה שהקיבוץ הוא תפאורה לספרים אלו. הספר נקודה מעלה אולי לראשונה את מאבק האיתנים בין האני לבין הכללי, בין החזון הקיבוצי, הציוני, כמו את המאבק האידיולוגי אז שהיום נראה לי ולרבים אחרים הזוי ומיותר. פילוג אשר הביא יצר מחלוקות בתנועה הקיבוצית וקרע יישובים ומשפחות.

לסיום ראוי לומר כי הספר הנו תמונת ראי דרכה נבחנת המדינה כיום. בספר כוח רב, ושחזור אותנטי של תקופה אחרת דרכה ניתן לבחון את החברה הישראלית כיום. מומלץ בחום.

נקודה מאת אדם זרטל, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, 444 עמודים, 2012

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן