Skip to content

האם ייתכן פשיזם במדינת היהודים?

כיצד ייתכן שפשיזם יתגלה בקרב היהודים? הדעת יכולה לתת שלא כך יהיה. הרי, ראשית, הפשיזם מנוגד מיניה וביה לערכים היהודים. הוא ניסיון לקרוא תיגר, לפעמים מדעת, על אותו מוסר. שנית, הפשיזם הרי הופנה נגד יהודים. מספר בלתי נתפש של יהודים נרצח בידי ורסיה אידיאולוגית של הפשיזם. אז פשיזם אצלנו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בספרה "פגישה עם משורר" כתבה לאה גולדברג על אברהם בן יצחק: "ומי שהכירו בימי הטרור בארץ וראה את זעמו, את חרון-אין-הישע הזה לעומת העוול הנעשה לאדם כאן לעינינו, לא ישכח את ההרגשה הנוראה של חורבן שהיה אז בלבבות אלה היודעים כיצד פ ש י ז ם מתגלה גם א צ ל נ ו". אכן, כיצד ייתכן שפשיזם יתגלה בקרב היהודים? הדעת יכולה לתת שלא כך יהיה. הרי, ראשית, הפשיזם מנוגד מיניה וביה לערכים היהודים. הוא ניסיון לקרוא תיגר, לפעמים מדעת, על אותו מוסר. שנית, הפשיזם הרי הופנה נגד יהודים. מספר בלתי נתפש של יהודים נרצח בידי ורסיה אידיאולוגית של הפשיזם. אז פשיזם אצלנו?

אבל, בניגוד למחשבת התחילה הזאת, מופעים פשיסטים החלו עוד בימי ראשית הציונות, ולצדם הופיעה ביקורת פנימית עליהם וניסיון להתחקות אחר הסיבות אליהם.

אחד העם

כך העיד אחד העם במאמרו "אמת מארץ ישראל": "הן זאת בוודאי יכולנו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי עורר עלינו חמת עם הארץ על ידי מעשים מגונים, עד כמה איפוא עלינו להיות זהירים בהנהגתנו עם עם נכרי שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך איתו באהבה וכבוד, ואין צריך לאמר בצדק ובמשפט. ומה עושים אחינו בארץ ישראל? ההפך ממש!

"עבדים היו בארץ גלותם, ופתאום הם מוצאים עצמם בתוך חרות בלי גבול, חרות פרועה, שיכולה להימצא רק בארץ כטורקיא. השינוי הפתאומי הזה הוליד בלבם נטייה לדיספוטיסמוס, כאשר יקרה תמיד ל"עבד כי ימלוך", והנם מתהלכים עם הערביים באיבה ואכזריות, משיגים גבולם שלא בצדק, מכים אותם בחרפה בלי כל סיבה מספקת, ומתפארים עוד כי כן יעשו, ואיש אין אשר יעמוד בפרץ ויעצור בעד הנטייה הבזויה והמסוכנת הזאת".

אלברט איינשטיין מצידו חשש מהתפתחות לאומנות יהודית, עד שחרף ציוניותו היה נכון לוותר אפילו על מדינה יהודית כדי לבלום אותה. וכך כתב: "אומר רק מילה אישית אחת בשאלת החלוקה. הייתי מעדיף לראות הידברות הגיונית עם הערבים על בסיס חיי שלום בצוותא הרבה יותר מאשר הקמת מדינה יהודית. מלבד שיקולים מעשיים מתקוממת המודעות שלי למהות היהדות על האפשרות שתהיה מדינה יהודית שיש לה גבולות, צבא וגם עוצמה חומרית, צנועה ככל שתהא. אני חושש מפני הנזק ובייחוד מפני התפתחותה של לאומנות צרת אופקים בשורתנו אנו, שמפניה כבר נאלצנו להתגונן בעוז גם בלי מדינה יהודית".

ישעיהו ליבוביץ', כידוע, התריע שהכיבוש ישחית את החברה. הכיבוש אכן השחית אותה, אם כי לא כמות שליבוביץ' חזה (ליבוביץ' צפה שאנשים כמותו ייכלאו). אנו רואים את שורת פשעי השנאה שמעולל נוער יהודי בצוותא חדא לערבים ולפליטים.

מה נדרש לעשות כעת? ישראל חייבת, לכל הפחות, לכבד את החוק הבינ"ל ועקרונות ההומניזם לגבי הפליטים. אין צריך להמציא את הגלגל בשאלה זו. הכלל הישן: "מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך", יפה וטוב כאן; ויהודים הרי יודעים היטב מה היה שנוא עליהם בימי פליטותם. נוסף על כך, ישראל צריכה להסתלק מהכיבוש ולהפסיק את משטר האפרטהייד; ואפשר לעשות זאת ביותר מאשר דרך אחת: מדינה אחת דמוקרטית, או, למשל, שתי מדינות שישתרעו על פני גבולות 1967. יש לחפש נתיבות לשלום עם הערבים תוך נכונות לשינויים אדירים. גם הכיבוש לא צמח בחלל ריק. אין מדובר רק בתאונת דרכים היסטורית. הוא והנכבה הם חוליות של אותה שרשרת.

יש להתנצל בפני הפלסטינים ולהתחיל בתיקון הנכבה. צעד ראשון יכול להיות קיום החלטת בג"ץ בפרשת איקרית וברעם. יש לבחון בדיון ציבורי את המשך היות ישראל מדינה יהודית. לפתחנו שתי אלטרנטיבות במקומה: מדינת כל אזרחיה, או מדינה ישראלית. אבל, הרעיון של מדינה יהודית עומד מאותגר מול הרקב הפושה בקרב החברה. את הגזענות כלפי הערבים תירצו במצב המלחמה, תירוץ שאינו יפה לגבי הגזענות נגד הפליטים – מה שמלמד על בעיות עומק בשיטה הציונית. אבות הציונות חששו שהגשמתה תתגלגל לגזענות, אלא שסברו שלא כך יהיה. המציאות מלמדת שתקוותם נכזבה, ואשר יגורו בחזונם, במפעלם בא. כדי לבלום את ההידרדרות הרוחנית, את צרת היהדות, נדרשת רביזיה מהפכנית במדינה ובתרבות שנוסדו מתוך הציונות.

3 Comments

  1. חיים
    1 בספטמבר 2013 @ 19:53

    עשו שונא ליעקב ,מה שלא נעשה ונתנצל מהיום עד ראש הנה הבאה , לא יעזור כי האיסלם הקיצוני לא יהיה מוכן לשלטון של יהודים בפלסטין שהיאלטענתם אדמת הקדש מוסלמי ולכן אין לתת לעם היהודי זכות שליטה והגדרה של מדינת יהודית בשטחי מדינת פלסתין כהגדרתם ולעומת זה גם היהודים הדתיים והמתישבים בשטחי יהודה ושומרוןלא מוכנים לוותרעל שטחייהודה ושומרוןמטעמים דתיים והלכתיים שאוסרים על מסירת שטחי מדינת ישראל לזרים וזהו שורש הסכסוך ולכן לדעתי התנצליות הדדיות לא יעזרו

  2. ForeverNoob
    29 באוגוסט 2013 @ 7:00

    האם הפאשיזם אכן מנוגד לערכים יהודים? קשה לומר כך. הגרסה האורתודוכסית של היהדות מעמידה את האל ורצונו מעל שלום האדם ורווחתו, ולמעשה הופכת את האדם לכלי למילוי רצון האל. זאת ועוד – במשפט היהודי-אורתודוכסי מי שאינו יהודי כלל אינו במעמד של אדם וחייו ורכושו אינם ראויים להגנת החברה, לבטח לא באותה רמה כאלה של היהודי. האם באמת ניתן לצפות שחברה יהודית ששואבת את ערכיה מהיהדות האורתודוכסית לא תהיה פאשיסטית, גזענית ושובניסטית?

  3. צדוק התקוה
    27 באוגוסט 2013 @ 19:02

    בקיצור היהודי אשם
    היו משטרים קומניסטים שגם להם היה יד ברצח יהודיםבתופקת סטאלין משפטי הרופאים חיסול האינטלגנציה היהודית בברית המועצות " הקמת התישבות יהודית בסיביר" להתנצל בפני הפלסטנאי על מה ? על שלא קיבלו את הסכם החלוקה ב47 על שב48 כל מדינות ערב יצאו למלחמה נגד הישוב היהודי [כנראה חבל שניצחנו ב48]להתנצל אולי בפני המופתי חאג אמין אל חוסני שהצטרף להיטלר יש"ו ודאג לגייס מוסלמים עברו יש גם פשזים איסלמי [חיזבאללה חמאס ]העיתונאי הבריטי כריסטופר היצ'נס עשה במונח שימוש נרחב. היטצ'נס הצביע על מספר קווי דמיון בין התנועות האסלאמיות הפונדמנטליסטיות של ימינו והתנועות הפשיסטיות האירופיות אשר התקיימו באירופה במחצית הראשונה של המאה ה-20:

    שתי התנועות מבוססות על פולחן של אלימות רצחנית המשבח מוות והרס ובז לחיי הרוח. שתיהן עוינות למודרניות (מלבד רדיפה אחרי נשק), ושתיהן נוסטלגיות במרירות לאימפריות עבר ולתהילות אבודות. לשתיהן אובססיה עם "השפלות" אמיתיות ודמיוניות והן צמאות לנקמה. שתיהן נגועות כרונית ברעל הפרנויה האנטי-יהודית. שתיהן נוטות לפולחן מנהיגים ולהדגשה בלעדית של ספר אחד חשוב. לשתיהן מחויבות חזקה לדיכוי מיני ולדומים לו: נחיתות האישה ובוז לנשיות. שתיהן מתעבות אמנות וספרות כסימפטומים להתדרדרות מוסרית והתנוונות; שתיהן שורפות ספרים ומשמידות מוזיאונים ואוצרות.
    הכיבוש לא צמח בחלל ריק. אתה צודק הכיבוש בא כתוצאה מנסיון לחסל את הישות הציונית ב48 אחר כך ב67 אני באמת מבקש סליחה מהפלסטנאים שניצחנו אותם פעם בעזה אבי פגש ערבי זקן הערבי עבד בזמנו אצ היהודים היה אדם מענין ואז הוא אמר לאבי טוב שניצחתם אותנו אבי לא הבין מדוע הזקן הזה שמח על הכיבוש ואז הזקן הסביר לאבי תראה מה שהיטלר לא גמר אנחנו הינו צרכים לסיים את המלאכה …………….. אז שוב אני מתנצל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן