Skip to content

השור הזועם: האוקסבלאד שולט בעונת סתיו-חורף 2012/13

על אחד הצבעים השולטים בסתיו-חורף 2012/13 - האוקסבלאד. היסטוריה, הווה - על המסלול בתצוגות האופנה לסתיו-חורף 2012/13 ועתיד - המלצות לשילוב במלתחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החורף מגיע!" הוא אחד המשפטים המוכרים לצופי הסדרה "משחקי הכס". סביר מאוד להניח שרומנים גותיים בסגנון "משחקי הכס", הרוויים דימויים של דרקונים קסומים, מלכים רצחניים, וטקסים פגאניים, ממלאים את ימיהם ולילותיהם של כל בתי האופנה הגדולים בעולם. אחרת קשה להסביר את העובדה שהצבעים השולטים בשבועות האופנה בכל העולם נקראים: "כחול מלכותי", "ירוק רעל" ו-"אוקסבלאד" (בתרגום מילולי: "דם השור").

"דם אמיתי": שכמייה דמוית עור בגוון "אוקסבלאד". תצוגת סתיו-חורף 2013 של פיטר סום
"דם אמיתי": שכמייה דמוית עור בגוון "אוקסבלאד". תצוגת סתיו-חורף 2013 של פיטר סום

"אוקסבלאד": היסטוריה אריסטוקראטית ופגאנית

צבע ייחודי זה הוא גוון עשיר ועמוק של בורדו, הגובל כמעט בחום. גוון זה מזכיר מאוד צבע דם ומכאן ככל הנראה נובע גם שמו האימתני (למרות שלא בטוח שמישהו בעולם האופנה ראה אי-פעם שור מדמם…).

השימוש הראשון שנעשה בצבע הזה היה דווקא ליצירת כלי זכוכית עוד בעידן הברונזה המאוחר (1600-1200 לפנה"ס) במצריים העתיקה ובמסופוטמיה, חצי האי ערב של היום. השימוש הנפוץ ביותר בזכוכית בגוון עשיר זה נעשה מאוחר יותר בתקופת שושלת הקיסרים לבית מינג, ששלטו בסין בין השנים 1368 ל- 1644. ארמונותיהם של קיסרי סין קושטו במגוון רחב של אגרטלים בצבע אוקסבלאד, שקיבלו את צבעם הנדיר משילוב של חלקיקי נחושת עם תמיסות בצבע סגול וטורקיז.

"צבע מלכותי": אגרטל מינג בצבע אוקסבלאד
"צבע מלכותי": אגרטל מינג בצבע אוקסבלאד

האסוציאציה לצבע הדם הייתה בוודאי הגורם המרכזי לכך שצבע זה גם שיחק תפקיד בטקסים פגאניים של כוהני התרבות הדרואידית, ששלטה באזור אנגליה וצרפת במאות הראשונות לאחר נפילת האימפריה הרומית. קיימות סברות לפיהן כוהנים דרואידים היו עורכים טקסים רוחניים באנדרטה המיסטית סטונהנג' (Stonehenge) שבאנגליה בעודם עטויים גלימות בגוון הארגמן העמוק.

שחזור היסטורי של טקסים פגאניים בסטונהנג'. כוהנים דרואידים בגלימות בצבע אוקסבלאד.
שחזור היסטורי של טקסים פגאניים בסטונהנג'. כוהנים דרואידים בגלימות בצבע אוקסבלאד.

טרנד אופנתי
עם חזרתו של הסגנון הגותי למסלולי התצוגות ויציאתו של הסרט האחרון בסדרה "דמדומים", אין פלא שמעצבי האופנה בכל רחבי העולם עטים על הצבע החושני והערפדי הזה כאילו היו זאבי-אדם ביער עבות. המיניות והסכנה שהוא משדר מתכתבים באופן מושלם עם הטרנדים האפלוליים והמיסטיים של החורף הממשמש ובא, ומחזירים עטרה למסורת הענפה והישנה של צבע זה.

ההבטחה הגדולה של זירת האופנה האמריקאית – המעצב האמריקאי הצעיר ממוצא טאיוואני אלכסנדר וונג – הפתיע בתצוגת הקולקציה שלו לסתיו-חורף 2013 בשבוע האופנה בניו-יורק עם חיתוכי בד יוצאי דופן שהגדירו מחדש את קווי המתאר הרגילים. וונג עשה שימוש רב בצבע האוקסבלאד ויצר חיבור מושלם בין צבע זה, שכיכב בעשורים קודמים כצבע בבגדי גברים, לבין גזרות גבריות ובדים בעלי מראה קשוח כדוגמת עור סינתטי. התוצאה הייתה באופן מפתיע דווקא נשית, אוונגרדית וסקסית להפליא.

גזרות ייחודיות ושימוש רב בצבע אוקסבלאד. אלכסנדר וואנג, סתיו-חורף 2013
גזרות ייחודיות ושימוש רב בצבע אוקסבלאד. אלכסנדר וואנג, סתיו-חורף 2013

גם המעצב פיטר סום השתמש בבדים דמויי עור וסאטן בצבע עשיר זה בתצוגה שלו. ההתמקדות של סום בשמלות צמודות ושכמיות יצרו מראה גותי חושני מאוד, למרות הקריצה שלו לסגנון הגברי.

חושניות נשית בצבעי ארגמן ואוקסבלאד. פיטר סום, סתיו-חורף 2013.
חושניות נשית בצבעי ארגמן ואוקסבלאד. פיטר סום, סתיו-חורף 2013.

האחיות קייט ולורה מוליבי הבריטיות, העומדות מאחורי המותג הנשי והרומאנטי "רודארטה", נטשו את העולם הגברי והשתמשו בצבע העז הזה דווקא בשמלות רכות ונשיות בסגנון שנות ה-30. בתצוגת סתיו-חורף 2013 של המותג, התהלכו על המסלול דוגמניות במראה שככל הנראה שאב השראה מהטייסת ההיסטורית אמיליה ארהרט, שמטוסה נעלם מעל האוקיאנוס האטלנטי ב-1937. תסרוקות ה"בוב" הקצרות של הדוגמניות הזכירו מאוד את סגנון תסרוקתה של ארהרט, שהיה פופולרי מאוד בקרב נשים אמריקאיות בשנות ה-30. הז'קטים בסגנון "מעילי הטייסים", שהיוו חלקים מהקולקציה, ללא ספק הזכירו לקהל את אותה גיבורה פמיניסטית ומיתולוגית.

קולקצייה בהשראת אמיליה ארהרט. רודארטה, סתיו-חורף 2013.
קולקצייה בהשראת אמיליה ארהרט. רודארטה, סתיו-חורף 2013.

מי שעדיין אינה מוכנה להיראות כלוחמת פגאנית או קיסרית סינית יכולה לשלב את הצבע הערפדי הזה באקססוריז או בצבעי האיפור.

באופן לא מפתיע, ה"אוקסבלאד" הוא גם צבע שולט במגמות האיפור לחורף הקרוב, וחברות איפור, כדוגמת "רבלון" ו"שאנל" יצאו העונה עם לקים ושפתונים בצבעי אוקסבלאד הנוטים גם לגווניי אוכמניות וסגלגל.

גם מותג ההנעלה הישראלי B Unique מתכתב עם המגמה החושנית, אך נותן פרשנות מעודנת ויומיומית יותר עם מגפיים בצבע חום בריק, שהגוון האדמדם שבהן מזכיר מאוד את ה"אוקסבלאד".

מגפי B Unique בצבע בריק עם גוון אדמדם. צילום: קית גליסמן.
מגפי B Unique בצבע בריק עם גוון אדמדם. צילום: קית גליסמן.

שילוב המגפיים עם חצאית או ז'קט בצבע אוקסבלאד עשיר יאפשרו לכל אחת לטעום מעט מההיסטוריה האצילית של הצבע הייחודי ולהרגיש קצת מסתורית ואפלולית מהרגיל.

אפשר גם לשלב במלתחה תכשיט בצבע אוקסבלאד. מותג התכשיטים הדני "פנדורה" השיק מהדורה מיוחדת של תליונים בשיבוץ פאווה מתוך קולקציית סתיו חורף 2012/13, טכניקת הפאווה מתאפיינת בשיבוץ עדין וצפוף של אבנים או יהלומים קטנים ויוצרת בתכשיט מרקם זורם של אור ותנועה. במסגרת מהדורה זו ישנם תכשיטים בצבעי אוקסבלאד וכפי שניתן להתרשם, גם הדוגמנית העונדת אותם לבושה בחליפה בצבע זה.

PANDORA סתיו חורף 2012-13 מהדורת פאווה. צילום: יוהאן פטרסון
PANDORA סתיו חורף 2012-13 מהדורת פאווה. צילום: יוהאן פטרסון

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן