הושגה פשרה עם האיחוד האירופי. ישראל תצטרף לתכנית המו"פ

המאמצים הדיפלומטיים השתלמו. ישראל תחתום כבר בימים הקרובים על הסכם ההצטרפות לתכנית המחקר והפיתוח היוקרתית, של האיחוד האירופי. זאת לאחר שהצדדים התגברו הערב על המחלוקת ביניהם בנוגע לסוגיית חוקיות ההתנחלויות.

הפתרון שהושג, לאחר מגעים דיפלומטיים קדחתניים ושיחה ארוכה, של כשעה וחצי, בין שרת המשפטים ציפי לבני לממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון. עפ"י הנוסחה שהוסכמה אירופה תצרף להסכם המחקר מסמך הבנות המצהיר כי אירופה רואה בכל פעילות מעבר לקו הירוק פעילות לא חוקית ואף פלילית. במסמך ייאמר גם כי לא יועבר כסף לפעילות מעבר לקו הירוק. ישראל מנגד, ומחשש לתקדים משפטי מדיני, תצרף פסקה משלה ולפיה היא אינה מקבלת את עמדת אירופה ולא רואה בה תקדים משפטי מחייב שישפיע על תוצאות המשא ומתן עם הפלסטינים.

ישראל אמורה להשקיע בתוכנית הורייזן 2020 כמיליארד אירו, אבל ההחזר שתקבל ישראל מהתוכנית, צפוי להיות כמיליארד וחצי שקלים – כלומר, ישראל תרוויח כחצי מיליארד אירו במחקר.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ, טכנולוגיה, מדיני-פוליטי, מדע | להגיב

עיריית אילת מצהירה: הושלם פינוי הטיילת

הטיילת באילת לאחר הפינוי. נמנע פינוי בכוח

הטיילת באילת לאחר הפינוי. נמנע פינוי בכוח

עשור של התנהלות משפטית, שהחלה בתביעה שהגישה מדינת ישראל כנגד הרוכלים בטיילת וכנגד עיריית אילת, הסתיים היום (ג') עם השלמת פינוי הדוכנים הלא חוקיים בטיילת. לאחר שלאורך השנים פונו מרבית הרוכלים (כ-140 מתוך כ-210) ורגע לפני שהדוכנים הנותרים מפונים בכוח, הסכימו הרוכלים להתפנות באופן עצמאי, בסיוע פקחי רשות מקרקעי ישראל ובסיוע עיריית אילת, שהעמידה לרשות הרוכלים משאיות, כלים כבדים, מכולות ועובדי תחזוקה של העירייה שסייעו בפירוק הדוכנים.

במסגרת המבצע, שנמשך שלושה ימים וכלל הפעלתם של מפקחים, פועלים, שוטרים ומפעילי ציוד מכני הנדסי, נותקו 72 מבני הדוכנים הבלתי חוקיים מחיבורי החשמל, המים, הגז והביוב – שרובם היו בלתי חוקיים והיוו סכנה בטיחותית. המבנים שנבנו מברזל נהרסו באמצעות ציוד מכני הנדסי, וההריסות פונו. לצד הסיוע פעלה סיירת התיירות בעירייה ממוצאי שבת ועד היום, בשלוש משמרות, על מנת לפקח, להאיץ ולתמוך בכל הליך הפינוי ובה בעת לשמור על ביטחונם ובטיחותם של הנופשים בטיילת וסביבתה. כעת פועלים צוותים של עיריית אילת וקבלני העירייה, על מנת לנקות ולהסדיר מחדש את הטיילת בייעודה המקורי: שטח ציבורי אשר שייך לתושבי אילת ולאלפי התיירים הפוקדים את העיר.

ישראל סקופ, מנהל החטיבה לשמירת קרקע ברשות מקרקעי ישראל, אמר: "אנחנו עוזבים היום את אילת לאחר שהחזרנו לציבור את השטח שנגזל ממנו. אין ספק כי מדובר בניצחון שלטון החוק – בסופו של דבר בית המשפט אמר את דברו והפסיקה שנכנסה לתוקף נאכפה והפכה בידינו לעובדה קיימת. סיומה המוצלח של הפרשה הזאת צריך להוות מסר ברור לעברייני הקרקע המשתלטים על קרקעות הציבור: ישראל היא מדינת חוק, ומפקחי רשות מקרקעי ישראל ערוכים ומוכנים למלא את תפקידם בשמירה על קרקעות הציבור, בין אם באילת או בקרית שמונה".

ניצב יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי של משטרת ישראל, בירך על הפינוי מרצון: "ההסכמה בסופו של דבר על פינוי עצמאי חסכה מיליוני שקלים למשלם המיסים, ומאות שוטרים שהיו אמורים לעסוק בפינוי, התפנו למשימות אחרות בלחימה בפשיעה".

עתה משפונתה הטיילת, החלה העירייה לפעול לטובת הכשרת שוק הרוכלים התיירותי, שיוקם במגרש 40 בסמוך לבית הגשר, בו יופעל שוק רוכלים מזמין ונעים, כיאה לעיר תיירות מובילה. השוק החדש יכלול 59 דוכנים, אותם יפעילו רוכלים שזהותם נקבעה ע"י ועדה בלתי תלויה בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, ביניהם חלק מהרוכלים הפועלים כיום על הטיילת. בחודש הקרוב יוזמנו הרוכלים שנבחרו לחתום על חוזים להפעלת הדוכנים והשאיפה היא, כי השוק החדש ייפתח כבר בינואר 2014. ראוי לציין, כי השוק יכלול דוכנים אחידים והוא יופעל בהפעלה אישית בלבד, תוך התקשרות לשלוש שנים.

דוכני הרוכלים בטיילת באילת, לפני הפינוי. תם עשור של מאבקים

דוכני הרוכלים בטיילת באילת, לפני הפינוי. תם עשור של מאבקים

העיריה מבטיחה לעזור לבעלי הדוכנים שפונו

לצד סיוע וליווי שיינתנו לרוכלים המפונים באמצעות ועדה מיוחדת שהקים לטובת העניין ראש העירייה ואשר תכלול גורמים מהאגף לשירותים חברתיים ואגף הצעירים בעירייה, המרכז לטיפוח יזמות (מ.ט.י) ושירות התעסוקה, תבחן העירייה מוקדי השמה נוספים, בהם תינתן העדפה לרוכלים שפונו מהטיילת, דוגמת השוק העירוני ושוק אמנים, שתיזום העירייה.

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בירך את הרוכלים על הפינוי השקט וחזר על הבטחתו, כי העירייה תעשה ככל שביכולתה, על מנת לסייע לכל בעלי הדוכנים שפונו: "אני שמח שהרוכלים האחרונים שעדיין נותרו בטיילת הבינו גם הם, כי פינויה הינו כורח המציאות וכי מדובר בטובת העיר. מדובר עבור חלק מהרוכלים ברגע לא פשוט ולכן הבהרנו לכל אורך הדרך, כי למרות המאבק המר שנוהל כנגד הפינוי, עיריית אילת תדאג להם לאחריו ככל שנוכל", ציין ראש העירייה והוסיף: "בימים הקרובים נמשיך בעבודות מקיפות לשיקום השטח, ניקיונו והסדרתו מחדש. לצד השבת הטיילת ליעודה המקורי וחשיפת הנוף הטבעי והקסום של ים סוף, אשר נגרע לאורך שנים מהציבור בשל הדוכנים הלא חוקיים, יש בכוונתנו לחנוך שביל הליכה מטאבה ועד עקבה ולהכשיר גם מסלול לרוכבי אופניים. מי שיבקר באילת בחודשים הקרובים, יוכל כבר ליהנות משתי האטרקציות החדשות ישנות- טיילת פתוחה ורחבה ושוק מוסדר, יפה, נקי ומגוון".

לטובת שדרוג הטיילת, שכרה העירייה את שירותיו של אדריכל הנוף חורחה זלצברג, אשר תכנן את הטיילת הצפונית, ששודרגה לא מכבר, מחוף קיסוסקי ועד למרכז פנינת אילת. הכוונה היא ליצור רצף טיילות מטאבה ועד עקבה, לטובת תושבי העיר אילת והמוני התיירים הפוקדים אותה.

פורסם בקטגוריה ג, תיירות, תיירות בארץ | עם התגים , , , , , , , | להגיב

מח"ש סגרה את תיק החקירה בעניין שימוש שוטרים בטייזר

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) החליטה לסגור ולגנוז את תיק החקירה בעניין הפעלת אקדח הטייזר בעת מעצרו של בועז אלברט, תושב התנחלות יצהר, בחודש אוגוסט האחרון. כך הודיעה הבוקר (שלישי) דוברת במשרד המשפטים.

באמצע אוגוסט השנה פתחה מח"ש בחקירה בעקבות תלונה שהגיש בועז אלברט, תושב יצהר, על כך שב-15.8.13, בעת שנעצר בביתו ע"י כוח משטרתי של יס"מ, הוא חושמל על ידי השוטרים באמצעות אקדח טייזר מספר פעמים וזאת – כך על פי טענתו – ללא כל התנגדות מצדו. עוד באותו יום העלו תושבי יצהר סרטון בו נראה מהלך המעצר וחשמולו של אלברט שלכאורה לא התנגד למעצרו. הסרטון פורסם בכלי התקשורת ועורר הד תקשורתי גדול.

בועז אלברט מחבר עצמו למתקן מתכת כדי למנוע מעצר

בועז אלברט מחבר עצמו למתקן מתכת כדי למנוע מעצר (צילום: משטרת ש"י)

בעקבות הסערה הורה המפכ"ל יוחנן דנינו להקפיא זמנית את השימוש באקדחי הטייזר ולרענן את הוראות השימוש בהם. בנוגע לסרטון קבעה מח"ש כי "החקירה העלתה שהסרטון אשר הוצג בתקשורת הינו סרט ערוך באופן מגמתי, אשר אינו משקף את שאירע במציאות".

במח"ש מסבירים שחקירת התלונה העלתה כי נגד אלברט הוצא צו הרחקה מהיישוב. בעקבות הפרת הצו נדרשו כוחות יס"מ מחוז ש"י במשטרה לבצע משימה ולעצור את אלברט בביתו ביישוב. לצורך ביצוע המעצר, ומחשש לפעולות התנגדות מצד אנשי המקום במטרה להכשיל את המעצר, היה צורך בתכנון מבצעי שכלל הליכה רגלית של אנשי היס"מ לביתו של אלברט בחסות החשיכה, תוך זחילה על הקרקע בקרבת הבית. היה צורך מבצעי מובהק להשלים את המשימה בתוך זמן קצר ככל האפשר, על מנת למנוע חיכוך עודף עם אנשי המקום וחשש להסלמת האירוע, כפי שאירע באירועים דומים שויצאו משליטה, עד כדי סיכון חיי אדם.

במהלך ביצוע המעצר, אלברט לא נענה להוראות השוטרים, התנגד למעצר ואף נמלט אל עבר חדר הילדים בבית על מנת להכשיל את מעצרו. במקביל, הזעיקו בני משפחתו "תגבורת" במטרה למנוע את ביצוע המעצר החוקי. לאחר שהוצא אלברט מהבית, הגיעו למקום אנשי "התגבור", אשר השליכו אבנים אל עבר כוחות היס"מ.

מחקירת האירוע עולה כי כוחות היס"מ השתמשו באקדח הטייזר  כלפי אלברט בשתי הזדמנויות בלבד לאורך המעצר (מתוכן רק פעם אחת בתוך הבית – ולא כפי שעלה מהסרט הערוך שהוצג באמצעי התקשורת). השימוש בשוקר החשמלי נדרש לצורך השלמת ביצוע המשימ. אלברט נשכב על הרצפה על מנת להכביד על מהלך הוצאתו מהבית, והתנגד לשוטרים, כשבני משפחתו ואחרים שהוזעקו לזירה   ביקשו למנוע את מעצרו.

 במח"ש נטען כי "בנסיבות שפורטו, נאלצו השוטרים לבצע את המעצר במהירות ויעילות, והיו רשאים, במסגרת סמכותם, לעשות שימוש בכוח. בנסיבות המורכבות של העניין, דבקות בביצוע משימה מורכבת בשטח שעלול להפוך עוין, הצדיקה שיגור זרם חשמלי מוגבל באמצעות שוקר (באקדח הטייזר) בדרך בה נעשה הדבר, לפי נהלי משטרת ישראל ובהתאם לתורת ההפעלה של אמצעי זה". במח"ש מסכמים: "לאור כל האמור, התקבלה החלטה במח"ש לגנוז את התיק בעילה של "אין עבירה". 

ממשטרת ש"י נמסר בתגובה כי "המחלקה לחקירת שוטרים חיזקה את טענת המשטרה לאורך כל הדרך- השוטרים פעלו כחוק ביצהר ועל פי הסמכות המוקנית להם. בחקירת מח"ש הוכח שהחשוד לא נענה להוראות השוטרים, התנגד למעצר ונמלט לחדר הילדים בבית, בזמן שבני משפחתו מזעיקים את אנשי היישוב בכדי להכשיל את המעצר. השוטרים שיצאו עם החשוד מהבית נרגמו באבנים. המחלקה לחקירות שוטרים קבעה באופן חד משמעי כי מכשיר הטייזר הופעל פעמיים בלבד כחוק, ולא כפי שהוצג בסרט הערוך מגמתית שהופץ לאחר האירוע. הניסיון להשפיע על דעת הקהל באמצעות סרטון ערוך מגמתית הנו חמור מאד, וכל תכליתו להטות את דעת הקהל ולשנות את המציאות. משטרת מחוז ש"י תמשיך לאכוף את החוק והסדר בכל שטחי המחוז ללא יוצא מן הכלל".



 

 

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, פליליים | עם התגים , , , , , | להגיב

השיטה ההולנדית: העם הכי חרוץ באירופה מכה על חטא העצלות


השיטה ההולנדית (חלק א')

היינו עצלנים, אומר נציג הממשלה שמלווה אותנו במסע ברחבי הממלכה; היינו ממש עצלנים ולא חשבנו קדימה, אומר נהג המיניבוס (ממש לא נהג טיפוסי כפי שאנחנו מכירים נהגי הסעות) שמסיע אותנו מהעיר לכפר, מהחוף ליבשה ובחזרה; היינו עצלנים, אומר המומחה לקיימות, נביא המיחזור; נהיינו עצלנים, אומר הבכיר בחברת הגז הטייקונית; היינו ממש עצלנים, מסכם איש הפאנלים הסולאריים, שמתעקש להוציא אנרגיה משמש שמסתתרת  מאחורי מסך עניים שחור נכון לחצי השנה הקרובה.

הרבה פירושים ואינספור הסברים ופרשנויות יש לה, למחלה ההולנדית. הולנדים רבים כופרים במונח הזה מן היסוד, אבל כמעט כל הולנדי שתפגשו יגיד לכם: היינו עצלנים.

מארץ של טחנות רוח למעצמת גז. ובחזרה? (צילום: טובי פולק)


המחלה ההולנדית? בעברית היינו קוראים לזה "צרות טובות"

להלן פירוש ויקיפדיה ל"מחלה ההולנדית":

המחלה ההולנדית היא מונח כלכלי, שמתאר קשר לכאורה בין גילוי וניצול של אוצרות טבע במדינה מסוימת בהיקף משמעותי לכלכלתה, לבין ירידה בייצור וביצוא של ענפי תעשייה מסוימים על רקע הגידול החד בהכנסות ממטבע חוץ והתחזקות המטבע המקומי, המביאים לירידה בכושר התחרות של אותם ענפים.
המונח נטבע לראשונה ב-1977 על ידי האקונומיסט, אשר תיאר את הירידה במגזר הייצור בהולנד לאחר תגליות של שדות גז משמעותיים במדינה בשנת 1959. על פי התאוריה, ההכנסות מגז טבעי שהחלו לזרום לקופת המדינה בשנות השישים של המאה העשרים הביאו תוך שנים ספורות להתחזקות הגילדן ההולנדי, לירידה בכושר התחרות של התעשייה המקומית, לירידה ביצוא ולגידול באבטלה… (ועוד ועוד).

תחנת כוח מופעלת בגז. תלות כמעט מוחלטת (צילום: freedigitalphotos.net)

אם כך, הפירוש הישראלי לאותה מחלה הולנדית אמורפית הוא משהו כמו "צרות טובות". וכמו בכל בדיחה יהודית מוצלחת, כנראה שבהולנדית זה נשמע יותר נכון. הצרות הטובות של ההולנדים היו גילוי של משאב טבע בכמויות גדולות (כמויות עצומות, דמיוניות, כפי שהתברר מאוחר יותר) שמלכתחילה היה בכלל סוג של אכזבה (הם חיפשו נפט והתאכזבו מרה כשמצאו גז טבעי. ובדיעבד התברר שישבו על מרבצים מהגדולים בהיסטוריה), בלבול ממסדי, קבלת החלטות לא תמיד רציונאליות, עירוב של שיקולים כלכליים, חברתיים, מדיניים וגאו-פוליטיים – עם תוצאה מוכחת אחת: עושר ורווחה עצומים לאורך שנות דור, במקביל לפיתוח תלות מוחלטת, משעבדת, למקור אנרגיה אחד, מסוים מאוד. ובעיקר מתכלה.

סממן נוסף למחלה: השקעות אדירות. השקעות בחברה, בחינוך, בבריאות, בתשתיות, במרחב ובמגזר  הציבורי, בתנאי העבודה והשכר, ברווחת האזרחים. וכן, בהחלט מותר להרים גבה. גם בהקשר הזה הם מדברים על המחלה שלהם (לא כולם מסכימים להגדרה) אבל בעיקר על העצלנות שלהם. וראוי להזכיר: מדובר באומה החרוצה ביותר בעולם. בוודאי בעולם המערבי. אומה שבמשך מאות שנים נלחמת בים שמאיים להטביע אותה, פשוטו כמשמעו; הופכת ים ליבשה; יבשה לאגם; מתמודדת בגבורה מעוררת השראה בכוחות טבע אימתניים; ובעיקר: חושבים רחוק. מדינה כמו הולנד, שבעבר הייתה מוקפת אויבים ותמיד הייתה מוקפת בים (שגבוה במטרים רבים מגובה היבשה שלה), הייתה היסטוריה רחוקה אם לא הייתה חושבת רחוק. וכשאנחנו אומרים רחוק, זה לא רחוק ישראלי (הפריימריז הקרובים); אצלם רחוק זה הרבה עשרות שנים קדימה.

אחד מאתרי העיבוד וההולכה של הגז בשדות חרונינגן (צילום מאתר חברת "יוקוגאווה")

אז מה כל כך מפריע להם היום בהשקעות שהם עצמם עשו? העצלנות באה לכלל ביטוי בכמה אספקטים של הכלכלה וחברה: הכסף הנזיל, הזמין, אפשר התבססות של מערכת סוציאלית נדיבה ולעיתים עצלנית ונצלנית; הסכמי עבודה נדיבים עד מופקרים, עם התחייבויות סקטוריאליות שנגררו ועדיין נגררים למשך הרבה מאוד שנים (והם עדיין לא רואים את הסוף); סקטורים רחבים מדי שניצלו את הנדיבות הממסדית ליצירת מוקדי בטלה, בטלנות וחיים נוחים על חשבון הקופה הציבורית.

אבל כל אלה זניחים ביחס להכאה על חטא האמיתית של ההולנדים: הזנחת האלטרנטיבות.


יום אחד זה היכה בהם: הגז לא יזרום לנצח

אז איפה האמת ומה באמת מצבם? נפתח ונאמר: הלוואי עלינו. הולנד היא מדינת גז טבעי. המרבצים הגדולים התגלו לראשונה בסוף שנות החמישים סמוך לעיר חרונינגן שבצפון המדינה והגז החל לזרום בתחילת שנות הששים. ההערכה הראשונית הייתה שהגז יספיק לצריכה המקומית לעשר שנים בקירוב, אבל במהרה הבינו המומחים שמדובר על אוקיינוסים של גז. הם השתלטו על הגז, ניתבו אותו, המירו את כל אמצעי האנרגיה האפשריים לשימוש בגז טבעי, אבל גם אז – לא השקיעו יותר מדי במחשבה לטווחים ארוכים. ההנחה הייתה אז שהטרנד הבא של אנרגיה זמינה ומהירה יהיה האנרגיה הגרעינית, שאז נראתה כמו העתיד הבטוח היחיד בכל הקשור לצרכי העולם המתועש באנרגיה מסיבית. ומשבר הנפט הגדול של אמצע שנות השבעים רק חיזק את ההערכות האלה.

אומה שניצחה את הים טוענת לעצלות? מסתבר (צילום: טובי פולק)

אבל אז, באמצע שנות השמונים, הדהד בכל העולם אסון צ'רנוביל, העולם נתקף בפניקה והגז הטבעי כמקור אנרגיה שממדיו והפוטנציאל שלו טרם נודעו (וכנראה עדיין אינם ידועים גם היום) עבר למרכז במת האנרגיה של העולם. וההולנדים, כבר מעצמת גז טבעי אדירה, נהנו מהשפע הזול. לגז ההולנדי היו אז שני מתחרים עיקריים: רוסיה העצומה, שהיא המעצמה מס' 1 בעולם התחום; וגם נורבגיה הצנועה, עם הקידוחים המוצלחים בעיקר בים הצפוני. השפע, האיכות הגבוהה, המחיר הזול יחסית – כל אלה הביאו את ההולנדים לחתום על כמה עסקות ייצוא מפוקפקות עם מדינות אירופיות אחרות, ובעיקר נתקעו עם הסכם לא ממש מוצלח (מבחינתם) עם איטליה; ולמה? בשביל למנוע מרוסיה דריסת רגל בשוק האנרגיה המערב-אירופי או לפחות לצמצם ולדחות את המהלך הבלתי נמנע. ומה לעשות שהחוזים היו ארוכי טווח, והם נאלצים לעמוד בתנאים המסחריים שנחתמו לפני כמעט 50 שנה, בעוד שהיום היו משיגים תמורה טובה פי כמה.

והנורבגים? ובכן, בניגוד להולנדים שמעידים על עצמם שלקו בעצלנות מחשבתית – הנורבגים עשו משהו שההולנדים מכים על חטא שלא עשו בעצמם, בזמן, והוא גם לקח למקבלי ההחלטות הישראלים: רכשו לעצמם ביטוח. שלא כמו ההולנדים, הנורבגים הגבילו באופן מודע ועיקש את השימוש בתמורות הכספיות והכלכליות של האנרגיה שהצליחו להפיק, ופתחו סוג של קרן ביטוח לאומית לימים קרים (ובמקרה שלהם, הימים אכן קרים). הם הבינו שלא לעולם חוסן, שהמאגרים יתרוקנו ביום מן הימים ועל כן ראוי לחסוך – בכסף ובנכסים נזילים – לימים אחרים שבוודאות יגיעו.


הזמינות, הקלות, הכמות והאיכות: התקן ההולנדי

הגז הטבעי שנכרה במרבצים פרץ מן האדמה (כמעט ללא צורך בשאיבה אקטיבית) היה באיכות כזאת שחרגה מכל תקן בינלאומי מוכר, עד כדי כך שהם בעצם יצרו תקן משל עצמם לגז: התקן ההולנדי. זו הייתה איכות ללא תחרות ביחס לתקנים שהיו מוכרים אז בעולם. זה כמובן טוב מאוד, לפחות היה טוב מאוד עבורם ההולנדים למשך כמה עשרות שנים. אבל היום הם כבר רואים את הבעיה באופק: ההערכה היא שהגז ההולנדי, בקצב , בכמות ובאיכות הנוכחיים, יזרום מקסימום עוד כעשור. הפסימיים אומרים 9-8 שנים, אחרים מרגיעים וטוענים שבניהול נבון הוא יספיק ל-20 שנה, פלוס מינוס.

בחזרה למקורות האנרגיה ההיסטוריים: טורבינת רוח (צילום: ויקיפדיה)

אז איפה עיקר הבעיה? בעיקר בשימוש של הצרכנים הסופיים. יצרני וצרכני החשמל, החימום, התעשייה, המשתמשים הלאומיים וגם הצרכנים הפרטיים – כולם עושים שימוש בציוד המותאם לתקן האיכות ההולנדי המקורי. אז צא וחשב את העלויות המטורפים של התאמת עולם האנרגיה לתקן אחר. כי ההנחה היא שגז טבעי יהיה גם בעתיד, השאלה היא רק באיזה איכות ומה יהיה מחירו. מצד אחד, ייתכן שניתן יהיה להפיק גז באיכות העליונה, אבל המחיר יהיה גבוה; מצד שני – ניתן יהיה לשפר את האיכות, אבל המחיר יהיה גבוה. אולי גבוה מדי.

ואגב איכות, זמינות ומחשבה עתידית: כבר היום מייבאת הולנד כמות מסוימת של גז טבעי מרוסיה, בעיקר בשביל לשמור את המתחרה הגדולה קרוב ללב וקרוב לכיס, וגם במחשבה עתידית על היום שבו תיחלש זרימת הגז או תיפסק. כי גם ההולנדים יודעים: עיקר האנרגיה שלהם, גם בעשרות השנים שיבואו, תתבסס על שימוש בגז הטבעי. וכאשר הגז לא יהיה שלהם, הם ייאלצו לייבא ממנו.

והיום? היום הם כבר עוסקים במרץ בחיפוש אחר מקורות אנרגיה חלופיים.

על כך – במאמר הבא בסדרה

* הכותב היה אורח של ממשלת הולנד בסיור עיתונאים בנושאי אנרגיה בחודש נובמבר 2013        

 

פורסם בקטגוריה אירופה, אנרגיה, בעולם, טכנולוגיה ירוקה, כלכלה | עם התגים , , , , , , | להגיב

התאחדות הסוכנים לממשלה: להקל על השכרת דירות לתיירים

דירה מעוצבת ברחוב הירקון בתל אביב המוצעת להשכרה לתיירים באתר Airbnb ב-440 שקל ללילה. (צילום מהאתר)

דירה להשכרה לתיירים בתל אביב באתר Airbnb ב-440 שקל ללילה. (צילום מהאתר)

"פעילות הממשלה לאסור השכרת דירות לתיירים, כמוה כרישיון להעלאת מחירים בבתי המלון שכבר כך יקרים מדי", טוען יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, וקורא לממשלה להקל מאוד ולהסדיר בחוק את השכרת הדירות לתיירים.

לדבריו, בישראל קיים מחסור חמור בחדרי בתי מלון ומחירי הלינה הם מהגבוהים בעולם. "מצוקה זו פוגעת בתדמיתה של ישראל, וממצבת אותה כאחד מיעדי התיירות היקרים ביותר. אלפי דירות וחדרים להשכרה מהווים אלטרנטיבה שפויה למחסור בחדרי בתי מלון", הוא מדגיש.

עוד אומר פתאל כי על הממשלה לנהוג בתבונה, ולסייע לענף התיירות, ולא לפגוע בו על ידי מלחמה עיוורת בדירות להשכרה. "יש להסדיר את התחום, אך לא לחסלו באמצעות רגולציה שלוחת רסן ותכלית כמקובל במקומותינו", קבע פתאל.

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר בתגובה להודעת משרדי הנסיעות: "לא ברור איך הנושא עולה בקנה אחד עם מצוקת הדיור ובעיקר הדיור להשכרה. התאחדות המלונות בהחלט בעד הסדר הנושא בחוק".

מי ששולטת כיום בשוק הדירות להשכרה קצרה בישראל היא חברת Airbnb. מהנהלת החברה נמסר למגפון כי יש לה כיום 7,500 דירות בישראל, מספר כפול מהמספר ב-2012. "ב-2013 לבדה נוספו 3,500 יחידות ברחבי ישראל." אומרים בחברה.

עוד נמסר כי המספר הכולל של האורחים שעשו שימוש בדירות של Airbnb בישראל גדל ב-415% בשנה זו, אך שאלה בכמה אורחים ובכמה לילות בפועל מדובר – לא נענתה.

פורסם בקטגוריה ג, תיירות, תיירות בארץ, תיירות נכנסת | עם התגים , , , , | להגיב

נלכד חשוד בן 17 שדרס את מאיר סולומון ברשל"צ והפקירו

משטרת ישראל עצרה היום (שלישי) צעיר בן 17 החשוד כי הוא הנהג הנמלט מתאונת הפגע וברח שאירעה אתמול בבוקר בראשון לציון, בה נהרג מאיר סולומון בן ה-83 בעת שחצה את הכביש. יחד עם הצעיר נעצר אביו, החשוד כי פעל עם הבן לסיכול ושיבוש ראיות. משטרת ישראל הוציאה, באמצעות בית משפט השלום ברחובות, צו איסור פרסום האוסר על פרסום פרטי החשודים וממצאי החקירה. החשודים נחקרו על ידי חוקרי התנועה במרחב השפלה ויובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשל"צ.

אתמול ב-05:30 נפגע סולומון בעת שחצה את הכביש במעבר החצייה בדרכו לבית כנסת בשכונת שיכון המזרח בעיר. מאוחר יותר הוא נמצא מוטל סמוך למדרכה במצב אנוש, ללא רוח חיים. הנהג הפוגע נמלט מהמקום בלי שעצר להגיש לו עזרה ולהזעיק את מד"א או את משטרת ישראל.

כוחות המשטרה בפיקודו של תנ"צ יהודה בן עטר, עבדו מאז וגבו עדויות, אספו סרטוני אבטחה ממצלמות באזור וליקטו חלקי רכב שזוהה ככל הנראה כג'יפ. עד שעות הערב (שני) היה בידיהם מידע על סוג הרכב ועוד. המשטרה ביקשה מהנהג להגיע לתחנת המשטרה ולהסגיר את עצמו תוך ציון אזהרה כי "אם הוא לא יגיע, אנו נגיע אליו". במהלך כל שעות אחר הצהריים עבדו בוחני התנועה של מרחב שפלה יחד עם שוטרי תחנת ראשון לציון וצילמו את רכבי הג'יפ בכל אזור השכונה. ככול הידוע התקשר היום קרוב משפחה של הצעיר והסגיר אותו לידי המשטרה.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, פליליים | עם התגים , , , , | להגיב

האחים נקש הצטרפו לקבוצת גרנובסקי-דנקנר

האחים נקש הצטרפו לקבוצת המשקיעים גרנובסקי-דנקנר לקראת הגשת הצעת החברה המשופרת לידי המומחה מטעם בית המשפט איל גבאי. היום נחתם הסכם השקעה בין אי.די.בי אחזקות וקבוצת המשקיעים גרנובסקי-דנקנר, לבין חברה בבעלות האחים נקש, להשקעה של 250 מיליון שקל, מסגרת הצעת אי.די.בי וקבוצת המשקיעים להסדר באי.די.בי אחזקות. הצטרפותם נעשתה לאחר שהיום בבוקר פרשה קבוצת נטו מההסדר.

מתוך סכום ההשקעה הכולל בסך 250 מיליון שקל תפקיד קבוצת נקש בנאמנות 100 מיליון שקל במזומן. סך ההזרמה של קבוצת נקש עד למועד השלמת ההסדר (קלוזינג) יעמוד על 200 מיליון שקל. יתרת ההשקעה – 50 מיליון שקל – תשמש לצורך ביצוע הצעות רכש במסגרת מתווה ההסדר המשופר.

קבוצת ג'ורדאש העולמית

האחים ג'ו, רפי ואבי נקש, הבעלים של קבוצת ג'ורדאש העולמית, מחזיקים בקבוצת עסקים פרטית הנמנית על יצרניות הג'ינסים, הבגדים והאביזרים המובילות בארה"ב. לצד מותג הג'ינסים ג'ורדאש, מייצרים ומשווקים האחים נקש שורה ארוכה של מותגים, ובהםUS POLO. הקבוצה פעילה בארה"ב גם בתחומי נדל"ן, מלונאות ועוד. לאחרונה רכשו האחים נקש את אחוזת ורסצ'ה במיאמי ביץ' במחיר של 41.5 מיליון דולר בעסקת התמחרות שבה גברו על איל ההון האמריקני דונלד טראמפ. אחוזת ורסצ'ה נחשבת לאתר השני המצולם ביותר בארה"ב אחרי הבית הלבן.

אחזקות נקש בישראל

בישראל מחזיקים האחים נקש השקעות ואחזקות בתחומי נדל"ן, מלונאות, תעופה, נמל אילת, חקלאות ותעשייה, באמצעות קבוצת ג'ורדאש ישראל, המנוהלת על ידי אבי חורמרו ומהווה שלוחה של קבוצת ג'ורדאש העולמית.

בתחום המלונאות מחזיקה קבוצת נקש בישראל את רשת מלונות אורכידאה, הכוללת 13 בתי מלון בפריסה ארצית. בתחום הנדל"ן פועלת קבוצת נקש בישראל בין היתר באמצעות שותפות עם קבוצת אמפא ואמפא נדל"ן (כולל בעלות משותפת על בניין אלקטרה בתל אביב). בתחום התעופה בישראל מחזיקים האחים נקש בחברת התעופה והתיירות ארקיע. לפני כתשעה חודשים רכשו האחים נקש מדי המדינה את נמל אילת.

לאחר הצטרפותם של האחים נקש קבוצת המשקיעים כוללת את קבוצת אמבלייז בראשות אלכסנדר גרנובסקי ויוסי שניאורסון, משפחת דנקנר, האחים נקש, איש העסקים ממקסיקו דניאל חוסידמן, משפחת נוימן וקבוצת נץ.

לדברי קבוצת אי.די.בי אחזקות, במשותף עם גרנובסקי-דנקנר-נקש, הצעתה מציעה פתרון כולל ומיטבי לבעלי החוב, אשר ממקסם את התמורה לבעלי החוב ובמקביל מחזק מאוד את אי.די.בי פתוח ומאפשר לה להציף את הערך הגלום בנכסיה האיכותיים.

הצעת הקבוצה מציעה לבעלי החוב שני מסלולים חלופיים, לבחירת כל אחד ואחד מהם, והיא משלבת תשלום של סכומים גדולים במזומן לבעלי החוב של אי.די.בי אחזקות, בצירוף מתן אפשרות ליהנות בעתיד גם מ-UP SIDE כתוצאה מחיזוק אי.די.בי פתוח בה הם יחזיקו מניות. לדברי הקבוצה, הצעתם כוללת מרכיבים משמעותיים ביותר של הזרמות הון על ידי קבוצת המשקיעים, הן לנושי אי.די.בי אחזקות ("הזרמות החוצה"), והן לתוך חברת הבת אי.די.בי פתוח ("הזרמות פנימה").

המסלול הבסיסי – מסלול מניות ומזומן

• שווי אידיבי פתוח לפני הכסף: 1,318 מיליון שקל.

• סה"כ הזרמת משקיעים: 1,558 מיליון שקל.

• הזרמה במועד השלמת ההסדר: 1,018 מיליון שקל כדלקמן:

200 מיליון שקל פנימה לתוך אידיבי פתוח; 318 מיליון שקל החוצה לנושי אידיבי אחזקות; 500 מיליון שקל אשר יופקדו בנאמנות ויעברו לנושי אחזקות במקרה שעסקת כלל החזקות ביטוח תצא לפועל (התנאי להתממשות העסקה הינו תקבול של לפחות 1,000 מיליון שקל עד ליום 1.6.2014), או לחלופין יוזרמו לתוך אידיבי פתוח במקרה שעסקת כלל ביטוח לא תצא לפועל.

הזרמה לאחר מועד השלמת ההסדר

"רשת ביטחון" בסך 540 מיליון שקל באמצעות הצעות רכש שהראשונה אחרי שלושה חודשים והאחרונה בתום עד שלוש שנים.

בטוחות

בטוחות בגובה 50 אחוז מסך הכול הצעות הרכש המתוכננות ובסה"כ 270 מיליון שקל במניות אידיבי פתוח.

הלוואת גישור

תינתן הלוואת גישור לאידיבי פתוח בסך 500 מיליון שקל באמצע חודש פברואר 2014 כדי להבטיח שירות החוב של החברה כנגד מניות אידיבי פתוח כבטוחה.

המסלול החלופי – מסלול מזומן

עד 30 יום לאחר אישור בית המשפט להסדר יוכלו כל מי שמעוניין מקרב בעלי החוב להודיע לחברה על מעבר מהמסלול הבסיסי (מסלול מניות ומזומן) למסלול החלופי (מסלול מזומן) ובלבד ששיעור בחירת בעלי החוב הזכאים בחלופה זו לא יעלה על 50% מהיקף ההקצאה; במקרה כזה תבוצע הקצאה חלקית לבעלי החוב שבחרו בחלופה זו.

• שווי אידיבי פתוח לפני הכסף: 1,118 מיליון שקל.
• סה"כ הזרמת משקיעים: עד 1,818 מיליון שקל בהתאם להתממשות או אי התממשות עסקת כלל החזקות ביטוח.
• הזרמה במועד השלמת ההסדר: 1,150 מיליון שקל כדלקמן:

450 מיליון שקל החוצה לנושי אידיבי אחזקות.
200 מיליון שקל פנימה לתוך אידיבי פתוח.
500 מיליון שקל אשר יופקדו בנאמנות ויעברו לנושי אחזקות במקרה שעסקת כלל החזקות ביטוח תצא לפועל (התנאי להתממשות העסקה הינו תקבול של לפחות 1,000 מיליון שקל עד ליום 1.6.2014) או לחלופין יוזרמו לתוך אידיבי פתוח במקרה שעסקת כלל החזקות ביטוח לא תצא לפועל.

הזרמה לאחר מועד השלמת ההסדר

במקרה בו עסקת כלל החזקות ביטוח הושלמה:
168 מיליון שקל שישולמו לנושי אחזקות בתוך 12 חודשים ממועד השלמת ההסדר, בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 7%
במקרה בו עסקת כלל החזקות ביטוח לא הושלמה:
668 מיליון שקל שישולמו לנושי אחזקות בארבעה תשלומים שנתיים שווים ממועד השלמת ההסדר, בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 7%

 

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , | להגיב

UP – מותג טיסות מוזלות שהשיקה אל על

אל על השיקה היום מותג חדש בתעופה הישראלית, הנקרא UP, כדי להתחרות בשוק הטיסות המוזלות – שכר ו-Low Cost, בעידן השמים הפתוחים. המותג החדש, שהוא נפרד מאל על אך שייך לקבוצת אל על, מיועד לתת מענה במתכונת טיסות מוזלות ליעדים באירופה: ברלין, בודפשט, קייב, פראג ולרנקה, במחיר השקה של החל מ-69 דולר לכיוון מישראל. 5 מטוסים מדגם בואינג 737-800 יהיו בצבע שונה מאל על, צבועים בצבע של מותג UP ועם הלוגו שלו ויהיו בהם שתי מחלקות – תיירים ותיירים פלוס. מכירת הכרטיסים תתחיל בשבועות הקרובים והטיסות יתחילו ב-30 במרץ 2014.

בואינג 737-800 בצבעי המותג החדש

בואינג 737-800 בצבעי המותג החדש

השקת המותג מביאה בשורה הן ברמת המחיר והן בהיקף התדירויות ליעדים שנבחרו:

• ברלין: עד 11 טיסות שבועיות
• פראג: עד 11 טיסות שבועיות
• קייב: עד 11 טיסות שבועיות
• בודפשט: עד 11 טיסות שבועיות
• לרנקה: עד 6 טיסות שבועיות
• סה"כ ליעדיUP עד 50 טיסות שבועיות.

מחירי השקה

UP תציע מחירי השקה אטרקטיביים לטיסות במועדים נבחרים בין התאריכים 30.3.14 – 30.6.14: לפראג ובודפשט החל מ-69 דולר לכיוון מישראל, ללרנקה, קייב וברלין החל מ-99 דולר לכיוון מישראל.

מחירים לכיוון אחד

מן הראוי לציין, כי המכירות במתכונת UP הם לכיוון אחד, נפרד מישראל ונפרד מחו"ל לארץ. ההבדלים במחירי הבסיס הם בגלל מסי הנמל השונים הנגבים בשדות התעופה השונים. כמו כן, מחירי ההשקה ישתנו – ככל שהביקוש יהיה גבוה יותר המחיר יהיה גבוה יותר. לכן, כל מי שרוצה לרכוש כרטיסים במחיר השקה, מוטב שיעשה זאת סמוך מאוד למועד פתיחת המכירות ל-UP, שיהיה בשבועות הקרובים.

"מותג חדש ודינמי"

אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על: " אנו משיקים היום מותג תעופה חדש ודינמי- UP , המביא בשורה של התחדשות, שינוי ומענה לצרכים המשתנים של עולם התעופה. בכך, אנו מצטרפים למגמה בענף התעופה הבינלאומי ואל חברות התעופה הגדולות בעולם, תוך היותנו קשובים למגוון ההעדפות של קהל הלקוחות. המותגUP מאפשר ללקוח לבנות את המוצר המתאים לו ולבחור עבור מה הוא משלם. אני משוכנע כי המהלך יביא לשיפור יכולת התחרות שלנו, ירחיב את קהל לקוחותינו וייתן מענה טוב יותר לצרכי הנוסע והכל במחירים שווים לכל נפש".

שקדי: דורשים לקבל נוסעי UP בטרמינל 1

באשר לאפשרות לקבל נוסעים של UP בטרמינל 1, שמשמעותו פחות 17 דולר אגרת נמל לכל נוסע, כפי שניתן לכל חברות ה-Low Cost בנתב"ג, אמר שקדי, כי "אני מצפה ששר התחבורה יאפשר לנו מהיום לקבל למותג UP את אותם התנאים הניתנים לחברות ה-Low Cost. אני לא פוחד מתחרות, רק מבקש תמיד תנאי תחרות שווים".

סנדור ו-UP

באשר לחברת סנדור, ציין שקדי, כי "סנדור מוכרת טיסות שכר והיא תמשיך לעשות זאת, על פי התנאים של סוג טיסות זה. אבל כאשר כמות טיסות השכר יורדות בעולם וכמות הטיסות במתכונת UP עולה, החלטנו ליישם את השיטה. הבדל נוסף, UP פועלת במתכונת של טיסות סדירות. מה שמאפשר ללקוח לדעת מתי לטוס, איך לטוס, איזה שירותים הוא רוצה וכמה לשלם".

לאור זאת, אל על תפעיל טיסות בכל תחומי הפעילות התעופתית, כפי שעושות היום החברות האירופיות הגדולות – טיסות סדירות מסורתיות, טיסות שכר וטיסות מוזלות במתכונת UP, שהן, כאמור, טיסות סדירות.
בתקופת הביניים של המעבר במרץ למתכונת UP, תאפשר אל אל למי שרכש כרטיסי טיסה רגילים ליעדי UP לשבת במחלקת תיירות פלוס, או לקבל את כספו חזרה.

כיצד טסים?

בחמישה מטוסי  UP יהיו במחלקת תיירים פלוס 36 מושבים עם מרווח של 34 אינטש בין השורות, עם כיבוד ושתיה ומערכת בידור, ובמחלקת תיירים יהיו 144 מושבים עם מרווח של 29 – 32 אינטש בין השורות, כאשר הכיבוד והשתייה יהיו בתשלום (מים חינם), שמיכה ואוזניות יהיו בתשלום.

התשלום רק על שירותים שרוצים

המותג החדש UP, המציע טיסות מוזלות, מאפשר ללקוח לשלם רק על השירותים שהוא מעוניין לרכוש, באמצעות רכישה של שני סוגי כרטיסים:

כרטיס UP Basic

כרטיס טיסה בסיסי אליו ניתן להוסיף שירותים בתשלום נוסף כגון: כבודה או בחירת מושב מראש.
שינויים בכרטיס הטיסה כרוכים בעלות ובעת ביטול הכרטיס לא ניתן החזר כספי מעבר למתחייב על פי דין.

כרטיס UP Smart

כרטיס הכולל במחירו מגוון שירותים: שליחת כבודה, הושבה במחלקת תיירים פלוס/מושב מועדף /מושב במחלקת תיירים על פי זמינות מקומות בעת ההושבה, אירוח בטרקלין המלך דוד בנתב"ג, צ'ק אין בחינם בשדה ועוד.

בנוסף, ישנה גמישות בתנאי הכרטיס המאפשרת עריכת שינויים וכן ביטול הכרטיס וקבלת החזר כספי מלא, בהתאם לתנאי הכרטיס ובכפוף לכל דין.

הושבה

הרוכשים כרטיס UP Basic – יכולים לבחור מראש להזמין בתשלום של 10 דולר, מקום ישיבה במטוס, בכפוף לזמינות המקומות הפנויים. ניתן לא להזמין בתשלום מקום ישיבה ולקבל הושבה במטוס בהתאם למלאי המושבים שנותרו.

במידה והנוסע ביצע צ'ק אין online בחינם ולא הזמין מושב בתשלום, עם הגיעו לשער העלייה למטוס הוא יקבל את מקום הישיבה בהתאם למקומות שנותרו.

נוסעי UP Basic יכולים להזמין מושב מועדף בעלות של 50 דולר, או מושב במחלקת תיירים פלוס בעלות של 80 דולר. המחיר המפורסם הוא לנוסע, לקטע טיסה אחד.

מזמיני כרטיס ב-UP Smart זכאים להושבה במחלקת תיירים פלוס, מושב מועדף, או מושב במחלקת התיירים בחינם ככל שיש זמינות במועד ביצוע ההזמנה ובחירת המושב.

ניתן להזמין מקום ישיבה באתר UP, במרכז שירות הלקוחות של UP, אצל סוכני הנסיעות, זאת עד 4 שעות לפני מועד הטיסה כמו גם בשדה התעופה.

מומלץ להזמין מקומות ישיבה מוקדם ככל הניתן, על מנת לזכות באפשרות רחבה של בחירה, בכפוף לזמינות מושבים במטוס.

כבודה

כל נוסעי UP יכולים לקחת עמם, ללא עלות, כבודת יד אחת לתא הנוסעים שבמטוס, במשקל של עד 6 ק"ג במידות עד 56X45X25 ס"מ.

מזמינים מראש כבודה וחוסכים כסף

למזמינים UP BASIC העלות עבור מזוודה אחת שמשקלה עד 23 ק"ג ומידותיה עד 158 ס"מ, הינה 20 דולר, בהזמנה מראש עד 4 שעות לפני הטיסה ו- 40 דולר למשלמים בשדה התעופה. אפשר להזמין ולשלם עבור הכבודה באתר UP, במוקד השירות שלUP ואצל סוכני הנסיעות.

חברי היוקרה של מועדון הנוסע המתמיד של אל על זכאים למשלוח כבודה לבטן המטוס חינם במגבלות הגודל והמשקל:
• חברים במעמד פלטינה וזהב זכאים לשלוח מזוודה אחת לבטן המטוס חינם.
• חברים במעמד טופ פלטינה – זכאים לשלוח שתי מזוודות לבטן המטוס חינם.

כיצד מזמינים טיסות ב-UP

הוקם אתר הזמנות מיוחד ל-UP, שהוא ידידותי למשתמש ובו אפשר להזמין את שני סוגי הכרטיסים והשירותים הנוספים. כמו כן אפשר להזמין כרטיסים, דרך מרכז ההזמנות של אל על, תמורת תשלום של 10 דולר לכרטיס ובאמצעות סוכני נסיעות.

בידוק לטיסה

צ'ק אין לטיסה מראש

מומלץ לכלל הטסים ב-UP לבצע צ'ק אין Online מראש ובחינם, החל מ- 24 שעות ועד 3 שעות לפני מועד ההמראה באתר UP. במידה וקיימות עמדות בידוק עצמי ("קיוסקים") בנמל תעופה, אפשר לבצע בהן צ'ק אין גם כן, ללא תשלום.

צ'ק אין בשדה התעופה

אפשר לבצע צ'ק אין בדלפקי UP בשדה התעופה על פי התנאים הבאים:

• נוסעי Up Basic ישלמו 10$ לנוסע לקטע טיסה.
• לנוסעי UP Smart השירות ניתן בחינם.

בנוסף, אפשר במעמד הצ'ק אין בדלפק להזמין בתשלום מושב ספציפי במחלקת תיירים, מושב מועדף או מושב במחלקת תיירים פלוס על בסיס מקום פנוי בהתאם לזמינות המושבים.

חברי מועדון הנוסע המתמיד במעמד טופ פלטינה, פלטינה וזהב נהנים מצ'ק אין בשדה התעופה בחינם בדלפק UP ייעודי.

חברי מועדון הנוסע המתמיד

חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על ממשיכים לצבור ולממש נקודות גם בטיסתם ב-UP, אבל בצבירה מופחתת וכן לממש כרטיסי בונוס.

חברים במעמד כסף זכאים לבחירת מושב חינם במושבי מחלקת תיירים (לא מושב מועדף), בהתאם לזמינות המושבים במטוס במועד בחירת המושב, ולתוספת 10% נקודות מתנה בגין טיסותיהם ב-UP

חברי היוקרה של המועדון במעמד טופ פלטינה, פלטינה וזהב נהנים ממגוון הטבות בטיסתם ב-UP:
הם זכאים להושבה במחלקת תיירים פלוס, מושב מועדף ומושב במחלקת תיירים בהתאם לזמינות המושבים במטוס במועד בחירת המושב, שליחת כבודה, אירוח בטרקלין המלך דוד בנתב"ג וצ'ק אין חינם. חברים במעמד זהב נהנים מתוספת 25% נקודות מתנה בגין טיסותיהם ב-UP, וחברי מעמד פלטינה וטופ פלטינה לתוספת של 50% נקודות במתנה.

בנוסף, הם זכאים מהטבות ההושבה, הכבודה והבידוק של UP Smart גם ברכישת UP Basic.

חברים במעמד טופ פלטינה זכאים בנוסף, למזוודה נוספת חינם ולנלווה חינם בטרקלין נתב"ג ובבידוק בדלפקי היוקרה של UP.

שינוי בתאריך או בשעת הטיסה

ניתן לשנות את תאריך ו/או שעת הטיסה אצל סוכן הנסיעות, במוקד השירות של UP ובשדה התעופה.
עבור שינוי תאריך או שעת הטיסה יגבה תשלום הוצאת כרטיס מחדש ובנוסף במידה ומחלקת הרישום של הזמנת הטיסה המקורית אינה זמינה, יגבה הפרש המחיר למחלקת הרישום הזמינה הבאה.

בנוסף, עלות שינוי כרטיס UP Basic, הוא 55 דולר לנוסע לקטע טיסה.

שינוי כרטיס UP Smart, אינו כרוך בתשלום – למעט אם נדרש שינוי במחלקת הרישום בשל זמינות.

השירותים הניתנים להזמנה ותשלום לרוכשים UP Basic

השירותים הניתנים להזמנה ותשלום לרוכשים UP Smart

אוכל ושתיה בטיסה

• במחלקת התיירים יוכלו הנוסעים לרכוש בתשלום מזון ומשקאות. ניתן להזמין שירותים אלו בעת הטיסה בלבד.
• במחלקת תיירים פלוס ייהנו הנוסעים מכיבוד ושתייה.
• נוסעי מחלקת תיירים פלוס ייהנו ממוצרי נוחות כחלק מהשירות במחלקה – ערכת נוחות, שמיכה, כרית ואוזניות למערכת הבידור.

בידור בטיסה

• במהלך הטיסה יוקרנו תכני בידור במערכת הווידאו המרכזית, כמו כן יהיו ערוצי שמע. נוסעי מחלקת התיירים יוכלו לרכוש אוזניות בתשלום. נוסעי מחלקת תיירים פלוס יקבלו את האוזניות ללא תשלום כחלק מהשירות במחלקה זו.

מכירת מוצרי דיוטי פרי בטיסה

אפשר לרכוש מוצרים פטורים ממכס בזמן הטיסה וכמובן גם להזמין מראש באתר UP. דיוטי פרי אל על משרת גם את לקוחות UP והוא זהה במגוון המוצרים.

פורסם בקטגוריה ב, תעופה | עם התגים , , , , , , | להגיב

קציני בטיחות רכב יוכלו לקבל דו"ח נקודות, שלילות וקנסות של נהגי החברה

לאחר 7 שנים בהן לא יושם החוק, ועשרות דיונים בכנסת במהלך השנים, הושגה הסכמה בין נציגי המשרדים במסגרת דיונים בנושא, בועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול

ביולי 2006 חוקק סעיף 61 א לפקודת התעבורה, ע"י הח"כ דאז גלעד ארדן, שקבע כי על משטרת ישראל להקים מאגר פתוח ונגיש בנושא, אך עד היום- שנת 2013- לא יושם החוק

ח"כ עדי קול: "רק בשבוע שעבר התבשרנו על נהג נוסף שהיה מעורב בתאונת דרכים, לאחר שנהג תוך שלילת רישיון. מתן נגישות לקציני הבטיחות לקבל תמונת מסוכנות של נהגי הסעות ילדים וכלי רכב כבדים עשוי למנוע אסונות גדולים"

עשרות אלפי נהגים שרישיונם נשלל, ממשיכים לנסוע על הכביש ולסכן את חיינו – סחבת שלטונית ביישום חוק ייעודי לעניין, מזה 8 שנים – מאפשרת את המשך הסכנה לכולנו. ההבנות שהתקבלו בדיון הוועדה ינוסחו בתקנות כבר בחודש הקרוב, עד לדיון המשך בנושא.

דו"ח מבקר המדינה משנת 2009 העריך כי עשרות אלפי נהגים בישראל נוהגים בפסילת רישיון. ביניהם גם נהגי משאיות כבדות, נהגי אוטובוסים והסעות ילדים. דו"ח המבקר מצא כי 82,000 נהגים נמצאים בפסילה, ו-68% מהם לא הפקידו את הרישיון שלהם אחרי הפסילה. מדובר בכ- 60,000 נהגים על הכביש שנוסעים ללא רישיון!

כיום, חברות המעסיקות מסיעי המונים (צי רכבים/משאיות או אוטובוסים) אינן מורשות לקבל רישום פלילי – תעבורתי של המועמדים לעבודה, ועל כן לא יכולות לדעת, במצב הקיים- מי מהנהגים המסיעים את ילדנו לבתי הספר- למעשה נשלל רישיונו של עבירות תנועה ונוהג ללא רישיון. יישומו של החוק ומציאת פתרון לבעיה, יאפשר לראשונה למעסיקים ולבעלי החברות להיחשף למידת המסוכנות של הנהגים אשר בתחום אחריותם ובכך להימנע מהעסקתם של נהגים מסוכנים. מהלך זה, מהווה צעד חשוב נוסף במלחמה בתאונות הדרכים, הן כצעד מניעתי והן כצעד הרתעתי, שכן מובן כי נהגים אשר יהיו מודעים לניקוד המסוכנות העלול למנוע קבלתם לעבודה, יקפידו יותר להימנע מביצוע עבירות תנועה.

פורסם בקטגוריה בטיחות בדרכים, מדיני-פוליטי, מה חדש, פליליים, רכב | עם התגים , , , | להגיב

מאמץ דיפלומטי לאפשר כניסת ישראל, לתכנית המו"פ האירופית

ישראל תמשיך במאמציה להגיע לנוסחת פשרה שתאפשר לה הצטרפות לתכנית המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי Horizen 2020. כך החליט הלילה ראש הממשלה בסיומה של ישיבה דרמטית, שהתקיימה בלשכתו – על רקע דחיית הצעת הפשרה הישראלית, בנושא זה, ע"י האיחוד האירופי.

המו"מ על הצטרפות ישראל לתוכנית היוקרתית הגיע לסף פיצוץ לאחר שהאירופים עמדו על דרישתם שהחרגת המוסדות שפועלים מעבר לקו הירוק תהיה חלק בלתי נפרד מההסכם ודחו את הצעת הפשרה הישראלית שלפיה התנאי הזה ייכתב בנספח נפרד ולא ייכנס לגוף הסכם עצמו. בדיון החירום שהתקיים הלילה, והסתיים רק סמוך לשעה 2 אחר חצות, קראו שר החוץ, אביגדור ליברמן, וסגנו זאב אלקין לדחות את התנאים של האיחוד האירופי, בטענה שזה יהיה ויתור על ריבונותה של ישראל וכניעה לאירופים. לעומתם הזהיר שר המדע, יעקב פרי, כי ויתור על התוכנית יהווה מכה אנושה למדע הישראלי. בעמדתו של פרי תמכו השרים לבני ולפיד וגם יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מנואל טרכטנברג.

בסופו של ויכוח קשה החליט נתניהו לקבל את עמדת השרים פרי, לבני ולפיד והחליט כי יימשך המאמץ להגיע לנוסחת פשרה עם האיחוד האירופי. הוא הנחה את שרת המשפטים, ציפי לבני, לקיים דיאלוג בעניין עם הממונה על יחסי החוץ באיחוד  האירופי, קתרין אשטון, בניסיון  להגיע לנוסחת פשרה מהירה. לבני מונתה לתפקיד בשל התנגדותו של ליברמן לכל גמישות שתחריג את ההתנחלויות לרעה.

הכריע בעד ניסיון פשרה. בנימין נתניהו (צילום: נירה ידין)

הכריע בעד ניסיון פשרה. בנימין נתניהו (צילום: נירה ידין)

ההכרעה בנושא הצטרפותה של ישראל לתכנית היוקרתית צריכה ליפול כבר בימים הקרובים, שכן אם ההסכמה תתמהמה – יפסידו החוקרים הישראלים את ההזדמנות להגיש מועמדות לסבבים הראשונים של התוכנית, שבהם נמצא מרבית התקציב.

הזהירה מ"צעד בלתי הפיך והרה אסון למדע הישראלי בפרט ולמדינה בכלל". פרופ' רות ארנון, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים (צילום: ויקיפדיה)

הזהירה מ"צעד בלתי הפיך והרה אסון למדע הישראלי בפרט ולמדינה בכלל". פרופ' רות ארנון, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים (צילום: ויקיפדיה)

בשיחה שקיימה הבוקר נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים, פרופ' רות ארנון, עם שרת המשפטים ציפי ליבני, היא הפצירה בממשלה, בשם הקהילה האקדמית בישראל – לעשות הכל, כדי לחתום על המשך ההסכם המדעי עם אירופה.

"ההסכם חיוני מאין כמותו לעתיד המדע בישראל, ואי חתימה עליו, חלילה, תהיה מחדל בלתי הפיך והרה אסון למדע הישראלי בפרט ולמדינה בכלל" – אמרה פרופ' רות ארנון, שהיא גם כלת פרס ישראל. פרופ' ארנון הדגישה כי לא מדובר רק בעניין הכספי, אלא בהשתתפותה או אי השתתפותה של ישראל בתחרות היוקרתית ביותר בעולם המדעי: "זוהי השתתפות ב"אליפות"  בידיעה שיש לנו סיכוי מצוין לזכות אפילו במקום הראשון בעולם המדעי".

פרופ' ארנון מדגישה כי בשבע השנים שבהן השתתפה ישראל בתכניות האירופיות, התקבולים היו גבוהים בכ 50% מהתשלום ששילמה ישראל לצורך ההשתתפות. זאת ועוד, ישראל שותפה במערך המדעי של האיחוד האירופי למעלה מ-15  שנה. ישראל היא שותפה מלאה ושוות זכויות והיא המדינה היחידה מחוץ לאירופה הזכאית להשתתף כחברה שוות זכויות בפרויקט.

"אם ישראל לא תחתום על ההסכם Horizon 2020 יהיה זה צעד בלתי הפיך, שיפגע ביכולת המדעית שלנו וקיים חשש שלא תינתן לנו הזדמנות שנייה להתקבל במעמד דומה", אומרת פרופ' רות ארנון. היא הדגישה בשיחותיה עם השרה לבני ועם אחרים כי אין תחליף לתועלת הנובעת משיתוף הפעולה המדעי עם האיחוד האירופי – הן של מוסדות המחקר והן של התעשייה עתירת הידע בארץ. "החשיפה ההדדית של המערך המדעי והתעשייה בארץ למערך האירופאי מביאה ערך מוסף אשר לא יסולא בפז".

ד"ר אלי אבן – ראש הרשות המחקר באוניברסיטת בר אילן וחבר בוועדת המייעצת להשקעות במחקר ופיתוח באיחוד האירופאי – הזהיר: "אם המשא ומתן לא יבשיל לכדי הסכם ובסופו של דבר ישראל לא תשכיל  להצטרף להורייזן 2020, המשמעות הפרקטית היא פגיעה בכ-50% מתקציבי המחקר של מדינת ישראל.

"המשמעות היא מסוכנת ביותר: ישראל תאבד את המשאב הלאומי המרכזי שלה שהנו ההון האנושי", אומר אבן. "זו תהיה פגיעה אנושה במחקר בארץ, בהיקף של כמעט מיליארד אירו. גם כך מצב המחקר בה הגיע עד עברי פחת, לקטסטרופה כלכלית שקשה לתאר אותה.  ההשקעה של המדינה היא כ-15% בלבד מסך ההשקעה שנעשית במו"פ – הנמוך ביותר במדינות העולם המערבי! המשמעות היא ברורה: ישראל לא יכולה בלי אירופה!אם לא נצטרף להורייזן 2020-המחקר האקדמי בישראל יקרוס."

ד"ר אלי אבן הוא הישראלי הראשון והיחיד, החבר בוועדה המגבשת את מדיניות המחקר והפיתוח של האיחוד באקדמיה ובתעשייה. ועדה שאחראית לכשליש מהקצאת הכספים בתוכנית המו"פ של האיחוד האירופי, הורייזן 2020.

ד"ר אלי אבן: "פגיעה אנושה במחקר" (צילום: יח"צ)

ד"ר אלי אבן: "פגיעה אנושה במחקר" (צילום: יח"צ בר אילן)

גם אלוף (מיל.) פרופ' יצחק בן ישראל – העומד בראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל – הזהיר לפני מספר שבועות, בראיון למגפון, כי "המשמעות של פרישה ישראלית משיתוף הפעולה המדעי עם אירופה תהיה איומה ונוראה. זו תהיה ירייה לעצמנו ברגל, או נכון יותר ירייה, בראשנו".

שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי, במסגרת התכנית האירופית, מתבטא בעיקר בהקמת תאגידים המורכבים משותפים ממספר ארצות העוסקים בפרויקט אחד. גם תעשיות משתתפות בפרויקטים האלה, ובאמצעותם נחשפים מדעני ישראל והתעשיות שלה למתרחש באירופה. כמו כן, המדע והתעשייה הישראליים זוכים להכרה ע"י המערכת האירופאית בכללותה, ומעבר לכך ההיכרויות והקשרים הנוצרים מביאים לשיתופי פעולה שאין להם תחליף.

בשנים האחרונות נפתח ערוץ נוסף באיחוד האירופי, עם הקמת "מועצת המחקר האירופי" European Research Council (ERC) התומך בפרויקטים של מדענים פרטניים על בסיס של מצוינות בלבד. קיימים שני סוגי מענקים – למדעים מבוססים (advanced) ולמדענים בתחילת דרכם (starting). אלה האחרונים מזכים את המדען הזוכה במענק של מיליון וחצי ארו לתקופה של חמש שנים ומאפשרים לו לבנות קריירה מדעית עצמאית.

בסבב האחרון של הזכיות בקיץ האחרון, הוגשו ל–ERC למעלה מ – 3000 הצעות מחקר, מתוכן אושרו 289, כלומר רמת זכיה של כ – 9% בממוצע. מתוך 289 המענקים שאושרו, 32 הם של מדענים צעירים בישראל, דהיינו 12%! ישראל נמצאת במקום שלישי אבסולוטית, לאחר בריטניה (60) וגרמניה (46). ארצות כצרפת, שווייץ, איטליה, הולנד וכל ארצות סקנדינביה – כולן מאחורי ישראל.

בהשוואה למספר התושבים ישראל נמצאת במקום ראשון כששיעור הזכייה הממוצע של ישראל הוא 60% ונע בין 40% ל – 70% במוסדות המחקר השונים (בהשוואה ל  9% ממוצע אירופי). פרופ' ארנון מדגישה כי זהו הישג יוצא דופן ותעודת כבוד מרשימה למדעני ישראל הזוכים להכרה ולהערכה ע"י עמיתיהם באירופה. בין עשרת המוסדות המובילים באירופה נמצאים שני מוסדות  מישראל: האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן למדע.

(הידיעה הבלעדית הראשונה, על כוונת האיחוד האירופי התפרסמה לפני כשנה, ב-19 בדצמבר 2012)

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ, טכנולוגיה, מדיני-פוליטי, מדע | עם התגים , , , , | להגיב