Skip to content

איזו מין צנזורה: סקס בין גברים בקולנוע – רק מגיל 18 ומעלה

המוסד הארכאי החליט להגביל את הצפיה בסרט הצרפתי "זרים על שפת האגם", המתאר יחסי מין בין גברים, לגיל 18 ומעלה ומהשעה 22.00. חברי הצנזורה לא יודעים, כנראה, שבעידן האינטרנט בני נוער יכולים להגיע לסרט בכל דרך ולצפות בו בכל שעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצנזורה הישראלית עוד חיה, קיימת, נושמת ואפילו בועטת. בכינויה המודרני, "המועצה לביקורת סרטי קולנוע", החליטה הצנזורה להגביל באופן ניכר מאוד את הסרט הצרפתי "זרים על שפת האגם", שעומד לצאת לאקרנים בארץ בסוף נובמבר. הסרט זכה בפרס הבימוי במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן האחרון ואף הוקרן כסרט מן השגרה במהלך פסטיבל חיפה.

פרסומת חינם לסרט. "זרים על שפת האגם"

אכן, זהו אחד הסרטים הנועזים של השנה ויש בו סצנות סקס מפורשות. עם זאת, ההבדל בין סרט זה לסרט הוליוודי עם סצנות מין שכבר ראינו עשרות פעמים על מסך הקולנוע, הוא שכאן מדובר באקטים מיניים בין גברים. בשל כך, החליטה המועצה המדוברת לסווג את הסרט "למבוגרים מגיל 18", ואף הוסיפה סעיף חמור בכתב יד (אין חותמת ייעודית למקרים כאלו) – להקרנה משעה 22:00 בלבד.

מצד אחד, הצנזורה עושה עבודה שיווקית נהדרת לסרט, העשיר גם כך בויזואליות אוראלית ואנאלית לכל אורכו. מצד אחר, צריך לשקול האם יש כאן הומופוביה בוטה? בעידן האינטרנט, בני נוער יכולים להגיע לסרט בכל דרך ולצפות בו בכל שעה. האם יש עוד מקום למוסד ארכאי שכזה במדינת ישראל של שנת 2013?

אמיל הירש יגלם את ג'ון בלושי

השחקן אמיל הירש ("בלי חוקים", "שעת האופל") יגלם בסרט ביוגראפי את השחקן ג'ון בלושי על פי תסריט של סטיב קונרד ("המרדף לאושר", "החיים הסודיים של וולטר מייטי"). בין מפיקי הסרט נמצאת גם אלמנת השחקן, ג'ודי בלושי פיזאנו.

בלושי ב"האחים בלוז"

הצילומים יחלו במהלך האביב הקרוב בניו יורק וקונרד אף ייקח את מושכות הבימוי לתסריט של עצמו, כפי שאימץ אותו מהספר "בלושי" של בלושי פיזאנו וטאנר קולבי. אדם נוסף שייסע בהפקה הוא חברו הקרוב של בלושי, דן אקרויד ("האחים בלוז"). הסרט יכסה בין השאר את תהילתו של בלושי בסרטים "האחים בלוז" ו"בית החיות", וכשחקן המרכזי במשך ארבעת העונות הראשונות של "סאטרדיי נייט לייב", עד למותו ב-1982 בגיל 33, עקב מנת יתר של קוקאין והרואין.

 

מאירים את השמיים במדבר

הסרט האוסטרלי "להאיר את השמיים" של קים מורדאונט יפתח את האירוע "סרטים בערבה", שיחל ב-21 בנובמבר ויימשך שלושה ימים. זהו אירוע קולנוע מדברי המתקיים זו השנה השנייה תחת כיפת השמיים ליד היישוב צוקים בערבה, והוא הפקה משותפת של מועצה אזורית ערבה תיכונה ופסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה.

פסטיבל בערבה. "להאיר את השמיים"

 סרטו של מורדאונט הוקרן בבכורה בפסטיבל ברלין האחרון וגרף שם, בין היתר, את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר ופרס דב הקריסטל לסרט ילדים ונוער, ואילו בפסטיבל טרייבקה בניו יורק זכה בפרס הסרט העלילתי המצטיין, פרס השחקן ופרס חביב הקהל. עלילת הסרט מתרחשת בלאוס, ומספרת על נער בן עשר המנסה להוכיח שלא נולד במזל רע, כפי שהחליטה מיילדת השבט הזקנה.

עוד יוקרנו בפסטיבל הסרט הבריטי "של", בבימויו של סקוט גרהאם, על מערכת יחסים שבירה ועדינה בין אב ובתו המתגוררים בתחנת דלק מבודדת בסקוטלנד; ההפקה המשותפת בין כורדיסטן וצרפת – "ארץ מתוקה חריפה שלי" של הינר סאלים על קשר המתפתח בין שוטר כורדי למורה צעירה, כשהם נשלחים לעבוד בעיירה נידחת סמוך לגבול הטורקי; "רגע בחיים" מצרפת, בלגיה ואירלנד של ג'רום בונל, על רומן חטוף המפגיש שני זרים בפריז; ו"ממש כמו אשה" של רשיד בושארב.

 

אסף סודרי זכה באוסקר האירופי על צילום הסרט "למלא את החלל"

הצלם הישראלי אסף סודרי ("למלא את החלל"), הוא הזוכה בפרס האקדמיה האירופית לקולנוע לצלם הטוב ביותר לשנת 2013. הפרס יוענק לסודרי בטקס חלוקת פרסי האקדמיה (הנחשבים ל"פרסי האוסקר" האירופיים) שיתקיים ב־7 בדצמבר בברלין. חברי הוועדה נימקו את ההחלטה: "על עבודת המצלמה האינטואיטיבית שלו, ריאליסטית ופואטית כאחד, הבוחנת את הדמויות בעדינות בסביבה שלרובנו אינה מוכרת. באמצעות התאורה הרגישה שהוא מכוון אליהן, הוא מספק לנו תובנות עמוקות על רגשותיהן ועל המניעים הפסיכולוגיים שלהן".

כבוד. "למלא את החלל"

 פרס העריכה הוענק לאיטלקי, כריסטיאנו טראוואגליאולי, על הסרט "יפה לנצח" של פאולו סורנטינו; פרס העיצוב האמנותי לשרה גרינווד על הסרט "אנה קרנינה" של ג'ו רייט; פרס עיצוב התלבושות לפאקו דלגאדו על הסרט "שלגיה" של פאבלו ברגר; פרס המוסיקה לאניו מוריקונה על הסרט "ההצעה הטובה ביותר" של ג'וזפה טורנטורה; פרס עיצוב הפסקול למאץ מילר ואריק מישייב על הסרט "גן עדן: אמונה" של אולריך זיידל. ההכרזה על המועמדים לפרסי האקדמיה האירופית בקטגוריות הסרט, השחקן והשחקנית יתקיימו ב–9 בנובמבר בספרד.

 

"אוגוסטין" ו"אנשים כתומים" – הזוכים בפסטיבל סרטי הנשים 

הסרט הצרפתי "אוגוסטין" של אליס וינוקור, זכה השבוע בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בתחרות הבינלאומית של פסטיבל הבינלאומי לסרטי הנשים ברחובות. בתחרות הישראלית הוענק פרס חבר השופטות לסרטה הראשון באורך מלא של חנה אזולאי הספרי, "אנשים כתומים", המספר על אישה יפואית ממוצא מרוקני, המתפרנסת מעצות שהיא נותנת לאנשים בהתבסס על חלומות שהיא חולמת.

שופטות התחרות הישראלית – אווה פרוולוביץ', נורית קידר ורן טל כתבו בנימוקיהן כי סרטה של אזולאי הספרי הוא "הפקה עם מעוף ותעוזה, סרט מרהיב מבחינה קולנועית. יצירה מעולה של זיכרון היסטורי רווי זיכרונות כואבים. שיחזור מרשים של תקופה תוך הפלגה אל מחוזות עבר רדומים. ליהוק יוצא דופן, צילום יפהפה, אנסמבל של שחקניות בליהוק מדויק עם הפגנת משחק מהפנטת של השחקנית ריטה שוקרון בתפקיד כובש לב".

חלומות מהסרטים. "אנשים כתומים"

 פרס הסרט התיעודי ניתן לסרט "החלוצות" של מיכל אביעד, ופרס חבר השופטות לסרט התיעודי הוענק ל"סופרוומן" שביימו יעל קיפר ורונן זרצקי; פרס לסרט הקצר הוענק ל"חופש גדול" של טל גרניט ושרון מימון וכן ל"סיפור פעוט" של מזמור וייצמן; בפרס חביב הקהל זכה הסרט "מהשחור עושים צבע" ,שביימה ג'ודי מלץ; פרס ליוצרת המבטיחה הוענק לגן דה לנגה על סרטה "בבגה" וכן לטל שפי על סרטה " לא החיים שלך", ואילו פרס הצילום הוענק לנעמה בונימוביץ על הסרט "רעל". שני מענקי פיתוח הוענקו ל"אם תרצה אני שם" של גיתית כבירי ול"ניושה" של לירן קפל.

1 Comment

  1. ענת, אלטנוילנד
    2 בנובמבר 2013 @ 21:11

    האם "הבועה" גם הוא היה מוגבל בצורה דומה? כי בו היתה סצינת סקס הומואית מפורשת, תוצרת ישראל.
    והיו עוד סרטים אחרים עם סצינות כאלה. שלא לדבר על הר ברוקבק.
    השאלה היא האם יש אחידות בהגבלה של הצנזורה על סרטים שיש בהן סצינות מין מפורשות, בלי קשר למגדר המשתתפים בהן.
    זה שיש היום הכל באינטרנט לא אמור להפוך דברים אחרים ללגיטימיים, להיפך, יש דווקא לשמור על איזשהו סטנדרט של מה לגיטימי להראות קבל עם, ומה אדם יכול לבחור אם הוא רוצה לראות או לא.
    מה שכן, אין שום סיבה להגביל סצינות מיניות רק בגלל שמדובר בגברים, ולא בסצינות הטרוסקסואליות, הסולם צריך להיות לפי הסצינה ולא לפני משהו אחר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן