Skip to content

חוק ההפללה של צרכני זנות אושר בקריאה טרומית

החוק קובע שצריכת זנות מהווה עבירה פלילית וקובע עונש של עד שישה חודשי מאסר. מאת צבי זינגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

29 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. החוק קובע שצריכת זנות מהווה עבירה פלילית וקובע עונש של עד שישה חודשי מאסר 

מאת צבי זינגר

גרביונים
פגיעה בכבוד האישה וחירותה (אילוסטרציה: © Diannarae | Dreamstime.com)

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של חברת הכנסת אורית זוארץ, לפיה צריכת זנות מהווה עבירה פלילית. הצעת החוק קובעת עונש של עד שישה חודשי מאסר לצרכני זנות בתשלום.

29 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנתה לקריאה הראשונה. בתחילת השבוע אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק שעל פיו צפויים לקוחות של שירותי זנות לעונשי מאסר.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "הצעת החוק מציעה לאסור צריכת זנות בישראל באופן מוחלט. בהצעה זו, מביעה הכנסת את עמדתה כי הזנות הינה תופעה שלילית מיסודה, היוצרת פגיעה בוטה בכבוד האישה וחירותה, בשוויון זכויותיהן של נשים בחברה, ובזכותה של האישה על גופה. על-מנת להיאבק בזנות ובסחר בנשים, לא די במאבקן של רשויות האכיפה בסרסורים ובסוחרים, כי אם יש להקטין את הביקוש לזנות".

ח"כ אורית זוארץ - יוזמת החוק. תצלום - אתר הכנסת
ח"כ אורית זוארץ - יוזמת החוק. תצלום - אתר הכנסת

קודם לאישור החוק במליאה  דנה בנושא הוועדה למאבק בסחר בנשים.  לדיון הגיעו שלוש נשים שפרשו מזנות בחודשים האחרונים ונעזרות היום בתוכנית שיקום. אחת מהן פרשה מן הדיון לאחר דקות ספורות, משום שלא יכלה לשאת את ההתרגשות. חברתה יעל הסכימה לדבר בהתרגשות רבה. דבריה לוו ברגעי שתיקה ארוכים: "מאד מתרגשת…קשה לי", אמרה. "הגעתי לתוכנית השיקום לפני ארבעה חודשים. אני מגיעה ממקום ש… אי אפשר להסביר את ההרגשה. לא ידעתי שיש עולם אחר. לא ידעתי מה זה שמש. לא הייתי רואה בוקר. אף פעם לא האמנתי שאני יודעת לעשות משהו אחר…קשה לצאת מהמעגל הזה…אני לא יכולה…"

ביאטריס רוזן כץ, מנהלת מרכז אופק נשי בחיפה, שליוותה את הנשים, אומרת: "מדברים על סוגים שונים של זנות, כאילו שיש זנות לוקסוס. כאילו שמועדוני חשפנות זו פרנסה. שמעתי מיעל מה זה לרקוד ערומה בריקוד אישי. איזו תחושת מחיקה אדם צריך לעבור כדי לעשות זאת".

עו"ד רחל גרשוני, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים, אמרה: "העברת הדיון לוועדת כנסת תאפשר דיון מעמיק תוך שמיעת אנשי שטח מעולם הזנות. אין כאן טובים ורעים, לא כל מי שתומך בחוק הוא פופוליסט ומי שמתנגד לו מיושב. לא כל מי שמתנגד לחוק לא אכפת לו מנשים בזנות. הנושא זועק לדיון ציבורי והכנסת היא המקום לכך. צריך ללבן ולהעלות פתרונות וגם לחולל שינוי בתודעה הציבורית".

ח"כ ניסים זאב, מהחותמים על הצעת החוק: "אני לא מאמין שנוכל ליישם את החוק הלכה למעשה. לא חי באשליה. כולם מכירים את תוכניות הטלוויזיה הזנותיות שמרעילות בני נוער. דוחפים זנות, ובמקביל מעבירים חקיקה. יש חוקים נגד סמים והסחר בסמים פורח. יש מציאות שלא יכולים לעצור. יש מקומות שמספקים שירותי מין בתוך בנייני מגורים ומתחננים למשטרה להוציא את הנגע והמשטרה לא עושה כלום. מי שמביא 1,000 ערומים וערומות לים המלח בחסות שר התיירות וחושב שיוכל לעצור את הזנות, לא מבין שכשהכל פרוץ, אי אפשר להילחם באמת".

ח"כ מרינה סולודקין: "כשהתחלנו את המאבק נגד סחר בנשים לפני עשר שנים אמרו לנו שאנו עושים צחוק מעצמנו. הצלחנו לצמצם את הברחת הנשים מאלפים נשים למאות. עכשיו שמנו לעצמנו מטרה חדשה למגר זנות".

ח"כ שלי יחימוביץ: "זנות היא אונס חוזר ונשנה"

ח"כ שלי יחימוביץ: "זנות היא אלימות ושעבוד. הרטוריקה של חופש העיסוק בהקשר זה מופרכת. זהו אונס חוזר ונשנה. הרטוריקה כאילו שוללים את חירות האישה והלקוח היא שקרית ומעוותת. זכות הבחירה לא קיימת כאן. אין נערה שאומרת כשאגדל אהיה זונה. הן מידרדרות לזנות בשל עוני מרוד וסמים. הן נופלות אל שולי החברה. בניגוד לעמדתו של ח"כ ניסים זאב, אין קשר בין פוריטניות למאבק בזנות. הזנות משגשגת במקומות הכי פוריטניים. אני מחנכת את ילדי לחופש וחירות, למאבק בשעבוד. זנות היא שלילת חירות. היו בהיסטוריה הרבה תופעות קשות שקיבלו את ברכת החברה, כמו מלחמות ודיכוי לסוגיו. עד לפני 150 שנה חשבו שעבדות היא חלק מהסחר החופשי והכלכלה. שאלו איפה יעבדו העבדים אם ישוחררו והיום שואלים ממה הזונות יתפרנסו. שפשפתי את עיני כששמעתי שוועדת השרים אישרה את החוק. כשממשלה שמרנית מאשרת חוק כזה זה בגדר נס וצריך לעשות הכל שהחוק יעבור לפני שיוקדמו הבחירות".

ח"כ מיכאל בן ארי: "לפני שלוש שנים, כשח"כ אורית זוארץ העלתה את הרעיון להפליל לקוחות זנות, התקשיתי להאמין שנגיע לכך. אני ממש מרוגש. זהו משק כנפי ההיסטוריה".

 יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שיזמה את הצעת החוק להפללת לקוחות כששימשה יו"ר ועדת המשנה לסחר בנשים, בירכה על אישור ההצעה בקריאה טרומית בכנסת: "לקוחות הזנות הם משתפי הפעולה הסמויים מן העין עם תעשייה אכזרית של ניצול, שבה נשים נסחרות ועוברות התעללות כדי לספק את צורכיהם המיניים"

 ח"כ גלאון הוסיפה: "החוק, שקידמה ח"כ זוארץ, יוביל למאבק באותה תשתית שיוצרת ביקוש לזנות, ומובילה לתופעות קשות של התמכרות לסמים, השפלות, אלימות, ושליטה בכפייה שעוברות הנשים בתעשיית המין בישראל".

1 Comment

  1. אנונימי
    16 בפברואר 2012 @ 16:50

    לכבוד שלי יחימוביץ

    ראיתי שאת תומכת בחוק הזנות וברצוני להתייחס…. מסתבר שכבר התייחסו להצעת חוק זו על גלי האתר, וגם עלו כמה גברים, אולם הם העלו את התנגדותם מנקודת מבטה של נותנת שרותי המין. חשבתי לעצמי שאת זה תעשנה אותן נשים טוב יותר והייתי מצפה מהגברים שיביאו את נקודת מבטם. בעיניי זה מגוחך שגברים ידברו רק מנקודת מבטן של נותנות שרותי המין, והייתי מוסיף, שבשל כך הם נשמעים באוזני אפילו בלתי אמינים. יחד עם זאת קל להבין מדוע אין הם מגלים את ליבם, שכן הם כלואים במלכודת שמהותה היא מלכודת בגדי המלך החדשים. החלטתי להעלות דברים אחרים ומנקודת מבט אחרת ואני מקווה שתקראי בתשומת לב. אעשה זאת באופן אנונימי, לא בפני שאני מתבייש במעשיי, שאינם מוסריים או לא חוקיים לכאורה, אלה בגלל שאני מאמין שאלה ענייניים אינטימיים, ויפה להם הפרטיות.

    אתחיל מנקודה רחוקה לכאורה. איננו מאשימים אישה שמקיימת מין מזדמן, או מין לא משמעותי, משום שכולנו יודעים שאהבה וזוגיות הולכים יחד עם מין אבל ההיפך אינו נכון. מין לא הולך בהכרח עם אהבה וזוגיות. בדרך כלל נראה במין מזדמן צורך בל יגונה. רוב הנשים יודעות שהן יכולות להשיג מין מזדמן בקלות וללא תשלום משום שרבים הגברים הזמינים לצורך זה, ורוב הגברים ישתפו פעולה בחינם. אבל ביחס לגברים המצב שונה. גבר שמחפש מין חסר משמעות יתקשה בדרך כלל לקבל זאת ללא תמורה כלשהי.

    מעניין שגם מי שמגנים אישה שתעשה זאת למען טובות הנאה, למשל, כדי לסלול את דרכה בחיים דרך חדרי מיטות, לא יעלו בדעתם להעניש אותה על כך. כלומר אם אישה סוללת את דרכה דרך חדרי המיטות של כל הקצונה הבכירה במשטרה היא בסדר. זה בסדר לקבל טובות הנאה תמורת מין זה בסדר, ולפחות חוקי אבל לתת זה לא בסדר ולא חוקי.

    האם פועל בניין שמעמיס בלוקים שעות רבות לא היה מעדיף ללטף אישה ולהביאה לסיפוק תמורת 200 שקלים לחצי שעה. הוא היה מסכים ואף שמח לעשות זאת אך רוב הנשים יכולות לקבל זאת בחינם. וביחס לאותן נשים שלא יכולות לקבל זאת בחינם והיו רוצות, האם היינו רוצים להקשות אליהן עוד בכך שהיינו הופכים אותן גם לעברייניות.

    האם אפשר לקנות מישהו בסכום של 200 שקלים. נראה לי שדווקא תשלומים גבוהים הם מתכון לשעבוד אנשים (ביקור הגברת של דירנמרט) לאישה סכומים גדולים כמו עשרות אלפי דולרים עבור תשעה חודשים של הריון לא שלה זה יותר דומה לשעבוד תמורת כסף. למרות זאת איננו הופכים לעבריינים את אותם זוגות שמעסיקים פונדקאית. גם לא את אותם אנשים שמעסיקים עובדים זרים בתנאים קשים. אף אדם לא ראה את עצמו כשהייה קטן כמנקה את התחת של זקן עבור שכר זעום, למרות זאת אינך אומרת להוציא את אותם צרכנים של אותם שירותים קשים אל מחוץ לחוק. דווקא מסגיסטית שנותנת גם שרותי מין אינה חשה מושפלת ומנוצלת כשהיא עושה זאת תמורת שכר גבוהה יחסית. ההיפך, היא מרוויחה די טוב וגם לא משלמת מיסים בדרך כלל.

    לא נראה לי שמטרת החוק היא להגן על נשים משום שיש כבר די חוקים נגד סרסרות, נגד עבדות, נגד אונס, נגד הטרדה, נגד כפית מין על מי שאינו כשיר שכלית או מכל סיבה אחרת. אין צורך בחוק שכל מטרתו בעצם לפגוע בגברים. מסתבר שיש כמיליון משתמשים בשרותי מין בחודש, אם נוריד את הזקנים והילדים, אנחנו מדברים על שליש מהגברים במדינה… כל חודש. המטרה היא, כך נראה לי, כמו סוונרולה בשעתו להפוך את רובנו לעבריינים. נגרום לכך שאנו נתבייש בצרכים שלנו. אנו נסתיר אותם. אנשים שיש להם רגשי אשם, נוחים לשליטה ולהשפלה.

    רוב הנשים שאני מכיר שנותנות שרותי מין עושות זאת בהסכמה ובתנאים טובים. ובאשר לאלה שמנוצלות, ויש כאלה, טוב תעשה חברות הכנסת והרשויות אם ימצאו דרכים לעזור להן לצאת ממעגל חייהן הקשה על ידי השקעת כספים ומאמצים – דווקא מתוך הכספים הרבים שמתגלגלים בתעשיית המין לטובת אותן נשים, לא על ידי כך שהן תהפוכנה את הרצון הנורמאלי של גברים במין מזדמן לפשע, ובוודאי לא על ידי הצעות מתנשאות של חינוך מחדש כמו שמקבל בסין הקומוניסטית

    אי אפשר לעצור את הצורך במין מזדמן. הוא תמיד יצוץ בתחפושות שונות. טיפול מיני, סרוגייט, טנטרה, טיפול גוף נפש, אירוח, מסג ועוד ועוד ועוד. אבל אפשר לגרום לרובינו הגברים רגשי אשם, לגרום לכך שאנו נהייה בעיני עצמנו קטנים ועלובים.

    לסיכום אני לא מתבייש בכך שאני רוצה לעיתים למצוא לעצמי מין לא משמעותי. ואני אפילו יודע שבכוונה אני רוצה שיהיה לא משמעותי… כדי שלא יפגע בדברים המשמעותיים בעיניי.

    אני לא רוצה לילל בזכות המסכנים, הרווקים, האימפוטנטים, הנכים, הם אינם הרוב כנראה למרות שם אותם אני בודאי לא מגנה.
    אני גם מניח שלא תרצו לעשות outing לחייל שריון שבא לחופשה ואין לו חברה. אבל בודאי, אני מניח, שאתן רוצות לרדוף את עורך הדין שנמצא מקבל שרותי מין אצל מסגיסטית, או את חבר הכנסת שייתפס ובהחלט יהיה מאוד שמח לחשוף אותו קבל עם ועולם וגם לפני אשתו וילדיו.

    אני חושב שגם נשים וגם גברים רשאים לרצות ולקיים באופן דיסקרטי על פי רצונם מין מזדמן ובלתי משמעותי כשזה נעשה בהסכמה. זה נכון שנשים זקוקות לכך פחות, וזה נכון שלרוב הנשים שעושות זאת הדבר מתאפשר חינם, אבל אין לא הופך אותן לצדיקות גדולות יותר מאותם גברים שמוכנים לשלם לאישה שעושה זאת בהסכמה.

    אנו מדברים על רובם של הגברים, כפי שאני משער, גברים שברובם הגדול, אינם מתכוונים לפגוע להשפיל או לשעבד נשים. הם נמשכים בעוצמה רבה לצורך הזה במין מזדמן, והם מוצאים נשים רבות אשר מסכימות ואף רוצות, כשהתנאים טובים, להעניק להם נחמה תמורת תשלום לא קטן כלל. אם התשלום נמוך מדי אזי יש להעלותו אבל לדעתי, במקרה זה התנאים אינם תנאי ניצול.

    זה לא הוגן ולא חכם להפוך אותנו לעבריינים. אל נא תהפכי את רובנו לשפלים ומושפלים בעיניי עצמנו ולעבריינים בעיניי החוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן