Skip to content

רוסיה מזהירה: פעולה צבאית תהווה הפרה ישירה של החוק הבינ"ל

דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ' הגיב על דברי מזכיר המדינה האמריקאי ונשיא ארה"ב, שהפגינו נחישות לפעול נגד סוריה. לדבריו כל פעולה צבאית שתעקוף את מועצת הביטחון, מוגבלת ככל שתהיה, "תהווה באופן ישיר הפרת החוק הבינלאומי". "האיומים האלו אינם מקובלים", אמר לוקשביץ'
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ', אמר הלילה (שישי), כי "כל פעולה צבאית העוקפת את מועצת הביטחון של האו"ם, בלי קשר כמה 'מוגבלת' תהיה, תהווה באופן ישיר הפרת החוק הבינלאומי". דברים אלו נאמרו בתגובה לדבריו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אתמול בפגישה שקיים הנשיא עם מנהיגי הארצות הבלטיות בבית הלבן. "אם תהיה פעולה", אמר אובמה, "היא תהיה מצומצמת ולא התחייבות ארוכת טווח. אנו עדיין נמצאים בשלב התכנון של האפשרות שנגיב נגד סוריה". הנשיא הדגיש כי כל תרחיש של תקיפה יתמקד במאגרי הנשק הכימי ולא ישאף למוטט את משטר אסד, למשל: "אנחנו נשקול אפשרויות שנוגעות לדאגה סביב הנשק הכימי, בהבנה שלא יהיה פתרון צבאי לקונפליקט ולטרגדיה שמתחוללת בסוריה".

barak obama
הנשיא אובמה במפגש עם מנהיגי המדינות הבלטיות (צילום: הבית הלבן, Press TV)

"האיומים הללו אינם מקובלים", אמר דובר משרד החוץ הרוסי, "מחלישים את האפשרות לפתרון הקונפליקט בסוריה באמצעים דיפלומטיים ויביאו לסבב עימות חדש עם פצועים ונפגעים. איומי תקיפה בסוריה הפכו לנושא העיקרי במקום לאמץ את את  דיוני שמונה הגדולות (G8), הצמודות להחלטות מועצת הביטחון למצוא פתרון כולל בהתבסס על חוות דעת מומחי האו"ם שחוקרים את ההיתכנות של שימוש בנשק כימי בסוריה".

"חלק מהמחויבות שלי כמנהיג הוא להבטיח שכאשר ישנו משטר שמוכן להשתמש בנשק כימי נגד עמו, כולל נגד ילדים, הוא ייתן על כך את הדין", אמר אתמול אובמה.  אובמה הדגיש בפני מנהיגי הארצות הבלטיות, שהוא רואה בהתנהלות המשטר הסורי סכנה לאזור כולו, לרבות לבעלות ברית כמו ישראל. "מתקפה מסוג זה מאתגרת את העולם", אמר הנשיא האמריקאי, "אנחנו לא יכולים לקבל עולם שבו נשים וילדים ואזרחים תמימים נפגעים מגז בקנה מידה נוראי". עם זאת,  ציין, "עדיין לא קיבלתי החלטה סופית בנוגע לדרך שנפעל נגד סוריה בעקבות המתקפה הכימית שביצע המשטר".

אובמה גם תקף את התנהלות מועצת הביטחון של האו"ם ואמר כי "הייתי מעדיף שהקהילה הבינלאומית כבר הייתה מגיבה בתקיפות, אבל מה שראינו עד כה לפחות, היה חוסר יכולת מצד מועצת הביטחון של האו"ם לנקוט פעולה נוכח הפרות ברורות של נורמות בינלאומיות". אובמה אמר כי הרבה אנשים בעולם חושבים שצריך להגיב לפשעי סוריה, "אבל אף אחד לא רוצה לעשות את זה. ישנו מכלול שלם של נורמות שחשוב לנו מאוד. יש לנו חוקים שמונעים הפצת נשק להשמדה המונית. יש נורמות בינלאומיות שהופרו על-ידי מדינות מסוימות והאו"ם הטיל עליהן סנקציות. אולם אם תיווצר התחושה שאיש לא מוכן בפועל לאכוף את החוקים האלו, איש לא ייקח אותן ברצינות".

הנשיא אובמה לאחר המפגש עם מנהיגי המדינות הבלטיות:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן