Skip to content

מגעים להסדר לקראת בואו של מזכ"ל האו"ם

ישראל מתמקדת בינתיים בהגברת הלחץ הצבאי על רצועת עזה, בגיוס מילואים והיערכות לכניסה קרקעית, אבל בקהילייה הבינלאומית כבר נכנסים למאמץ אינטנסיבי להסדיר את הפסקת אש בין ישראל לחמאס. הכוונה היא להגיע למצב שבו יגובשו קווי המתאר להסדר עד בואו של באן קי מון לאיזור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו אמש שוב בטלפון, לאחר שראש הממשלה התקשר לאובמה כדי לעדכנו בהתפתחויות האחרונות.

אובמה שב וחזר בשיחה על תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה. דובר הבית הלבן מסר כי נתניהו הביע את הערכתו לאובמה ולסיועו בפיתוח מערכת "כיפת ברזל", שיירטה כמות רבה של רקטות מאז החל סבב הלחימה האחרון. הנשיא אובמה שב והביע את תמיכתו בזכותה של ישראל להגנה עצמית. אובמה גם הביע צער על החפים מפשע שקיפחו את חייהם במהלך המבצע.

"מבשלים" לקראת בואו הסדרה. באן קי מון (צילום: ויקימדיה)
"מבשלים" לקראת בואו הסדרה. באן קי מון (צילום: ויקימדיה)

גם בית הנבחרים של ארצות הברית הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה. ההחלטה התקבלה פה אחד. תוכנה זהה להחלטה שאימץ הסנאט קודם לכן, ובה נאמר כי הקונגרס מכיר בזכותה הבסיסית של ישראל להגן על אזרחיה מפני פעולות טרור.

בינתיים, ברקע גיוס המילואים הנרחב וההכנות שעושה ישראל להחריף את הלחץ על רצועת עזה, הולכים ונרקמים המאמצים הבינלאומיים להשיג הפסקת אש. הכוונה היא כי מאמצים אלו יבשילו לקראת בואו של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לאזור. באן קי מון צפוי להגיע לאזור ביום שלישי הקרוב. הוא ייפגש עם הצמרת המדינית בישראל וייפגש גם עם אבו מאזן ברמאללה ונשיא מצריים מורסי והצמרת המדינית בקהיר.

בישראל רואים את מצריים כגורם מרכזי ביותר בחשיבותו, בהתוויית ההסדרה בין ישראל לחמאס. מאז החל צה"ל במבצע "עמוד ענן" ברצועה, מתקיימים מגעים אינטנסיביים בציר שבין ירושלים לקהיר, בין היתר באמצעות השגרירות המצרית בישראל. אולם תנאי מרכזי ישראלי לכל הסדרה, היא שהפלסטינים הם שיבקשו את הפסקת האש.

עד להבשלת המגעים הדיפלומטייחם - שגרת הלחימה נמשכת. (צילום: רפי מיכאלי)
עד להבשלת המגעים הדיפלומטיים - שגרת הלחימה נמשכת. (צילום: רפי מיכאלי)

על פי אחד המתווים, המוצעים ע"י מצרים, יוכרז בשלב ראשון על הפסקת אש בין שני הצדדים – ובשלב שני יוסכם על שורה של התחייבויות הדדיות. ישראל, תדרוש, בין השאר ערובות להפסקת ההברחות של נשק וציוד לחימה אל תוך רצועת עזה ותדרוש ערובות לאכיפת ההסדר על ארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה. תנאי מרכזי נוסף: במקרה של הפרת הפסקת האש תינתן לישראל לגיטימציה לפעול בכוח ברצועת עזה. עפ"י הפרסומים עד עתה הפלסטינים דורשים, לעומת זאת,  את הסרת "המצור" מעל רצועת עזה. בישראל, בינתיים, לא ממהרים לקבל כל הצעה ומעדיפים בשלב זה להתמקד בהחרפת הלחץ הצבאי.

1 Comment

  1. איכא דאמרי
    20 בנובמבר 2012 @ 3:04

    מזכ"ל הכלום בננה קינמון

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן