Skip to content

יוגדלו המענקים למפעלים שהתחברו לגז הטבעי

המפעלים העומדים בתנאי התכנית יקבלו מענק של עד כ-750 אלף שקל. צרכן מרוחק יקבל בנוסף למענק החיבור סכום של כמיליון שקלים על כל 10 ק"מ בעבור חיבורו לנקודה הקרובה ביותר בקו אווירי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יוגדל גובה המענקים שיחולקו למפעלים רבים אשר יתחברו לרשתות החלוקה של הגז טבעי ולעודד את חיבורם של צרכנים מרוחקים בפריפריה, אשר יוכלו לקבל סיוע נוסף, שיכול להסתכם במיליוני שקלים. את ההחלטה קיבלו משרדי האוצר, הכלכלה והתשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, לאחר שאימצו את הצעת רשות הגז הטבעי, שתכליתה לייעל את אופן התמרוץ לצרכני הגז הטבעי.

צומת בחברת נתיבי גז טבעי. צילום: נתג"ז
צומת בחברת נתיבי גז טבעי. צילום: נתג"ז

לפני שלוש שנים הקצתה הממשלה 120 מיליון שקלים, שלא נוצלו במלואם, וכעת התקצוב יוצא לדרך עם השינויים בקריטריונים שלו והוא יופעל על ידי מכרז השקעות משרד הכלכלה, בשיתוף רשות הגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

תנאי הזכאות

• בהתאם להחלטת השרים, מפעלים העומדים בתנאי התוכנית, יהיו זכאים למענק בסכום של עד כ-750 אלף שקל, שישמשו למימון הסבתם וחיבורם לרשת הגז הטבעי. ההוצאות שבגינן ניתן יהיה לקבל את המענק נוגעות לדמי החיבור, למערכת החלוקה המשולמים לבעל רישיון החלוקה, ולהוצאות בגין הסבת המפעל לתשתית הגז הטבעי. לדוגמה: הנחת קווי צנרת, רכישת ציוד חדש לצורך שימוש בגז טבעי והתקנתו, רכישת ציוד לצורך התאמת ציוד קיים לשימוש בגז טבעי, רכישת מערכות בקרה והתקנתן וביצוע התאמות נדרשות במבנים לצורך המעבר לשימוש בגז טבעי.

• סכומי הסיוע לא יוותרו אחידים, כפי שהיה עד כה, אלא ישתנו בהתאם להיקף הצריכה השנתי של הצרכנים, כך שצרכנים שצריכתם השנתית גבוהה מ-100 אלף מ"ק בשנה יהיו זכאים לקבל סיוע שבין 250 אלף שקל לבין 750 אלף שקל, בגין חיבור והסבה. המענקים, יסייעו למפעלים רבים לממן את ההשקעות הנדרשות בהסבה לגז טבעי ובכך יביאו להוזלת עלויות האנרגיה של התעשייה בכ-50% ולהפחתה משמעותית של זיהום האוויר הנובע משריפת דלקים מזהמים.

• צרכן חלוקה מרוחק יקבל בנוסף למענק החיבור סכום של כמיליון שקלים על כל 10 ק"מ בעבור חיבורו לנקודה הקרובה ביותר בקו אווירי. במידה והמרחק נמוך מ-10 ק"מ, הסיוע יינתן באופן יחסי לפי יחס של 1 מיליון ששקל ל-10 ק"מ.

• בנוסף למתן סיוע לצרכנים בגין חיבור לרשת החלוקה והסבה לגז טבעי , הוחלט לעודד את חיבורם של צרכנים מרוחקים ברשת החלוקה ולצורך כך הוקצה תקציב של עד 12.5 מיליון שקל.

רק לאחרונה אישרה ועדה בינמשרדית, המורכבת מנציגי שלושת המשרדים, מענקים בסך שלושה מיליון שקלים, ל-12 מפעלים הפועלים להסבת מפעלם וחיבור תשתיתם לשימוש בגז טבעי. היקפה הכולל של התמיכה הממשלתית לקידום חיבור התעשייה הישראלית לגז הטבעי עומדת, כאמור, על 120 מיליון שקלים.

שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד: "מטרת המענקים היא לעודד מפעלים ברחבי הארץ להתחבר לגז טבעי, וכך להגדיל את התחרות בשוק הישראלי שתביא להפחתת מחירים ולהורדת יוקר המחיה בישראל. הגז הטבעי הינו מנוף לפיתוח כלכלי שיאפשר לתעשייה להקטין את הוצאות היצוא ולהתחרות בשווקים בינלאומיים״ .

 

 

שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום
שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום: "משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים מוביל את המהפכה האנרגטית של ישראל ומקדם את הגעת הגז הטבעי והשימוש בו. המענקים לטובת חיבור המפעלים למערכת החלוקה והסבתם לשימוש בגז טבעי יביאו תועלות כלכליות וסביבתיות רבות למשק ולמפעלים עצמם. השימוש בגז טבעי מוזיל את עלויות האנרגיה של התעשייה ומאפשר למפעלים להתחרות בשוק העולמי וגם להוזיל את עלויות המוצרים בשוק המקומי – דבר שיטיב בסופו של דבר גם עם הצרכנים".

 

שר הכלכלה נפתלי בנט
שר הכלכלה נפתלי בנט

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "מדובר בבשורה לתעשייה המקומית. המעבר לגז טבעי הכרחי לכושר התחרות של היצרנים המקומיים ולהוזלת עלויות. המסלולים החדשים יסייעו לתעשיינים לממן ולבצע את ההסבות לגז טבעי בדגש על מפעלים מרוחקים ועל מפעלים עם כדאיות גבולית. בכך נייצר שינוי שהוא גם כלכלי, גם סביבתי וגם יוריד מחירים".

 

נחום איצקוביץ, מנהל מרכז השקעות במשרד הכלכלה, המשמש יו"ר הוועדה להקצאת הסיוע מציין, כי מרכז ההשקעות ערוך לפעול באופן מקצועי לצורך קידום סיוע חשוב זה, אשר ללא ספק יוזיל עלויות למפעלים ועשוי להשפיע על יוקר המחיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן