Skip to content

טילים נגנבו מחטיבת החרמון, ואיש לא ידע

שלושה צעירים הואשמו הבוקר בבית המשפט בגניבת טילים מצה"ל. הממצא החמור העולה מהפרשה: בחטיבה ממנה נגנבו הטילים לא ידעו כי הם נגנבו עד שמשטרת ישראל בישרה להם כי אלו נתפסו ברשות החשודים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה צעירים תושבי חיפה, אחד מהם חייל בשירות סדיר, הואשמו הבוקר (רביעי) בבית משפט המחוזי בחיפה שגנבו טילים מונחים מצה"ל והיו בדרך למכירתם. השלושה הואשמו על ידי פרקליטות חיפה בגין ביצוע עבירות של קשירת קשר לפשע, סחר בנשק, החזקת נשק, נשיאת והובלת נשק וגניבה. על פי עובדות כתב האישום אותו הגיש בבית המשפט עו"ד ענאן ע'אנם מפרקליטות חיפה, הצליחו פריד  קולייב בן 27 , דוד מזרחי  בן 21 וענר קולייב בן 29 , להבריח מבסיס המצוי בחרמון (חטיבת החרמון), 2 טילים מונחים נגד טנקים, מסוג "גיל", והעבירו אותו למחסן בחיפה שם נתפסו הטילים. הפרקליטות ביקשה את הארכת מעצרם עד תום הליכים.

til gil
טיל גיל (צילום: זרוע היבשה, צה"ל)

בחודש יוני השנה, הצליח חרלנוב, מש"ק מודיעין בחטמ"ר 810 (חטיבת החרמון הסמוכה לאתר החרמון), לגנוב שני טילים מונחים נגד טנקים. הראשון נועד לשימוש ביום והשני לשימוש לילי. בסוף יוני הוא התקשר לחברו פריד קולייב המתגורר בחיפה, סיפר לו שהצליח לשים את ידיו על הטילים וביקש ממנו לברר אם יש קונים ל"סחורה". כבר למחרת היום שלח פריד קולייב את אחיו ענר עם חבר נוסף, דוד מזרחי, שנסעו עם טנדר לבסיס ברמת הגולן. בכניסה לאתר החרמון נפגשו השניים עם מש"ק המודיעין וזה הנחה אותם לנסוע לכניסה צדדית לבסיס, שם הוא הסתיר את הטילים. הם נכנסו פנימה לבסיס למרחק של כעשרים מטרים עד למקום המחבוא, נטלו את הטילים, חזרו לרכבם והניחו אותם על המושב האחורי. בחיפה המתין להם פריד שקיבל את הטילים והסתירם במחסן בבית מגורים, השייך לאביו. סמוך למועד זה התגלו הטילים על ידי משטרת חיפה והשלושה נעצרו. כנגד מש"ק המודיעין יוגש כתב אישום בנפרד בבית הדין הצבאי.

 

בצה"ל לא ידעו שהטילים נגנבו

הטילים שנגנבו הם כלי נשק חכם, יעיל ובידי גורמים עוינים או עבריינים הם עלולים לשמש לפיגוע רצחני. "בכל אחד מהטילים ישנו ראש קרבי ראשוני המכיל 135 גרם חומר נפץ מרסק, וראש קרבי עיקרי המכיל 1.3 ק"ג חומר נפץ מרסק. וכן מנוע מאיץ המכיל 120 גרם חומר הודף מוצק ומנוע שיוט המכיל 1.3 ק"ג חומר הודף מוצק". בלשון פשוטה, הטיל מיועד לחדור שריון של טנק ולהתפוצץ בתוכו. מדובר בטיל טקטי מדויק בעל טווח של עד 4 ק"מ, המיועד לכוחות חי"ר, ולהתקנה בכלי רכב, בספינות ובמסוקים. הטיל בעל ראש ביות אלקטרואופטי הכולל מצלמת CCD או IIR לשימוש ביום או בלילה.

סרטון המתעד חיסול חוליית מחבלים בטיל גיל (צילום: דובר צה"ל)

מעבר לכך שהטילים נתפשו בטרם נמכרו לגורמים עוינים או עבריינים, משטרת ישראל לא הזדרזה לפרסם את נסיבות תפישת הטילים. גם בצה"ל לא שמחו על הפרסום. מקורות יודעי דבר סיפרו למגפון שבצה"ל גם לא אהבו את רעיון פרסום העמדתם לדין של השלושה והעדיפו שתישאר בצל שלל האירועים השונים. למגפון נודע כי תפיסת הטילים הגיעה בדרך אקראית. סמוך לגילוי הטילים במחסן, נעצר אדם אחר, ככל הנראה שוהה בלתי חוקי בישראל. בעת חקירתו, החליט להקל על תנאי מעצרו והחליט לספר לחוקריו שיש בידיו מידע על הטילים המוסתרים במחסן. חוקרי המשטרה שרצו לבית האב, גילו את הטילים המוסתרים ומוכנים למכירה.

בחטיבת החרמון, ככל הידוע, לא ידעו כלל על גניבת הטילים. לא ידעו ומכאן שלא דיווחו למצ"ח על היעלמותם.  "צריך להבין שמדובר בטילים נגד טנקים", הסביר גורם בטחוני למגפון, "זו לא העלמת M-16 או אפילו רימוני יד. איך טילים נעלמים ואיש לא שם לב? זה חמור. יותר מחמור. מישהו צריך לתת הרבה הסברים". מגפון העביר את השאלות לדובר צה"ל ונענה כי "החייל נעצר בחשד לעבירות הוצאת אמל"ח וסחר בו, לצד עבירות התפרצות לבסיס צבאי, שימוש ברכב ללא רשות וחשד נוסף לעבירות בסמים". בעניינו של החייל התקיימה חקירת מצ"ח, בסיומה הועבר חומר החקירה לבחינת הפרקליטות הצבאית. בימים הקרובים תתקבל החלטה בעניינו". דובר צה"ל בחר שלא להגיב לשאלה המטרידה מכל והיא כיצד נגנבים טילים מבסיס קרבי ברמת הגולן מבלי שאיש לא שם לכך לב לחסרונם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן