Skip to content

עד 150,000 שקל על הטרדה מינית ללא הוכחת נזק

כך החליטה היום מליאת הכנסת בקריאה טרומית. כיום מוגבל סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק ל-50 אלף שקל. לדברי ח"כ מיכל רוזין, מחקר של משרד הכלכלה מצא כי 165,000 נשים דיווחו על הטרדה מינית במקום עבודתן בשנה החולפת, וכי 83% מנשות ישראל הודו בסקר שנערך, כי הוטרדו מינית במרחב הציבורי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית הצעה להגדלת סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק, בגין עבירת הטרדה מינית. הצעת החוק הוגשה ע"י ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וקבוצת ח"כים.

עפ"י ההצעה, יהיה בית המשפט רשאי לפסוק בשל הטרדה מינית או התנכלות, כפיצוי ללא הוכחת נזק סכום של עד 150,000 שקל, לעומת סכום של 50 אלף שקל עד היום. בדברי ההסבר נכתב כי "הטרדה מינית גורמת לפגיעה קשה מאוד בנפגעים, והשלכותיה על אלה  הנן פעמים רבות ארוכות טווח והרסניות. מכאן נובעת חשיבותו הרבה של החוק למניעת הטרדה מינית. חוק זה מאפשר, בין השאר, לבית המשפט הדן בתביעה אזרחית, בגין הטרדה מינית או התנכלות, לפסוק לתובע פיצוי ללא צורך בהוכחת נזק.

עד 150 אלף שקל פיצוי, ללא הוכחת נזק (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
כך תוגבר גם ההרתעה מביצוע הטרדות מיניות (צילום: אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

"פיצוי זה הוא בעל חשיבות רבה לתובע, אך על פי החוק הקיים מוגבל לסכום של 50,000 שקלים חדשים בלבד", נאמר בדברי ההסבר. "על ידי העלאת תקרת הפיצוי האפשרי, תוגבר הענישה האזרחית בגין מעשה ההטרדה או ההתנכלויות בגינה, שהם מעשים חמורים וקשים; בכך תוגבר גם ההרתעה מביצוע הטרדות מיניות, לאור המחיר אשר ייאלץ הנאשם לשלם ברמה הפלילית ולאור הסכום שייאלץ לשלם ברמה האזרחית."

92% אחוז מהמוטרדות – בחרו לא להתלונן כלל. ח"כ רוזין (צילום: אתר הכנסת)
92% אחוז מהמוטרדות – בחרו לא להתלונן כלל. ח"כ רוזין (צילום: אתר הכנסת)

לדברי ח"כ מיכל רוזין, מחקר של משרד הכלכלה מצא כי 165,000 נשים דיווחו על הטרדה מינית במקום עבודתן בשנה החולפת, וכי 83% מנשות ישראל הודו בסקר שנערך, כי הוטרדו מינית במרחב הציבורי, אך 92% אחוז מהמוטרדות – בחרו לא להתלונן כלל.

רוזין הדגישה כי כ-26% מהנשים שהוטרדו נפגעו כלכלית בצורות שונות מן ההטרדה: חלקן הפסיקו את עבודתן בשל ההטרדה, חלקן דיווחו כי נעדרו רבות מהעבודה וחלקן על ירידה בפריון העבודה, ו-11,000 נשים עזבו את מקום עבודתן בשל הטרדה מינית. ממוצע אובדן התוצר השנתי בגין פגיעה באישה אחת שהוטרדה מינית הוא 13,500 שקלים, ולהערכת מנהל המחקר והכלכלה קיימת פגיעה בתוצר השנתי בסך מיליארד שקלים כתוצאה מהטרדות מיניות במקומות עבודה.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) התנגד לחוק ואמר כי אסור להגביל את בית המשפט ויש לאפשר לו לקבוע כל גובהה פיצוי שייראה לו. 36 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית, שניים נמנעו ולא היו מתנגדים.  ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע באיזו ועדה תוכן ההצעה לקריאה ראשונה.

המליאה אישרה היום בקריאה טרומית גם את הצעת החוק שהגישה ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) – לפיה  פרסום ברבים של תצלומים או סרטים המכילים תכנים מיניים, ללא אישור כל הצדדים המעורבים, ייחשב כהטרדה מינית, שהעונש עליה יהיה עד חמש שנות מאסר.

 בדברי ההסבר נכתב כי החוק למניעת הטרדה מינית אינו עוסק כיום בתופעה ההולכת וגוברת של פרסום תצלומים או סרטים שבהם נראים נשים או גברים ברגעים אינטימיים ומיניים. תופעת פרסומם של צילומים מסוג זה ללא הסכמת המצולמים התגברה בשנים האחרונות, ויש חשיבות עליונה במיגורה ובהתמודדות עמה". 

 47 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ולא היו מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדה לקידום מעמד האישה להכנתה לקריאה ראשונה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן