פטיסרי עם קפדנות שוויצרית. מראה צרפתי בתל אביב

השבוע ביקרתי בפטיסרי השוויצרי "ג'ראלד", שפתחו אח ואחות, יונתן וג'ניפר, ומצאתי מתוקים יפיפיים וטעימים, שמוסיפים צבעים וטעמים חדשים לתל אביב. לרגע הרגשתי כאילו אני בפריז. האחים קראו לפטיסרי על שם אביהם, "ג'ראלד" – קונדיטור שוויצרי. בתפריט מאפים יפיפיים מוקפדים ומלאי טעמים

טעימה מתוקה. צילום: יולה זובריצקי

טעימה מתוקה. צילום: יולה זובריצקי

קלאסיקות של מתוקים:

טארטלט תות . צילום: יולה זובריצקי

טארטלט תות . צילום: יולה זובריצקי

פחזניית שו פרלינה. צילום: יולה זובריצקי

פחזניית שו פרלינה. צילום: יולה זובריצקי

שוקולד, שוקולד ועוד שוקולד : צילום: יולה זובריצקי

שוקולד, שוקולד ועוד שוקולד : צילום: יולה זובריצקי

וגם עוגה מיוחדת, עוגת ג'ניפר, על שמה של האחות – שילוב של שוקולד לבן, תותים ופירות יער, ובפנים קרם פנקוטה ,ג'נואז שקדים ולימון, וקונפי פטל-תות

    עוגת ג'ניפר.ויש גם עוגה גדולה.  צילום: יולה זובריצקי

עוגת ג'ניפר.ויש גם עוגה גדולה. צילום: יולה זובריצקי

 

צילום: יולה זובריצקי

צילום: יולה זובריצקי

עוד מיגוון מתוקים שעדיין לא טעמנו. צילום: יולה זובריצקי

עוד מיגוון מתוקים שעדיין לא טעמנו. צילום: יולה זובריצקי

איפה? אבן גבירול 36, תל אביב

 

 

פורסם בקטגוריה סיפורים מצולמים | תגובה אחת

פיגוע דקירה במערת המכפלה

לוחם מג"ב נפצע הערב (שבת) באורח בינוני מדקירות מחבל בחזהו ובראשו במחסום הצלבנית הסמוך למערת המכפלה בחברון. לוחם מג"ב נוסף ששהה במקום ירה לעברו ופצע אותו קשה. מאוחר יותר המחבל מת מפצעיו. השוטר פונה לבית החולים שערי צדק בבירה כשהוא בהכרה ובמצב יציב.

מפרטים ראשונים נודע כי בסמוך לשעה 18:20 לערך הגיע פלסטיני בשנות ה- 20 לחייו לעמדת חסם צלבנית סמוך למערת המכפלה. כאשר הוא הגיע לעמדת הבידוק שלף הפלסטיני סכין ורץ לעבר צוות לוחמי משמר הגבול והחל לדקור את אחד הלוחמים בראשו ובחזהו.  לוחם נוסף שזיהה את המתרחש ביצע ירי מדויק לעבר המחבל ופצע אותו אנושות, ומאוחר יותר מת המחבל מפצעיו ומתו נקבע במקום.
ממד"א נמסר כי  "ב-18:27 נמסר למד"א מרחב ירושלים על צעיר שנדקר סמוך למערת המכפלה בחברון. חובשים ופרמדיקים מעניקים לו טיפול רפואי ומפנים אותו לבית החולים שערי צדק. מדובר בצעיר כבן 19, במצב בינוני ויציב, בהכרה, עם כמה פצעי דקירה בפלג גופו העליון".

לוחם משמר הגבול רס"ר ג' אשר ראה את חברו כאשר המחבל רוכן מעליו ודוקר את חברו, שחזר הערב את הרגעים הדרמטיים:  "במהלך פעילות שגרתית במחסום צלבנית, הסמוך למערת המכפלה, הגיח לפתע פלסטיני והחל לדקור את אחד מהלוחמים שהיה איתי בצוות. תוך שבריר שנייה הבנו שמדובר בפיגוע והבנתי שצריך לפעול ומהר, ביצעתי ירי על מנת לנטרל את המחבל תוך כדי שזה רוכן על חברי ודוקר אותו.
כשמדובר באירוע שאורך מספר שניות בודדות, אין זמן להסס, חייבים להפעיל שיקול דעת מדויק ולפעול באופן מידי, ככה מאמנים את הלוחמים במשמר הגבול. אני, יחד עם שאר הלוחמים בפלוגה מתפלל להחלמתו המהירה של חברנו לפלוגה״. צוות הלוחמים שנתקל במחבל שייך לפלוגה ו' המאבטחת דרך קבע את מערת המכפלה והאזור הסובב לה. "במיוחד ברגעי האמת, לוחמי משמר הגבול מוכיחים כי אין שני למקצועיות ולנסיון שלהם", ציין מפקד הפלוגה רפ״ק כפיר הכהן, והוסיף " אני גאה בלוחמים שפעלו בדיוק כפי שמצופה מהם והצילו את חייו של חברנו לפלוגה".
מפקד משמר הגבול, ניצב עמוס יעקב, התייחס הערב לשני האירועים שקרו אמש והיום וציין כי "פעם אחר פעם מוכיחים הלוחמים  את מקצועיותם, ערנותם ונחישותם, לוחמי משמר הגבול מוצבים במקומות המסוכנים ומופקדים על המשימות הרגישות והנפיצות ביותר ובמשימת שמירת ביטחון המדינה. סיכול ניסיון הפיגוע אתמול והיום הם לראיה שהמקצועיות וניסיון הלוחמים מהווים גורם מכריע ברגעי האמת. אני שולח מכאן איחולי החלמה מהירה ללוחם שנפצע היום".

פעל בנחישות מקצועית - רסר ג' בזירת האירוע (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

פעל בנחישות מקצועית - רסר ג' בזירת האירוע (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

אזור הפיגוע הערב במערת המכפלה (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

אזור הפיגוע הערב במערת המכפלה (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

צוות רפואי מטפל במחבל אך מותו נקבע במקום (צילום מסך)

צוות רפואי מטפל במחבל אך מותו נקבע במקום (צילום מסך)

מוקדם יותר נפצעו כ-20 פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון אשר שפרצו בשכונת א-טור במזרח ירושלים בעקבות ניסיון הפיגוע סמוך למעלה אדומים שנגמר במות הדוקר, עלי סעיד אבו רנאם בן ה-16 מא-טור. על פי דיווחי הסהר האדום עשרות מעירים התפרעו בכפר, הציתו צמיגים, יידו אבנים ובקבוקי תבעירה וחסמו את אחת הדרכים המובילות לבית משפחת ההרוג. הפצועים, כך נמסר, נפגעו מירי כדורי ספוג ופונו לטיפול בבית חולים. מהמשטרה נמסר כי הכוחות השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. "המשטרה תפעל בנחישות וללא פשרות אל מול פורעי החוק וכל ניסיון לפגוע בסדר הציבורי ובשלום הציבור", לשון ההודעה.

הבוקר הגיעו כוחות משטרה ושירותי הביטחון לבית משפחת ההרוג וביצעו חיפוש בביתו, בעוד אביו נלקח לחקירה. משפחת ההרוג , כך נמסר סירבה להתניית המשטרה שדרשה להגביל את לווית בצעיר לקהל בן 20 איש בלבד. מסיבות אלו טרם נמסרה גופתו לידי המשפחה והלוויה טרם התקיימה.
אמש, לאחר התקרית במחסום, עם היוודע דבר מותו של אבו רנאם, הוכרז במסגדי ירושלים על השבתת המסחר לאטת הזדהות עם מותו. שביתת המסחר כובדה ברובה בירושלים והכפרים הסובבים לה למעט חלק מציבור הסוחרים שהמשיך לעבוד כרגיל.
הרשות הפלסטינית פרסמה היום הודעת גינוי רשמית להריגה וטענה כי ישראל משקרת בטענתה שהצעיר ניסה לדקור שוטר במחסום. בחמאס הגיבו וטענו כי מדובר ב"הוצאה להורג ורצח בדם קר של הפלסטיני".

פורסם בקטגוריה אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ | עם התגים , , , , , , | סגור לתגובות

כדורגל: לה ליגה: הדרבי אמור להיות מעל הכל

מאת: אוהד מנדל

ברצלונה מגיעה לעוד משחק חשוב בליגה הספרדית, כשהיא יודעת שהיא חייבת לנצח את כל המשחקים עד סוף העונה בשביל לא להסתכן באובדן האליפות לריאל מדריד. אספניול מהצד השני רצתה להשיג נקודות חשובות כשהיא עדיין לא מוותרת על כרטיס לליגה האירופית בעונה הבאה.

נכון, ברצלונה בכושר מדהים, ונכון, אספניול היא לא מאריות הליגה הספרדית, ונכון ברצלונה ניצחה 5-1 בסיבוב הראשון בקאמפ נו. ובכל זאת חשבתי שהמשפט הקלישאתי "לדרבי חוקים משלו" יהווה השפעה על המשחק הזה, מהר מאוד הבנתי את טעותי. חשבתי שברצלונה לא תצא לטיול בפארק מול הקבוצה שתרצה להרוס לה יותר מכל קבוצה אחרת (חוץ מריאל מדריד כמובן).

ברצלונה פתחה את המשחק עם השלישייה החזקה שלה ולא רצתה לקחת סיכונים מיותרים. ניימאר נמצא בכושר נפלא גם בליגה וגם אחרי הצמד בליגת באלופות והוא מתחיל להראות שהוא השחקן שיחליף את מסי ורונאלדו כשחקן הטוב בעולם בעוד שנתיים שלוש. גם אספניול פתחה בהרכב עם הכוכב הכי גדול שלה סרחיו גארסיה שניסה להבקיע את שערו ה-12 העונה.

ברצלונה הגיעה נחושה למשחק הזה וכבר אחרי 5 דקות הגיעה לשני מצבים מעולים כשמסי מוסר לניימאר כדור מול שוער אך המצב מתפספס, וסוארז 2 דקות לאחר מכן מגיע גם הוא למצב מצוין אך נעצר על ידי השוער קאסיה. ברצלונה פשוט מחצה את היריבה שלה לאורך הרבע השעה הראשונה ואז הגיע גול יפה אחרי שיתוף פעולה של שלושת השחקנים הקדמיים של ברצלונה, כשכדור של מסי מגיע לאלבה שנותן כדור רוחב, סוארז פתח את הרגליים וניימאר שם את אחד השערים הקלים שלו העונה.

ברצלונה המשיכה בשלה, ושמה את השני כבר בדקה ה-25 בעוד מהלך קבוצתי. זו היתה חצי שעה ראשונה איומה של אספניול, שלא הצליחה לייצר שום דבר במשחק ההתקפה וגם לא במשחק ההגנה שלה.

אספניול פתחה יותר טוב את המחצית השניה אך כמובן שהסיפור כבר היה נראה די גמור מבחינתה. בדקה ה-54 טוויסט במשחק קיבל ג'ורדי אלבה כרטיס צהוב ומיד אחר כך צהוב נוסף על דיבורים מיותרים ומשאיר את ברצלונה ב-10 שחקנים. כנראה שלעובדה שמדובר בדרבי בכל זאת יש השפעה על השחקנים והמשחק התחיל להתחמם מאותו השלב.

לואיס אנריקה לא רצה לקחת סיכונים מיותרים והכניס את מתיה במקום ראפיניה, שקיבל מקום בהרכב במקום ראקיטיץ', ובכך רצה לסגור את הסיפור. צ'אבי עוד הספיק להיכנס בדקה ה-87, אל משחקו ה-500 בקריירה והוסיף את נתון מעניין למשחק הזה.

אספניול עוד ניסתה פה ושם אבל ברצלונה גדולה עליה ב-3 רמות. גם האדום שקיבלה אספניול על דיבורים מיותרים לא שינה יותר מדי. ברסה משאירה את הכדור בידיים שלה והיא תלויה בעצמה לפחות עד לרגע שהיא תאבד נקודות, אם בכלל. ביום שלישי היא תארח את חטאפה במה שאמור להיות עוד ניצחון קל.

כרגע מצויה ברצלונה בראש טבלת ה-לה ליגה, עם 81 נקודות. במקום השני ריאל מדריד עם 76 נקודות (ומשחק חסר, שיתקיים מחר, יום ראשון מול סלטה ויגו). אתלטיקו מדריד נמצאת במקום השלישי עם 69 נקודות (ומשחק חסר, שמתקיים בדקות אלו מול אלצ'ה).

פורסם בקטגוריה ב, כדורגל, ספורט | עם התגים , , , , , | סגור לתגובות

ראסל קרואו, רומנטיקן זול וקיטשי

[rating=3]

בסרט הבכורה שלו כבמאי קולנוע, השחקן האוסטרלי ראסל קרואו ("נפלאות התבונה"), לקח על עצמו את אחת הטרגדיות המפורסמות של מולדתו: קרב גליפולי במלחמת העולם הראשונה, שבו יותר מ-10,000 חיילים בני ארצו ומניו זילנד נהרגו. קרואו מגלם את הדמות הראשית ב"עקבות במים", ג'ושוע קונור, חקלאי אוסטרלי הנוסע לטורקיה לאחר תום המלחמה כדי להחזיר הביתה את גופותיהם של שלושת בניו, אשר נספו במהלך הקרבות.

רומן טורקי. באדיבות סרטי יונייטד קינג

שם הסרט מתייחס ליכולת האינטואיטיבית של הגיבור למצוא מקורות מים תת קרקעיים, והסרט מתאר אותו עם אותה יכולת "אלוהית" כדי למצוא את שרידי בניו בשדה הקרב בגליפולי. כנראה שקרואו טרם השתחרר מדמותו של נוח, לאחר שגילם אותו לאחרונה בסרט "המבול".

האלמנטים הפסאודו-מיסטיים לא ממש מתחברים עם הסיפור המלודרמטי הכתוב באופן מיושן, במיוחד הרומנטיקה הזולה והקיטשית בין קונור לאלמנה טורקיה ובעלת בית מלון (אולגה קורילנקו, "איש נובמבר"). קרואו מביים בפלאשבקים מספר סצנות קרב אינטנסיביות המשחזרות את הלחימה בגליפולי, אבל הן מרכיבות רק חלק קטן מהסיפור האפי המתואר באופן איטי למדי.

התסריט של אנדרו אנסטסיוס ואנדרו נייט מרמז על כמה רעיונות מעניינים במורשת המלחמה הארורה, דרך מערכת היחסים בין קונור ומפקד בצבא הטורקי (ילמז ארדואן) שעוזר לו בחיפושים אחר בניו, אבל אף פעם לא חושף את כל הקלפים. קרואו נראה ממוקד יותר במשיכת לב הצופים מאשר בפרשנות חברתית, וממלא את העין בצבעים יפים – אך את האוזן בפסקול פשטני ושתלטני במיוחד.

מבלי לחשוף פרטים מהעלילה, הסרט מסתיים בהקדשה לכל החיילים הנעדרים או הלומי הקרב לאחר מלחמה, רק חבל כי העלילה עצמה בסרט אינה נושאת באותו מסר וערכים היסטוריים. בסופו של דבר "עקבות במים" לא מותיר הרבה עקבות בזיכרון וגם הלב נשאר יבש.

פורסם בקטגוריה ד, סרטים, תרבות | עם התגים , , | סגור לתגובות

התקשורת הערבית: ישראל תקפה יעדים בסוריה

 

מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו הלילה (שבת) ובליל יום רביעי האחרון בשני גלי תקיפה בסיסים צבאיים ויעדי חיזבאללה בסוריה, כך מדווחות הבוקר רשתות התקשורת הערביות אל חאדד, אל ערבייה ואל ג'זירה.
על פי הדיווח הותקפו הלילה בסיסי צבא סורי באזור קלמון מצפון לדמשק. התקיפות התבצעו בערים קטיפה ו-יברוד שבהן ממוקמים בסיסי שתי חטיבות צבאו של אסד. חטיבה 155, וחטיבה – 65. על פי הפרסומים, בתקיפות הופצצו מאגרי נשק אסטרטגים שכוללים על פי הדיווחים גם טילים ארוכי טווח וביניהם טילי סקאד.

הכותרת הראשית באל חאדד  (צילום מסך)

הכותרת הראשית באל חאדד (צילום מסך)

עוד נמסר כי בליל רביעי האחרון, בוצעה תקיפה אחרת על ידי מטוסי חיל האוויר של שיירת נשק של החיזבאללה שנעה לעבר הגבול הלבנוני. אזור הרי קלמון בו נלחם החיזבאללה לצידו של אסד, משמש נתיב הברחה מסוריה ללבנון. על פי הפרסום נהרג אדם אחד בתקיפה על השיירה. דובר צה"ל מסר כי צה"ל איננו מתייחס לפרסומים זרים.
בחודש פברואר 2015 הותקפה שיירת נשק שהובילה טילים ומשגרי טילים של החיזבאללה מסוריה ללבנון.  
קודם לתקיפה זו חוסל בתקיפה אווירית מפקד החיזבאללה הבכיר ביותר ברמת הגולן.  בשני המקרים ישראל לא הגיבה למה שיוחס לה.

פורסם בקטגוריה אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ | עם התגים , , , , | סגור לתגובות

ניסיון פיגוע בירושלים


צעיר פלסטיני  כבן 16 נורה הלילה (שבת) למוות בידי שוטרי מג"ב כשניסה לדקור שוטרים במחסם א-זעים הסמוך למעלה אדומים שליד ירושלים.צוותי מגן דוד שהוזעקו למקום קבעו את מותו.  איש מהשוטרים לא נפגע.
הלילה, מעט אחרי חצות הגיע לנקודת בידוק הסמוכה למעבר א-זעים צעיר אשר עורר את חשדם של הלוחמים. לפתע הוא פתח בריצה לעבר הלוחמים כאשר הוא אוחז בידו סכין גדולה, אחד מהלוחמים הדף אותו אך הנער החשוד המשיך בריצה לעבר מחסום א-זעים הסמוך כחמישים מטר מהנקודה הראשונה. הלוחמים  החלו לדלוק אחר המחבל תוך ירי באוויר וביצוע נוהל מעצר חשוד.

סכין המאכלת (צילום: דוברות המשטרה)

סכין המאכלת (צילום: דוברות המשטרה)

המחבל לא נענה לקריאות הלוחמים והמשיך לנוע לעבר המחסום הסמוך כשהסכין בידו. בדקה זו הלוחמים והמאבטחים שהיו באותה העת באבטחת המחסום זיהו אף הם את החשוד שרץ לעברם כשהסכין שלופה בידו וביצעו לעברו ירי מדויק, נטרלו אותו כשהוא נפגע מהירי ונהרג במקום.
מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, הגיע לזירת האירוע וציין כי "הפעילות הנחושה מנעה פגיעה בנפש". בשלב זה עדיין לא ידוע מה היו מניעי הצעיר והאם מישהו סייע בעדו לבצע את הפיגוע. כוחות הביטחון והשב"כ פתחו בחקירה.

לוחם מהמג"ב: "ביצענו ירי מדויק וניטרלנו אותו"

  סמל ראשון ל', לוחם משמר הגבול שחזר את הרגעים הדרמטיים בהם הוא ומאבטחים שפעלו באותה העת במחסום א-זעים הצליחו לנטרל מחבל אשר ניסה לדקור את השוטרים. "במהלך משמרת שגרתית במחסום א-זעים שמעתי לפתע קולות ירי מעמדת הבידוק הסמוכה", הוא סיפר, "רצנו לעבר המקום כשלפתע זיהיתי את המחבל מגיח לעברנו כשסכין שלופה בידו. קראנו לו לעצור וכשהמשיך לרוץ לעברנו ביצענו אני והמאבטחים  ירי מדויק לעברו ונטרלנו אותו".   הוא הוסיף "אני שמח שהאירוע הסתיים באופן הזה וללא נפגעים ,פעלתי באופן אינטנסיבי בדיוק כמו שאומנתי , עם זאת אין לי ספק שכל לוחם היה פועל בדיוק כמוני". מפקד משמר הגבול, ניצב עמוס יעקב שיבח את הלוחמים והמאבטחים וציין כי "הלוחמים והמאבטחים גילו ערנות ומקצועיות בדיוק כפי שמצופה מהם, במענה מבצעי מהיר ונחוש מנעו את החמרת האירוע. פעם אחר פעם מוכיחים לוחמי משמר הגבול שיש לעם ישראל על מי לסמוך".

 

 

פורסם בקטגוריה אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, פליליים | עם התגים , , , , | סגור לתגובות

ירושלים: קצין צה"ל הותקף באבנים על ידי חרדים

 

קצין צה"ל הותקף  היום (שישי) אחר הצהריים באלימות על ידי חרדים בעת שביקר במאה שערים שבירושלים.  הקצין הצליח להימלט מרכבו שנותץ באבנים. משטרת ישראל פתחה בחקירה. טרם נעצר איש. מפרטים ראשונים שנודעו עולה כי הקצין נסע ברכבו ברחוב עין יעקב בשכונת בית ישראל, חנה את רכבו כשמסביבו החלו להתגודד צעירים חרדים שצעקו לעברו מילות גנאי. הקצין חזר לרכבו וניסה להיחלץ מהמקום. בשלב זה רכבו נרגם באבנים שניפצו את שמשת הרכב האחורית. הקצין חלץ עצמו למגרש הרוסים שם טופל כשהוא סובל ממכות יבשות.

שמשת הרכב המנופצת (צילום: איחוד והצלה)

שמשת הרכב המנופצת (צילום: איחוד והצלה)

האבן שניפצה את השמשה עדיין ברכב

האבן שניפצה את השמשה עדיין ברכב

חרדים שהיו עדים לאירוע סיפרו  למגפון שהקצין, הגיע למאה שערים, לביקורשניים מחיליו ועוד בטרם חנה הוא נראה בידי חרדים אחרים מישיבת תלמוד תורה. הצעירים החרדים ובהם גם עשרות מבוגרים "חיכו לו עם רצח בעיניים", תיאר אחד הנוכחים בתקרית. "הוא התחיל לברוח מהם לכיוון הרכב שלו כשהם משליכים עליו אבנים וביצים והם לא הפסיקו עד שהיגיע לאוטו. אז הם שברו לו את השמשה האחורית והמשיכו לרגום באבנים עד שהצליח להסתלק". אמו של הקצין, תושב חברון, הוסיפה כי לולא היה רכבו ממוגן בגלל מקום מגוריו, האבנים היו מנפצות את שאר שמשות הרכב. "הם תפסו אותו בחמת זעם והחלו לטלטל אותו עד שהצליח להחלץ מהם", סיפרה האם.
דובר צה"ל הגיב לתקרית ומסר כי
צה״ל קולט לשורותיו בשנים האחרונות אלפי מתגייסים חרדים לתפקידים משמעותיים בכלל יחידות הצבא. "צה"ל רואה בחומרה, מוקיע ומגנה כל ניסיון לפגיעה במפקדיו וחייליו, העושים לילות כימים בהגנה על ביטחון המדינה ואזרחיה", נמסר. יו"ר ש"ס, חבר כנסת אריה דרעי הגיב בכעס לתקרית ואמר כי "יש גבול. תקיפת חייל צה"ל על ידי קיצונים יהודים הוא מעשה טרור. אני דורש מהמשטרה לעשות הכל כדי להביא את הפושעים לדין לאלתר".
בעקבות התקרית שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' . נתניהו עודכן במאמצי המשטרה לאתר את התוקפים.  "מדובר באירוע מקומם, וצריך למצות את הדין עם פורעי החוק שהרימו יד על קצין צה"ל", אמר נתניהו. "שירות בצה"ל הוא מקור לגאווה. צה"ל הוא צבא העם שמגן על כולנו. משרתים בו כל קבוצות האוכלוסייה בחברה הישראלית – כך היה וכך יימשך".

 

 

פורסם בקטגוריה אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, פליליים | עם התגים , , , , , , | סגור לתגובות

מכתב גלוי ליצחק הרצוג

אני שב ומציין בפניך ומדגיש כי מפלגת העבודה (המחנה הציוני) איננה יכולה להוות את הפלטפורמה שתביא בדור הזה לשינויים הנדרשים במערכת הפוליטית שלנו. מה לעשות, אלו הם פני המציאות. הזיהוי שלה בציבור הרחב עם הציונות הקלאסית, עם הממסד ועם האליטות האשכנזיות הלבנות, ועל כך אפשר להוסיף גם את העדיפות לערכים האוניברסליים על פני הזהות הלאומית היהודית ואף התנכרות רבה להם, ושמרנות ודבקות רבה בדפוסי עבר, אינם מאפשרים לציבורים נרחבים מן הימין המתון לחבור אליה ולחולל מפנה גדול בפוליטיקה שלנו.

לצורך כך יש לבנות פלטפורמה חדשה לגמרי. על כך אני כותב בהרחבה בספר שכתבתי והנחתי על שולחנך על הפוליטיקה הישראלית "לקראת פרדיגמה חדשה". "קדימה" הייתה הזדמנות לעשות כן שלצערי היא הוחמצה. היא לא תפסה את השור בקרניו ופטפטה עצמה לדעת בקשקוש בלבוש על מפלגת מרכז וכדומה. את המהלך הזה הובילה ציפי לבני שלא נתנה לאיש מלבדה לתרום לניסיון החשוב הזה. שבלמה כל יוזמה ויצירתיות. והיא עצמה הייתה תקועה תקיעה אחת גדולה. עם הגברת הנכבדה הזו אתה מקיים כיום שותפות. הכול  היה בידה והיא לא התרוממה לגדול העשייה והאחריות הנדרשים, ובסופו של יום הביאה לקריסתה הקולוסאלית של קדימה. זו לא הדרך.

כמובן שזו לא רק ציפי לבני. זו חולשת הדור כולו, ובזאת היא איננה שונה מאף אחד וגם לא ממך. כולכם חושבים ופועלים על פי דפוסים מן העבר, בחזקת עשיית עוד מאותו הדבר. אותו עוד מאותו הדבר שהבאנו עד הלום.

פוזת ההתבצרות הנפלאה הזו מאחורי הרעיון להיות אופוזיציה לוחמת, שבבוא היום תשיב את הבכורה לעבודה, אין לה כל אחיזה במציאות הישראלית העכשווית. היא בחזקת חלומות באספמיה.

בחריפות רבה אומר לך שהפוליטיקאים, שהנך נמנה עליהם, מייצרים את הבעיות ולא פותרים אותם. למעשה אין כיום הבדלים מהותיים בין הליכוד לעבודה ובוודאי שגם לא בינם לבין יאיר לפיד וכחולון. זו הכול פיקציה שנבנית כדי לחדד הבדלים שאינם קיימים למטרות ואינטרסים אישיים ותו לא. התנהלות המצביעה על חולשה דורית ולא על אומץ לב, תעוזת הרוח ובוודאי שלא על מקצוענות ועומק המחשבה.

מוטלת עליך היום המשימה הדורית לכונן מערכת פוליטית חדשה, והצעד הראשון שעליך לעשותו הוא לחבור לנתניהו לממשלת אחדות לאומית, ולהוביל יחדיו גם את העמידה המשותפת מול האתגרים החיצוניים היוצאי דופן בחריפותם מולם אנו עומדים, וגם מול האתגרים הפנימיים ובראשם טיפול יסודי ונמרץ בחולשתם הגדולה של מערכות חיינו הציבוריים במדינה, ובראשם המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. זו ראיה היסטורית, אסטרטגית וחזונית מן המעלה הראשונה. כל היתר הוא בבחינת דקלום סיסמאות וקלישאות עבר ומלל ריק שלא יביאו לשום דבר טוב.

עליך לעשות חשבון נפש נוקב ולהשקיע מאמץ רב בחשיבה ובעיון. סתם כך הדברים אינם מסתדרים. צריך להתמודד עם שאלות היסוד והאמת של חיינו הציבוריים. נדרשת מעמנו גם מקצוענות רבה וידע בתחומים רלוונטיים נרחבים. את הדברים שהנחתי על שולחנך איש בישראל לא יניח. אל תלך בדרך שבו הלכה ציפי לבני שלא ספרה איש סביבה, והיא והיא והיא ותו לא. כמי שעוסק בייעוץ ארגוני ואסטרטגי אומר לך שזו נוסחה להפסדים אדירים ובהקדם.

אני פה ומי שרוצה את שירותיי יכול לקבלם בחפץ לב ובאהבה.

 

פורסם בקטגוריה מאמרי עמדה, מדיני-פוליטי | עם התגים , , , , , | סגור לתגובות

פולחן האביב, הדמיון והנפש

בשיחה עם הכוריאוגרף הבריטי אכרם חאן הוא מודה שדווקא במלאת 100 להעלאתו של "פולחן האביב" של סטרוויסנקי (יולי 1913) מאוד לא רצה ליצור עוד גרסה לבלט המוכר לעייפה. "הגרסאות הקיימות של ניז'ינסקי, בז'אר, מרס קנינגהם ופינה באוש כל כך מושלמות עד שאין צורך בעוד אחת חדשה", אמר. ובכל זאת יצר גרסה מקורית ליצירה של המלחין וקרא לה "לזכרו של איגור" ביצירתו בודק אכרם חאן את הדרך שבה משנה סטרווינסקי את עולם המוזיקה הקלאסית, דרך קביעת דפוסים ושיבושם, ובניית דרמה סביב ריטואל הקורבן. גם טקס החתונה נתפס ביצירתו כ"קורבן".

עולם חדש של סתירות וניגודים

כבן למהגרים מבנגלדש הוא נמשך למקצבים ההודים המשכרים  בפראותם ובחזרה האינסופית שלהם שהיא מעין "קטע מאינסוף". חוסר הסימטריה שלהם יוצר כיווניות מרתקת. הוא משלב את שפת הריקוד ההודי המסורתי -הקַטַק – עם מחול פלמנקו ויצירות מודרניות. שפתו המוזיקלית כוללת גם את תרומתם של שלושה מלחינים שונים שלצלילי המוזיקה שלהם רוקדים 11 הרקדנים של להקתו. הכול אצלו הוא חלק ממוזיקה שלצליליה נברא עולם חדש של סתירות וניגודים המשלימים זה את זה לאחדות אחת. לחישות, הקשה קצבית על עקבי הרגליים, "תיפוף" באצבעות כפות הידיים, ריקוד פלמנקו.

בשפתו הווירטואוזית הייחודית משתתפים כל אברי הגוף – ובכללם הנשימה עצמה. אכרם חאן מודה שהוא עדיין מוקסם מהדרך שבה הופך האדם כל דבר ביקום לסתירה: ההפרדה בין תהום החושך לבריאת האור הופכת לאחדות של סתירות ליקום האנושי. וכך הופכת  החירות לכבלים והמשמעות  לאבסורד. הכיעור והיופי מתמזגים ליצירה אחת – שלמות הקיום האנושי. "אני רוצה  לחקור מצבים שבהם הנפש נשברת – כשיש התנגדות עזה למוסכמות ולכללים, כשחשים שרק הדמיון והנפש הם יצורי פרא חופשיים שאין להם גבולות".

ביצירתו "לזכרו של איגור" (סטרווינסקי) משתתפת המלחינה ג'וסלין פוק, שכתבה את הפסקול לסרטים "עיניים עצומות לרווחה" (סטנלי קובריק), "כנופיות ניו יורק" (סקורסזה) וה"סוחר מונציה" בכיכובו של אל פצי'ינו. כן משתתפים המלחין ניטין סאווני, שהפיק את אלבומה האחרון של אנושקה שנקר, ובן פרוסט האוסטרלי שכתב שילוב של צלילים אלקטרוניים רבי עוצמה להלמות גיטרות חשמליות. חוויה סוחפת לצפות בלהקתו הווירטואוזית של אכרם חאן, כשהיא בוראת שפת גוף חדשה על הבמה על רקע של צלילים מרתקים.

פורסם בקטגוריה אירוע, ד, מחול, תרבות | עם התגים , | סגור לתגובות

חירות המחשבה: על "אִם אשמע קול אחֵר" לחיותה דויטש

בספרה "אִם אשמע קול אחֵר" בוחרת חיותה דויטש לכתוב על "המגזר", החברה הדתית שאליה היא משתייכת. ניתן להבין זאת כשליחות, כרצון להשמיע, בגוף ראשון, את קולו של ציבור שלדעתו האישית כמעט ואינו נשמע, ואף להביא את הניואנסים והזרמים השונים שמרכיבים את אותו מגזר, ומבחינה הזו הספר הוא חלק מתופעה מבורכת.

לצד זאת, ולא ברור אם דויטש מבקרת מגמה זו או שהיא חלק ממנה – לתחושתי הספר מגזרי מדי. הוא מביא את קולו של מגזר הוא מביא את קולו של מגזר שנראה שאינו עוצר לרגע ושואל: האם מישהו מקשיב לו.

לא אחת שאלתי את עצמי האם הא בהא תליא – האם שני הדברים קשורים זה בזה, כלומר, האם קולו של הציבור הדתי אינו נשמע מכיוון שאינו מדבר בשפה אחת ובדברים אחדים עם שאר חלקי החברה הישראלית.

**

"אִם אשמע קול אחֵר" מספר על עוזיה, עיתונאית אשר לאחר גירושין כואבים מבן-זוגה אברהם, מחליטה לקחת פסק זמן מן החיים ונוסעת לנופש במושבה בצפון. תוך זמן קצר עוזיה מתחילה לנהל את בית הקפה המקומי, ומייסדת בו קבוצת כתיבה עם אנשים שבדומה לה הותירו מאחוריהם כאב, הגיעו למושבה להתאוורר, נשבו ביופי ובשקט המקום, והחליטו להישאר.

על אף שהספר אינו מאורגן כך, הוא מורכב משתי עלילות מקבילות: הראשונה היא זו המתרחשת בגבולות אותה מושבה בצפון, ואילו במסגרת העלילה השנייה עומדות כתובות גרפיטי המרוססות בכל רחבי הארץ ומאיימות להפר את החיים השקטים של עוזיה וחבריה החדשים במושבה הצפונית.

מכיוון שלכל עלילה ריתמוס פנימי שונה, שתי העלילות מתמזגות זו בזו בחיבור הנראה לא פעם מלאכותי ודיסוננסי. בעוד שעלילת המושבה מצוירת בנגיעות מכחול עדינות, עלילת כתובות הגרפיטי נעשית באמצעות משיכות עזות של מברשת עבת-סיבים. ההיריון שבין שתי העלילות אינו מוליד יצירה סינרגטית של ממש.

**

לאורך הספר נשזרת מציאות עכשווית ללא חידוש או הזרה ספרותית ברומאן, כמו הבריחה של עוזיה צפונה כבריחה מחייה, מהחיים העירוניים בכלל ובפרט מתל אביב; העבר שרודף אותה גם במהלך החופשה; או חברי הילדוּת – עוזיה, אברהם, הדסה, שניאור – שמתחתנים בינם לבין עצמם, למגִנת לבם של חברי-הילדות האחרים. גם לא כל כך מובן מהי תכלית השבלונה התבניתית שמופיעה לאורך הספר – ציטוט מתוך הטור שעוזיה שולחת לעיתון שלה, שפותח כמעט כל פרק.

נדמה שדויטש לוקחת ברצינות רבה את מילותיה של רחל המשוררת "רק על עצמי לספר ידעתי". שכן, כפי שמעיד הדף האחרון בספר – "חיותה דויטש: נגיעות ביוגרפיות" – בין עוזיה וחיותה יש קווי דמיון רבים, אם זו הילדות בתל-אביב, משלח היד בכתיבה עיתונאית עם נגיעות ספרותיות, או העיסוק באגדות חז"ל – נושא הדוקטורט של דויטש.

כתיבתה של דויטש על אשה בת-דמותה, גם אם יש כמובן נקודות שוני רבות מצביעה על שתי נושאים בעייתיים הקשורים זה בזה:

ראשית, יש בה משום המחשבה שהיוצרת – ולא היצירה – היא שעומדת במרכז, יש בה אחד מששים לנרקיסיזם. יתרה מכך: יש בה משום חוסר הבושה שבנרקיסיזם, החגיגה שבנרקיסיזם.

העיקר השני הוא שכתיבה זו מצביעה על עבדות המחשבה של היוצרת, המעידה כי הכותבת אינה מצליחה ברומאן זה להשתחרר ולצאת מעולמה הצר אל הדמיון והעולם הרחב עד בלי די שנמצא מחוצה לה.

אִם אשמע קול אחֲר, חיותה דויטש, אחוזת בית הוצאה לאור, 2014, 437 עמ'

פורסם בקטגוריה ד, טורים, ספרות, פרוזה, רשמים | עם התגים , , , , , , , | סגור לתגובות