Skip to content

חגיגת חנוכה במוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל בירושלים מציע מבחר תערוכות חדשות וגם פעילות לכל המשפחה בחג: עיצוב וצורפות ישראלית, אנה טיכו, קריאה באמנות, ספרים רבותי ספרים, חלומות מאויירים, המטבעות הכי עתיקים בעולם ואוצרות של כסף וזהב, סיפורים לפני השינה ומבחר סדנאות יצירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"בזכות הקריאה"

מוזיאון ישראל המחודש בירושלים יוצא בשלל תערוכות חדשות שנפתחו לקהל ומציג מבחר תערוכות למגוון טעמים. בדרך ליצירות האמנות אפשר להנות  מן הטיול באולמות, לספוג את האדריכלות היפהפיה של אל מנספלד, שתכנן את המוזיאון, לנוח לרגע ולטעום מן התפריט העשיר המוצע במסעדות המוזיאון, ואם יהיה יום שמש גם לטייל בגן הפסלים של נוגוצ'י, ולהנות מן הנוף מסביב.

התערוכה החדשה שמתאימה מאוד לחנוכה המציגה חנוכיות בעיצוב מודרני היא "וולפּרט וגומבּל: חלוצי הצורפות המודרנית בישראל", שאצרה  שרון וייזר פרגסון. בתערוכה מובא סיפורם של הצורפים ילידי גרמניה יהודה לודוויג וולפרט ודוד היינץ גומבל, שהיו עמודי התווך של היודאיקה המודרנית. הם היו מן הראשונים שאימצו את הסגנון המודרני — שהתאפיין בצורות חלקות, זורמות ופונקציונליות — לעיצוב תשמישי קדושה ומצווה. כשעלו ארצה באמצע שנות ה-30 היו למורים ששינו לחלוטין את התחום בארץ ובתפוצות. הם היו שותפים לייסודו מחדש של בית–הספר לאמנות ואמנות בירושלים "בצלאל החדש" והעמידו דורות של תלמידים שהמשיכו את דרכם הסגנונית.

האותיות העבריות היו לאבני יסוד של רבות מיצירותיהם, ביטוי ללאומיות ולרוח היהודית המתחדשת בארץ הנבנית. ב-1956 הוזמן וולפרט למוזיאון היהודי בניו–יורק, שם הוקמה סדנה לעיצוב יודאיקה מודרנית. גומבל נשאר בירושלים, ובבית המלאכה הקטן שניהל המשיך להכשיר צורפים בטכניקות שהפכו נדירות, וידועות רק למעטים בעולם.

 בצד תערוכות הקבע במוזיאון, מומלץ  לבקר בתערוכת הציורים  וההדפסים החדשה  "(ב)זכות הקריאה: על ספרים ואנשים באמנות המאה ה-15 עד ה-19" , שאצרה שלומית שטיינברג. בתערוכה מבחר ציורים והדפסים המתארים משכילים צעירים ומבוגרים בשעת קריאה או כתיבה בחדרי עבודתם או בנוף הפתוח כפי שבאו לידי ביטוי בזרמים השונים באמות אירופה. ליד יצירות האמנות יוצגו ספרים עתיקים המופיעים ביצירות שהשאילה במיוחד לתערוכה הספרייה הלאומית.

 תערוכה הקשורה לספרות וספרים היא התערוכה "איור זה כל הסיפור" שאצרה אורנה גרנות. תערוכה קסומה נוספת, שמוצגת בבית אנה טיכו היא "וינה של אנה", שאצרה  תמנע זליגמן. בתערוכה מוצגים חפצים יפהפיים שהיו בביתה של אנה טיכו, האמנית הירושלמית שעלתה לארץ מוינה. בין המוצגים בתערוכה ניתן לראות פריטי ריהוט וחפצי בית מעוטרים טיפוסיים למאה ה –19. בחלל התחתון מוצגים ציורים ורישומים של אנה טיכו שניכרת בהן השפעת אסכולת וינה, זאת בצד  יצירות של אמני  "הסֶצֶסיון הווינאי" כגון גוסטב קלימט,  אגון שילה  וחפצים בעיצובם של המעצבים האוסטרים מיכאל טונטֶ, קולומָן מוֹזרֶ, ג'וזף הופמן ואמני סדנת וינה.

חנוכיות בעיצוב מודרני

ועוד תערוכה במוזיאון היא "זהב לבן: המטבעות הקדומים בעולם" שאצרו  ירומיר ידלינסקי, וסוזן לנדאו כאוצרת אחראית, לפני שעברה לנהל את מוזיאון תל אביב. התערוכה ההיסטורית הארכיאולוגית מציגה את המטבעות הראשונים בעולם, שהיו מטבעות שנטבעו במושבות מסחר יווניות החל במאה ה–7 לפני הספירה.  הם היו עשויים סגסוגת של זהב וכסף וכונו כבר בימי קדם "זהב לבן". באיכותם האמנותית הם לא נפלו ממטבעות מאוחרים, וסיפור היווצרותם חושף עוד טפח מתרבות יוון הקדומה.

ולקינוח הבילוי במוזיאון אפשר לבקר בתערוכה  "לילה טוב",  שאצר קובי בן מאיר באגף הנוער.
התערוכה מציצה אל תוך הבית פנימה ובוחנת את תהליכי ההירדמות ודימויים של שינה. במקביל היא  פותחת צוהר אל השינויים שמתרחשים בטבע בעת החשיכה, ומתבוננת בירח המנחם המלווה את המבקר וחושף מחוזות של מיסתורין ודמיון.

בתערוכה מוצגות יצירות של אמנות עכשווית, יחד עם חפצים ממגוון תרבויות ותקופות . הוקצו גם חללים לפעילות יצירתית בנושא הלילה, רדת הערב לאחר שקיעת השמש, זריחת הכוכבים המאירים את שמי הלילה הכהים. בתוך הבית פעילות רוחשת  לקראת השינה,  אל טקסי מעבר ממהומת היום אל מנוחת הלילה ואל מתיקות השינה.  בילוי נעים.

1 Comment

  1. שולי
    11 בדצמבר 2012 @ 13:26

    הכתיבה שלך סיגל עושה חשק לא לפספס שום דבר ממה שהזכרת.
    אוסיף מחוויותי: התערוכה בבית טיכו ותערוכת היודאיקה של וולפרט וגומבל במוזיאון מרחיבות ובו בזמן צובטות את הלב. איזה כשרונות גדולים היו לאלה שיצרו את המוצגים היפיפיים בשתי התערוכות . גם עבודת האוצרות בשתי התערוכות נראויה לכל שבח. כדאי לא להתעצל ולקרוא כל מה שכתוב שם על התקופות המוצגות, היוצרים והפריטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן