Skip to content

סטארט-אפ: כפתור אדום למניעת אלימות באינטרנט

לתחרות הוגשו יותר מ-45 הצעות, הכוללות פתרונות טכנולוגיים לאלימות ברשת, מיזמים חינוכיים, קמפיינים בתחום הפרסום. ההצעות התקבלו מיזמי הייטק, אנשי שיווק ופרסום, אנשי חינוך, מנהלי עמותות ומומחי רשתות חברתיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במקום הראשון ובפרס על סך 50 אלף שקל בתחרות הסטארטאפים למאבק באלימות באינטרנט זכו עדי זוטא (29) ואלון בר דוד (25) ולירון פטאו (25), סטודנטים לשנה א' במנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה, על הסטארטאפ "הכפתור האדום". אתמול (שלישי) הכריזה הקרן החדשה לישראל על שלושת הפרויקטים שזו במקומות הראשונים, באירוע הגמר שנערך בתל אביב.

נבחרת "כפתור אדום" עם נשיא הקרן החדשה לישראל בריאן לורי ומנכ"לית הקרן רחל ליאל (צילומה: לימור אדרי)

"כפתור אדום" כולל שלושה פיתוחים לדיווח לניטור אלימות ברשת:

1. הפלטפורמה הראשונה תאפשר לגולשים ברשת להקליק על אייקון "הכפתור האדום" כאשר הם מזהים תכנים אלימים או גזעניים באתרים. האייקון יופיע על כלל דפי האתר, בקצהו העליון של דף האתר, וינוע יחד עם תנועתו של המשתמש (בגלילת האתר מעלה ומטה). בעת הלחיצה על האייקון נשלח צילום המסך של המשתמש ובו ביטוי האלימות לתיבת הדואר של ארגון המורכב מסטודנטים מתנדבים מהמרכז הבינתחומי, שיוקם לטיפול בהתראות הכפתור האדום, ואשר השתתפות במיזם תקנה לסטודנטים נקודות זכות ללימודי התואר הראשון שלהם. תיבת הפניות של הארגון תעבור סינון ע"י מתנדבי הארגון. בסיום הסינון, פניות שיוגדרו כאלימות יישלחו בחזרה לאיש הקשר של הארגון באותו אתר ממנו הגיע הדיווח ויידרשו לפעול נגד ההתבטאויות האלימות שאותרו. האתר המקבל את הדיווח יפעל נגד ביטוי האלימות במספר אופנים (מחיקת ההתבטאות האלימה, שליחת הודעת התראה לגולשים אלימים, חסימה זמנית או קבועה של משתמשים). האתר ידווח לארגון על הטיפול בדיווחים שהועברו אליו אחת לחודש, במועד קבוע לכלל האתרים. הארגון יבצע מעקב על כלל הדיווחים שהוא מעביר לאתרים השונים במסגרת פרסום מדד אלימות ברשת אחת לרבעון, המדרג את אתרי האינטרנט עפ"י היקף האלימות באתרים והפעולות שננקטו/לא ננקטו נגד ביטויי אלימות בדפיהם. עבודת הארגון לניטור פעילות אלימה ברשת באתרי תוכן בעלי תעבורה גבוהה תיעשה בשיתוף פעולה עם אתרי הרשת ובהסכמתם, בהנחה שהאתרים עצמם יש אינטרס שתכנים אלימים ופוגעניים לא יופיעו בדפיהם.

2. תוסף לדפדפנים השונים הכולל את כפתור הדיווח. את התוסף (add-on) ניתן יהיה להוריד חינם מאתר הארגון. התוסף יאפשר העברת דיווחים על ביטויי אלימות המופיעים ברשתות החברתיות והעברת דיווחים על ביטויי אלימות באתרים שלא ישתפו פעולה בהטמעת כפתור הדיווח. רצף הפעולות לאחר לחיצה על כפתור התוסף יהיה זהה למתואר בסעיף הראשון.

3. אפליקציה לרשתות החברתית (למשתמשים שיימנעו מהורדת התוסף) המאפשרת למשתמש לדווח לארגון על ביטויים ותכנים אלימים. בדרך זו ניתן יהיה להצליב מידע, לאתר משתמשים אלימים ברשת החברתית ולהעביר את פרטיהם לטיפול ע"י גורמי האתר. רצף הפעולות לאחר לחיצה על האפליקציה זהה למתואר בסעיף 1.

נבחרת FaceGood, פרס שני, עם נשיא הקרן והמנכ"לית (צילמה: לימור אדרי)

במקום השני זכו יעל קליגר (נבון), בת 37, אם לחמישה מבית"ר עילית, מקימת הדף "חרדים נעים להכיר" שמטרתו הידברות בין חרדים לחילונים, ודוד שורץ, ראש חטיבת  Wix connect בחברת Wix, על המיזם FaceGood, שהקנה להם פרס בסך 30 אלף שקל. הפרס ניתן על רעיון לפיתוח Bot – כלי אוטומטי המותקן ע"י משתמש. הכלי האוטומטי מאתר כל תגובה פוגענית ומגיב עליה אוטומטית בתגובה אישית מפייסת, במטרה לגרום לאווירה חיובית ומפייסת יותר בדיון הציבורי באינטרנט. מטרת הפרויקט: הפחתת רוח האלימות המילולית וההסתה ברשת והכנסת רוח חדשה של פיוס, הידברות תוך כיבוד השונה והאחר וקירבה. משתמשי ה-BOT יאוגדו בהמשך בפייסבוק ובפורום מיוחד לקהילה של אנשים המגיבים אוטומטית – באמצעות משפטי פיוס המנוסחים על ידם – לטוקבקים ופוסטים פוגעניים.

נבחרת שמים X על האלימות עם נשיא הקרן והמנכ"לית (צילמה: לימור אדרי)

במקום השלישי ובפרס בסך 20 אלף שקל זכו נועה המאירי (34), מומחית לשיווק דיגיטלי, וליאור גואטה (34), עבור הפרוייקט "שמים X על האלימות". הרעיון מתבסס על מתן כלי יישומי ופרקטי בידי כל גולש פייסבוק להתמודדות עם אלימות ברשת ע"י יצירת מודעות לפיצ'ר קיים בפייסבוק. בשלב הראשון קמפיין מודעות ויראלי בפייסבוק הקורא להחלפת תמונת הפרופיל למשך זמן קצוב לתמונה עם ידיים מוצלבות בצורת X כאות הזדהות עם המאבק באלימות. האיקס הוא פיצ'ר הקיים כבר עכשיו בפייסבוק ומאפשר לגולשים לחסום גולשים אחרים שכתבו תגובה אלימה, לכתוב להם הודעה או לדווח לפייסבוק על התגובה הפוגענית. הרעיון הוא להשתמש בסנקציה ולהעצים אותה באמצעות הקמת דף ייעודי לנושא, אליו "יתנקזו" תגובות אלימות, הגולשים ידווח לדף על תגובות כאלו. הפרסום בדף יפעיל לחץ על הכותב, כמו כן יעודד גולשים אחרים לדווח לפייסבוק על אותה תגובה אלימה, מה שיגביר את הסיכוי שפייסבוק תפעל בנידון.

רחל ליאל, מנכ"לית הקרן החדשה לישראל, שאירגנה את התחרות: "נדהמנו מכמות ורמת ההצעות. הרשת היא זירת פעילות חדשה יחסית, שלצערנו, המחקרים מצביעים על כך שלא רק שמשעתקת דפוסים של אלימות וגזענות, אלא אף מגבירה ומעצימה אותה. אי לכך, הצורך בטיפול מונע רק הולך וגדל. הקרן תומכת מדי שנה במאות פרויקטים חברתיים בתחום המאבק באלימות, גזענות ובהסתה במאבקים נוספים. זו פעם ראשונה שהקרן מקיימת פיילוט בסוג כזה של פיצ'ינג – הגשת הצעות באופן פומבי ואנו שמחים ומברכים על ההצלחה של המהלך".

לתחרות הוגשו יותר מ-45 הצעות, הכוללות פתרונות טכנולוגיים לאלימות ברשת, מיזמים חינוכיים, קמפיינים בתחום הפרסום. ההצעות התקבלו מיזמי הייטק, אנשי שיווק ופרסום, אנשי חינוך, מנהלי עמותות ומומחי רשתות חברתיות. מתוכם נבחרו עשרת המיזמים האטרקטיביים ביותר, שיוזמיהם הציגו אמש בפני ועדת השיפוט של התחרות. התחרות היא חלק מקמפיין למאבק באלימות ברשת  שהשיקה באחרונה הקרן החדשה לישראל. במסגרת הקמפיין, פרסמה הקרן מחקר שבחן את היקף האלימות ברשת באמצעות בדיקת 4,000 פוסטים שנכתבו בחצי השנה האחרונה. לקריאת ממצאי המחקר לחצו כאן.

משחק "ואהבת לרעך כמוך" למניעת אלימות בבתי הספר

פרס מיוחד – "הסטארטאפיסט הצעיר" – ניתן לאיליה בלום, בן 13 מקריית אתא, על פיתוח משחק חברתי-חינוכי בשם "ואהבת לרעך כמוך", שנועד להיאבק בגזענות ובגילויי אלימות והצקות של ילדים בבתי ספר. המשחק מאפשר למשחקים בו להתנסות בחוויות שליליות של הסתה ואלימות ולהבין כיצד הם היו מרגישים אילו ההצקות היו מופנות כלפיהם. במהלך המשחק נחלקים המשתתפים בכיתה באופן אקראי לשתי קבוצות – ותיקים ועולים חדשים. הקבוצות מדמות מסיבה בה מתחילה תגרה מילולית בין הוותיקים לעולים ושבה כל צד נדרש להטיח בצד השני עלבונות וסטיגמות – הכול לפי הסטריאוטיפים הנמוכים ביותר. בסיבוב השני של המשחק, הקבצות מתחלפות ביניהן וכל קבוצה צריכה להטיח בשנייה את הגידופים שהיא עצמה ספגה קודם לכן. המורה המפקחת על המשחק אחראית לוודא שהמשחק אינו גולש לפסים אישיים מדי ושאסור להעליב באופן אישי ילד בגין הופעתו, תכונותיו האישיות ומוצאו. בתום הסיבוב השני של המשחק מתאחדות שתי הקבוצות ומתקיים דיון בכיתה עם המורה לגבי תחושות המשתתפים והמסקנות שהסיקו מההתנסות הלא פשוטה שעברו. המשחק אומץ לאחרונה על ידי מנהלת בית הספר רוגוזין א', בו לומד איליה, שהחליטה לשלב אותו בשיעורי חברה לכיתות ז' בשנת הלימודים הנוכחית.

[related-posts title="עוד בנושא אלימות וגזענות"]

4 Comments

  1. עמית
    28 בינואר 2014 @ 14:05

    עשיתי טעות ילדה אחת התחילה לדבר איתי בפייסבוק והיא שאלה עם אני נימשכת לבנות וזה ואני התחלתי לזרום איתה ועשיתי צילום מסך ושלחתי בווטס אפ לקבוצות ואני היום הבנתי שעשיתי טעות ואני רוצה למחוק את זה אתם יכולים למחוק את זה מכל מקום באינטרנט?

  2. ליאת
    8 בדצמבר 2013 @ 7:57

    איך מיושמת האפליקציה הזאת, או שבינתיים זה רק "על הנייר"?

  3. חנה פינצ'וק
    7 בדצמבר 2013 @ 2:47

    האם הסטארט-אפ שזכה במקום הראשון ( כפתור אדום ) מיושם? איפה הכפתור האדום הזה?

    • משה
      19 בינואר 2014 @ 0:08

      יש לי תחושה שאתם עובדים עלינו איפה כפתור אדום? אני מנסה זה כבר שבוע

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן