Skip to content

הסוכן הכפול ג'ורג' בלייק חוגג 90 במוסקבה וזוכה באות לנין

בשבוע שעבר חגג המרגל הבריטי יום הולדת ונשיא רוסיה פוטין בירך אותו על "תרומתו הגדולה לשמירת השלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אידה וג'ורג' בלייק
אידה וג'ורג' בלייק

ג'ורג' בלייק, הסוכן הבריטי שגויס על ידי הסובייטים לרגל גם למענם, חוגג 90 וזוכה באות מסדר לנין על פועלו בבריטניה בזמן המלחמה הקרה. במולדתו מתעבים אותו עדיין כסוכן MI6 שסרח, הסגיר את עמיתיו לברית המועצות ואפשר שהיה אחראי למות תריסרי סוכנים בריטים ואמריקנים, כותב ויל סטיוארט בדיילי אקספרס.

משפחתו וחבריו קיוו שיותר לו לשוב לבריטניה ולפגוש שמונה מתשעת נכדיו החיים שם, אך משטרת לונדון הזהירה: "צאו מהנחה שבלייק מוגדר 'מבוקש' ואם ישוב הוא צפוי להיעצר". כך צפוי לקרות בכל מדינה שעמה יש לבריטניה הסכמי הסגרה.

 בגידתו נחשפה בשנת 1961 והוא נכלא ל-42 שנים. חמש שנים מאוחר יותר הוא ברח מעל חומת הכלא ונמלט למוסקבה, שם הוא גולה עד היום כגמלאי של הק.ג.ב ושמו גיאורגי איוונוביץ' בלייק.

בסרט תיעודי שהוקרן בשבוע שעבר אמר בלייק "איני חש כגיבור או בוגד", והודה שגויס לק.ג.ב כאשר שהה בשבי הכוחות הקומוניסטיים במלחמת קוריאה. בלייק היה סוכן MI6 במשלחת הבריטית לסיאול שנשבתה כולה בידי חיילי צפון קוריאה.

"איש לא סחט אותי, איש לא עינה אותי, שום דבר כזה. עשיתי זאת לגמרי מרצוני, הצעתי את שירותיי", אמר בלייק שזכה באות מסדר לנין. עד לאחרונה הרצה הבוגד לסוכנים רוסיים צעירים לפני צאתם למשלחות בחו"ל.

עם זאת, בלייק הודה שהאידיאולוגיה הקומוניסטית בברית המועצות היתה חלולה בעיניו: "חשבתי שהאדם הסובייטי היה אדם חדש. אבל הוא לא היה".

בברכתו לבלייק לא טרח פוטין להזכיר את עשרות קרבנות בגידתו ואמר: "אתה נמנה בצדק עם המקצוענים

פוטין - תרמת רבות לשלום
פוטין - תרמת רבות לשלום

המבריקים, החזקים והאמיצים… בכל מקרה הפגנת תמיד, קור רוח ונכונות  למשימות אחראיות המחייבות דריכות, ועמדת תמיד בהצלחה בכל התפקידים שהוטלו עליך".

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן