Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 27 דצמבר 2017 (מהדורת הערב)

  כותרות המהדורה     דיווח: האמריקאים מנסים לשכנע את הפלסטינים לשוב לתהליך המדיני (מדיני)     ארדואן: יש כיבוש ולא נוכל לשים שלטים, אבל טורקיה מינתה קונסול כללי במזרח ירושלים (מדיני)     בחרמון הסורי: צבא אסד כיתר את המורדים באזור מפגש הגבולות של ישראל לבנון וסוריה (בטחוני)     קרע בציר הרשע; ארדואן: "אסד אסד הוא טרוריסט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 


כותרות המהדורה

    דיווח: האמריקאים מנסים לשכנע את הפלסטינים לשוב לתהליך המדיני (מדיני)

    ארדואן: יש כיבוש ולא נוכל לשים שלטים, אבל טורקיה מינתה קונסול כללי במזרח ירושלים (מדיני)

    בחרמון הסורי: צבא אסד כיתר את המורדים באזור מפגש הגבולות של ישראל לבנון וסוריה (בטחוני)

    קרע בציר הרשע; ארדואן: "אסד אסד הוא טרוריסט שהרג מיליון אזרחים מבני עמו – אסור לאפשר לו להמשיך בתפקידו" (חוץ)

    יו"ר חברת החשמל: בעקבות משא ומתן עם שותפות הגז, ייתכן כי כבר בשנה הקרובה צפויה ירידה במחירים (חדשות)

    חתם על גילוי מרצון בישראל – ו"זכה" לחקירת מס בהולנד (חדשות)

    השלב הסופי: ועדת סל התרופות מתכנסת לקראת ההכרעה הגורלית (בריאות)
מעניין – מה קרה שמחירי החשמל צנחו אל מתחת לאפס? (בעולם)

חדשות

מגעים בין ההסתדרות לאוצר לעסקת חבילה על רקע הגירעון בתקציב 2019

ההסתדרות תסכים לדחיית תוספות שכר בהיקף של 2 מיליארד שקל והעובדים יקבלו בתמורה מענק חד־פעמי ותוספות שכר מוגדלות. מספר מוגדל של עובדי קבלן יועברו לתעסוקה ישירה (מעריב)

נחתם הסכם רפורמה בחברת החשמל: 3,000 עובדים יפרשו

הצוות הממשלתי בראשות משרדי האוצר והאנרגיה הגיע לסיכום עם חברת החשמל וההסתדרות על מתווה הרפורמה שגובשה במשק על עובדי חברת החשמל. * על פי המתווה, חצי מייצור החשמל של החברה יופרט ואלפי עובדים יפרשו לאורך שמונה השנים הקרובות * הצדדים יקיימו מו"מ לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בתוך 45 יום * כחלון: "המתווה החדש יגביר את התחרות, ישפר את משק החשמל והכי חשוב – יביא להוזלת מחירים בהמשך הדרך"

יו"ר חברת החשמל: בעקבות משא ומתן עם שותפות הגז, ייתכן כי כבר בשנה הקרובה צפויה ירידה במחירים

כבר בימים אלו מתקיימים דיונים לפתיחת ההסכם מול חברות הגז להורדת העלויות: "הגיע העת לשבת עם השותפים שלנו ולראות איך עושים את זה. מקווה שנראה שינוי בשנים הקרובות" (גל"צ)

חתם על גילוי מרצון בישראל – ו"זכה" לחקירת מס בהולנד

חוקרים של רשות המסים ההולנדית הגיעו לאחרונה לישראל לבצע חקירה, בשיתוף עם רשות המסים הישראלית, נגד תושב ישראלי החשוד בהעלמות מס והלבנת הון בהיקף מיליוני דולרים בהולנד. המידע בנוגע להעלמות המס של התושב הישראלי החשוד בהולנד, הגיע לידי רשות המסים ההולנדית מרשות המסים הישראלית – וזו קיבלה את המידע מהתושב הישראלי במסגרת הליך גילוי מרצון, כאשר ההבטחה לחסינות פלילית עומדת בבסיס הליך הגילוי מרצון. * אלא שהישראלי לא דמיין שהחשיפה הזו עלולה לסבך אותו (וגם אחרים, כפי שיתברר לו בהמשך) בהליך פלילי בחו"ל. * מומחים: "הסנונית הראשונה לחקירות שייפתחו נגד ישראלים" * תגובת הרשות: "החקירה ההולנדית לא קשורה לגילוי מרצון" (גלובס)

ביהמ"ש בארגנטינה: התובע שחשף את מעורבות הנשיאה הקודמת בטיוח הקשר האירני לפיגוע בבניין הקהילה היהודית נרצח

מותו של התובע שחשף את מעורבות הנשיאה הקודמת בטיוח הקשר האירני לפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבאונוס איירס ממשיך לעורר סימני שאלה. בית המשפט הפדרלי קבע כי ישנן ראיות מספיקות כדי לקבוע שאלברטו ניסמן, שנמצא מת כמה ימים לפני שהעיד נגד הנשיאה לשעבר נרצח *  עובדו לשעבר של התובע הואשם בסיוע לרצח * ניסמן האשים את הנשיאה הקודמת פרננדז בכך שהסתירה את מעורבותה של איראן בפיגוע במרכז היהודי בשנת 1994

קריסת טבע: מפעל של טבע בפתח תקוה ייסגר – ורוב העובדים יפוטרו

טבע תסגור מפעל נוסף: הנהלת החברה הודיעה הבוקר לעובדי מפעל אסיא בפ"ת כי בכוונתה לסגור את המפעל, העוסק במחקר ופיתוח תרופות גנריות. * במפעל מועסקים 135 עובדים, 100 עובדים יפוטרו ויתר העובדים ינוידו לאתרים אחרים בחברה * עדיין לא ברור האם הקיצוץ הוא חלק מפיטורי 1700 העובדים, או בנוסף

– ח"כ פרץ: על טבע להחזיר למדינה את הקרקע שקיבלה בחינם בירושלים

– עובדי 'טבע' הפגינו בירושלים במחאה על תוכנית הפיטורים ההמונית

    אוקראינה: כתובות נאצה רוססו על אתרים יהודיים באודסה. * משרד החוץ: "מצפים מממשלת אוקראינה לנקוט באמצעים הנחרצים ביותר למיגור תופעות אנטישמיות ולהביא את האשמים לדין"

    תאגיד הביוב של הרצליה ישלם 6 מיליון שקל, לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגדו, בגין זיהום הים בחופי העיר. התאגיד ישקיע את הסכום בשלושה פרויקטים סביבתיים לטובת הציבור (כאן)

פוליטי

    משבר הפריימריז במרצ: מסתמנת פשרה לפיה היו"ר וגם הרשימה ייבחרו ע"י מתפקדי המפלגה, שיוכלו להצביע אחרי תקופת הכשרה בת חודש בלבד * הפשרה תאפשר ליו"ר גלאון לסגת מהבטחתה להתפטר אם הצעתה לפריימריז פתוחים לא תתקבל בוועידת המפלגה. * חרף התנגדותו של גילאון, הפשרה צפויה לקבל את אישור המפלגה בימים הקרובים

    הפילבסטר נגד חוק ההמלצות נמשך: נאום של 7 שעות * הפילבסטר של האופוזיציה כחלק ממאבק חברי האופוזיציה שמושכים זמן עד להצבעת הפתע על חוק ההמלצות נמשך ונכנס ליומו השלישי: אחרי ח"כ חסון הקריא הודעות במשך 3 שעות, הגיע תורו של ח"כ מיקי לוי שנאם במשך 7 שעות ברציפות, בראיון לחדשות 10 אמר כי הוא "מסוגל לעשות עוד 5 שעות".

    החשד לשחיתות בראשל"צ: ראש העיר ראשל"צ נחקר במשך ארבע שעות * חשוד בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים במסגרת פרשיית השחיתות בעיר. * אתמול נמסר כי עדות "המתווך" הסירה חלק מהחשדות מראש העיר

    – דיווח: יו"ר הקואליציה לשעבר סייע בהקלות בארנונה לחנות "חצי חינם" כששימש סגן ראש עיריית ראשל"צ (חדשות10 )

בטחוני

בחרמון הסורי: צבא אסד כיתר את המורדים באזור מפגש הגבולות של ישראל לבנון וסוריה

במפגש הגבולות בין ישראל ללבנון בתחום סוריה נמשכת הלחימה של חיזבאללה וצבא אסד במורדים, וחיזבאללה רושם הצלחות. * הצבא הסורי ומליציות איראניות כיתרו לוחמים של המורדים והציבו להם אולטימטום של 72 שעות "להיכנע או לעמוד בפני תבוסה צבאית מוחלטת" * כלי תקשורת של חיזבאללה דיווחו כי המורדים החלו לשאת ולתת על תנאי הכניעה שלהם ועל מעברם לאידל

– החל פינוי רפואי מתוך מובלעת שבשליטת המורדים * הצלב האדום דיווח כי החל פינוי רפואי מתוך מובלעת המורדים ע'וטה במדינה. * האו"ם פנה בבקשה לממשלה שתאפשר פינוי 500 מטופלים שנמצאים במצב קריטי * נשיא טורקיה ארדואן היה מעורב במגעים להשגת הסדר פינוי ודן בעניין עם רוסיה המסייעת לאסד

– סגן הרמטכ"ל לשעבר רומז: ישראל מסייעת למורדים הסורים * סגן הרמטכ"ל לשעבר גולן רומז לסיוע ישראלי לתושבי הגולן הסורי: "בשנים האחרונות יצרנו בסוריה אוכלוסייה בעלת אינטרס מובהק לשמור על ביטחון הגבול, שכיום לוחמת בצפון רמת הגולן אל מול משטר אסד המתחזק" (חדשות10)

– ביממה האחרונה מופצות תמונות של מפקד אחת מהמיליציות השיעיות שמסייעות למשטר אסד בסוריה בביקור בדרום לבנון ליד הגבול עם ישראל.  * בחלק מכלי התקשורת הלבנוניים דווח על הביקור, אך לא נאמר מתי הוא התרחש. לאחרונה מפקד של אחת מהמיליציות השיעיות בעיראק קיים ביקור דומה. (כאן)

    נתניהו: "לא נסבול שום הסלמה מצד חמאס ברצועת עזה"

    נתניהו על סוריה: לא נאפשר לכוחות של צבא איראן להתבסס שם. נפעל למנוע ייצור של נשק מדויק וקטלני המכוון אלינו

    ליברמן: "אם חס וחלילה תפתח שוב מערכה בצפון, העוצמה תהיה הרבה יותר מרשימה"

מדיני

דיווח: האמריקאים מנסים לשכנע את הפלסטינים לשוב לתהליך המדיני

הממשל האמריקני מקיים מגעים בלתי ישירים עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במטרה לשכנע אותו לשוב לתהליך המדיני. בכיר פלסטיני המקורב לעבאס אמר לעיתון כי המגעים מתקיימים באמצעות מספר מדינות, ביניהן סין ורוסיה. * לדבריו, ארה"ב וישראל מנסות לנצל את המצב באזור ע"מ לכפות פתרון שמקבע את ההתנחלויות ביו"ש, כולל ירושלים (אל חיאת)

קנצלר אוסטריה: "אפעל להפיג את הספקות של ישראל לגבינו"; "לא נהיה הראשונים באיחוד להעביר את השגרירות לירושלים"

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי מאז מונה לקנצלר הצעיר בתולדות אוסטריה, הסביר קורץ כי עמדת האיחוד היא שעתידה של ירושלים חייב להיקבע במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. * עוד אמר  כי אין לישראל סיבה לחשוש מישיבתה של "מפלגת החופש" הלאומנית בממשלה. (ישראל היום)

בניגוד לדיווחים: סלובקיה לא תעביר שגרירותה לירושלים

הסלובקים הבהירו כי "העיר צריכה לשמש כבירת 2 המדינות". * לאחרונה פורסם כי יו"ר הפרלמנט הסלובקי אמר לאדלשטיין כי הוא תומך בהכרה בירושלים כבירת ישראל (חדשות10)

גואטמלה: לא נחזור מהחלטתנו להעביר את השגרירות לירושלים

גואטמלה מבהירה כי היא לא מתכוונת לחזור בה מהחלטתה להעביר את השגרירות לירושלים. * שרת החוץ: מדובר בהחלטה לגיטמית המדגישה את ריבונותה של גואטמלה

ארדואן: יש כיבוש ולא נוכל לשים שלטים, אבל טורקיה מינתה קונסול כללי במזרח ירושלים

ארדואן: "מזרח ירושלים היא בירת פלסטין. העולם האסלאמי מסכים על כך. יש כיבוש בשטח וכל עוד יש שם כיבוש, אז לא נוכל לשים שם שלטים. אך טורקיה מינתה קונסול כללי כדי שימלא את תפקיד השגריר של פלסטין במזרח ירושלים"

    שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, ככל הנראה יגיש מחר את מכתב פרישת ישראל מהארגון, זאת למרות שמשרדי אונסק"ו אמורים להיות סגורים

    חמאס: אבו מאזן אחראי למצב הטרגי ברצועת עזה. * הארגון השיעי מסר לתקשורת כי האחריות על המתרחש בעזה מוטלת על יו"ר הרשות הפלסטינית. * דובר חמאס: "התנועה מטילה על יו"ר הרשות הפלסטינית את האחריות על המצב הטראגי אותו עוברת רצועת עזה, ובמיוחד המצב הקטסטרופלי והמסוכן של מגזר הבריאות שכמעט מתמוטט. זאת כתוצאה מכך שהממשלה לא קיימה את חובותיה כלפי אזרחי הרצועה"

    שר התחבורה: תחנת הרכבת החדשה בירושלים תיקרא ע"ש טראמפ* תחנת הרכבת החדשה שצפויה להיבנות סמוך לכותל המערבי בירושלים תיקרא על שם נשיא ארה"ב, דונאלד טרמפ, זאת בעקבות "החלטתו האמיצה וההיסטורית להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל"

חוץ

קרע בציר הרשע; ארדואן: "אסד אסד הוא טרוריסט שהרג מיליון אזרחים מבני עמו – אסור לאפשר לו להמשיך בתפקידו"

לאחר תקופה ארוכה שפעלו יחד תחת תיאום רוסי, תקף נשיא טורקיה בחריפות את עמיתו הסורי,  "אי אפשר להמשיך עם אסד, איך אפשר להביט קדימה עם נשיא שהרג קרוב למיליון מאזרחיו"? * הנשיא הטורקי אמר את הדברים החריפים בפגישה עם מקבילו התוניסאי, והדגיש כי תהליך השלום חייב להמשיך בלעדי הרודן הסורי

– מקור רשמי במשרד החוץ הסורי הגיב לדברי ארדואן שכינה את אסד "טרוריסט": "במטרה לנקות את ידיו מהפשעים שביצע נגד העם הערבי בכך שתמך בקבוצות טרור בסוריה – ממשיך הנשיא הטורקי לרמות את דעת הקהל במדינתו"

    שרי החוץ של רוסיה וארה"ב: "לא נקבל את צפון קוריאה כמעצמה גרעינית"

    אוקראינה: החלו חילופי השבויים בין השלטון לבדלנים

    ארה"ב: הורדת המס של טראמפ עלתה לברקליס ביוקר: ישלם 1.3 מיליארד דולר * הבנקים נאלצים לבצע חישוב מחדש על נכסים שצרבו במאזניהם בעקבות רפורמת המס * בנק אוף אמריקה ישלם 3 מיליארד דולר (בלומברג)

    – טראמפ על רפורמת המס: "כל הסימנים מראים שהעסקים יהיו במצב טוב בשנה הבאה, והרפורמה שלנו תעזור להם אף יותר. זו תהיה שנה מצוינת לחברות"

    ברזיל: ממשלת ברזיל נכשלת בהגנה על הסביבה, ואזור הביצות הגדול בעולם הולך ונעלם * כ-22,500 קמ"ר שינו את פניהם והפכו חלקות צהובות שגדלות במהירות. רבים רואים בשחיקת האזור סימן לעמדה ההולכת ונחלשת של שלטונות ברזיל ביחס להגנת הסביבה (ניו יורק טיימס)

    וייטנאם: 15 ייאסרו בגין תכנון פיגוע בנמל תעופה במדינה

    זימבבואה: אוטובוס איבד את גלגליו האחוריים, התהפך – ואיש לא נפצע * גלגליו האחוריים של כלי הרכב התנתקו ו"עקפו" את האוטובוס שהתהפך

    מיאנמר: הוארך מעצר העיתונאים שסיקרו את משבר הרוהינגיה

    סומליה: 13 פעילי א-שבאב נהרגו בהפצצה אמריקנית במדינה

    – ארגון הטרור דעא"ש, שהקים שלוחה חדשה במדינה האפריקאית, פרסם סרטון חדש שבו קרא לתומכיו " לצוד תושבים"

    סוריה: המורדים הפילו מסוק צבאי של המשטר

    – רמטכ"ל רוסיה: ארה"ב הכשירה לוחמי דאעש לשעבר בסוריה

    – שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הכריז: הסתיימה המערכה העיקרית נגד דאעש בסוריה. * אתמול הודיע שר ההגנה הרוסי שמוסקבה החלה לבנות תשתיות לשהיית קבע בבסיסי חיל האוויר והים הרוסיים בסוריה

    סעודיה: שוחררו 23 חשודים שנעצרו במסגרת מבצע נגד שחיתות

    עיראק: מטוסי ריגול ומפציצים במובלעת קטנה: המלחמה בדאעש הגיעה לשלב האחרון * כ-3,000 לוחמים מסתתרים בשטח 40 קמ"ר באזור נהר הפרת, והלחימה האווירית נגדם בשיאה. על אף ההצלחות הרבות בשטח, בארה"ב מזהירים: דאעש הם סתגלנים, ונותרו כוח מסוכן בעולם (ניו יורק טיימס)

    רוסיה: הנשיא פוטין הגיע לוועדה המרכזית לבחירות על מנת להגיש את מסמכי מועמדותו לקראת הבחירות לנשיאות ב-2018

    – איש האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני קורא ליום הפגנות ברחבי רוסיה בתאריך ה-28 לינואר, במחאה על כך שלא נותנים לו להתמודד בבחירות הנשיאותיות שיערכו במדינה בשנה הבאה

    ·- עשרה בני אדם נפצעו ו-50 נוספים פונו בעקבות פיצוץ במרכול בסנט-פטרבורג. * רשת RT דיווחה כי ארבעה מהפצועים הועברו לטיפול בבית חולים ועוד 50 בני אדם פונו מהמקום. על פי הפרסום, הפיצוץ אירע במחסן אך לא גרם לשריפה * המשטרה פתחה בחקירה

    תימן: בכיר בממשל הצרפתי: הנשיא מקרון שוחח עם מלך סעודיה והפציר בו להסיר לחלוטין את הסגר מעל תימן

צרכנות

    דו"ח: יוקר המחייה בישראל בין הגבוהים במדינות ה-OECD * "דוח מצב המדינה" של מרכז טאוב מעלה כי למרות עלייה בשכר ובשיעור התעסוקה רמת המחירים בישראל ממשיכה להיות גבוהה מאוד (החדשות)

פרסום ושיווק

    המכירות ירדו – ותנובה חוזרת להשקיע בפרסום * ברבעון הבא תנובה תעלה עם כמה קמפיינים במקביל, בהיקף שלא נראה מצדה בעשור האחרון, לאחר שבעבר הייתה המפרסמת הגדולה במשק * בין היתר המותג יופלה יעלה עם שפה פרסומית חדשה, ותינתן תמיכה לסדרת גבינות חדשה בתחליפי הסויה ובמותגים נוספים כמו עמק וקוטג'. (גלובס)

בריאות

השלב הסופי: ועדת סל התרופות מתכנסת לקראת ההכרעה הגורלית

בעוד יומיים יתברר אילו תרופות יסובסדו על ידי המדינה ואילו לא. 132 תרופות בעלות של 1.5 מיליארד שקל הגיעו לשלב הסופי. התקציב – 460 מיליון שקל בלבד (מעריב)

כלכלה

    שערים יציגים (27/12/17): דולר = 3.479 ; ליש"ט = 4.6671 ; אירו = 4.1377 ; פרנק שוויצרי = 3.5188

    בנק ישראל חוזר להתערב בשוק – רכש הערב מיליוני דולרים * לאחר שלקח צעד אחורה והפחית את מידת ההתערבות בשוק בחודשים האחרונים, כי בנק ישראל חזר הערב להתערב בשוק המט"ח כאשר רכש מילוני דולרים בשוק, וזאת בעוד הדולר נסחר תחת לחץ בעולם. (Bizportal)

    בדרך להשתלטות על בזק: סיידוף הציע לבנקים הסדר ללא מחיקת חוב * איש העסקים סיידוף שידרג את הצעתו לרכישת חברת יורוקום תקשורת של שאול אלוביץ. * במסגרת ההבנות עם הבנקים סיידוף ישלם 400 מיליון ש"ח במזומן, 550 מיליון נוספים יוחזרו בתשלומים וכל יתרת החוב עד לסכום של 1.4 מיליארד ש"ח תשולם מרווחיו

בעולם

לידיעת שר האנרגיה המתהדר ברפורמת חברת החשמל – כדאי לקרא מה קורה כשמחירי החשמל בגרמניה צנחו אל מתחת לאפס

גרמניה הוציאה 200 מיליארד דולר בשני העשורים האחרונים כדי לקדם מקורות נקיים יותר של חשמל. אך כל עוד לא קיימת טכנולוגיה טובה לאגירת חשמל, תצטרך המדינה לעודד שימוש בחשמל בזמנים של היצע עודף * הפתרון: ניצול לטובה של המחירים השליליים  – כשזה קורה, החברה שואבת כמויות גדולות של מים לאגם הררי באוסטריה. כשהמחירים מזנקים, החברה משחררת את המים כדי שיפעילו טורבינות לייצור חשמל

– במהלך יום ראשון צנחו מחירי החשמל בגרמניה מתחת לאפס, כשמחירה נקבע במסחר ב-EPEX, בורסת המסחר בחשמל הגדולה באירופה. הסיבה לנפילה במחיר היתה הביקוש הנמוך, מזג אוויר חמים במפתיע, ורוחות חזקות שסיפקו שפע של חשמל מטורבינות רוח לרשת החשמל. * בפועל אף לקוח לא קיבל כסף, מאחר ועלות החשמל מהווה רק חמישית מהחשבונית, השאר זה מיסים, היטלים ועמלות למימון השקעות באנרגיה מתחדשת

– כמה מדינות באירופה חוו מחירי חשמל שליליים, כולל בלגיה, בריטניה, צרפת, הולנד ושוויץ. אולם בגרמניה זה קורה לעיתים תכופות יותר. במקרה אחד שקרה לאחרונה, מחירי החשמל נפלו במשך 31 שעות אל מתחת לאפס בסוף השבוע האחרון של אוקטובר. הם ירדו עד 83 יורו למגה-וואט-שעה ששולמו לקונים. (ניו יורק טיימס)

    ג'ף בזוס הדיח את ביל גייטס מפסגת רשימת העשירים בעולם עם הון של כ-100 מיליארד דולר * ביל גייטס נמצא במקום השני עם הון של 91.3 מיליארד דולר. באופן כללי, 2017 הטיבה עם אנשי הטכנולוגיה. 57 המיליארדרים ברשימה המגיעים מתחום הטכנולוגיה הוסיפו להונם 262 מיליארד דולר – עלייה של 35%, העלייה הגבוהה ביותר מבין כל המגזרים. (כלכליסט)

    החום והבצורת הורגים את העצים במערב ארה"ב ומאיימים לפגוע ביערות בכל העולם * יותר ממאה מיליון עצים מתו בקליפורניה בחמש השנים האחרונות, ויכולתם לעמוד בהתחממות הגלובלית הולכת ונשחקת. מדענים סבורים שהתופעה צפויה להחריף ולהתרחב (ניו יורק טיימס)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן