Skip to content

הרב שטיינמן: "לא להתפתות ללכת לשירות האזרחי"

אם חשבה הממשלה שהוויתור על שירות צבאי לבחורי ישיבות יעשה רושם על ראשי הציבור החרדי - היא טעתה ובגדול. הרב אהרון לייב שטיינמן קרא היום מעל דפי העתון יתד נאמן: "להתריע בשער בת רבים נגד תופעה חמורה ומסוכנת זו, שכל מטרתה לקעקע את יסודות קיומנו, נגד כל מהותו וייעודו של בן ישיבה להקדיש את חייו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות החלטתה של הממשלה, להמשיך ולפטור משירות צבאי את בחורי הישיבות – החרדים אינם מתרשמים מכך. הרב אהרון לייב שטיינמן, הנחשב כיום למנהיג הליטאי הבכיר ביותר, לאחר מותו של הרב אליישיב, קורא לחרדים שלא להתייצב אפילו ל"שירות האזרחי המשמר" – שעליו הוחלט בממשלה.

הרב שטיינמן קובע בעיתון "יתד נאמן" – שהוא עיתונו של פלג "דגל התורה" בסיעת "יהדות התורה" –  כי יש "להתריע בשער בת רבים נגד תופעה חמורה ומסוכנת זו, שכל מטרתה לקעקע את יסודות קיומנו, נגד כל מהותו וייעודו של בן ישיבה להקדיש את חייו ללימוד התורה". עוד אומר הרב שטיינמן: "יש לעמוד על נפשנו ולהיזהר מפני הניסיונות והפיתויים החדשים מצד ראשי השלטון, הפוגעים ביסודות היהדות, שכל מטרתם ליצור סחף מסוכן של תלמידים מחוץ להיכלה של תורה".

רב שטיינמן ממשיך ואומר: "יש להתריע שלא יתפתו (תלמידי הישיבה) כלל וכלל ללכת לשירותים אלו, הנוגדים את כל מהותו של בן ישיבה שכל ייעודו הוא אך ורק לשבת בבית ד' כל ימי חיי, לדבוק בתורה ובמנחילי דרכה".

מאז שתפס את מקומו של הרב אליישיב, הייתה לרב שטיינמן שורה של התבטאויות קיצוניות שהבוטה ביותר נגעה לשואה.  באפריל השנה האשים הרב שטיינמן, בראיון עיתונאי נדיר, לביטאונו של ח"כ לשעבר מאיר פרוש, "המבשר", כי הציונים התגרו בהיטלר – וייתכן שאם לא היו עושים זאת, לא היה פועל באכזריות כזאת. "יש לדעת שלא להתגרות באויבים הרוצים לכלותינו היל"ת (היה לא תהיה)", אמר הרב שטיינמן. "כי כידוע לפני השואה ניסו הציונים להתגרות בהיטלר הצורר ימ"ש (יימח שמו) ולהטיל סנקציות נגד מדינת גרמניה, אולם החרדים לדבר ה' התנגדו וסברו שאל לנו להתגרות בו, שזה רק יכול להגדיל את הסכנה עלינו ושלא לטובתנו. ואכן לבסוף התברר שההתגרות נגדו לא היתה לטובה עבורנו. ויתכן שאם לא היו עושים דבר זה נגדו, לא היה פועל באכזריות כזו". בכנס בחג השבועות השתלח הרב שטיינמן בשמונה מיליארד הלא יהודים החיים בעולם, ואמר כי הם "רוצחים, גנבים ואנשים בלי שכל".

אהרון לייב שטיינמן - מתנגד אפילו ל"שירות האזרחי המשמר" (צילום: ויקיפדיה)
אהרון לייב שטיינמן - מתנגד אפילו ל"שירות האזרחי המשמר" (צילום: ויקיפדיה)

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה: "שוב מתברר שבקרב הנהגת ציבור החרדי אין מתונים. רק קנאים מאוד וקנאים קצת פחות. מדובר ברבנים שמוכנים לדרדר את ישראל לתהום כלכלית וחברתית נוראה ובלבד שלא יאבדו את שליטתם בתלמידי הישיבות". לדברי רגב,  "מאז תפס שטיינמן את הנהגת הציבור ליטאי, הוא ממשיך להוביל את חזית הסירוב החרדית לכל פשרה ולכל השתלבות, כמו קודמיו הרבנים שך ואליישיב. שטיינמן שב ומוכיח שאין פרטנר להדברות בהנהגה החרדית. יש לקוות שבציבור החרדי יצמחו מנהיגים חדשים וראויים יותר, שידעו להוביל אותו להשתלבות בכלכלה ובנשיאה בנטל".

על רקע זה הוקם הבוקר מחדש מאהל הפראיירים ובמקביל הוגשה הבוקר עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק. זאת, בעקבות החלטת הממשלה אתמול על "שירות לאומי משמר" המחדשת, למעשה, את הפטור משירות צבאי לחרדים.

מאהל הפראיירים הוקם ברחבת רכבת מרכז בתל אביב החל משעה 9:30 בבוקר. יו"ר "התנועה", ציפי לבני, שביקרה שם אחר הצהריים, אמרה: "אי אפשר לדבר על על צדק חברתי כאשר רק חלק מממשים אותו. הבחירות האלו הן על דמותה של מדינת ישראל, ועל השאלה האם נמשיך לראות את אלו שמשרתים ואת אלו שלא ,את אלו שמשלמים מיסים ואת אלו שלא, האם נראה ישראל מבודדת וסגורה או מדינה שמנהלת מו"מ מדיני".

לבני המשיכה: "זו החלטה של הציבור בישראל מי יוביל את המדינה והאם זה יהיה מי שנכנע לפוליטיקה סקטוריאלית וגורם לאי שוויון מוחלט. ככל שגורמים נוספים יצטרפו למאבק יותר טוב".

 חבר הכנסת עמיר פרץ אמר: "ציפי לבני, בעמידתה מול הפיתוי בכניסה לממשלה בסיבוב הקודם, הוכיחה את אמינותה ואת הסיבה שבגללה אזרחי ישראל צריכים להאמין לה – כאשר היא מתחייבת על חוק זה לשירות שיווני לכולם. היא מתכוונת לכל מילה".

חתם על עצומת "הפראיירים" והצביע בעד הפטור לחרדים. אביגדור ליברמן (צילום: דן בר דוב)
חתם על עצומת "הפראיירים" והצביע בעד הפטור לחרדים. אביגדור ליברמן (צילום: דן בר דוב)

בועז נול ועידן מילר, ראשי מחנה הפראיירים ומועמדים ברשימת "התנועה", בראשות ציפי לבני, תקפו אמש את החלטת הממשלה ואמרו: "מדובר במהלך פופוליסטי נוסף של נתניהו, שמבקש לרצות את ש"ס על חשבון האינטרס הציבורי. ממשלת נתניהו איבדה את מעט הבושה שעוד היתה לה, עקפה את בג"צ ומכרה לש"ס את טובת הציבור למען הישרדות פוליטית. ביבי ממשיך לצפצף על כולנו, על מאות האלפים שחתמו עד היום על עצומה הקוראת לשיוויון בנטל ועל עשרות האלפים שהגיעו להפגנה בנושא.

 "ביום הזה", אמרו השניים, "גם ראוי שהציבור ישאל את עצמו היכן היו שותפיו של נתניהו, ובראשם ליברמן, שבגד בערכיו ברגע המכריע, שעה שהאינטרסים הפוליטיים שלו היו בסכנה. מיום ליום הממשלה הזו הופכת יותר ויותר אזרחים לפראיירים. אנשים טובים שאוהבים את המדינה ורוצים להמשיך ולתרום בכל דרך שיוכלו אך שאינם מסוגלים עוד לשתוק נוכח העוול המתמשך. שום ספין שבעולם לא יסתיר את האמת המרה מעיני הציבור, והציבור יאמר את דברו".

 במקביל הגישו הבוקר יאיר לפיד וחברי רשימת "יש עתיד" לכנסת ה-19, עתירה לבג"צ כנגד החלטת הממשלה לאפשר פטור משירות צבאי ל-1,300 צעירים חרדים. "עתרתי הבוקר לבג"צ בשמה של 'יש עתיד', לביטול החלטת הממשלה המגונה מאתמול לשחרר 1,300 חרדים צעירים משירות צבאי", אמר הבוקר יאיר לפיד. "זו החלטה מגונה שנעשתה מסיבות פוליטיות פסולות וזה בזיון של פסיקת בג"ץ, שביטל לפני ארבעה חודשים את חוק טל.

"בסיועו של ראש הממשלה נתניהו המפלגות החרדיות ניצלו את הרגע הזה, לפני הבחירות, כדי להביע זלזול בשלטון החוק, זלזול בציבור החילוני והדתי וזלזול בחיילי צה"ל. זהו לעג בוטה כלפי החלטה מפורשת של ביהמ"ש העליון – ואנחנו לא ניתן להחלטה הזו לעבור. לא יכול להיות שמדינת ישראל תבדיל בין דם לדם. אני לא מבין מדוע אני עומד כאן לבד על מדרגות ביהמ"ש ולצידי לא ניצבת יו"ר מפלגת העבודה כשותפה למהלך. כולם צריכים לשרת. אנחנו פה כדי להתחייב שלא נשב בממשלה שלא תקבל את העיקרון הזה. זו אחת מחמשת ההתחייבויות שלנו וחלק מהחוזה שלנו עם מדינת ישראל".

 בעתירה נכתב: "מדובר בהחלטה עוקפת בג"ץ שנועדה אך להמשיך ולהנציח את אפלייתם רבת השנים לרעה של ציבור המשרתים והיא פועל יוצא של שיקולים זרים אשר קרמו גור וגידים,  ממניעים פוליטיים פסולים וקלוקלים, שכל מעיניהם שימור הקואליציה עם המפלגות החרדיות".

התנועה למען איכות השלטון פנתה היום לבית המשפט בבקשה דחופה למתן צו בינתיים לשר הביטחון וממשלת ישראל על מנת להקפיא את מתן צווי דחיית השרות עליהם הוחלט בישיבת הממשלה שנערכה אתמול.

ביולי 2012 הגישה התנועה עתירה נגד שר הביטחון וממשלת ישראל בדרישה לקיים את חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי מדינת ישראל, נוכח פקיעת תוקפו של חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם. בחודש נובמבר 2012 התקיים דיון בנושא הו החליט בית המשפט לתת צו על תנאי המורה לשר הביטחון לבוא ולנמק: מדוע אינו פועל לגיוסם לשירות צבאי של 40,000 בחורי ישיבות בתוך כ-30 יום.

התנועה טוענת כי, נראה שהממשלה החליטה על מתן פטור משירות צבאי, חרף העובדה כי עצם סמכותו של שר הביטחון והממשלה לעשות כן עומדת במבחן בית המשפט הנכבד ותחת צו על תנאי כאמור.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן