Skip to content

תביעה ייצוגית נגד ג'יימס ריצ'רדסון

כתב התביעה, בהיקף של 290 מיליון שקל, טוען כי החברה המפעילה חנויות פטורות ממכס אינה טורחת לסמן מוצרים על פי מחיר ליחידת מידה, אינה מסמנת את רוב מוצרי המזון בסימון תזונתי בשפה העברית ועושה שימוש בפרסום מטעה הקובע מוצריה הם הזולים ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף מוערך של 290 מיליון שקל, הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד חברת "ג'יימס ריצ'רדסון", המפעילה רשת של חנויות פטורות ממכס ("דיוטי פרי") במעברי הגבול, כשעיקר העניין הוא שבע חנויות הדיוטי פרי בטרמינל החדש בנתב"ג. במבוא לתביעה, שהוגשה ב-8 בנובמבר, נאמר כי "לפנינו מקרה חריג ומקומם במסגרתו הנתבעת שהינה 'השחקן המרכזי' בתחום המכירות הקמעונאיות בישראל, מתעלמת כמעט לחלוטין מהוראות הדין הישראלי ומשורה ארוכה של חוקים ותקנות הנוגעות לדיני הגנת הצרכן".

חנות הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון (צילום: תמר בן מימון)
חנות הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון (צילום: תמר בן מימון)

לטענת התובעת, אורית רוקח, "ג'יימס ריצ'רדסון" אינה טורחת לסמן את המוצרים הנמכרים על ידה בסימון מחיר ליחידת מידה, אינה מסמנת את רוב מוצרי המזון הנמכרים על ידה בסימון תזונתי בשפה העברית, ועושה שימוש בפרסום מטעה הקובע כי "לא תמצא זול יותר מהדיוטי פרי". זאת בעוד שבשורת בדיקות ארוכה אשר נערכו על ידי מספר גופים שונים, נקבע בוודאות כי המוצרים הנמכרים בחנויות הדיוטי פרי אינם תמיד הזולים ביותר בנמצא.

רוקח מציינת, כי המשיבה התחייבה לסמן את מוצריה בסימון תזונתי בשפה העברית במסגרת הליך קודם של בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגש כנגדה באוגוסט 2010. החברה ביקשה במסגרת הסכם הפשרה באותו הליך להעניק לה תקופת התארגנות של ארבעה חודשים בכדי לסמן את מוצריה בשפה העברית, ואולם בחלוף למעלה משנה ממועד הסכם הפשרה, היא לא טרחה למלא אחר התחייבותה זו.

בית המשפט מתבקש עתה להצהיר, כי המשיבה פעלה בניגוד לדין, ולא קיימה את הוראות הדין. בנוסף, לחייבה לפצות את ציבור הצרכנים בגין נזקיהם כתוצאה מהתנהלותה זו. לדברי רוקח, המיוצגת על ידי עוה"ד אבי רוקח וחנן בראונשטיין, דומה כי אך מעטים מתושבי המדינה לא רכשו אי פעם מוצרים בחנויות הדיוטי פרי של המשיבה, ועל כן מעצם גודלה של הרשת, גובר הצורך לאכוף על המשיבה את קיומן של הוראות הדין, מאחר וככל שהרשת גדולה יותר, כך גדל מעגל הצרכנים אשר להם מסבה הרשת נזק כלכלי עקב אי מילוי הוראות הדין בעניין סימון המוצרים והפרסום המטעה.

לטענת רוקח, "ג'יימס ריצ'רדסון" מתעשרת שלא כדין על חשבונם של הצרכנים ומאלצת אותם לבצע רכישות בלתי מושכלות ובלתי חסכוניות כאשר היא זו הנשכרת מכל זה. לדברי רוקח, בכדי להמחיש את הנושא, התנהלותה זו של "ג'יימס ריצ'רדסון" יכולה להעשירה בסכום של כ-5.2 מיליון שקל רק ככל שמדובר במכירות שוקולד הטובלרון כאשר הישראלים מחזיקים בשיא העולמי בקניית טובלרון של כ-300 אלף ק"ג בשנה.

בתביעה נאמר, כי למעלה מ-90% מהישראלים הנוסעים לחו"ל פוקדים את חנויות הדיוטי פרי. התובעת מבקשת לחייב את "ג'יימס ריצ'רדסון" להשיב לחברי הקבוצה המיוצגת סך של 140 מיליון שקל ובנוסף לפצותם בגין נזקיהם הבלתי ממוניים (פגיעה באוטונומיה ועוגמת נפש) בסך של 150 מיליון שקל. בנוסף, להורות ל"ג'יימס ריצ'רדסון" למלא אחר הוראות הדין, לחדול משימוש בפרסום המטעה ולסמן את המוצרים הנמכרים בחנויותיה בהתאם לדרישות החוק.

תגובת "ג'יימס ריצ'רדסון": "החברה פעלה ופועלת תמיד על פי החוק והתקנות בישראל. התביעה טרם התקבלה, ברגע שתתקבל נלמד אותה ונגיב בהתאם".

הידיעה פורסמה ב"פקס פוד" – עיתון למקבלי ההחלטות בענף המזון והמשקאות  [email protected]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן