Skip to content

קיצוץ של 85 מיליארד דולר בארה"ב יכנס לתוקף בחצות

בישראל עושים מאמצים רבים להציל לפחות חלק מהסיוע הצבאי האמריקני לישראל. "אני לא דיקטטור, אני נשיא", אמר אובמה בעת שהאשים את הנהגת הקונגרס הרפובליקנית בכישלון למנוע את הקיצוץ. הוא מעריך, כי הקיצוץ יגרע 0.5% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ארה"ב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"טיפשי, בלתי נסלח ולא נחוץ", אמר הנשיא אובמה על הקיצוץ האוטומטי הרוחבי של 85 מיליארד דולר בהוצאות הממשלה האמריקנית. זאת, לאחר שישיבה סגורה בת שעה עם מנהיגי המפלגה הרפובליקנית בבית הלבן לא הצליחה למנוע או לעכב את הפחתת ההוצאות הפדראליות, שתכנס לתוקף הלילה בחצות ושתפגע בכל שדרות הכלכלה האמריקנית.

אובמה. אני לא יכול הכריח בכוח את בית הנבחרים (ציליום מסך)
אובמה. אני לא יכול הכריח בכוח את בית הנבחרים (צילום מסך)

ההפחתה תגרום לפיטורים והוצאת מאות אלפי עובדים לחופשה כפויה, יסגרו מגדלי בקרה אווירית, יבוטלו הזמנות רכש צבאיות ויפגע סיוע החוץ האמריקני.קיצוצים המאיימים לגרום האטה בצמיחה הכלכלית של ארה"ב.

בישראל עושים עתה מאמצים רבים להציל לפחות חלק מהסיוע הצבאי האמריקני לישראל מגזירת הקיצוץ האוטומטי. למרות זאת, יתכן שהמדינה תצטרך לספוג קיצוץ של כמה מאות מיליוני דולר כבר בשנת הכספים הנוכחית.

קיפאון במערכת הפוליטית האמריקנית

כניסת הקיצוץ האוטומטי לתוקף מראה יותר מכל את הקיפאון שבא נתונה המערכת הפוליטית האמריקנית שאינה מתפקדת. לדברי אובמה, מנהיגי המפלגה הרפובליקנית מסרבים לגלות גמישות ולמנוע את ההליך באמצעות סגירת פרצות בחוקי המס בארה"ב, אשר תאפשר לממשל להגדיל את הכנסותיו ממיסוי. יחד עם זאת הוא הביע תקווה, שיתכן ולאחר שהציבור האמריקני יחוש בהשלכות הקיצוץ ישקלו הרפובליקנים מחדש את עמדתם. אובמה מעריך, כי הקיצוץ יגרע 0.5% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ארה"ב.

"אני לא דיקטטור, אני נשיא", אמר אובמה בעת שהאשים את הנהגת הקונגרס הרפובליקנית בכישלון למנוע את הקיצוץ, "מדובר בקיצוצים נרחבים, דרקוניים ושרירותיים, שהמחוקקים היו צריכים לא לאפשר להם להתרחש. אני לא יכול להכריח בכוח את בית הנבחרים לעשות את הדבר הנכון".

הרפובליקנים ממשיכים להתנגד להעלאת מסים

יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, ג'ון בוהנר (John Boehner) האשים את אובמה בצאתו מהבית הלבן, כי "הנשיא קיבל את החלטת הקיצוץ שהוא רוצה במסים ב-1 בינואר" הדגיש הסנאטור מאוהיו, "בעיני הסתיימה שיחה זו על הכנסות" והוסיף כי מפלגתו תתנגד לכל העלאה נוספת של מסים.

עדיין הקונגרס יכול לעצור את הקיצוצים אם הדמוקרטים והרפובליקנים יגיעו להסכמה. אם לא תתקבל הפשרה, יכנס לתוקף בחצי השנה הקרובה קיצוץ של 13% בתקציב הפנטגון וקיצוצים נוספים בגובה של כ-9% בתקציבים נוספים כמו תקציבי החינוך, אכיפת החוק, התחבורה האווירית והחינוך. קיצוצים שיעמידו בסכנה כ-750 אלף משרות בארה"ב.

קיצוצים אלה יגרמו לשיבושים קשים בתחבורה האווירית, בעקבות פיטורים או הוצאת לחופשה של פקחי בקרה אווירית, יצור הנשק האמריקני יואט ויפגעו שירותי רפואה, מזון וחינוך.

מנסים לשמור על הסיוע לחץ ולכיפת ברזל

בשגרירות ישראל בוושינגטון, בראשותו של השגריר מייקל אורן, נעשים עתה מאמצים לשמור אל פרויקטים חיוניים לביטחון המדינה ביניהם פרוייקט כיפת ברזל. יש להבדיל בין הסיוע הצבאי השנתי לישראל לבין הסיוע לתוכניות פיתוח הטילים, שבסיוע זה מתמקדים עתה מאמצי ישראל להציל את המשך פיתוח מערכת חץ וכיפת ברזל. באשר לסיוע הצבאי השנתי ישראל תצטרך, כנראה, לספוג קיצוץ בסיוע זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן