לא נס ריחם

אנו מוקפים בשמים מקוריים, ניחוחות משכרים, רכיבים ייחודיים, תמהילים חלוציים, גוונים נועזים ובקבוקים מעוצבים ואמנותיים. בקבוקי הבושם, מעבר להיותם כלי קיבול, נועדו לרומם את הנפש ולענג את המביט בהם. בעיצובם, במרקמם ובאיכותם הם פותחים חלון לאמנות ולאופנה

Print Friendly

השימוש בבשמים ובתמרוקים הוא עתיק יומין. תהליך הפקת הבשמים היה ידוע כבר לפני יותר מ- 4,000 שנה. הקדמונים הפיקו בשמים משרף של עצים והשתמשו בהם בעיקר להרחיק יתושים ופרעושים. המצרים השתמשו בפרחי בושם ליצור שמני עיסוי והכנה לחניטה. בהודו השתמשו בצמחי הבושם לחניטה ולפולחן.

ורסאצה Eros לגבר. צילום: יח"ץ חו"ל; דיור Poison - Eau secret צילום: סטודיו טיין; Jour d,Hermes ; טומי הילפיגר Woman Peach Blossom. צילום: יח"ץ; בולגרי לגברים אקסטרים. צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: מירה-בל גזית

ורסאצה Eros לגבר. צילום: יח"ץ חו"ל; דיור Poison - Eau secret צילום: סטודיו טיין; Jour d,Hermes ; טומי הילפיגר Woman Peach Blossom. צילום: יח"ץ; בולגרי לגברים אקסטרים. צילום: יח"ץ

עם גילוי האלכוהול  על-ידי הערבים במאה ה-14, החלה תעשיית הבשמים להתפתח. מראשיתו היה הבושם מוצר יקר ערך, שנתפש כדבר מותרות. גם לאחר שהופקע משימושם הבלעדי של המעמדות הגבוהים, עדיין נחשב הבושם למוצר יוקרתי ואנין.

מימין לשמאל: "פלאוור בומב" של ויקטור אנד רולף. צילום: יח"ץ חו"ל; בושם "שאלימר או אינישיאל" - גרלן. צילום: גרלן פריז; איסימיאקי פליטס פליז. צילום: יח"ץ; Guess Girl. צילום: יח"ץ חו"ל; עריכה גרפית: מירה-בל גזית

מימין לשמאל: "פלאוור בומב" של ויקטור אנד רולף. צילום: יח"ץ חו"ל; בושם "שאלימר או אינישיאל" - גרלן. צילום: גרלן פריז; איסימיאקי פליטס פליז. צילום: יח"ץ; Guess Girl. צילום: יח"ץ חו"ל

הבושם נאגר במגוון אינסופי של בתי קיבול, שהעידו על דימיון וביטאו את נטייתם להידור ועידון של בעליהם האמידים. מעבר לייעודם הראשוני – לשמור את תכולתן היקרה – נועדו צלוחיות הבושם לענג את המביט בהם. בקבוקי בושם אף נענדו על הגוף כחלק מן הלבוש או כתכשיט. אחרים שימשו חפצי נוי. הזכוכית על תכונותיה הייחודיות – אטימות וחוזק – התאימה להיות בית קיבול לנוזל הריחני. מאז הופעתו הראשונה באלף השני לפני הספירה, תפס מיכל הזכוכית את מקומן של צלוחיות הבושם שעוצבו מחומרים כמו זהב, כסף, אבנים יקרות למחצה, צדף, ענבר, חרסינה ועוד. מיכלים אלה שיקפו אופנות משתנות ועיצובם היה קשוב לצרכים (תנאי היגיינה ירודים) ולאמונות שרווחו באותה תקופה (סגולות הגנה נגד עין הרע).

ביונסה - Pulse. צילום: יח"ץ; Fame - ליידי גאגא;  Nicole Richie ; בושם לנשים Just Cavalli. צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: מירה-בל גזית

ביונסה - Pulse. צילום: יח"ץ; Fame - ליידי גאגא; Nicole Richie ; בושם לנשים Just Cavalli. צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: מירה-בל גזית

בקבוקי בושם יוצרו לראשונה במאה ה-16. במאה ה-18, כאשר נפוץ השימוש בבשמים נוזליים, הגיע לשיא ייצור בקבוקי הבושם. במהלך המאה ה-19 זכתה תעשיית הבשמים לתנופה חסרת תקדים כאשר התמציות הסינתטיות היוו תחליף לתמציות הטבעיות היקרות והנדירות. תור הזהב של בקבוקי הבושם, המאה ה-20, התאפיינה במגוון עצום של בשמים ובקבוקים מעוצבים. במאה ה-20 נכנסו, לראשונה, מעצבי האופנה לתחום הבישום. עד אז היה התחום נחלתם הבלעדית של בשמים מקצועיים.

בושם לגברים - Jean Paul Gaultier; ננה ברונז; "פטיט רוב נואר" של גרלן; צילומים: יח"ץ. עריכה גרפית: מירה-בל גזית

בושם לגברים - Jean Paul Gaultier; ננה ברונז; "פטיט רוב נואר" של גרלן; צילומים: יח"ץ

בשמים שניחוחם זוהה באופן מובהק עם מקורות בעולם החי והצומח נזנחו למען שילובים ריחניים שאינם מצויים בטבע. שינוי זה תרם ליצירתיות במתן שמות לבשמים שעד אז היו מדויקים והעידו על רכיבי הניחוח. המאה ה-20 יכולה להיחשב לעידן הייצור ההמוני של בקבוקי הבושם, אך יחד עם זאת נוצרו בה אחדים מהבקבוקים המיוחדים של תולדות הבישום.

בתחילת המאה חלו שתי התפתחויות העתידות לשנות את פניו של ענף הבשמים: תגליות חדשות בתחום הכימיה, כמו פיתוח האלדהידים – תחליפים מלאכותיים לתמציות הריח הטבעיות, גיוונו את טווח הריחות הסינתטיים והוזילו את עלויותיהם, ובמקביל, תעשיית הזכוכית הפכה ממוכנת וייצרה באיכות טובה יותר ובהיקף רב יותר. כתוצאה מכך, הפכו הבשמים לנחלתם של רבים ותעשיית הבשמים פרחה, פורחת ומשגשגת. במשך השנים נרקחו ריחות רבים מסוגים שונים ועוצבו בקבוקים מדהימים לבושם.

Incense Oud, בית האופנה קיליאן. צילום: יח"ץ; צילום: יח"ץ; פאקו ראבאן "ליידי מיליון". צילום: יח"ץ חו"ל; "ניוד" - ריהאנה. צילום: יח"ץ חו"ל. עריכה גרפית: מירה-בל גזית

Incense Oud, בית האופנה קיליאן; פאקו ראבאן "ליידי מיליון"; "ניוד" - ריהאנה. צילומים: יח"ץ חו"ל

בעשורים האחרונים של המאה ה-20 החלו להפריד בין בשמים המיועדים לנשים לבין אלו המיועדים לגברים. עם זאת, בשלהי מאה זו הוציאה מהפכת המינים את הבשמים מהארון והם איבדו את זהותם המינית (הפכו "יוניסקס"). כך, ניתנה לגיטימציה לגברים להשתמש בבשמים נשיים ולנשים – להשתמש בניחוחות בעלי אופי גברי מובהק. גם הנוסטלגיה פולשת לתחום הבישום ובלי שנרגיש מתמלאים המדפים בבשמים שנותנים כבוד לפירמידת הריח ולתמציות יוקרתיות. בדינמיקה של פריחת הבשמים משתלבים בתי אופנה מיתולוגיים, מעצבים צעירים, דוגמניות, זמרות, אלילי נוער ושחקניות קולנוע.

מימין לשמאל: בושם Senses של Chic. צילום: אלון גונן; "פלז'רס או פרש" של אסתי לאודר. צילום: יח"ץ; Bath Fragrance של בובי בראון. צילום: יח"ץ חו"ל; Pure Rose, DKNY. צילום: יח"ץ; BEBE - "ווישס אנד דרימס". צילום: יח"ץ חו"ל; ICON PEARL EAU DE PERFUME FOR WOMEN ג'ייד. צילום: יוסי סליס; עריכה גרפית: מירה-בל גזית

מימין לשמאל: בושם Senses של Chic. צילום: אלון גונן; "פלז'רס או פרש" של אסתי לאודר. צילום: יח"ץ; Bath Fragrance של בובי בראון. צילום: יח"ץ חו"ל; Pure Rose, DKNY. צילום: יח"ץ; BEBE - "ווישס אנד דרימס". צילום: יח"ץ חו"ל; ICON PEARL EAU DE PERFUME FOR WOMEN ג'ייד. צילום: יוסי סליס

ואצלנו, חג הפסח נחשב לחג הבשמים והאביב היא תמיד עונת ההתחדשות, לכן זוהי תקופה טובה להתעדכן בניחוחות חדשים.

מימין לשמאל: קליניק Happy in Bloom; בושם סוויט דרימס מבית זי'יוואגו. צילום: דן לב

מימין לשמאל: קליניק Happy in Bloom. צילום: יח"ץ; בושם סוויט דרימס מבית זי'יוואגו. צילום: דן לב

* * *

Print Friendly

על אודות רונית מטיאס

עיתונאית המתמחה בלייף סטייל, אופנה, עיצוב, יופי, ותיירות. הייתה מיוזמי וממקימי רשת מגזיני סטייל-רשת מגזינים מגזריים (רוסי, חרדי ועשירון עליון) שנמכרה למעריב. כמו כן יזמה והקימה את מגזין הלייף-סטיל BLUSH, מקבוצת הג'רוזלם פוסט. הקימה את מדור השיחה ב"גלובס" ואת מדור הזירה במגזין "ליידי גלובס". בשנה וחצי האחרונות, ערכה וכתבה את מדור "הסיטי" במוסף עסקים של מעריב. הייתה כתבת ראשית במוספים המיוחדים של מעריב ביניהם: סובב עולם, חופשות ומלונות, אישה ועיתוני קונספט.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אופנה ועיצוב, יופי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על לא נס ריחם

  1. מאת אלי‏:

    תודה על הכתבה,
    אגב המחירים של בשמים בארץ במבצעים או באתרי האינטרנט כל השנה הם ממש זולים ביחס לחו"ל ואפילו מהדיוטי פרי