Skip to content

תיירות מנצחת בצל הטילים?

בעוד הטילים שורקים באוויר בשני הכיוונים, יתכנסו ביום שני בטבריה אנשי תיירות ומרצים ישראלים ואורחים, לכנס בינלאומי שיעסוק ב"דימוי יעדי תיירות מנצחים: פנטזיה או מציאות?" תישאל השאלה האם יש לנהל את המשבר או להוריד את הראש עד יעבור זעם? שלושה מרצים יגיעו, למרות הכל, מחו"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצל המצב הבטחוני וההתכתשות בין חמאס לישראל, יתקיים ביום שני במלון רימונים גלי כנרת בטבריה כנס תיירותי אקדמי של המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, שנושאו: "דימויי תיירות מנצחים: פנטסיה או מציאות?"

עמוד ענן. לשווק או לא לעשות כלום? (צילום: רפי מיכאלי)
עמוד ענן. לשווק או לא לעשות כלום? (צילום: רפי מיכאלי)

יוזם הכנס והאחראי על תכניו הוא ראש המחלקה, ד"ר אלון גלבמן. לדבריו, האירועים מחזקים את הצורך בדיון רציני, חשוב ואקדמי בנושא, בשיתוף עם תעשיית התיירות. "כי אם אתה אומר שיעד תיירותי מנצח הוא פנטסיה, אז אתה אומר שהמציאות חזקה מהכל ואין מה לעשות, אלא לחכות שהמשבר יעבור ולא לנהל אותו", הוא אומר בראיון למגפון, "יש הרבה ידע מצטבר איך משברים משפיעים על מדינה, עיר, כלכלה. כיום יודעים שיש דרכים לנהל משברים."

המצב הבטחוני הביא בעקבותיו רק ביטול אחד של מרצה מחו"ל לכנס: פרופ' אברהם פיזם מאוניברסיטת מרכז קליפורניה בארצות הברית. לדברי גלדמן, פיזם אמר שיעצו לו (I was advised)  לא להגיע לישראל עכשיו. פרופ' עומר מופאקיר מבית הספר לעסקים לה רושל בצרפת, ממוצא מרוקני, ביטל לפני יותר משבוע, מאוחר מכדי שאפשר יהיה להביא לו מחליף. ואילו פרופ' דאלן טימותי מאוניברסיטת מדינת אריזונה שבארצות הברית, הביע תקווה בדואר האלקטרוני שהוא לא האורח היחיד שיגיע…

המשמעויות של דימוי ותדמית יעדי תיירות

ד"ר אלון גלבמן מהמכללה האקדמית כנרת: כיום יודעים שיש דרכים לנהל משברים
ד"ר אלון גלבמן מהמכללה האקדמית כנרת: כיום יודעים שיש דרכים לנהל משברים

בין הנושאים שילובנו בכנס: הבנת המשמעויות של דימוי ותדמית יעדי תיירות, אסטרטגיות לניהול דימוי ותדמית של יעדי תיירות, מיתוג כאמצעי ליצירת תדמית חיובית של יעדי תיירות, הקשרים וההשפעות של תדמית הביטחון על התיירות וחקרי מקרה עולמיים של ניהול מיתוג ומיצוב תדמית של יעדי תיירות.

תבחן השאלה המעסיקה רבות מקבלי החלטות, יזמים, מנהלים ומשווקי תיירות מהרמה המקומית של האתר הבודד, ועד רמה של דימוי המדינה כיעד תיירותי: כיצד ניתן להשפיע על דימוי חיובי יותר של יעדי תיירות, כפי שעולה ממחקרי מקרה עולמיים, ומהן הדרכים באמצעותן ניתן להפוך את הדימוי התיירותי של מדינת ישראל לחיובי יותר.

לדברי ד"ר גלבמן, יש דוגמאות ליעדים שלא היו קיימים על מפת התיירות והצליחו לעשות עבודה שהביאה אליהם הרבה תיירות, בין אם בהקמת מגה מוזיאון כמו בבילבאו שספרד, ואפילו טורקיה ומדינות קומוניסטיות לשעבר כמו סרביה ולטביה.

מודעה בחנות ברחוב דיזנגוף בתל אביב. הירי על תל אביב חידד את התדמית הבעייתית
מודעה בחנות ברחוב דיזנגוף בתל אביב, נובמבר 2012. הירי על תל אביב חידד את התדמית הבעייתית

ובכל זאת, ההתמודדות עם תיירות בזמנים של מתח גיאופוליטי, אינה פשוטה. ד"ר גלבמן אומר שבזמנים כאלה, יש תיירים שמבטלים את הביקור. "אחרים, אנשים הגיוניים, בודקים ושואלים מה קורה, האם לא בטוח, ואתה אומר: נכון, יש בעיה, אבל באזור מסוים של המדינה, בדרום, סמוך לגבול של עזה. לעומת זאת, רוב שטח המדינה מתנהל בצורה רגילה", הוא מסביר, "כידוע, בתקשורת העולמית הדברים נראים יותר גרוע. מישהו בעולם שרואה תמונות, לא מכיר את הגיאוגרפיה. זו דוגמה למשהו שצריך לעבוד עליו. להסביר ולהבהיר ולמקד אותם שהחיים נמשכים. אם כי, כשיש אירוע כמו בתל אביב, הכל יותר מתחדד והופך לשחור ולבן".

מציאות בטחונית קבועה במינונים משתנים

ד"ר גלבמן קובע שהמציאות הבטחונית הישראלית היא קבועה, במינונים משתנים: לא היתה שנה ללא אירועים. "לכן צריך לגבש אסטרטגיות קבועות למצבים שונים, אותן מפעילים במינון שמתאים למצב ולפלחי השוק. כמו שמגייסים מילואים, צריך שיהיה לנו צוות של מומחים בהסברה ובתקשורת. הם צריכים להיות צבא המילואים של מדינת ישראל. יש הרבה דרכים להעביר מסרים, כמו ברשתות החברתיות, ולהראות את התמונה הכוללת. לא לרמות – אבל להסביר ולהפחית את החששות של האנשים שהמצב הוא חירום קשה ויש סכנות. צריך לשים את הדברים בפרופורציה".

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, יברך בכנס ועם המרצים מחו"ל נמנים: פרופ' דאלן טימותי מאוניברסיטת מדינת אריזונה, שינתח בהרצאתו את הקשר בין תחושת האותנטיות של מקום לדימוי התיירותי שלו, ופרופ' קונסטנטין אנדריאוטיס מהאוניברסיטה הטכנולוגית של קפריסין, שינתח מקרה של השפעת ניהול תיירות על תדמית. ד"ר מלאני סמית' מבית הספר לעסקים של בודפשט, תנתח מודל רב תדמיתי של העיר בודפשט לחלקיה השונים.
עוד ישתתפו פרופ' יואל מנספלד והדוקטורים אלי אברהם ונגה קולינס-קריינר מאוניברסיטת חיפה, הדוקטורים אלון גלבמן ודריה מעוז ממכללות כנרת והדסה.

המכללה האקדמית כנרת. נוף פסטורלי בתקופה בעייתית. (צילום: מכללת כנרת)
המכללה האקדמית כנרת. נוף פסטורלי בתקופה בעייתית. (צילום: מכללת כנרת)

בפאנל בנושא "מנהלים את ישראל כיעד תיירות מנצח: פנטסיה או מציאות?" ישתתפו, בין היתר, ד"ר חזי ישראלי ממכללת כנרת, מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, כתב "הארץ" לתיירות ולנסיעות ועורך ספרי הנסיעות, משה גלעד, וראש מינהל השיווק של משרד התיירות, אורן דרורי.

ד"ר גלדמן: "את הכנס שלנו ננסה למקד בדימויים תיירותיים. יש כאן בעיות גאופוליטיות, אבל זו מדינת תיירות. כששואלים אותי בדאגה מה קורה בישראל? אני אומר שהמצב מצוין, שיותר בטוח מאשר בחו"ל, כי אנחנו שומרים בכל מקום – יש שדות תעופה מאובטחים, רכבות, כל מלון. 'אצלכם הכל פרוץ וכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. וכבר קרו דברים כמו הפיגועים ברכבות תחתיות בלונדון ובפאריס, אבל שם לא הפנימו את הטיפול בזה ברמה היומיומית כמו אצלנו. לכן מרגישים כאן תיירים מאד בטוחים, וזו נקודה שהיא דוגמה שאותה אפשר להציג. רמת הבטחון האישי בישראל מאד גבוהה ותיירים גם מביעים את זה לצד שביעות רצון גבוהה".

לדברי ד"ר גלבמן יש אסטרטגיה נוספת, של התעלמות: "אתה מציג את המוצר הצלייני והנופש ומראה תיירים שמבקרים פה וזה בעצם דימוי שאתה מנסה באמצעותו לא להבליט את הצד השני. יש גם הרבה פלחי שוק שרמת הרגישות שלהם לחדשות נמוכה יותר כמו הודו, סין, ברזיל ורוסיה, ואז, כש'מריחים' משבר במספר התיירים מצפון אמריקה וממערב אירופה, יש להשקיע מיד מאמצים בעבודה מול מדינות מתפתחות שהפכו למוצא למסות אדירות של תיירים".

לסיכום, ד"ר גלבמן סבור שהדבר הגרוע ביותר הוא לא לעשות. "כשאתה לא עושה כלום, אתה משדר שאתה מסכים עם כל מה שקורה ומה שאומרים עליך, וגם שהרמת ידיים מראש ולא ניסית למצות אופציות שיכולות לשים אותך במקום טוב יותר. מלחמת התקשורת היא החשובה ביותר".

למבקשים להשתתף:
http://www.kinneret.ac.il/Web/About/Events/EventPage/Default.aspx?id=120

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן