Skip to content

חברת Shell מוציאה את העוקץ הניגרי מניגריה

תביעת ענק וקנס בדיוני מאיימים לפגוע בהשקעות של Shell ובאינטרסים שלה בניגריה • הרווחים האסטרונומים שמפיקה חברת הנפט, לא מחלחלים אל האוכלוסייה הנחשלת, שרובה הגדול עוסק בחקלאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ענקית האנרגיה, רויאל דאטץ' שֶׁל (Royal Dutch Shell) או בקיצור Shell, הודיעה כי היא מתכננת למצות 30 אחוז מזכויות הנפט שלה בשדה כריית הנפט מספר Oil Mining Lease 30 או בקיצור OML30 באזור הדלתא הניגרי. ההכרזה הוקדמה על ידי Shell, בפרסום דוחות כספים לרבעון שלישי השנה. בתוך כך, מאיימת תביעת ענק וקנס בדיוני, לפגוע בהשקעות של Shell ובאינטרסים שלה במדינה הנחשלת.

אסדת קידוח נפט בלב חופי ניגריה
אסדת קידוח נפט בלב חופי ניגריה

בשבוע שעבר פירסמה Shell, חברת האנרגיה ההולנדית (0.1%+, 68.1 דולר), את דוחותיה הכספים לרבעון השלישי. ההכנסה הכוללת ממכירות החברה עומדת על 115 מיליארד דולר, ירידה של כ-11 מיליארד דולר, בהשוואה לרבעון השלישי שנה שעברה.

נתון מפתח שפורסם בדוחות הכספים, המאפיין חברות הפועלות בתחום האנרגיה, הוא הערך Current Cost of Supplies (בתרגום חופשי לעברית "עלות נוכחית של ההיצע") או בקיצור CCS. הערך מתייחס להכנסה הנקייה של החברה לאחר שלוקחים בחשבון שינויים בהוצאות, במיוחד הוצאות המושפעות ממחירים של מוצרי החברה, במקרה של Shell: דלק וגז. עלות הנוכחית של ההיצע עמדה ברבעון השלישי על 6.1 מיליארד דולר, ירידה של מיליארד דולר יחסית לרבעון השלישי שנה שעברה.

בתגובה לנתונים הכספים, אמר מנכ"ל Shell, פיטר ווסר, כי: "Shell מנהלת אסטרטגיה עקבית וארוכת טווח, כנגד שווקי אנרגיה תנודתיים. הרווחים שלנו נובעים מהשקעות משמעותיות באספקה של אנרגיה חדשה, והם משלמים היטב את הדיבידנדים לבעלי המניות שלנו". עוד הוסיף ווסר: "ההכנסות שלנו תלויות במחירי נפט וגז נמוכים, הפוגעים בביצועים התפעוליים שלנו, ביכולות של החברה ביצור נפט וגז ובהשגת תוצאות טובות במוצרים המשלבים גז ונפט".

העם הניגרי לא נהנה מרווחי חברות הנפט

זמן קצר לאחר פרסום דוחות הכספים של החברה, Shell יצאה בהצהרה, כי היא עתידה לממש 30 אחוז משדה הנפט OML30 שבדלתא הניגרית. ההכנסות הצפויות לחברת Shell ממימוש זכויותיה בשדה OML30 יגיעו לכמעט 570 מיליון דולר. הרומן של Shell עם ניגריה, אחת המדינות העניות ביותר ביבשת, נמשך כבר חמישים שנה, וחברת Shell אינה מתכוונת לפרק את הקשר בקרוב.

בניגוד חד לעוני הקשה של האוכלוסייה, ניגריה, כמו לא מעט מדינות אחרות ביבשת אפריקה, עשירה במחצבים, ובהם נפט, זהב ופחם. הרווחים האסטרונומים שמפיקות חברות כמו Shell, לא מחלחלים אל האוכלוסייה הנחשלת, שרובה הגדול עוסק בחקלאות. ספק אם העם הניגרי יראה חלק קטן, אם בכלל, מרווחיה של Shell לכשהיא תפיק נפט משדה OML30.

מיקומה של ניגריה באפריקה (מקור: ויקימדיה)
מיקומה של ניגריה באפריקה (מקור: ויקימדיה)

בימים אלו ממש, אמור להכריע הפרלמנט הניגרי בהצעת חוק, לפיה חברות המזהמות את אדמתה תיקנסנה ב-5 מיליארד דולר. Shell עלולה לספוג נזק כבד אם יעבור חוק כזה, שכן היא אחראית לאחד מאסונות הטבע הגדולים ביותר שפקדו את ניגריה.

ב-20 בדצמבר 2011, נשפכו במרחק של 185 קילומטרים מחופי הים הניגרי, כ-1.68 מיליון גלונים של נפט, או 40,000 חביות, מה שהופך את האירוע לאחד האסונות טבע הגדולים ביותר מאז אסון אקסון ולדז בשנת 1989. אולם לא בטוח, כי Shell תשלם אי פעם את הקנס הזה.

כחברה בקבוצת ה-Super Majors, קבוצה המורכבת משש חברות הנפט והגז הגדולות בעולם, Shell מצוידת בסוללת עורכי דין ולובי חזק, שידעו להגן על Shell מפני תביעות עתידיות, ובפרט תביעה הדורשת לשלם קנס של 5 מיליארד דולר, כך שמועד תשלום הקנס יתארך, אם בכלל יהיה מועד שכזה.

Shell באתר האינטרנט שלה מתגאה, כי “אנחנו עובדים כדי למנוע מקרים, אשר יכולים להיגרם משפכים של חומרים מסוכנים. זה אומר שאנחנו מוודאים, כי המתקנים שלנו פועלים בצורה בטוחה ונבדקים ומתוחזקים ביסודיות. אנחנו מתכננים להתכונן ולהוציא אל הפועל תגובת חירום אל כל מקרה, כדי להקל על התוצאות בכל מה שנוגע לסביבה ובני האדם".

תגובת הסניף הניגרי של Shell, לתביעת 5 מיליארד דולר, כיצד ואיך היא תוודא שלא תהיה פגיעה נוספת בדלתא הניגרית, לא ניתן היה לקבל עד למועד עליית הכתבה לאוויר. נראה, כי העוקץ הניגרי שחברת Shell רוצה להוציא מניגריה, יתברר יותר ויותר כחרב פיפיות, אשר יפגע באינטרסים של Shell, ויוריד לטמיון את ההשקעה הגדולה שלה בשדות האנרגיה למצולות הים השחור שליד חופי ניגריה.

תמונה אסדת הנפט באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, num_skyman
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן