Skip to content

סיור קולינארי לפסח: חוויה אורגנית בחווה

בקיבוץ הרדוף שבגליל, מגדלים ירקות, פרות ותרנגולות על פי אמות מידה אורגניות, תוך שילוב אוכלוסיות נתמכות על ידי החברה והסביבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בקיבוץ הרדוף שבגליל, מגדלים ירקות, פרות ותרנגולות על פי אמות מידה אורגניות, תוך שילוב אוכלוסיות נתמכות על ידי החברה והסביבה

מאת: דני בר

בשנת 1982 התקבצו כמה עשרות אוהדי השיטה האנתרופוסופית, שהיא פילוסופיית חיים מיסודו של ד"ר רודולף שטיינר. יוצאי הקיבוצים הקימו קיבוץ חדש בגליל המערבי, מדרום לשפרעם, ועם השנים גדלה הקהילה לכדי 480 נפש הגרים שם היום, מתוכם 120 ילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים, הנמצאים המסגרות שיקום שונות ומגוונות בתוך הקיבוץ.

הרדוף - חוויה אורגנית בחווה
הרדוף - חוויה אורגנית בחווה

עם השנים התפתחה בהרדוף פעילות ענפה בתחומי החינוך (בית הספר וולדורף), שיקום (פרויקט חירם), רפואה טבעית ואמנויות, אולם הפעילות הידועה ומוכרת לכל, היא החקלאות  והמזון אורגני המשווק תחת המותג 'הרדוף'.

גם הפרות אורגניות

בשנת 1992 הוקמה בהרדוף הרפת האורגנית הראשונה וגם היחידה בארץ. הרפת צברה מוניטין וברבות הימים נרכשה פעילות השיווק והייצור של החלב והיא בשליטת תנובה. אולם כל גידול הפרות וחליבתן הוא באחריות ושליטת חברי הקיבוץ. מתוך כ-110 אלף פרות חולבות בישראל, רק 200 חולבות המוזנות ומטופלות בשיטות אורגניות, ומניבות הרבה יותר חלב מצריכת החלב האורגני בישראל.

פגשתי ברפת האורגנית של הרדוף, את ארנון, רכז הפעילות והענף: "הרפת האורגנית שלנו ייחודית בשני דברים נוספים מעבר להיותה אורגנית. אנחנו פיתחנו את "מודל הרדוף", ואנחנו מקיימים סיורי אינטראקטיביים של ילדים ומבוגרים, בכל שלבי הגידול של משק אורגני".

קומפוסט אורגני, צילום: דני בר
קומפוסט אורגני, צילום: דני בר

ביקשתי מארנון לפרט, והוא לקח אותי לראות מה עושה מטייל המבקר בהרדוף: "נפגשים בסוכה בה אנחנו יושבים כעת, ומתחילים בתה מצמחי הגינה. משם הולכים לרפת העגלות ומאכילים את העגלות מבקבוק. ממשיכים  ל'מרכז המזון', וכל משתתף מקבל דלי ומכין את התערובת מכל מרכיבי האוכל האורגני שבו מזינים את העגלות והפרות. אחר-כך הולכים להאכיל את הפרות בדלי שהכנו, רותמים את העגלות לרסן והולכים איתן לטיול על מנת לשחרר אותן קצת מהכלוב ולחוות קצת קירבה לעגלה".

ארנון מפליג בדבריו בהתלהבות בלתי נדלית, ומספר על הלול הייחודי בו חיות "תרנגולות חופש", וכל מבקר החפץ בכך, יכול להאכיל אותן מכף היד ולאסוף ביצים אורגניות שזה עתה הוטלו.

החלק המעניין הנוסף הוא "מודל הרדוף". זהו תהליך שבו הופכים זבל פרות ל-"זהב". תהליך בו מייצרים זבל פרות לקומפוסט (זבל אורגני) יבש וללא ריח, כאשר כל התהליך נעשה בתוך הרפת כשהפרות גם נהנות מהתהליך.

ארוחת בוקר שכולה בריאות

משם נסענו עם ארנון, לארוחת בוקר אורגנית, ממטבח השדה של גילה צופים בלב "גן הבית", שזו חווה חקלאית חינוכית-שיקומית מצפון לקיבוץ.

מבחר פירות וירקות אורגניים, צילום: דני בר
מבחר פירות וירקות אורגניים, צילום: דני בר

זהו שטח מעובד בן כ-800 דונם (הכולל גם כרם זיתים בן 60 דונם, 70 דונם ירקות ופרחים, והשאר שטחי מספוא לפרות של הרדוף), ומנוהל בו מחזור זרעים קפדני המביא ליבולים איכותיים, כשהכול בשיטות אורגניות – ללא כימיקלים למיניהם (לא לדישון ולא להדברה).

"גן הבית" מעובד ומטופח בעזרת צוות מיומן ואנשים עם צרכים מיוחדים, המתחילים לחזור לאיתנם ולמצוא גישה לחברה.

זהו שטח המגדל ירקות עונתיים שנמכרים בשוק שבקיבוץ הרדוף וכן מזון לפרות. יש אף תכניות לנטיעת עצי פרי במגוון גדול, שיחי פרי וכרמים ואולי גם יין.

"גן הבית" מהווה גם חלק מתכנית הלימודים של בית הספר האנתרופוסופי של הרדוף, והוא מהווה חוליה נוספת לקשר עם בית הספר. יש פרויקט יפה של גידול פרחים אורגניים על ידי נערי כיתה י"א, כאשר הנערים זורעים, מעשבים וגם קוטפים את הפרחים ואחר כך הם אלו שמוכרים את הפרחים ביישובם (רוב התלמידים הם לא תושבי הרדוף).

פרויקט אחר הוא מסיק הזיתים, בו נערי כיתות י"ב הם אלו המוסקים את כרמי הזיתים במשך תקופה של שבוע שבועיים – תלוי בכמות הזיתים. בתקופה זאת הם גרים בשטח ואוכלים גם מירקות גן הבית. התלמידים עובדים מאור ראשון ועד אור אחרון, ובערב יש להם מפגשים עם אנשים עם ביוגרפיה מיוחדת.

לאחר תום הביקור המרשים, שבו ניתן לראות איך מעגל המזון האורגני (מהשדה לפרה וחזרה לשדה) מזין ומעשיר גם את האנשים החיים בסביבה זו וגם אנשים הנזקקים לתמיכה וסיוע חברתי, ביקשתי מארנון פרטים, איך ניתן לחשוף המקום והפעילות גם לאחרים. ארנון מיד נידב את מספר הטלפון שלו על מנת שאפשר יהיה לתאם ביקור במקום הכולל את כל מה שאני נחשפתי אליו.

מחיר למשתתף  – 30 שקל, לתיאום: ארנון  052-2363133.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן