Skip to content

ישראל תודיע לאירופים: לא נחתום על הסכמים שיחריגו התנחלויות

בדיון שקיים ראש הממשלה נתניהו בלשכתו עם קבוצת שרים, הוא הודיע להם: "ישראל לא תחתום על הסכמים עם האיחוד האירופי, כל עוד ההנחיה בנושא גבולות 67' תישאר בתוקף". עם זאת, ייעשה עוד מאמץ אחרון להגיע להבנות, שירככו את ההנחיות של האיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל עומדת להודיע לאיחוד האירופי, כי לא תיכנס לשיתוף הפעולה המדעי עם אירופה ולא תחתום על הסכם "הורייזן 2020" – אם לא תוסר המגבלה, המחריגה את ההתנחלויות, מן ההסכמים אתה. כך הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתייעצות שכינס היום בלשכתו.

האם תמשיך להחריג התנחלויות? קתרין אשטון (צילום: ויקיפדיה)
האם תמשיך להחריג התנחלויות? קתרין אשטון (צילום: ויקיפדיה)

בדיון השתתפו השרים לפיד, לבני, פירון, בנט, פרי, שמיר וסגן השר אלקין. שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון לא נכח בדיון. "ישראל לא תחתום על הסכמים עם האיחוד האירופי, כל עוד ההנחיה בנושא גבולות 67' תישאר בתוקף", אמר ראש הממשלה. בדיון הוסכם כי לפני שתיפול החלטה סופית, תבקש ישראל מהאיחוד האירופי הבהרות נוספות, כדי להבין לאשורן את משמעות ההנחיות האירופיות ותנסה להגיע להבנות עם האיחוד – שלא יפגעו באוניברסיטאות ובמוסדות אחרים, שבתוך הקו הירוק – גם אם לחלק מפעולותיהם ישנה זיקה לשטחים שמעבר לקו הירוק. ראש הממשלה צפוי, כנראה, גם לשוחח עם קתרין אשטון, הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, בנושא זה.

באיחוד האירופי הבהירו כבר לפני כשלושה שבועות כי ההנחיות החדשות אינן כה חמורות כפי שחשבו בישראל בתחילה. לדברי גורמים באיחוד, הכוונה היא כי חברות יתחייבו שהכסף שהן מקבלות לא ישמש למטרת מחקרים שמתבצעים מעבר לקו הירוק.

יצויין כי במהלך ביקורו של נשיא המדינה שמעון פרס בליטא, בשבוע שעבר, ביקש פרס מנשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה לפעול לדחיית ההחלטה. נשיאת ליטה – המכהנת כרגע כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי – הבטיחה להעלות את הנושא לדיון במפגש הבא של שרי החוץ של האיחוד. אולם מתברר כי המפגש הזה צפוי להתקיים רק בסוף החודש – יותר משבוע לאחר שיתחילו הדיונים על הצטרפות ישראל לתכנית המחקר והפיתוח "הורייזן 2020".

בקהילייה המדעית גוברים בינתיים החששות כי הממשלה תחליט, בסופו של דבר, שלא לחתום על שיתוף הפעולה המדעי עם אירופה, במסגרת תוכנית "הורייזן 2020". רק אתמול אמר יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, פרופ' יצחק בן ישראל, ל"מגפון" כי משמעות אי הצטרפותה של ישראל להסכם שיתוף הפעולה המדעי – הוא "יריה לעצמנו בראש". ישראל הייתה עד עכשיו חברה מן המניין בתוכניות מחקר קודמות של האיחוד האירופי ונהנתה משיתוף פעולה וממענקי מחקר. החשש הוא שאם ישראל לא תחתום על ההסכם – תגבר "בריחת המוחות" מהמוסדות האקדמיים בארץ, וישראל תאבד את אחד משני השותפים הבכירים ביותר שלה בתחום המחקר והפיתוח המדעי.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן